-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Jaarstukken 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Jierstikken 2022 yn ien eachopslach
-
Blz. 5
De Friese infographic
-
Blz. 6
Jaarstukken 2022 in één oogopslag
-
Blz. 7
Infographic
-
Blz. 8
Gearfetting
-
Blz. 9
Wat diene wy yn 2022?
-
Blz. 10
Enerzjyk Fryslân
-
Blz. 11
Grien Fryslân
-
Blz. 12
Agrarysk Fryslân
-
Blz. 13
Undernimmend Fryslân
-
Blz. 14
Leefber Fryslân
-
Blz. 15
Bestimming Fryslân
-
Blz. 16
Fryslân 2028
-
Blz. 17
Gearwurkjend Fryslân
-
Blz. 18
Betelber Fryslân
-
Blz. 19
Samenvatting
-
Blz. 20
Wat deden we in 2022?
-
Blz. 21
Energyk Fryslân
-
Blz. 22
Groen Fryslân
-
Blz. 23
Agrarisch Fryslân
-
Blz. 24
Ondernemend Fryslân
-
Blz. 25
Leefbaar Fryslân
-
Blz. 26
Bestemming Fryslân
-
Blz. 27
Fryslân 2028
-
Blz. 28
Samenwerkend Fryslân
-
Blz. 29
Betaalbaar Fryslân
-
Blz. 30
Provinciebestuur en organisatie
-
Blz. 31
Samenstelling Provinciale Staten
-
Blz. 32
Samenstelling Gedeputeerde Staten
-
Blz. 33
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 34
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 35
Leeswijzer
-
Blz. 36
Jaarstukken
-
Blz. 37
Beleidsprogramma 1: Bestuur
-
Blz. 38
Portefeuillehouders
-
Blz. 39
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 40
Verbonden partijen
-
Blz. 41
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 42
Doelstellingen programma 1
-
Blz. 43
1.1 Provinciale Staten
-
Blz. 44
1.2 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 45
1.3 Commissaris van de Koning
-
Blz. 46
1.4 Bestuurlijke organisatie
-
Blz. 47
1.5 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 48
Beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 49
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 50
Doelstellingen beleidsveld 1.1
-
Blz. 51
De griffie werkt volgens een door het Presidium vastgesteld werkplan
-
Blz. 52
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie. Hierbij werken we ook samen met andere overheden (o.a. de provincie Zeeland)
-
Blz. 53
We brengen de provinciale politiek onder de aandacht van zoveel mogelijk inwoners van Fryslân
-
Blz. 54
We geven een vervolg aan het introductie- en opleidingsprogramma voor Statenleden, waarbij kennisbehoefte van Statenleden leidend is
-
Blz. 55
We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de gast van de staten
-
Blz. 56
We leggen verbindingen en onderhouden contacten binnen de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door periodiek overleg tussen Statenadviseurs en belangrijkste contactpersonen binnen de opgaventeams)
-
Blz. 57
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
-
Blz. 58
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK en bewaken de tijdige afhandeling er van
-
Blz. 59
We stimuleren het gebruik van startnotities.
-
Blz. 60
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten. We maken deze (digitaal) toegankelijker en transparanter. In 2022 verwerken we de uitkomsten van de hiervoor gestarte pilot
-
Blz. 61
We werken volgens een (jaar-)kalender en stemmen deze periodiek af met GS.
-
Blz. 62
Wij brengen de werkzaamheden van de griffie en Provinciale Staten actief onder de aandacht bij de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door het organiseren van de cursus ‘politieke sensitiviteit’)
-
Blz. 63
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties volgens de verordening ondersteuning Statenfracties 2017
-
Blz. 64
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 65
Toelichting indicator
-
Blz. 66
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 67
Toelichting
-
Blz. 68
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 69
Beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 70
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 71
Doelstellingen beleidsveld 1.2
-
Blz. 72
‘Geluk op 1’ is de centrale ambitie in ons bestuursakkoord. Om dat te bereiken streven we naar het vergroten van de brede welvaart in Fryslân. We lagen in 2021 op koers, maar corona en de aanpak daarvan stellen ons voor grote uitdagingen.
-
Blz. 73
De bestuursadviseurs en communicatieadviseur ondersteunen de gedeputeerden en de Commissaris van de Koning met perswoordvoering, het voorbereiden van publieke optredens en geven algemene advisering.
-
Blz. 74
De Commissaris van de Koning krijgt ondersteuning van het kabinet en een communicatie¬adviseur
-
Blz. 75
Elke gedeputeerde heeft een bestuursadviseur en secretaresse
-
Blz. 76
Het college van Gedeputeerde Staten werkt zo veel mogelijk digitaal
-
Blz. 77
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 78
Toelichting
-
Blz. 79
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 80
Toelichting
-
Blz. 81
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 82
Beleidsveld 1.3 Commissaris van de Koning
-
Blz. 83
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 84
Doelstellingen beleidsveld 1.3
-
Blz. 85
De CdK adviseert over de voorstellen voor het verlenen van Koninklijke onderscheidingen (lintjes), over predicaten Koninklijk en Hofleverancier, en ook over Koninklijke erepenningen
-
Blz. 86
De CdK bevordert de samenwerking van de besturen van provincie, gemeente en waterschap met rijksambtenaren en met de krijgsmacht. Daarnaast bemiddelt hij bij problemen op het gebied van (inter)bestuurlijke verhoudingen
-
Blz. 87
De CdK brengt met regelmaat bezoeken aan de gemeenten in de provincie
-
Blz. 88
De CdK heeft een belangrijke representatieve functie
-
Blz. 89
De CdK houdt bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Fryslân
-
Blz. 90
De CdK onderhoudt de contacten met het Koninklijk Huis. Hij ontvangt de Koning wanneer deze Fryslân bezoekt en geleidt verzoeken aan het Koninklijk Huis door
-
Blz. 91
De CdK rapporteert aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de uitvoering van zijn rijkstaken. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven aan de regering of de ministers
-
Blz. 92
De CdK ziet toe op een ordelijk verloop van procedures voor benoemingen, herbenoemingen en ontslag van burgemeesters
-
Blz. 93
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 94
Toelichting
-
Blz. 95
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 96
Toelichting
-
Blz. 97
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 98
Beleidsveld 1.4 Kwaliteit van het bestuur
-
Blz. 99
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 100
Doelstellingen beleidsveld 1.4
-
Blz. 101
IBT is voor het eerst in 2022 risicogericht en afgestemd op de betreffende gemeenten en Wetterskip (maatwerk)
-
Blz. 102
Met (samenwerkende clusters van) gemeenten hebben we periodiek bestuurlijk overleg, op basis van beleidsambities op terrein van bestuur en financiën, ook in relatie tot Covid en in het licht van de raadsverkiezingen/nieuwe bestuursperiode.
-
Blz. 103
Tevens hebben wij periodiek overleg met het bestuur van de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) over zaken van gemeenschappelijk belang
-
Blz. 104
We gaan van start met de nieuwe werkwijze(n) voor regionale samenwerking
-
Blz. 105
We versterken de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit verder in onze eigen werkprocessen en we geven samen met onze ketenpartners een impuls aan het blijvend versterken van de Friese overheidsketen.
-
Blz. 106
We voeren de nieuwe werkwijze voor omgang met grote integrale maatschappelijke initiatieven in
-
Blz. 107
We voeren een aantal pilots op het terrein van bestuurlijke vernieuwing uit, alleen of (bij voorkeur) in samenwerking met onze bestuurlijke en andere partners
-
Blz. 108
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 109
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 110
Toelichting
-
Blz. 111
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 112
Beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 113
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 114
Doelstellingen beleidsveld 1.5
-
Blz. 115
In 2022 gaan we bij meerdere vraagstukken de bevolking betrekken via het Fries digitaal platform en/of de meningspeilingen van het Friese sociaal Planbureau
-
Blz. 116
In 2022 gaan we een voortvarende start maken als provincie waarin geëxperimenteerd wordt met vernieuwend samenwerken, dit volgens de overeenkomst daarover met Zeeland en BZK
-
Blz. 117
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
-
Blz. 118
In 2022 organiseren we mee en nemen we deel aan het Noord-Nederlandse programma van de European Week of Regions and Cities (EWCR)
-
Blz. 119
In 2022 wordt aan uw Staten nieuw participatiebeleid voorgelegd ter besluitvorming
-
Blz. 120
Via het Programma Rijke Waddenzee draagt de provincie bij aan de duurzame ontwikkeling van het Waddengebied
-
Blz. 121
We leveren in 2022 inzet voor het functioneren van het Omgevingsberaad Waddengebied (OBW) en gebruiken het orgaan om de ontwikkelingen in het Waddengebied te bespreken
-
Blz. 122
We organiseren in 2022 een Fryslândei in Brussel
-
Blz. 123
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 124
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 125
Toelichting
-
Blz. 126
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 127
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 128
Toelichting
-
Blz. 129
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 130
Balanspost reserves
-
Blz. 131
Toelichting
-
Blz. 132
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 133
Toelichting
-
Blz. 134
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 135
Toelichting
-
Blz. 136
Beleidsprogramma 2: Infrastructuur
-
Blz. 137
Portefeuillehouder
-
Blz. 138
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 139
Verbonden partijen
-
Blz. 140
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 141
Doelstellingen programma 2
-
Blz. 142
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
-
Blz. 143
2.2 Verbetering infrastructuur
-
Blz. 144
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 145
2.4 Openbaar vervoer
-
Blz. 146
Beleidsveld 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
-
Blz. 147
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 148
Doelstellingen beleidsveld 2.1
-
Blz. 149
Het meetnet voor wegverkeer uitbreiden zodat invulling gegeven wordt aan de implementatie van de nieuwe Europese geluidswetgeving (SWUNG 2) geluidhinder
-
Blz. 150
Met het programma Doortrappen zetten we maximaal in op de veiligheid van de combinatie 70+ verkeersdeelnemer op een (elektrische) fiets. We doen dat ook hier samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 151
Samen met de Friese gemeenten, andere provincies en het Rijk geven we uitvoering aan het Regionaal Mobiliteitsprogramma
-
Blz. 152
Samen met onze partners voeren we de afspraken in het kader van de BO MIRT uit. Ook maken we nieuwe afspraken voor de komende jaren.
