Jaarstukken 2022
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2022
|
Blz. 2
|
Programma's
|
Blz. 3
|
Jierstikken 2022 yn ien eachopslach
|
Blz. 4
|
De Friese infographic
|
Blz. 5
|
Jaarstukken 2022 in één oogopslag
|
Blz. 6
|
Infographic
|
Blz. 7
|
Gearfetting
|
Blz. 8
|
Wat diene wy yn 2022?
|
Blz. 9
|
Enerzjyk Fryslân
|
Blz. 10
|
Grien Fryslân
|
Blz. 11
|
Agrarysk Fryslân
|
Blz. 12
|
Undernimmend Fryslân
|
Blz. 13
|
Leefber Fryslân
|
Blz. 14
|
Bestimming Fryslân
|
Blz. 15
|
Fryslân 2028
|
Blz. 16
|
Gearwurkjend Fryslân
|
Blz. 17
|
Betelber Fryslân
|
Blz. 18
|
Samenvatting
|
Blz. 19
|
Wat deden we in 2022?
|
Blz. 20
|
Energyk Fryslân
|
Blz. 21
|
Groen Fryslân
|
Blz. 22
|
Agrarisch Fryslân
|
Blz. 23
|
Ondernemend Fryslân
|
Blz. 24
|
Leefbaar Fryslân
|
Blz. 25
|
Bestemming Fryslân
|
Blz. 26
|
Fryslân 2028
|
Blz. 27
|
Samenwerkend Fryslân
|
Blz. 28
|
Betaalbaar Fryslân
|
Blz. 29
|
Provinciebestuur en organisatie
|
Blz. 30
|
Samenstelling Provinciale Staten
|
Blz. 31
|
Samenstelling Gedeputeerde Staten
|
Blz. 32
|
Trends Staat van Fryslân
|
Blz. 33
|
Trends Staat van Fryslân
|
Blz. 34
|
Leeswijzer
|
Blz. 35
|
Jaarstukken
|
Blz. 36
|
Beleidsprogramma 1: Bestuur
|
Blz. 37
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 38
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 39
|
Verbonden partijen
|
Blz. 40
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 41
|
Doelstellingen programma 1
|
Blz. 42
|
1.1 Provinciale Staten
|
Blz. 43
|
1.2 Gedeputeerde Staten
|
Blz. 44
|
1.3 Commissaris van de Koning
|
Blz. 45
|
1.4 Bestuurlijke organisatie
|
Blz. 46
|
1.5 Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 47
|
Beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
|
Blz. 48
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 49
|
Doelstellingen beleidsveld 1.1
|
Blz. 50
|
De griffie werkt volgens een door het Presidium vastgesteld werkplan
|
Blz. 51
|
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie. Hierbij werken we ook samen met andere overheden (o.a. de provincie Zeeland)
|
Blz. 52
|
We brengen de provinciale politiek onder de aandacht van zoveel mogelijk inwoners van Fryslân
|
Blz. 53
|
We geven een vervolg aan het introductie- en opleidingsprogramma voor Statenleden, waarbij kennisbehoefte van Statenleden leidend is
|
Blz. 54
|
We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de gast van de staten
|
Blz. 55
|
We leggen verbindingen en onderhouden contacten binnen de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door periodiek overleg tussen Statenadviseurs en belangrijkste contactpersonen binnen de opgaventeams)
|
Blz. 56
|
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
|
Blz. 57
|
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK en bewaken de tijdige afhandeling er van
|
Blz. 58
|
We stimuleren het gebruik van startnotities.
|
Blz. 59
|
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten. We maken deze (digitaal) toegankelijker en transparanter. In 2022 verwerken we de uitkomsten van de hiervoor gestarte pilot
|
Blz. 60
|
We werken volgens een (jaar-)kalender en stemmen deze periodiek af met GS.