-
Blz. 153
Voor de speerpunten Snelheid en Alcohol/Drugs is in 2021 in de Kerngroep Verkeershandhaving een radarplan en een controleplan besproken dat moet leiden tot verdubbeling van het aantal controles (peiljaar 2017)
-
Blz. 154
We brengen in het kader van RAL de kansen voor snelladen, logistiek laden en laden van pleziervaart in beeld en samen met gemeenten starten we met plaatsen met laadinfrastructuur in de publieke ruimte.
-
Blz. 155
We gebruiken de zogenoemde “Basispakketten PVE (permanente verkeerseducatie)” om extra inzet te plegen op de doelgroep jongeren (in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs)
-
Blz. 156
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 157
Toelichting
-
Blz. 158
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 159
Toelichting
-
Blz. 160
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 161
Beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur
-
Blz. 162
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 163
Doelstellingen beleidsveld 2.2
-
Blz. 164
Bekend is welke vier snelfietsroutes in Fryslân gerealiseerd gaan worden (resultaat 41). De voorbereidingen hiervoor zijn in ieder geval opgestart en zo mogelijk vindt (een deel van de) uitvoering al in 2022 plaats
-
Blz. 165
Het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de N354 tussen Sneek en Leeuwarden is afgerond (resultaat 35) en heeft tot helderheid geleid hoe verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd kan worden op deze verbinding
-
Blz. 166
Met het rijk leggen we het convenant afkoopsom eenmalige vervanging Tsjerk Hiddessluizen voor in heb BO Mirt. Er is overeenstemming over het definitieve constructieplan voor de bochtverruiming Franeker
-
Blz. 167
Vanuit het gebiedsproces Hegewarren is duidelijkheid gegeven of er synergie is tussen de vaarweg Drachten en andere ontwikkelingen in de Hegewarren, alsmede of een verbetering van de vaarweg daardoor haalbaar geacht wordt
-
Blz. 168
We werken verder aan de opwaardering van het Van Harinxmakanaal (resultaat 37) en voeren de geplande werkzaamheden voor 2022 uit.
-
Blz. 169
We zijn in gesprek met het Rijk over de bruggen bij Skarster Rien en Bolsward en agenderen deze voor het BO-MIRT
-
Blz. 170
Toelichting
-
Blz. 171
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 172
Toelichting
-
Blz. 173
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 174
Toelichting
-
Blz. 175
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 176
Beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 177
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 178
Doelstellingen beleidsveld 2.3
-
Blz. 179
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen
-
Blz. 180
We gaan door met het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen die in 2024 opgelost moeten zijn
-
Blz. 181
We nemen een besluit over de herverdeling van de steunpunten, en starten met de uitvoering van de herverdeling en het energieneutraal maken van de steunpunten conform het implementatieplan energieneutrale provinciale organisatie
-
Blz. 182
We voeren binnen het meerjarenprogramma ‘Kunstwerken’ renovaties en vervangingen uit volgens de planning in het uitvoeringsprogramma ‘Verkeer en Vervoer 2022’
-
Blz. 183
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale (in de tijdelijke huisvesting) en realiseren een definitieve bediencentrale i.c.m. een steunpunt
-
Blz. 184
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
-
Blz. 185
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem (inclusief rapportage)
-
Blz. 186
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
-
Blz. 187
Toelichting
-
Blz. 188
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 189
Toelichting
-
Blz. 190
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 191
Toelichting
-
Blz. 192
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 193
Beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer
-
Blz. 194
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 195
Doelstellingen beleidsveld 2.4
-
Blz. 196
Afspraken over stappen ten aanzien van de realisatie van de Lelylijn als vervolg op het nieuwe Regeerakkoord en het validatie-onderzoek Deel B van het Deltaplan Noordelijk Nederland
-
Blz. 197
Er vindt een start van het besluitvormingtraject plaats over de inhoudelijke richting met bijbehorende financiële middelen waar het gaat om de nieuwe busconcessie (2024-2034)
-
Blz. 198
We betrekken de resultaten 42 – 49 uit het bestuursakkoord bij het borgen van de continuïteit van het OV. Er vindt implementatie plaats van de overbruggingsconcessie (2022-2023)
-
Blz. 199
We zorgen dat de concessies beheerd worden en worden uitgevoerd overeenkomstig met hetgeen is vastgelegd in de concessies
-
Blz. 200
Wij werken aan afspraken met het Rijk en andere partners over de verduurzaming van het Openbaar Vervoer
-
Blz. 201
Wij willen een goed toegankelijk en beschikbaar Openbaar Vervoer in Fryslân en waar mogelijk willen we dat verbeteren
-
Blz. 202
Wij willen zoveel mogelijk de continuïteit van het OV borgen. Daarbij zijn wij afhankelijk van de na te leven maatregelen als gevolg van de coronacrisis. De financiële gevolgen hiervan zijn nu nog niet te overzien
-
Blz. 203
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 204
Toelichting
-
Blz. 205
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 206
Toelichting
-
Blz. 207
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 208
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 209
Toelichting
-
Blz. 210
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 211
Investeringen
-
Blz. 212
Toelichting
-
Blz. 213
Balanspost reserves
-
Blz. 214
Toelichting
-
Blz. 215
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 216
Toelichting
-
Blz. 217
Beleidsprogramma 3: Omgeving
-
Blz. 218
Portefeuillehouders
-
Blz. 219
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 220
Verbonden partijen
-
Blz. 221
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 222
Doelstellingen programma 3
-
Blz. 223
3.1 Natuur en landschap
-
Blz. 224
3.2 Landbouw
-
Blz. 225
3.3 Veenweide
-
Blz. 226
3.4 Water en Milieu
-
Blz. 227
3.5 Energietransitie
-
Blz. 228
3.6 Transitie omgevingswet/-visie
-
Blz. 229
Beleidsveld 3.1 Natuur en landschap
-
Blz. 230
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 231
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Natuur
-
Blz. 232
De stikstofdepositie daalt in de 11 stikstofgevoelige natuurgebieden. De te bereiken doelstelling hierin is uitgewerkt, zo ook de werkwijze
-
Blz. 233
Een strategische nota grond natuuropgave
-
Blz. 234
Een vastgestelde aanpak voor invasieve exoten
-
Blz. 235
Evaluatie en nieuw aanbod van Natuer mei de Mienskip vanuit provincie inbrengen in PS
-
Blz. 236
Ganzenschade 5-10% lager dan het gemiddelde van de voorgaande twee jaren
-
Blz. 237
Herstelprogramma biodiversiteit aantal voorbeeld projecten is uitgevoerd
-
Blz. 238
Herstelprogramma biodiversiteit de uitvoering van de agenda herstel biodiversiteit samen met de stakeholders is vormgegeven
-
Blz. 239
Herstelprogramma biodiversiteit een eerste jaarplan voor de uitvoering van de agenda biodiversiteit is in uitvoering genomen
-
Blz. 240
Indienen van een LIFE aanvraag voor optimalisatie en duurzaam behoud weidevogelbiotoop
-
Blz. 241
Opstellen van het Natuurbeheerplan 2023
-
Blz. 242
Uitvoeren van de maatregelen in de Natura 2000 beheerplannen
-
Blz. 243
Uitvoeren van de maatregelen in het uitvoeringsprogramma Natuur
-
Blz. 244
Uitvoeren van de SNL en ANLb regelingen
-
Blz. 245
Uitvoeren van minimaal twee openstellingstranches SKNL
-
Blz. 246
Vaststellen 2e beheerplanperiode Natura 2000 beheerplan Groote Wielen
-
Blz. 247
Vaststellen van de evaluatiedocumenten Natura 2000 beheerplannen
-
Blz. 248
Zorgen voor extra beheermiddelen voor de uitvoering van het Aanvalsplan Grutto
-
Blz. 249
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Stikstof
-
Blz. 250
Wij hebben afspraken gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden
-
Blz. 251
Wij hebben afspraken gemaakt met de piekbelasters uit de industrie over emissiereductie en maatregelen
-
Blz. 252
Wij hebben beleid vastgesteld over hoe wordt omgegaan met de latente ruimte
-
Blz. 253
Wij hebben contact met de piekbelasters uit de landbouw en afspraken gemaakt over bronmaatregelen, of verplaatsing
-
Blz. 254
Wij hebben de voorverkenning van de gebiedsgerichte aanpak in de randzones afgerond en hebben een begin gemaakt met de voorbereiding in het gebied
-
Blz. 255
Wij stellen het uitvoeringsprogramma op waarin concreet is uitgewerkt wat de stikstofdoelstelling is voor de provincie Fryslân en hoe deze gerealiseerd gaat worden
-
Blz. 256
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 257
Via cofinanciering van het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
-
Blz. 258
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek
-
Blz. 259
We komen, via de inzet van het ruimtelijk kwaliteitsteam, in overleg met partijen, gezamenlijk tot goede oplossingen voor het landelijk gebied. Hierbij maken wij gebruik van werkwijzen zoals De Nije Pleats en de Sinnetafel
-
Blz. 260
We stellen een Programma Landschap op waarin we de in de Startnotitie Programma Landschap ingezette koers voor een provinciale rol verder uitwerken. Ook stellen we hierbij een uitvoeringsagenda op om de koers ook daadwerkelijk in het veld zichtbaar
-
Blz. 261
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen
-
Blz. 262
We zoeken de samenwerking met LF2028 – Arcadia (BOSK) om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen, ook als opmaat naar de Landschapstriënnale 2023
-
Blz. 263
Prestatie-indicatoren natuur
-
Blz. 264
Toelichting natuur
-
Blz. 265
Prestatie-indicatoren stikstof
-
Blz. 266
Toelichting stikstof
-
Blz. 267
Prestatie-indicatoren landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 268
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 269
Toelichting
-
Blz. 270
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 271
Beleidsveld 3.2 Landbouw
-
Blz. 272
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 273
Doelstellingen beleidsveld 3.2
-
Blz. 274
De aanpak van stikstof wordt voor de komende jaren een belangrijk thema. Het opgaventeam Landbouw krijgt hier een belangrijke rol in. Zoveel mogelijk met externe partijen, de sector en partners (in en extern) wordt bedacht hoe dit te organiseren
-
Blz. 275
In navolging van 2021 formuleren met inbreng van stakeholders een integrale landbouwagenda
-
Blz. 276
Naast de concrete aandacht voor de landbouwagenda zoeken we ook de verbindingen met andere beleidsthema’s en -velden gekoppeld aan de landbouw. Ook vanuit de vraagkant vanuit deze beleidsthema’s zal landbouw betrokken zijn
-
Blz. 277
Openstellen van maatregelen uit het POP3 Transitieprogramma voor 2022
-
Blz. 278
Potato Valley is een toegankelijk en essentieel kenniscentrum geworden op het gebied van zilte teelt en biedt ondernemers perspectief op nieuwe verdienmodellen
-
Blz. 279
Verbinding zoeken met andere beleidsthema’s kan er ook toe leiden dat gezamenlijk naar financiering van de gekoppelde doelen kan worden gezocht
-
Blz. 280
We leveren in 2022 inbreng en lobby’en voor het Nationaal Strategisch Plan, dat op rijksniveau opgesteld wordt, zodat nieuwe GLB-regelingen optimaal inzetbaar zijn voor Fryslân.
-
Blz. 281
We stellen de maatregel Jonge Boeren regeling in het POP3 programma (vanaf eind 2020) open
-
Blz. 282
We voeren de regiodeal Noord Nederland natuurinclusieve Landbouw uit via drie pijlers: 1. een gebiedsgerichte aanpak, 2. het ontwikkelen van instrumentarium, 3. inzet op netwerk en communicatie
-
Blz. 283
We werken samen met de partners in de Agro Agenda aan het kwaliteits-/streefbeeld 2030
-
Blz. 284
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 285
Toelichting
-
Blz. 286
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 287
Toelichting
-
Blz. 288
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 289
Beleidsveld 3.3 Veenweide
-
Blz. 290
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 291
Doelstellingen beleidsveld 3.3
-
Blz. 292
De eerste herijking van het Veenweideprogramma 2021-2030 vindt plaats en wordt ter besluitvorming aangeboden. In deze herijking wordt in ieder geval ingegaan op drie onderdelen, namelijk:
-
Blz. 293
De reductiedoelstelling voor het Friese veenweidegebied op basis van de landelijke verdeling van de opgave om in de veenweidegebieden 1 megaton CO2 equivalenten te verminderen
-
Blz. 294
Er wordt een vervolg gegeven aan de ontwikkeling van technische innovatie in de gebiedsprocessen. Komend jaar vinden pilots, demonstraties en praktijkproeven plaats om de veenoxidatie, bodemdaling en CO2-emissie te reduceren.
-
Blz. 295
Eventuele aanvullende vormen van ondersteuning en de toekomstige inrichting van hoogwatercircuits voor de funderingsproblematiek
-
Blz. 296
In de uitvoering hebben we het programma in 2021 ingericht op basis van programmalijnen (PL) en dit bouwen we verder uit
-
Blz. 297
Of de veengebieden met een veenpakket dunner dan 80 cm (inclusief moerige gronden) en de veengebieden met een dik kleidek (dikker dan 40 cm) ook een bijdrage moeten leveren aan de taakstelling die is afgesproken in het klimaatakkoord,
-
Blz. 298
PL 1: Waterbeheer en klimaatadaptatie
-
Blz. 299
PL 2: Bodem en grondgebruik
-
Blz. 300
PL 3: It Nije Buorkjen
-
Blz. 301
PL 4: Leefomgeving, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 302
PL 5: Integrale gebiedsaanpak
-
Blz. 303
PL 6: Onderzoek en monitoring
-
Blz. 304
Voor Bodem en grondgebruik richten we proefvelden en demonstratievelden in voor het overlagen van veen en het keren van veenprofielen. Ook willen we een proeftuin bodem inrichten en andere bodemproeven uitvoeren en kunnen demonstreren
-
Blz. 305
Voor het ontwikkelgebied Aldeboarn-De Deelen wordt het gebiedsplan vastgesteld en wordt verder ingezet op het doen van grondaankopen vooruitlopend op het gebiedsplan
-
Blz. 306
Voor het ontwikkelgebied Hegewarren wordt een besluit genomen over de toekomstige inrichting, het vervolgproces en afspraken gemaakt over de manier waarop verschillende partijen hierin gaan samenwerken
-
Blz. 307
Voor het vormgeven van It Nije Buorkjen zullen we het uitgewerkte flankerend beleid voor het eerst testen in Aldeboarn – De Deelen. In samenwerking met de landbouwadviespool werken we daarnaast aan opleiding/begeleiding van adviseurs die de boeren
-
Blz. 308
Voor leefomgeving, natuur en biodiversiteit ligt de focus op het uitwerken van een funderingsaanpak en de mogelijkheden om natuurgebieden versneld te vernatten
-
Blz. 309
Voor waterbeheer en klimaatadaptatie werken we aan proeven en demonstraties, zoals HAKLAM, Boeren Meten Water en greppelinfiltratie om de grondwaterspiegel te verhogen
-
Blz. 310
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 311
Toelichting
-
Blz. 312
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 313
Toelichting
-
Blz. 314
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 315
Beleidsveld 3.4 Water en milieu
-
Blz. 316
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 317
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Water
-
Blz. 318
We zien erop toe dat het Wetterskip 25 km regionale boezemkaden op hoogte brengt en dat deze waar mogelijk natuurvriendelijk worden ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen
-
Blz. 319
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Voldoende water
-
Blz. 320
Samen met Wetterskip Fryslân en andere partijen voeren wij vijf projecten uit om water vast te houden op de hogere zandgronden van Fryslân. Dit is in lijn met de doelstelling voor “wateropvang” uit bestuursopdracht 13
-
Blz. 321
We stellen samen met Wetterskip Fryslân een lange termijnverkenning op voor de Friese Boezem
-
Blz. 322
We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in met name de Natura 2000 gebieden
-
Blz. 323
We zien erop toe dat het Wetterskip jaarlijks gemiddeld 150 ha inricht ter voorkoming van wateroverlast. Dit is in lijn met de doelstelling voor “waterretentie” uit bestuursopdracht 13
-
Blz. 324
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Schoon water
-
Blz. 325
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij in 2022 erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
-
Blz. 326
De kwaliteit van het grondwater dient goed te zijn. Humane invloed (chemische stoffen) die de kwaliteit verslechtert dient vermeden te worden
-
Blz. 327
De provincie heeft een rol in de bescherming van niet-KRW wateren (bebouwd gebied, natuur en landelijk gebied). In de periode 2022-2025 regelen we deze bescherming. We monitoren de als indicator voor hoeveel gemeenten dit voor het bebouwde gebied
-
Blz. 328
Grondwater dat voor drinkwater wordt gebruikt wordt beschermd
-
Blz. 329
In 2022 gaan we samen Wetterskip Fryslân verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW zoals we dat ons voorgenomen hebben in de KRW-nota.