|
Blz. 61
|
Wij brengen de werkzaamheden van de griffie en Provinciale Staten actief onder de aandacht bij de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door het organiseren van de cursus ‘politieke sensitiviteit’)
|
Blz. 62
|
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties volgens de verordening ondersteuning Statenfracties 2017
|
Blz. 63
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 64
|
Toelichting indicator
|
Blz. 65
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 66
|
Toelichting
|
Blz. 67
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 68
|
Beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten
|
Blz. 69
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 70
|
Doelstellingen beleidsveld 1.2
|
Blz. 71
|
‘Geluk op 1’ is de centrale ambitie in ons bestuursakkoord. Om dat te bereiken streven we naar het vergroten van de brede welvaart in Fryslân. We lagen in 2021 op koers, maar corona en de aanpak daarvan stellen ons voor grote uitdagingen.
|
Blz. 72
|
De bestuursadviseurs en communicatieadviseur ondersteunen de gedeputeerden en de Commissaris van de Koning met perswoordvoering, het voorbereiden van publieke optredens en geven algemene advisering.
|
Blz. 73
|
De Commissaris van de Koning krijgt ondersteuning van het kabinet en een communicatie¬adviseur
|
Blz. 74
|
Elke gedeputeerde heeft een bestuursadviseur en secretaresse
|
Blz. 75
|
Het college van Gedeputeerde Staten werkt zo veel mogelijk digitaal
|
Blz. 76
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 77
|
Toelichting
|
Blz. 78
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 79
|
Toelichting
|
Blz. 80
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 81
|
Beleidsveld 1.3 Commissaris van de Koning
|
Blz. 82
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 83
|
Doelstellingen beleidsveld 1.3
|
Blz. 84
|
De CdK adviseert over de voorstellen voor het verlenen van Koninklijke onderscheidingen (lintjes), over predicaten Koninklijk en Hofleverancier, en ook over Koninklijke erepenningen
|
Blz. 85
|
De CdK bevordert de samenwerking van de besturen van provincie, gemeente en waterschap met rijksambtenaren en met de krijgsmacht. Daarnaast bemiddelt hij bij problemen op het gebied van (inter)bestuurlijke verhoudingen
|
Blz. 86
|
De CdK brengt met regelmaat bezoeken aan de gemeenten in de provincie
|
Blz. 87
|
De CdK heeft een belangrijke representatieve functie
|
Blz. 88
|
De CdK houdt bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Fryslân
|
Blz. 89
|
De CdK onderhoudt de contacten met het Koninklijk Huis. Hij ontvangt de Koning wanneer deze Fryslân bezoekt en geleidt verzoeken aan het Koninklijk Huis door
|
Blz. 90
|
De CdK rapporteert aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de uitvoering van zijn rijkstaken. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven aan de regering of de ministers
|
Blz. 91
|
De CdK ziet toe op een ordelijk verloop van procedures voor benoemingen, herbenoemingen en ontslag van burgemeesters
|
Blz. 92
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 93
|
Toelichting
|
Blz. 94
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 95
|
Toelichting
|
Blz. 96
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 97
|
Beleidsveld 1.4 Kwaliteit van het bestuur
|
Blz. 98
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 99
|
Doelstellingen beleidsveld 1.4
|
Blz. 100
|
IBT is voor het eerst in 2022 risicogericht en afgestemd op de betreffende gemeenten en Wetterskip (maatwerk)
|
Blz. 101
|
Met (samenwerkende clusters van) gemeenten hebben we periodiek bestuurlijk overleg, op basis van beleidsambities op terrein van bestuur en financiën, ook in relatie tot Covid en in het licht van de raadsverkiezingen/nieuwe bestuursperiode.
|
Blz. 102
|
Tevens hebben wij periodiek overleg met het bestuur van de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) over zaken van gemeenschappelijk belang
|
Blz. 103
|
We gaan van start met de nieuwe werkwijze(n) voor regionale samenwerking
|
Blz. 104
|
We versterken de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit verder in onze eigen werkprocessen en we geven samen met onze ketenpartners een impuls aan het blijvend versterken van de Friese overheidsketen.