-
Blz. 330
In bebouwd gebied leiden gemeenten en wetterskip samen doelen af en formuleren zij maatregelen. De provincie heeft een faciliterende rol. Per jaar wordt dit proces voor ca. 4 gemeenten opgestart
-
Blz. 331
In landelijk gebied werken we aan het formuleren van doelen/streefbeelden en het promoten van natuurvriendelijk inrichten en onderhouden
-
Blz. 332
Voor de natuurwateren zijn de doelen helder, maar ontbreekt nog inzicht in knelpunten en maatregelen. In 2023 en 2024 werken we dat voor een selectie van de gebieden uit
-
Blz. 333
We stellen de Bkl-normen voor KRW-wateren ook vast als richtwaarde voor overig water
-
Blz. 334
Doelstellingen beleidsveld 3.4 VTH - milieu en natuur
-
Blz. 335
Afspraken gemaakt over het bodembeleid tussen Rijk, IPO en VNG voor de periode 2022-2026 waaronder de buitenproportionele bodemopgaven (o.a. nieuwe stoffen, bodemgezondheid en klimaatadaptatie). De Omgevingsvisie is daarbij de leidraad.
-
Blz. 336
Beoordelen hoe het reguliere stikstoftoezicht en handhaving verder wordt ingevuld, op basis van de resultaten van een project in 2021 bij provinciale bedrijven en een pilot gecombineerde WABO/ Wnb controle bij agrarische bedrijven.
-
Blz. 337
De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg. De provincie neemt het initiatief tot het driemaal per jaar houden van het ambtelijk en bestuurlijk overleg.
-
Blz. 338
De provincie zorgt met de deelnemers van het VTH-overleg voor een jaarlijks VTH uitvoeringsprogramma, aan de hand van het meerjarenprogramma, en coördineert de samenwerking; resultaten jaarschijf 2022 worden eind 2021 geformuleerd.
-
Blz. 339
Een werkwijze voor de inzet van actieve publicatie; prestatie-indicatoren voor VTH-taken en eenduidige meetbare registratie van naleving VTH taken. Hiervoor is een onderzoek naar de verbetering BIG-8 beleidscyclus uitgevoerd.
-
Blz. 340
Uitvoeren Actieplan Geluid 2018-2022: resultaten jaarschijf 2022.
-
Blz. 341
Uitvoeren monitoring meetnet zoutwinning onder de Waddenzee, voor de periode 2019-2049, voor het vaststellen of er bodemdaling plaatsvindt door de zoutwinning.
-
Blz. 342
Uitvoeren van de taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving a.d.h.v. het VTH beleid 2019-2023 en het VTH Jaarwerkprogramma 2022, die behoren tot dit beleidsveld door de provincie, FUMO en ODG.
-
Blz. 343
Uitvoeren van de Wet Natuurbescherming (Houtopstanden, Stikstof, Soorten en Gebied) door aanvragen t.a.v. afhandeling vergunningen, ontheffingen en adviezen te verwerken. Ook voeren we taken voor de Natuurschoonwet en de Wadloopverordening uit.
-
Blz. 344
Vaststellen startnotitie bodembeleid (voorjaar 2022) en verder invulling geven aan het transitieprogramma kennis- en innovatie bodem en ondergrond. De overdracht realiseren van de locaties bodemverontreiniging naar de gemeenten voor start Ow.
-
Blz. 345
Voorbereiden en vaststellen nazorgplannen voor Trijehus, Ald Dwinger en Garyperhoeke. Uitvoeren nazorgbeheer en actualiseren van nazorgplannen voor Skinkeskans en Leeuwarden. Actualiseren van nazorgplannen De Wierde en de stort nabij Ouwsterhaule.
-
Blz. 346
Prestatie-indicatoren water
-
Blz. 347
Prestatie-indicatoren voldoende water
-
Blz. 348
Toelichting voldoende water
-
Blz. 349
Prestatie-indicatoren schoon water
-
Blz. 350
Toelichting schoon water
-
Blz. 351
Prestatie-indicatoren VTH - milieu en natuur
-
Blz. 352
Toelichting VTH - milieu en natuur
-
Blz. 353
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 354
Toelichting
-
Blz. 355
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 356
Beleidsveld 3.5 Energietransitie
-
Blz. 357
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 358
Doelstellingen beleidsveld 3.5
-
Blz. 359
Energie besparen: We dragen bij aan de provinciale ambitie van 25% energiebesparing door aan te sluiten bij een aantal financiële regelingen
-
Blz. 360
Energie infrastructuur: Ten behoeve van de capaciteitsproblemen op het Energienetwerk werken we in 2022 samen met gemeenten en netbeheerders (verder) aan de Systeemstudie Fryslân en de Uitvoeringsanalyse Netimpact
-
Blz. 361
Energie opwekken: We voeren de gezondheidsmonitor ten behoeve van windpark Nij Hiddum-Houw uit. Verder gaan we aan de slag met een ‘windmolenmakelaar’
-
Blz. 362
Klimop is een door het rijk gefinancierd programma dat de eigenaren van (klein) maatschappelijk vastgoed scans aanbiedt die inzicht geven in energiebesparende maatregelen. Tevens helpt het programma bij het sluitend krijgen van businesscases
-
Blz. 363
Warmtetransitie: We zetten stevig in op aquathermie en worden de ‘wetterwaarmte’-provincie door koplopers te ondersteunen bij het binnenhalen van (landelijke en Europese) erkenning en financiering.
-
Blz. 364
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 365
Toelichting
-
Blz. 366
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 367
Toelichting
-
Blz. 368
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 369
Beleidsveld 3.6 Transitie omgevingswet/ - visie
-
Blz. 370
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 371
Doelstellingen beleidsveld 3.6
-
Blz. 372
De Omgevingsverordening wordt vastgesteld.
-
Blz. 373
De provinciale organisatie kan de omgevingsdocumenten digitaal ontsluiten via het DSO
-
Blz. 374
De provinciale organisatie kan digitale vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontvangen
-
Blz. 375
De provinciale organisatie kan vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket en is in staat om de beslistermijn van 26 weken te hanteren tenzij wettelijk anders bepaald
-
Blz. 376
De provinciale organisatie kan werken met de instrumenten uit de Omgevingswet
-
Blz. 377
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 378
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 379
Toelichting
-
Blz. 380
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 381
Investeringen
-
Blz. 382
Toelichting
-
Blz. 383
Balanspost reserves
-
Blz. 384
Toelichting
-
Blz. 385
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 386
Toelichting
-
Blz. 387
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 388
Toelichting
-
Blz. 389
Beleidsprogramma 4: Economie
-
Blz. 390
Portefeuillehouders
-
Blz. 391
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 392
Verbonden partijen
-
Blz. 393
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 394
Doelstellingen programma 4
-
Blz. 395
4.1 Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 396
4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 397
4.3 Economische structuurversterking
-
Blz. 398
4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 399
4.5 Toerisme en recreatie
-
Blz. 400
Beleidsveld 4.1 Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 401
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 402
Doelstellingen beleidsveld 4.1
-
Blz. 403
Daarnaast gaan we in 2022 ook dergelijke innovatieve circulaire projecten opstarten met het Friese MKB, vanuit het Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics
-
Blz. 404
Op het gebied van circulaire economie gaan we in 2022 een monitoringssysteem introduceren t.b.v. de doelstelling om steeds meer circulair in te kopen. Tot slot werken we aan de regeling Circulaire Economie en de MKB-Voucherregeling
-
Blz. 405
Op het gebied van innovatie gaan we in 2022 aan de slag met het startersproject Founded in Fryslân. Vanuit dit project willen we nieuwe innovatieve start-ups in de circulaire economie begeleiden
-
Blz. 406
Verder geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten
-
Blz. 407
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 408
Toelichting
-
Blz. 409
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 410
Toelichting
-
Blz. 411
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 412
Beleidsveld 4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 413
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 414
Doelstellingen beleidsveld 4.2
-
Blz. 415
Daarnaast werken we in 2022 aan het ontwikkelen van een investeringsprogramma toekomstbestendige bedrijventerreinen, en een programmering naar aanleiding van het onderzoek ruimtelijke economische visie en grootschalige ruimtebehoefte
-
Blz. 416
Op het gebied van het Friese vestigingsklimaat willen we met behulp van de Friese acquisitiestrategie ervoor zorgen dat er een aantal (inter)nationale bedrijven naar Fryslân komen dan wel hier blijven
-
Blz. 417
Ten behoeve van het (internationaal) ondernemerschap gaan we in 2022 de nieuwe exportregeling Internationalisering openstellen en gaan we, naar aanleiding van evaluaties, het ecosysteem internationalisering door ontwikkelen
-
Blz. 418
Tot slot willen we via Ynbusiness het gesprek aan gaan met het Friese bedrijfsleven, om op die manier ondernemers te helpen met eerstelijns vraagstukken en eventueel door te verwijzen naar andere organisaties en instrumenten