|
Blz. 105
|
We voeren de nieuwe werkwijze voor omgang met grote integrale maatschappelijke initiatieven in
|
Blz. 106
|
We voeren een aantal pilots op het terrein van bestuurlijke vernieuwing uit, alleen of (bij voorkeur) in samenwerking met onze bestuurlijke en andere partners
|
Blz. 107
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 108
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 109
|
Toelichting
|
Blz. 110
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 111
|
Beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 112
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 113
|
Doelstellingen beleidsveld 1.5
|
Blz. 114
|
In 2022 gaan we bij meerdere vraagstukken de bevolking betrekken via het Fries digitaal platform en/of de meningspeilingen van het Friese sociaal Planbureau
|
Blz. 115
|
In 2022 gaan we een voortvarende start maken als provincie waarin geëxperimenteerd wordt met vernieuwend samenwerken, dit volgens de overeenkomst daarover met Zeeland en BZK
|
Blz. 116
|
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
|
Blz. 117
|
In 2022 organiseren we mee en nemen we deel aan het Noord-Nederlandse programma van de European Week of Regions and Cities (EWCR)
|
Blz. 118
|
In 2022 wordt aan uw Staten nieuw participatiebeleid voorgelegd ter besluitvorming
|
Blz. 119
|
Via het Programma Rijke Waddenzee draagt de provincie bij aan de duurzame ontwikkeling van het Waddengebied
|
Blz. 120
|
We leveren in 2022 inzet voor het functioneren van het Omgevingsberaad Waddengebied (OBW) en gebruiken het orgaan om de ontwikkelingen in het Waddengebied te bespreken
|
Blz. 121
|
We organiseren in 2022 een Fryslândei in Brussel
|
Blz. 122
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 123
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 124
|
Toelichting
|
Blz. 125
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 126
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 127
|
Toelichting
|
Blz. 128
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 129
|
Balanspost reserves
|
Blz. 130
|
Toelichting
|
Blz. 131
|
Balanspost voorzieningen
|
Blz. 132
|
Toelichting
|
Blz. 133
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 134
|
Toelichting
|
Blz. 135
|
Beleidsprogramma 2: Infrastructuur
|
Blz. 136
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 137
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 138
|
Verbonden partijen
|
Blz. 139
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 140
|
Doelstellingen programma 2
|
Blz. 141
|
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
|
Blz. 142
|
2.2 Verbetering infrastructuur
|
Blz. 143
|
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
|
Blz. 144
|
2.4 Openbaar vervoer
|
Blz. 145
|
Beleidsveld 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
|
Blz. 146
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 147
|
Doelstellingen beleidsveld 2.1
|
Blz. 148
|
Het meetnet voor wegverkeer uitbreiden zodat invulling gegeven wordt aan de implementatie van de nieuwe Europese geluidswetgeving (SWUNG 2) geluidhinder
|
Blz. 149
|
Met het programma Doortrappen zetten we maximaal in op de veiligheid van de combinatie 70+ verkeersdeelnemer op een (elektrische) fiets. We doen dat ook hier samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties
|
Blz. 150
|
Samen met de Friese gemeenten, andere provincies en het Rijk geven we uitvoering aan het Regionaal Mobiliteitsprogramma
|
Blz. 151
|
Samen met onze partners voeren we de afspraken in het kader van de BO MIRT uit. Ook maken we nieuwe afspraken voor de komende jaren.
|
Blz. 152
|
Voor de speerpunten Snelheid en Alcohol/Drugs is in 2021 in de Kerngroep Verkeershandhaving een radarplan en een controleplan besproken dat moet leiden tot verdubbeling van het aantal controles (peiljaar 2017)
|
Blz. 153
|
We brengen in het kader van RAL de kansen voor snelladen, logistiek laden en laden van pleziervaart in beeld en samen met gemeenten starten we met plaatsen met laadinfrastructuur in de publieke ruimte.