-
Blz. 419
Via de FOM gaan we een aantal leningen/participaties verstrekken. Dit alles met het doel dat er in 2022 meer exporterende Friese bedrijven zijn dan het afgelopen
-
Blz. 420
We gaan verder aan de slag met het TopDutch programma en het actie-/investeringsprogramma bedrijventerreinen
-
Blz. 421
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 422
Toelichting
-
Blz. 423
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 424
Toelichting
-
Blz. 425
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 426
Beleidsveld 4.3 Economische structuurversterking
-
Blz. 427
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 428
Doelstellingen beleidsveld 4.3
-
Blz. 429
In 2022 leveren we onze bijdrage om de Friese Dairy sector verder door te ontwikkelen. Zo komen we met een plan om Dairy Valley internationaal onderscheidend te laten worden
-
Blz. 430
In 2022 leveren we onze bijdrage om de RUG Campus Fryslân verder door te ontwikkelen. Dit doen we door mee te werken binnen het Friese Onderwijsakkoord
-
Blz. 431
In 2022 leveren we onze bijdrage om de WaterCampus verder door te ontwikkelen. Dit doen we door het project Water Circulair in combinatie met ons lidmaatschap van Water4all te gaan ontwikkelen
-
Blz. 432
In 2022 werken we verder aan het vormgeven van HTSM / Innovatiecluster Drachten 2.0
-
Blz. 433
In 2022 willen we een aantal Friese bedrijven koppelen aan te ontwikkelen Europese projecten op het gebied van circulaire plastics / NTCP
-
Blz. 434
Op het gebied van digitaliseren werken we in 2022 aan een plan van aanpak voor de crossover koppeling tussen digitalisering en de clusters op het gebied van AI
-
Blz. 435
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 436
Toelichting
-
Blz. 437
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 438
Toelichting
-
Blz. 439
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 440
Beleidsveld 4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 441
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 442
Doelstellingen beleidsveld 4.4
-
Blz. 443
In 2022 bevorderen we graag een aantal eligible projecten op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 444
In 2022 werken we verder aan het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 en willen we ervoor zorgen dat dit programma goedgekeurd wordt door de Europese Commissie
-
Blz. 445
Ten aanzien van de verwerving van Europese middelen streven we naar een hoog Fries aandeel in de goedgekeurde projecten
-
Blz. 446
Tot slot willen we ervoor zorgen dat in 2022 de Friese Projectenmachine volledig operationeel is
-
Blz. 447
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 448
Toelichting
-
Blz. 449
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 450
Toelichting
-
Blz. 451
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 452
Beleidsveld 4.5 Toerisme en recreatie
-
Blz. 453
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 454
Doelstellingen beleidsveld 4.5
-
Blz. 455
De bezoekersmonitor is in uitvoering en er is een plan van aanpak voor de bewoners- en bedrijvenmonitor
-
Blz. 456
Samen met Innovatiepact Fryslân (IPF) starten we met de uitvoering van de (meerjarige) innovatieagenda
-
Blz. 457
Samen met partners uit het onderwijs, ondernemers en overheid werken we aan de uitvoering van het uitvoeringsprogramma ‘Toekomstbestendige Banen’
-
Blz. 458
We beginnen met de uitvoering van het actieplan ‘Gastvrij Fryslân circulair’
-
Blz. 459
We delen de kennis afkomstig van monitoring met gemeenten en ondernemers, zodat zij goed geïnformeerd keuzes maken voor een vitaal, competitief en veerkrachtig bedrijf, (sub)sector of regio
-
Blz. 460
We leveren een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Marrekrite
-
Blz. 461
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, branches, gemeenten, Ynbusiness, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan ‘Vitale Logies Fryslân.
-
Blz. 462
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, regio's, terrein beherende organisaties, gemeenten, TAF) partner in de uitvoering van het programma Dagrecreatieve Netwerken
-
Blz. 463
We leveren een bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en verduurzaming op het water en we stellen een integrale gebruiksvisie van de Friese wateren op
-
Blz. 464
We vergroten de zichtbaarheid en beleefbaarheid van Fryslân als waterrecreatieve bestemming door (doelgroepen)onderzoek en communicatie & marketing
-
Blz. 465
We verlenen een bijdrage aan Friesland Convention Partners voor de uitvoering van de meerjarige aanpak stimulering zakelijk toerisme
-
Blz. 466
We verlenen een bijdrage aan IPF voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als kennisplatform voor ondernemers gericht op innovatie en het stimuleren van het organiserend vermogen
-
Blz. 467
We verlenen een meerjarige subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing. Cultuurtoerisme (met specifieke aandacht voor Arcadia) en de merken ‘Friesland’ en ‘De Wadden’ worden in deze marketing in de etalage gezet
-
Blz. 468
We werken samen met Marrekrite, Wandelnet, Landschapsbeheer Fryslân en grondeigenaren aan een nieuwe subsidieregeling voor boerenlandpaden en kerkenpaden
-
Blz. 469
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de tijdelijke huisvesting van de bedieningscentrale. Daarnaast realiseren we een definitieve centrale (zie ook programma 2.3)
-
Blz. 470
Wij stellen voor drie beoogde icoonprojecten procesmiddelen beschikbaar voor de nadere uitvoering
-
Blz. 471
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 472
Toelichting
-
Blz. 473
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 474
Toelichting
-
Blz. 475
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 476
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 477
Toelichting
-
Blz. 478
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 479
Investeringen
-
Blz. 480
Toelichting
-
Blz. 481
Balanspost reserves
-
Blz. 482
Toelichting
-
Blz. 483
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 484
Toelichting
-
Blz. 485
Beleidsprogramma 5: Mienskip
-
Blz. 486
Portefeuillehouders
-
Blz. 487
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 488
Verbonden partijen
-
Blz. 489
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 490
Doelstellingen programma 5
-
Blz. 491
5.1 Leefomjouwing
-
Blz. 492
Pilot 5.2a Cultuur
-
Blz. 493
5.2b Erfgoed
-
Blz. 494
5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 495
Beleidsveld 5.1 Leefomjouwing
-
Blz. 496
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 497
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 498
Aanvullend aan het Iepen Mienskipfûns kunnen in de regio’s Noordoost en Noordwest initiatieven worden ondersteund vanuit het Budget Lokale Innovaties (BLI) en de LEADER-aanpak als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3)
-
Blz. 499
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken we daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
-
Blz. 500
In 2022 stellen we het Transitiefonds fysieke leefomgeving open voor het onderdeel particuliere woningvoorraad
-
Blz. 501
Vanuit de regeling het Iepen Mienskipsfûns stimuleren wij initiatieven uit de Mienskip die inspelen op de leefbaarheid en ‘iedereen doet mee’-gedachte. Daarbij worden meerdere doelen en opgaven bediend zoals bv. ontmoetingsplekken, landschap
-
Blz. 502
We delen en leveren kennis over (de gevolgen van) demografische veranderingen en leefbaarheid
-
Blz. 503
We faciliteren gemeenten provincie breed om de DorpsOntwikkelMaatschapijen (DOMs) verder te ontwikkelen. Op basis van deze kennis stimuleren we gemeenten in de hele provincie om via het DOM-principe (clusters van) dorpen
-
Blz. 504
Wij faciliteren het Netwerk ondersteuning Mienskipsinitiatieven
-
Blz. 505
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Wonen
-
Blz. 506
Op grond van de Huisvestingswet 2014 houden wij toezicht op 14 Friese gemeenten met een wettelijke taakstelling op de huisvesting van statushouders/verblijfsgerechtigden
-
Blz. 507
Ruimtelijke woningbouwplannen worden versneld door de “Regeling flexibele inzet woningbouw”
-
Blz. 508
Samen met de woonpartners zetten we een Friese woningbouwmonitor op
-
Blz. 509
We stimuleren zorgvuldig ruimtegebruik door optimale benutting van woningbouwmogelijkheden in bestaand bebouwd gebied, door herbestemming, tijdelijke woonvormen, herstructurering, sloop (eventueel met vervangende nieuwbouw) en transformatie
-
Blz. 510
We voeren onderzoek uit de naar de investeringsopgave die er ligt om te komen tot een toekomstbestendige woningvoorraad
-
Blz. 511
We volgen de demografische ontwikkelingen en onderzoeken de effecten van de coronapandemie en de druk op de woningmarkt in de Randstad