|
Blz. 154
|
We gebruiken de zogenoemde “Basispakketten PVE (permanente verkeerseducatie)” om extra inzet te plegen op de doelgroep jongeren (in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs)
|
Blz. 155
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 156
|
Toelichting
|
Blz. 157
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 158
|
Toelichting
|
Blz. 159
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 160
|
Beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur
|
Blz. 161
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 162
|
Doelstellingen beleidsveld 2.2
|
Blz. 163
|
Bekend is welke vier snelfietsroutes in Fryslân gerealiseerd gaan worden (resultaat 41). De voorbereidingen hiervoor zijn in ieder geval opgestart en zo mogelijk vindt (een deel van de) uitvoering al in 2022 plaats
|
Blz. 164
|
Het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de N354 tussen Sneek en Leeuwarden is afgerond (resultaat 35) en heeft tot helderheid geleid hoe verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd kan worden op deze verbinding
|
Blz. 165
|
Met het rijk leggen we het convenant afkoopsom eenmalige vervanging Tsjerk Hiddessluizen voor in heb BO Mirt. Er is overeenstemming over het definitieve constructieplan voor de bochtverruiming Franeker
|
Blz. 166
|
Vanuit het gebiedsproces Hegewarren is duidelijkheid gegeven of er synergie is tussen de vaarweg Drachten en andere ontwikkelingen in de Hegewarren, alsmede of een verbetering van de vaarweg daardoor haalbaar geacht wordt
|
Blz. 167
|
We werken verder aan de opwaardering van het Van Harinxmakanaal (resultaat 37) en voeren de geplande werkzaamheden voor 2022 uit.
|
Blz. 168
|
We zijn in gesprek met het Rijk over de bruggen bij Skarster Rien en Bolsward en agenderen deze voor het BO-MIRT
|
Blz. 169
|
Toelichting
|
Blz. 170
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 171
|
Toelichting
|
Blz. 172
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 173
|
Toelichting
|
Blz. 174
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 175
|
Beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
|
Blz. 176
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 177
|
Doelstellingen beleidsveld 2.3
|
Blz. 178
|
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen
|
Blz. 179
|
We gaan door met het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen die in 2024 opgelost moeten zijn
|
Blz. 180
|
We nemen een besluit over de herverdeling van de steunpunten, en starten met de uitvoering van de herverdeling en het energieneutraal maken van de steunpunten conform het implementatieplan energieneutrale provinciale organisatie
|
Blz. 181
|
We voeren binnen het meerjarenprogramma ‘Kunstwerken’ renovaties en vervangingen uit volgens de planning in het uitvoeringsprogramma ‘Verkeer en Vervoer 2022’
|
Blz. 182
|
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale (in de tijdelijke huisvesting) en realiseren een definitieve bediencentrale i.c.m. een steunpunt
|
Blz. 183
|
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
|
Blz. 184
|
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem (inclusief rapportage)
|
Blz. 185
|
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
|
Blz. 186
|
Toelichting
|
Blz. 187
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 188
|
Toelichting
|
Blz. 189
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 190
|
Toelichting
|
Blz. 191
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 192
|
Beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer
|
Blz. 193
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 194
|
Doelstellingen beleidsveld 2.4
|
Blz. 195
|
Afspraken over stappen ten aanzien van de realisatie van de Lelylijn als vervolg op het nieuwe Regeerakkoord en het validatie-onderzoek Deel B van het Deltaplan Noordelijk Nederland
|
Blz. 196
|
Er vindt een start van het besluitvormingtraject plaats over de inhoudelijke richting met bijbehorende financiële middelen waar het gaat om de nieuwe busconcessie (2024-2034)
|
Blz. 197
|
We betrekken de resultaten 42 – 49 uit het bestuursakkoord bij het borgen van de continuïteit van het OV. Er vindt implementatie plaats van de overbruggingsconcessie (2022-2023)