-
Blz. 512
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sociaal beleid
-
Blz. 513
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023). We subsidiëren nieuwe deelprojecten die gericht zijn op een daling van de werkloosheid, een stijging van het gemiddelde
-
Blz. 514
Via het aanjaagplan ‘Bloeizone Fryslân’ willen we zoveel mogelijk bloeizones in Fryslân (laten) ontstaan en deze steeds breder laten floreren
-
Blz. 515
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid
-
Blz. 516
We maken de uitvoering van het project ‘Sûnens en Mienskip/ Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk. Dit project richt zich op maatschappelijke thema’s als gezondheid, participatie, inclusie en het tegengaan van discriminatie
-
Blz. 517
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sportbeleid
-
Blz. 518
Via het project IIs for Fryslân’ van Sport Fryslân ondersteunen we het schoolschaatsen
-
Blz. 519
We bevorderen het bestaan en de beoefening van Fryske cultuursporten door Friese sportbonden te subsidiëren en de Friese sporten in het onderwijs te verankeren via het project Fryske sport yn dyn Klasse
-
Blz. 520
We leveren een bijdrage aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten
-
Blz. 521
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit
-
Blz. 522
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport. Beide fondsen worden opengesteld voor allerlei initiatieven vanuit de Mienskip
-
Blz. 523
We zetten in op het binnenhalen van internationale sportevenementen
-
Blz. 524
Prestatie-indicatoren leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 525
Toelichting leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 526
Prestatie-indicatoren wonen
-
Blz. 527
Toelichting wonen
-
Blz. 528
Prestatie-indicatoren sociaal beleid
-
Blz. 529
Toelichting sociaal beleid
-
Blz. 530
Prestatie-indicatoren sportbeleid
-
Blz. 531
Toelichting sportbeleid
-
Blz. 532
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 533
Toelichting
-
Blz. 534
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 535
Beleidsveld 5.2a Cultuur
-
Blz. 536
Pilot
-
Blz. 537
Wat zien we / wat willen we bereiken
-
Blz. 538
Doel-indicatoren
-
Blz. 539
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 540
Ambitie 1 - Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
-
Blz. 541
LF 2028 brengt in 2022 de eerste editie van de triënnale Arcadia
-
Blz. 542
We continueren de ticketrisicoregeling
-
Blz. 543
We zetten in onze opdracht aan Merk Fryslân ook specifiek in op de cultuurtoerist
-
Blz. 544
Ambitie 2 - Ynnovaasje & eksperimint
-
Blz. 545
We nemen deel aan We the North
-
Blz. 546
We voeren de nieuwe Stimuleringsregeling Ontwikkeling en Innovatie uit
-
Blz. 547
We werken aan versterking van de programmalijnen met Rijk en Rijksfondsen
-
Blz. 548
Ambitie 3 - Kultuer yn ‘e Mienskip
-
Blz. 549
Halverwege de beleidsperiode 21-24 evalueren wij samenwerking Fers en doen wij onderzoek naar cultuurparticipatie
-
Blz. 550
Via het Iepen Mienskipsfûns en een regeling Iepenloftspullen leveren wij een bijdrage aan het stimuleren van actieve cultuurparticipatie en faciliteren wij het amateurkunstklimaat in Fryslân
-
Blz. 551
We matchen de OCW-bijdrage aan KEK3, ondersteunen iepenloftspullen en stimuleren verbindingen tussen cultuurparticipatie en zorg
-
Blz. 552
We subsidiëren onze steuninstellingen voor amateurkunst (Keunstwurk) en bibliotheken (Fers)
-
Blz. 553
Ambitie 6 - Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
-
Blz. 554
We evalueren de voor het eerst gevoerde procedure met inzet van een adviescommissie
-
Blz. 555
Wij dragen actief bij aan het plan van de vijf Friese theaters in het Frysk Field Lab
-
Blz. 556
Wij ontwikkelen accounthouderschap naar partnerschap met onze instellingen die meerjarige financiële steun van ons krijgen
-
Blz. 557
Resultaat-indicatoren
-
Blz. 558
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 559
Toelichting
-
Blz. 560
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 561
Beleidsveld 5.2b Erfgoed
-
Blz. 562
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 563
Doelstellingen beleidsveld 5.2b
-
Blz. 564
Via de Friese musea en Friese erfgoedinstellingen vertellen wij nieuwe aspecten van het Ferhaal fan Fryslân
-
Blz. 565
Via de subsidieregeling monumenten en het Cultuurfonds voor Monumenten Fryslân ondersteunen we de restauratie en herbestemmingsplannen van monumenten en karakteristieke bouwwerken
-
Blz. 566
Via onze subsidies aan een aantal instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en monumenten (onder andere kerken) en archeologie zorgen wij voor het beheer en behoud van ons erfgoed
-
Blz. 567
Wij adviseren gemeenten en andere partijen over het behoud en de ontwikkeling van cultuurhistorisch erfgoed in hun plannen, op basis van de doorwerking van de thematische structuurvisie Grutsk op’e Romte, FAMKE en de Cultuurhistorische Kaart
-
Blz. 568
Wij stimuleren publieksvoorlichting over archeologisch erfgoed via de archeologische steunpunten en onderzoeken en behouden het o.a. via het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis
-
Blz. 569
Wij zetten ons in voor behoud van cultuurhistorie via projecten uit de Erfgoeddeal: de Campagne ‘Kusten van het IJsselmeer’ en K(l)eigoed, het project voor de herbestemming van leegstaande of verwaarloosde karakteristieke panden
-
Blz. 570
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 571
Toelichting
-
Blz. 572
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 573
Toelichting
-
Blz. 574
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 575
Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
-
Blz. 576
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 577
Doelstellingen beliedsfjild 5.3
-
Blz. 578
As útfiering fan de rol fan Taalskipper bringe wy bestjoerders fan gemeenten, Wetterskip Fryslân en de Veiligheidsregio Fryslân byinoar en stimulearje wy dat se aktyf mei it útfieren fan it Fryske taalbelied
-
Blz. 579
Ofhinklik fan de fuortgong fan it lanlike projekt Curriculum.nu sette wy útein mei de realisaasjefaze fan de fernijing fan kearndoelen foar it fak Frysk fia it projekt Kurrikulum.frl
-
Blz. 580
De útkomsten fan it provinsjaal ûndersyk ‘Frysk yn ‘e ekonomy’ sette wy om nei belied. Mei ynsichtlike do’s en don’ts kinne bedriuwen wêr’t dat it bêste past, ienfâldiger mei it Frysk oan ‘e slach gean.
-
Blz. 581
Troch it meidwaan oan it European Charter Classroom Activities (ECCA-projekt) stimulearje wy útwikseling fan Fryske skoallen mei skoallen yn Europeeske regio’s mei in minderheidstaal
-
Blz. 582
Troch it subsidiearjen fan Omrop Fryslân soargje wy derfoar dat it Frysk op ‘e radio, telefyzje en online in fanselssprekkende stevige posysje hâldt.
-
Blz. 583
Yn it skoaljier 2021-2022 slute wy de 1-mjitting fan it Taalplan Frysk 2030 ôf. Dêrby hifkje wy it taalprofyl fan skoallen yn it primêr en fuortset ûnderwiis en befreegje harren op harren ambysje en de trochgeande learline Frysk.
-
Blz. 584
Yn gearwurking mei de ûnderwiisynspeksje fersterkje wy it tafersjoch op it fak Frysk yn it primêr en fuortset ûnderwiis
-
Blz. 585
Om it aktyf gebrûk fan it Frysk yn de nije media / it digitale domein te stimulearjen en de kwaliteit fan it (skreaune) Frysk te ferheegjen, soargje wy, mei ús partners, foar it fierder ûntwikkeljen fan de ‘Digitale Helpmiddels’
-
Blz. 586
Ek skoallen yn de ûnderwiissektoaren dêr’t it oanbieden fan it fak Frysk net wetlik ferplichte is (foarskoalske opfang, middelber beropsûnderwiis, heger beropsûnderwiis, wittenskiplik ûnderwiis en spesjaal ûnderwiis) wurde oanmoedige
-
Blz. 587
Foar it útfieren fan it Taalplan Frysk 2030 subsidiearje wy fia de regeling ‘Frysk foar no en letter’ skoallen yn alle ûnderwiissektoaren om de kwaliteit fan it fak Frysk te ferbetterjen en it profesjonalisearjen fan learkrêften
-
Blz. 588
Fia it programma ‘Jong Frysk sjoernalistyk talint foar de takomst’ stimulearje wy it ferbetterjen fan it brûken fan de Fryske taal en de kennis oer Fryske kultuer by de Fryske media
-
Blz. 589
Fia ús subsydzjeregelingen en ús prizebelied stimulearje wy de sichtberens en it brûken fan it Frysk
-
Blz. 590
Wy befoarderje en fasilitearje fia ús bydrage oan it programma foar Leeuwarden City of Literature en ús besteande subsydzjeregelingen de Fryske literatuer
-
Blz. 591
Wy bringe it Frysk as Europeeske regionale taal yn posysje troch aktyf lid te wêzen fan it Network to promote linguistic diversity (NPLD) en fia Mercator
-
Blz. 592
Wy fiere de fisy op de sichtberens fan it Frysk út yn ôfstimming mei it Ryk en de Fryske bestjoersorganen as ûnderdiel fan de langetermynaginda Frysk
-
Blz. 593
Prestaasje-yndikatoaren
-
Blz. 594
Taljochting
-
Blz. 595
Wat hat it koste?