|
Blz. 198
|
We zorgen dat de concessies beheerd worden en worden uitgevoerd overeenkomstig met hetgeen is vastgelegd in de concessies
|
Blz. 199
|
Wij werken aan afspraken met het Rijk en andere partners over de verduurzaming van het Openbaar Vervoer
|
Blz. 200
|
Wij willen een goed toegankelijk en beschikbaar Openbaar Vervoer in Fryslân en waar mogelijk willen we dat verbeteren
|
Blz. 201
|
Wij willen zoveel mogelijk de continuïteit van het OV borgen. Daarbij zijn wij afhankelijk van de na te leven maatregelen als gevolg van de coronacrisis. De financiële gevolgen hiervan zijn nu nog niet te overzien
|
Blz. 202
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 203
|
Toelichting
|
Blz. 204
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 205
|
Toelichting
|
Blz. 206
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 207
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 208
|
Toelichting
|
Blz. 209
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 210
|
Investeringen
|
Blz. 211
|
Toelichting
|
Blz. 212
|
Balanspost reserves
|
Blz. 213
|
Toelichting
|
Blz. 214
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 215
|
Toelichting
|
Blz. 216
|
Beleidsprogramma 3: Omgeving
|
Blz. 217
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 218
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 219
|
Verbonden partijen
|
Blz. 220
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 221
|
Doelstellingen programma 3
|
Blz. 222
|
3.1 Natuur en landschap
|
Blz. 223
|
3.2 Landbouw
|
Blz. 224
|
3.3 Veenweide
|
Blz. 225
|
3.4 Water en Milieu
|
Blz. 226
|
3.5 Energietransitie
|
Blz. 227
|
3.6 Transitie omgevingswet/-visie
|
Blz. 228
|
Beleidsveld 3.1 Natuur en landschap
|
Blz. 229
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 230
|
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Natuur
|
Blz. 231
|
De stikstofdepositie daalt in de 11 stikstofgevoelige natuurgebieden. De te bereiken doelstelling hierin is uitgewerkt, zo ook de werkwijze
|
Blz. 232
|
Een strategische nota grond natuuropgave
|
Blz. 233
|
Een vastgestelde aanpak voor invasieve exoten
|
Blz. 234
|
Evaluatie en nieuw aanbod van Natuer mei de Mienskip vanuit provincie inbrengen in PS
|
Blz. 235
|
Ganzenschade 5-10% lager dan het gemiddelde van de voorgaande twee jaren
|
Blz. 236
|
Herstelprogramma biodiversiteit aantal voorbeeld projecten is uitgevoerd
|
Blz. 237
|
Herstelprogramma biodiversiteit de uitvoering van de agenda herstel biodiversiteit samen met de stakeholders is vormgegeven
|
Blz. 238
|
Herstelprogramma biodiversiteit een eerste jaarplan voor de uitvoering van de agenda biodiversiteit is in uitvoering genomen
|
Blz. 239
|
Indienen van een LIFE aanvraag voor optimalisatie en duurzaam behoud weidevogelbiotoop
|
Blz. 240
|
Opstellen van het Natuurbeheerplan 2023
|
Blz. 241
|
Uitvoeren van de maatregelen in de Natura 2000 beheerplannen
|
Blz. 242
|
Uitvoeren van de maatregelen in het uitvoeringsprogramma Natuur
|
Blz. 243
|
Uitvoeren van de SNL en ANLb regelingen
|
Blz. 244
|
Uitvoeren van minimaal twee openstellingstranches SKNL
|
Blz. 245
|
Vaststellen 2e beheerplanperiode Natura 2000 beheerplan Groote Wielen
|
Blz. 246
|
Vaststellen van de evaluatiedocumenten Natura 2000 beheerplannen
|
Blz. 247
|
Zorgen voor extra beheermiddelen voor de uitvoering van het Aanvalsplan Grutto
|
Blz. 248
|
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Stikstof
|
Blz. 249
|
Wij hebben afspraken gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden
|
Blz. 250
|
Wij hebben afspraken gemaakt met de piekbelasters uit de industrie over emissiereductie en maatregelen
|
Blz. 251
|
Wij hebben beleid vastgesteld over hoe wordt omgegaan met de latente ruimte
|
Blz. 252
|
Wij hebben contact met de piekbelasters uit de landbouw en afspraken gemaakt over bronmaatregelen, of verplaatsing
|
Blz. 253
|
Wij hebben de voorverkenning van de gebiedsgerichte aanpak in de randzones afgerond en hebben een begin gemaakt met de voorbereiding in het gebied
|
Blz. 254
|
Wij stellen het uitvoeringsprogramma op waarin concreet is uitgewerkt wat de stikstofdoelstelling is voor de provincie Fryslân en hoe deze gerealiseerd gaat worden
|
Blz. 255
|
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Landschap en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 256
|
Via cofinanciering van het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
|
Blz. 257
|
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek
|
Blz. 258
|
We komen, via de inzet van het ruimtelijk kwaliteitsteam, in overleg met partijen, gezamenlijk tot goede oplossingen voor het landelijk gebied. Hierbij maken wij gebruik van werkwijzen zoals De Nije Pleats en de Sinnetafel
|
Blz. 259
|
We stellen een Programma Landschap op waarin we de in de Startnotitie Programma Landschap ingezette koers voor een provinciale rol verder uitwerken. Ook stellen we hierbij een uitvoeringsagenda op om de koers ook daadwerkelijk in het veld zichtbaar
|
Blz. 260
|
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen
|
Blz. 261
|
We zoeken de samenwerking met LF2028 – Arcadia (BOSK) om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen, ook als opmaat naar de Landschapstriënnale 2023
|
Blz. 262
|
Prestatie-indicatoren natuur
|
Blz. 263
|
Toelichting natuur
|
Blz. 264
|
Prestatie-indicatoren stikstof
|
Blz. 265
|
Toelichting stikstof
|
Blz. 266
|
Prestatie-indicatoren landschap en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 267
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 268
|
Toelichting
|
Blz. 269
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 270
|
Beleidsveld 3.2 Landbouw
|
Blz. 271
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 272
|
Doelstellingen beleidsveld 3.2
|
Blz. 273
|
De aanpak van stikstof wordt voor de komende jaren een belangrijk thema. Het opgaventeam Landbouw krijgt hier een belangrijke rol in. Zoveel mogelijk met externe partijen, de sector en partners (in en extern) wordt bedacht hoe dit te organiseren
|
Blz. 274
|
In navolging van 2021 formuleren met inbreng van stakeholders een integrale landbouwagenda
|
Blz. 275
|
Naast de concrete aandacht voor de landbouwagenda zoeken we ook de verbindingen met andere beleidsthema’s en -velden gekoppeld aan de landbouw. Ook vanuit de vraagkant vanuit deze beleidsthema’s zal landbouw betrokken zijn
|
Blz. 276
|
Openstellen van maatregelen uit het POP3 Transitieprogramma voor 2022
|
Blz. 277
|
Potato Valley is een toegankelijk en essentieel kenniscentrum geworden op het gebied van zilte teelt en biedt ondernemers perspectief op nieuwe verdienmodellen
|
Blz. 278
|
Verbinding zoeken met andere beleidsthema’s kan er ook toe leiden dat gezamenlijk naar financiering van de gekoppelde doelen kan worden gezocht
|
Blz. 279
|
We leveren in 2022 inbreng en lobby’en voor het Nationaal Strategisch Plan, dat op rijksniveau opgesteld wordt, zodat nieuwe GLB-regelingen optimaal inzetbaar zijn voor Fryslân.
|
Blz. 280
|
We stellen de maatregel Jonge Boeren regeling in het POP3 programma (vanaf eind 2020) open
|
Blz. 281
|
We voeren de regiodeal Noord Nederland natuurinclusieve Landbouw uit via drie pijlers: 1. een gebiedsgerichte aanpak, 2. het ontwikkelen van instrumentarium, 3. inzet op netwerk en communicatie
|
Blz. 282
|
We werken samen met de partners in de Agro Agenda aan het kwaliteits-/streefbeeld 2030
|
Blz. 283
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 284
|
Toelichting
|
Blz. 285
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 286
|
Toelichting
|
Blz. 287
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 288
|
Beleidsveld 3.3 Veenweide
|
Blz. 289
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 290
|
Doelstellingen beleidsveld 3.3
|
Blz. 291
|
De eerste herijking van het Veenweideprogramma 2021-2030 vindt plaats en wordt ter besluitvorming aangeboden. In deze herijking wordt in ieder geval ingegaan op drie onderdelen, namelijk:
|
Blz. 292
|
De reductiedoelstelling voor het Friese veenweidegebied op basis van de landelijke verdeling van de opgave om in de veenweidegebieden 1 megaton CO2 equivalenten te verminderen
|
Blz. 293
|
Er wordt een vervolg gegeven aan de ontwikkeling van technische innovatie in de gebiedsprocessen. Komend jaar vinden pilots, demonstraties en praktijkproeven plaats om de veenoxidatie, bodemdaling en CO2-emissie te reduceren.