-
Blz. 596
Taljochting
-
Blz. 597
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 598
Beleidsveld 5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 599
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 600
Doelstellingen beleidsveld 5.3
-
Blz. 601
Afhankelijk van de voortgang van het landelijke project Curriculum.nu starten we met de realisatiefase van de vernieuwing van kerndoelen voor het vak Frysk via het project Kurrikulum.frl
-
Blz. 602
Als uitvoering van de rol van Taalskipper brengen wij bestuurders van gemeenten, Wetterskip Fryslân en de Veiligheidsregio Fryslân bij elkaar en stimuleren we dat ze actief met het uitvoeren van het Friese taalbeleid
-
Blz. 603
De uitkomsten van het provinciaal onderzoek ‘Frysk yn de ekonomy’ zetten we om naar beleid. Met inzichtelijke do’s en don’ts kunnen bedrijven waar dat het beste past, eenvoudiger met het Frysk aan de slag gaan
-
Blz. 604
Door het subsidiëren van Omrop Fryslân zorgen we dat het Frysk op de radio, televisie en online een vanzelfsprekende stevige positie houdt
-
Blz. 605
In het schooljaar 2021-2022 ronden we de 1-meting van het Taalplan Frysk 2030 af waarbij we het taalprofiel van scholen in het primair en voortgezet onderwijs toetsen en waarbij we hun bevragen op hun ambitie en de doorgaande leerlijn Frysk
-
Blz. 606
In samenwerking met de onderwijsinspectie versterken we het toezicht op het vak Frysk in het primair en voortgezet onderwijs
-
Blz. 607
Om het actief gebruik van het Fries in de nieuwe media/ het digitale domein te stimuleren en de kwaliteit van het (geschreven) Fries te verhogen, zorgen wij, met onze partners, voor de doorontwikkeling van de ‘Digitale Helpmiddels’
-
Blz. 608
Ook scholen in de onderwijssectoren waar het aanbieden van het vak Frysk niet wettelijk verplicht is (voorschoolse opvang, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs en speciaal onderwijs) worden aangemoedigd
-
Blz. 609
Ter uitvoering van het Taalplan Frysk 2030 subsidiëren we via de regeling ‘Frysk foar no en letter’ scholen in alle onderwijssectoren om de kwaliteit van het vak Frysk te verbeteren en het professionaliseren van leerkrachten
-
Blz. 610
Via deelname aan het European Charter Classroom Activities (ECCA-project) stimuleren wij uitwisseling van Friese scholen met scholen in Europese regio’s met een minderheidstaal
-
Blz. 611
Via het programma ‘Jong Frysk sjoernalistyke talint foar de takomst’ stimuleren we het verbeteren van het gebruik van de Friese taal en de kennis over Friese cultuur bij de Friese media
-
Blz. 612
Via onze subsidieregelingen en ons prijzenbeleid stimuleren wij de zichtbaarheid en het gebruik van het Frysk
-
Blz. 613
We promoten en faciliteren via onze bijdrage aan het programma voor Leeuwarden City of Literature en onze bestaande subsidieregelingen de Friese literatuur
-
Blz. 614
Wij positioneren het Frysk als Europese regionale taal door actief lid te zijn van het Network to promote linguistic diversity (NPLD) en via Mercator
-
Blz. 615
Wij voeren de visie op de zichtbaarheid van het Fries uit in afstemming met het Rijk en de Friese bestuursorganen als onderdeel van de langetermijnagenda Frysk
-
Blz. 616
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 617
Toelichting
-
Blz. 618
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 619
Toelichting
-
Blz. 620
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 621
Toelichting
-
Blz. 622
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 623
Investeringen
-
Blz. 624
Balanspost reserves
-
Blz. 625
Toelichting
-
Blz. 626
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 627
Toelichting
-
Blz. 628
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 629
Toelichting
-
Blz. 630
Beleidsprogramma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 631
Portefeuillehouder
-
Blz. 632
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 633
Verbonden partijen
-
Blz. 634
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 635
Doelstellingen programma 6
-
Blz. 636
6.1 Mensen
-
Blz. 637
6.2 Middelen
-
Blz. 638
Beleidsveld 6.1 Mensen
-
Blz. 639
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 640
Doelstellingen beleidsveld 6.1
-
Blz. 641
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief)
-
Blz. 642
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
-
Blz. 643
Het ziekteverzuimpercentage is maximaal 4%
-
Blz. 644
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
-
Blz. 645
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
-
Blz. 646
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 647
Toelichting
-
Blz. 648
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 649
Toelichting
-
Blz. 650
Beleidsveld 6.2 Middelen
-
Blz. 651
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 652
Doelstellingen beleidsveld 6.2
-
Blz. 653
Het bewustwordingsniveau van alle medewerkers op het gebied van security, cybercriminaliteit en gerelateerde risico’s is sterk verhoogd
-
Blz. 654
Het programma “Implementatie Wetgeving” zorgt ervoor dat de provincie voldoet aan de eisen vanuit het rijk op het gebied van tijdige en kwalitatief voldoende implementatie van diverse wetten
-
Blz. 655
Het provinciehuis is ingericht volgens het principe “activiteitgericht werken”. Eind 2022 is de inrichting gereed. Met ruimte voor meer samenwerking met externe partijen en creatieve en innovatieve processen.
-
Blz. 656
In 2022 wordt een nieuwe documentgenerator ingevoerd. De archivering wordt gemoderniseerd en DocBase komt op read-only
-
Blz. 657
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 658
Toelichting
-
Blz. 659
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 660
Toelichting
-
Blz. 661
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 662
Toelichting
-
Blz. 663
Investeringen
-
Blz. 664
Toelichting
-
Blz. 665
Balanspost reserves
-
Blz. 666
Toelichting
-
Blz. 667
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 668
Toelichting
-
Blz. 669
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 670
Toelichting
-
Blz. 671
Beleidsprogramma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 672
Portefeuillehouder
-
Blz. 673
Verbonden partijen
-
Blz. 674
Beleidsveld 7.1 Provinciefonds
-
Blz. 675
Provinciefonds
-
Blz. 676
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 677
Toelichting
-
Blz. 678
Beleidsveld 7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 679
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 680
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 681
Opcenten
-
Blz. 682
Toelichting
-
Blz. 683
Beleidsveld 7.3 Dividenden
-
Blz. 684
Dividenden
-
Blz. 685
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 686
Toelichting
-
Blz. 687
Beleidsveld 7.4 Financieringsrente
-
Blz. 688
Financieringsrente
-
Blz. 689
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
-
Blz. 690
Toelichting
-
Blz. 691
Beleidsveld 7.5 Interne financiering
-
Blz. 692
Interne financiering
-
Blz. 693
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 694
Toelichting
-
Blz. 695
Beleidsveld 7.6 Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 696
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 697
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 698
Toelichting
-
Blz. 699
Beleidsveld 7.7 Werken voor derden
-
Blz. 700
Werken voor derden
-
Blz. 701
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 702
Beleidsveld 7.8 Onvoorzien
-
Blz. 703
Onvoorzien
-
Blz. 704
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 705
Toelichting
-
Blz. 706
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 707
Uitgebreide tabel
-
Blz. 708
Toelichting
-
Blz. 709
Investeringen
-
Blz. 710
Toelichting
-
Blz. 711
Balanspost reserves
-
Blz. 712
Toelichting
-
Blz. 713
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 714
Toelichting
-
Blz. 715
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 716
Toelichting
-
Blz. 717
Paragrafen
-
Blz. 718
Paragraaf 1 Provinciale heffingen
-
Blz. 719
Inleiding
-
Blz. 720
1 - Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 721
Opbrengsten 2022
-
Blz. 722
Opbrengst per punt
-
Blz. 723
2 - Grondwaterbelasting
-
Blz. 724
3 - Leges
-
Blz. 725
Legesbaten 2022
-
Blz. 726
Toelichting
-
Blz. 727
Kostendekkendheid tarieven
-
Blz. 728
Kostendekkendheid vervolg
-
Blz. 729
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen
-
Blz. 730
Inleiding
-
Blz. 731
2.1 Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 732
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 733
Reserves
-
Blz. 734
Toelichting
-
Blz. 735
2.2 Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 736
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 737
Toelichting
-
Blz. 738
2.3 Weerstandsvermogen
-
Blz. 739
Weerstandsvermogen
-
Blz. 740
Toelichting
-
Blz. 741
2.4 Mutatie risico's
-
Blz. 742
Mutaties risico's
-
Blz. 743
2.5 De risico's
-
Blz. 744
De risico's
-
Blz. 745
2.6 Financiële kengetallen
-
Blz. 746
Financiële kengetallen
-
Blz. 747
Toelichting
-
Blz. 748
Toelichting
-
Blz. 749
Toelichting
-
Blz. 750
Toelichting
-
Blz. 751
Toelichting
-
Blz. 752
Toelichting
-
Blz. 753
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 754
Algemeen
-
Blz. 755
3.1 Onderhoud infrastructuur
-
Blz. 756
Onderhoud en planning infrastructuur
-
Blz. 757
3.2 Onderhoud gebouwen
-
Blz. 758
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 759
3.3 Middelen kapitaalgoederen
-
Blz. 760
Middelen kapitaalgoederen
-
Blz. 761
Paragraaf 4 Financiering en beleggingen
-
Blz. 762
Inleiding
-
Blz. 763
4.1 Ontwikkeling financieringssaldo
-
Blz. 764
Ontwikkeling financieringssaldo
-
Blz. 765
4.2 Financiering en beleggingen
-
Blz. 766
Financiering en beleggingen
-
Blz. 767
4.3 Revolverende middelen
-
Blz. 768
Revolverende middelen
-
Blz. 769
Risicobuffer
-
Blz. 770
4.4 Toerekening van rente
-
Blz. 771
Toerekening van rente
-
Blz. 772
4.5 Risicobeheer Treasury
-
Blz. 773
Risicobeheer Treasury
-
Blz. 774
4.6 Ontwikkeling financiële markten
-
Blz. 775
Ontwikkeling financiële markten
-
Blz. 776
Paragraaf 5 Verbonden partijen
-
Blz. 777
5.1 Inleiding
-
Blz. 778
Inleiding
-
Blz. 779
5.2 Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 780
Inleiding
-
Blz. 781
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 782
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 783
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 784
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 785
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 786
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 787
Overige verbonden partijen
-
Blz. 788
Categorie 4: Overige verbonden partijen
-
Blz. 789
Financiële risico's provincie
-
Blz. 790
Financiële risico’s provincie
-
Blz. 791
Paragraaf 6 Grondbeleid
-
Blz. 792
6.1 Samenvatting grondbezit
-
Blz. 793
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 794
6.3 Risico's
-
Blz. 795
Paragraaf 7 Bedrijfsvoering
-
Blz. 796
Inleiding
-
Blz. 797
1. Ontwikkeling en organisatie
-
Blz. 798
Ontwikkeling organisatie
-
Blz. 799
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 800
De organisatie werkt opgavengestuurd
-
Blz. 801
De organisatie werkt opgavengestuurd
-
Blz. 802
2. Mensen
-
Blz. 803
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 804
Verhouding vast en flexibel personeel
-
Blz. 805
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief).