|
Blz. 294
|
Eventuele aanvullende vormen van ondersteuning en de toekomstige inrichting van hoogwatercircuits voor de funderingsproblematiek
|
Blz. 295
|
In de uitvoering hebben we het programma in 2021 ingericht op basis van programmalijnen (PL) en dit bouwen we verder uit
|
Blz. 296
|
Of de veengebieden met een veenpakket dunner dan 80 cm (inclusief moerige gronden) en de veengebieden met een dik kleidek (dikker dan 40 cm) ook een bijdrage moeten leveren aan de taakstelling die is afgesproken in het klimaatakkoord,
|
Blz. 297
|
PL 1: Waterbeheer en klimaatadaptatie
|
Blz. 298
|
PL 2: Bodem en grondgebruik
|
Blz. 299
|
PL 3: It Nije Buorkjen
|
Blz. 300
|
PL 4: Leefomgeving, natuur en biodiversiteit
|
Blz. 301
|
PL 5: Integrale gebiedsaanpak
|
Blz. 302
|
PL 6: Onderzoek en monitoring
|
Blz. 303
|
Voor Bodem en grondgebruik richten we proefvelden en demonstratievelden in voor het overlagen van veen en het keren van veenprofielen. Ook willen we een proeftuin bodem inrichten en andere bodemproeven uitvoeren en kunnen demonstreren
|
Blz. 304
|
Voor het ontwikkelgebied Aldeboarn-De Deelen wordt het gebiedsplan vastgesteld en wordt verder ingezet op het doen van grondaankopen vooruitlopend op het gebiedsplan
|
Blz. 305
|
Voor het ontwikkelgebied Hegewarren wordt een besluit genomen over de toekomstige inrichting, het vervolgproces en afspraken gemaakt over de manier waarop verschillende partijen hierin gaan samenwerken
|
Blz. 306
|
Voor het vormgeven van It Nije Buorkjen zullen we het uitgewerkte flankerend beleid voor het eerst testen in Aldeboarn – De Deelen. In samenwerking met de landbouwadviespool werken we daarnaast aan opleiding/begeleiding van adviseurs die de boeren
|
Blz. 307
|
Voor leefomgeving, natuur en biodiversiteit ligt de focus op het uitwerken van een funderingsaanpak en de mogelijkheden om natuurgebieden versneld te vernatten
|
Blz. 308
|
Voor waterbeheer en klimaatadaptatie werken we aan proeven en demonstraties, zoals HAKLAM, Boeren Meten Water en greppelinfiltratie om de grondwaterspiegel te verhogen
|
Blz. 309
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 310
|
Toelichting
|
Blz. 311
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 312
|
Toelichting
|
Blz. 313
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 314
|
Beleidsveld 3.4 Water en milieu
|
Blz. 315
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 316
|
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Water
|
Blz. 317
|
We zien erop toe dat het Wetterskip 25 km regionale boezemkaden op hoogte brengt en dat deze waar mogelijk natuurvriendelijk worden ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen
|
Blz. 318
|
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Voldoende water
|
Blz. 319
|
Samen met Wetterskip Fryslân en andere partijen voeren wij vijf projecten uit om water vast te houden op de hogere zandgronden van Fryslân. Dit is in lijn met de doelstelling voor “wateropvang” uit bestuursopdracht 13
|
Blz. 320
|
We stellen samen met Wetterskip Fryslân een lange termijnverkenning op voor de Friese Boezem
|
Blz. 321
|
We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in met name de Natura 2000 gebieden
|
Blz. 322
|
We zien erop toe dat het Wetterskip jaarlijks gemiddeld 150 ha inricht ter voorkoming van wateroverlast. Dit is in lijn met de doelstelling voor “waterretentie” uit bestuursopdracht 13
|
Blz. 323
|
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Schoon water
|
Blz. 324
|
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij in 2022 erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
|
Blz. 325
|
De kwaliteit van het grondwater dient goed te zijn. Humane invloed (chemische stoffen) die de kwaliteit verslechtert dient vermeden te worden
|
Blz. 326
|
De provincie heeft een rol in de bescherming van niet-KRW wateren (bebouwd gebied, natuur en landelijk gebied). In de periode 2022-2025 regelen we deze bescherming. We monitoren de als indicator voor hoeveel gemeenten dit voor het bebouwde gebied
|
Blz. 327
|
Grondwater dat voor drinkwater wordt gebruikt wordt beschermd
|
Blz. 328
|
In 2022 gaan we samen Wetterskip Fryslân verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW zoals we dat ons voorgenomen hebben in de KRW-nota.
|
Blz. 329
|
In bebouwd gebied leiden gemeenten en wetterskip samen doelen af en formuleren zij maatregelen. De provincie heeft een faciliterende rol. Per jaar wordt dit proces voor ca. 4 gemeenten opgestart
|
Blz. 330
|
In landelijk gebied werken we aan het formuleren van doelen/streefbeelden en het promoten van natuurvriendelijk inrichten en onderhouden
|
Blz. 331
|
Voor de natuurwateren zijn de doelen helder, maar ontbreekt nog inzicht in knelpunten en maatregelen. In 2023 en 2024 werken we dat voor een selectie van de gebieden uit
|
Blz. 332
|
We stellen de Bkl-normen voor KRW-wateren ook vast als richtwaarde voor overig water
|
Blz. 333
|
Doelstellingen beleidsveld 3.4 VTH - milieu en natuur
|
Blz. 334
|
Afspraken gemaakt over het bodembeleid tussen Rijk, IPO en VNG voor de periode 2022-2026 waaronder de buitenproportionele bodemopgaven (o.a. nieuwe stoffen, bodemgezondheid en klimaatadaptatie). De Omgevingsvisie is daarbij de leidraad.
|
Blz. 335
|
Beoordelen hoe het reguliere stikstoftoezicht en handhaving verder wordt ingevuld, op basis van de resultaten van een project in 2021 bij provinciale bedrijven en een pilot gecombineerde WABO/ Wnb controle bij agrarische bedrijven.
|
Blz. 336
|
De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg. De provincie neemt het initiatief tot het driemaal per jaar houden van het ambtelijk en bestuurlijk overleg.
|
Blz. 337
|
De provincie zorgt met de deelnemers van het VTH-overleg voor een jaarlijks VTH uitvoeringsprogramma, aan de hand van het meerjarenprogramma, en coördineert de samenwerking; resultaten jaarschijf 2022 worden eind 2021 geformuleerd.
|
Blz. 338
|
Een werkwijze voor de inzet van actieve publicatie; prestatie-indicatoren voor VTH-taken en eenduidige meetbare registratie van naleving VTH taken. Hiervoor is een onderzoek naar de verbetering BIG-8 beleidscyclus uitgevoerd.
|
Blz. 339
|
Uitvoeren Actieplan Geluid 2018-2022: resultaten jaarschijf 2022.
|
Blz. 340
|
Uitvoeren monitoring meetnet zoutwinning onder de Waddenzee, voor de periode 2019-2049, voor het vaststellen of er bodemdaling plaatsvindt door de zoutwinning.
|
Blz. 341
|
Uitvoeren van de taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving a.d.h.v. het VTH beleid 2019-2023 en het VTH Jaarwerkprogramma 2022, die behoren tot dit beleidsveld door de provincie, FUMO en ODG.
|
Blz. 342
|
Uitvoeren van de Wet Natuurbescherming (Houtopstanden, Stikstof, Soorten en Gebied) door aanvragen t.a.v. afhandeling vergunningen, ontheffingen en adviezen te verwerken. Ook voeren we taken voor de Natuurschoonwet