-
Blz. 806
Samenwerking
-
Blz. 807
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
-
Blz. 808
Inclusief en kansen bieden
-
Blz. 809
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
-
Blz. 810
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
-
Blz. 811
Strategische personeelsplanning (SPP)
-
Blz. 812
Het management development programma is onder andere gericht op de uitvoering van de strategische personeelsplanning
-
Blz. 813
We bieden een gericht programma op het gebied van leren en ontwikkelen.
-
Blz. 814
We vertalen de meerjarige capaciteitsraming naar de strategische personeelsplanning
-
Blz. 815
3. Informatie en huisvesting
-
Blz. 816
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 817
Energieneutrale organisatie
-
Blz. 818
In 2025 is de provinciale organisatie energieneutraal. Het project loopt op planning
-
Blz. 819
Huisvesting in de toekomst
-
Blz. 820
Dit programma gaat onder meer over de inrichting van het provinciehuis, waarbij extra aandacht is voor optimaal samenwerken met de mienskip, door ontmoetingen en het fysiek/hybride en online vergaderen beter te faciliteren
-
Blz. 821
Informatiemanagement
-
Blz. 822
Innovatie. We continueren de projecten waarvoor we in 2021 subsidie hebben ontvangen
-
Blz. 823
Invoering Omgevingswet. De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, waardoor ook in 2022 de voorbereiding van de implementatie centraal staat, o.a. het digitaal stelsel omgevingswet (DSO).
-
Blz. 824
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 825
De provincie is in control op security en privacy
-
Blz. 826
Wetgeving
-
Blz. 827
Een voldoende beoordeling van de provincie-archivaris
-
Blz. 828
Invoering van de WOO en een start van het programma Wetgeving
-
Blz. 829
4. Financien
-
Blz. 830
Financien
-
Blz. 831
Toelichting
-
Blz. 832
Capaciteitsbudget
-
Blz. 833
Capaciteitsbudget vervolg
-
Blz. 834
Toelichting
-
Blz. 835
Bezetting
-
Blz. 836
Flexibele schil
-
Blz. 837
Toedeling bedrijfsvoeringskosten aan BBV taakvelden
-
Blz. 838
5. Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 839
Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 840
6. Rechtmatigheid
-
Blz. 841
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 842
Paragraaf 8 VTH
-
Blz. 843
VTH
-
Blz. 844
Paragraaf 9 Grote projecten
-
Blz. 845
0. Overzicht grote projecten
-
Blz. 846
Inleiding
-
Blz. 847
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 848
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 849
Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 850
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 851
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 852
Spoorprojecten
-
Blz. 853
2. Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
-
Blz. 854
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 855
Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
-
Blz. 856
Thialf
-
Blz. 857
Thialf vervolg
-
Blz. 858
4. De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
-
Blz. 859
Inleiding
-
Blz. 860
4a. Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 861
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 862
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 863
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 864
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 865
4b. Vismigratierivier
-
Blz. 866
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 867
Vismigratierivier
-
Blz. 868
Vismigratierivier
-
Blz. 869
Vismigratierivier
-
Blz. 870
4c. De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 871
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 872
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 873
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 874
De bruggen en sluis Kornwerderzand
-
Blz. 875
7. Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 876
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 877
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 878
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 879
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 880
Uitvoering natuuropgave vervolg
-
Blz. 881
Uitvoering natuuropgave vervolg 2
-
Blz. 882
Paragraaf 10 Samenwerkingsverbanden
-
Blz. 883
Samenwerkingsverbanden
-
Blz. 884
Bijlagen
-
Blz. 885
Bijlage 1 Financieel kader
-
Blz. 886
Inleiding
-
Blz. 887
1.1 Onze uitgangspunten
-
Blz. 888
1.2 Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 889
1.3 Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 890
Toelichting
-
Blz. 891
Bijlage 2 Begrotingshistorie
-
Blz. 892
Begrotingshistorie
-
Blz. 893
Beleidsprogramma 1 – Bestuur
-
Blz. 894
Beleidsprogramma 2 - Infrastructuur
-
Blz. 895
Beleidsprogramma 3 - Milieu
-
Blz. 896
Beleidsprogramma 4 - Economie
-
Blz. 897
Beleidsprogramma 5 - Mienskip
-
Blz. 898
Beleidsprogramma 6 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 899
Programma 7 - Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 900
Bijlage 3 EMU saldo
-
Blz. 901
EMU-saldo
-
Blz. 902
Toelichting
-
Blz. 903
Bijlage 4 Begrippenlijst
-
Blz. 904
Begrippenlijst
-
Blz. 905
Bijlage 5 Investeringen 2022
-
Blz. 906
Totaaltabel
-
Blz. 907
Uitgebreide tabellen
-
Blz. 908
Bijlage 6 Prestatie Indicatoren BBV
-
Blz. 909
Prestatie indicatoren BBV
-
Blz. 910
Jaarrekening
-
Blz. 911
1. Inleiding
-
Blz. 912
Inleiding
-
Blz. 913
2. Balans en exploitatie
-
Blz. 914
2.1 Balans
-
Blz. 915
2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
-
Blz. 916
2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 917
2.4 Toelichting op de balans
-
Blz. 918
2.5 Gebeurtenis na balansdatum
-
Blz. 919
2.6 WNT-verantwoording 2022 Provincie Fryslân
-
Blz. 920
2.6.2 WNT verantwoording 2022 Provincie Fryslân
-
Blz. 921
2.6.3 WNT verantwoording 2022 Provincie Fryslân
-
Blz. 922
2.7 Begrotingsonrechtmatigheid
-
Blz. 923
2.7 Begrotingsonrechtmatigheid vervolg
-
Blz. 924
2.8 Toelichting op het rekeningresultaat
-
Blz. 925
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
-
Blz. 926
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB vervolg
-
Blz. 927
3. Tijdelijke budgetten
-
Blz. 928
3. Totaal tijdelijke budgetten 2022
-
Blz. 929
Tijdelijke budgetten 2022
-
Blz. 930
Voortgang tijdelijke budgetten
-
Blz. 931
Categorie B eindig
-
Blz. 932
Toelichting eindige tijdelijke budgetten categorie B
-
Blz. 933
Categorie A
-
Blz. 934
Toelichting tijdelijke budgetten categorie A
-
Blz. 935
Categorie B
-
Blz. 936
Toelichting tijdelijke budgetten categorie B
-
Blz. 937
4. Controle verklaring
-
Blz. 938
Controle verklaring
-
Blz. 939
5. Bijlagen
-
Blz. 940
5.1 Structurele en niet structurele lasten en baten
-
Blz. 941
5.2 Overzicht Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 942
5.3 Specifieke uitkeringen (Sisa-verantwoording)
-
Blz. 943
5.4 Gerealiseerde lasten en baten per taakveld
-
Blz. 944
5.5 Taakveld BBV verdeling per programma
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap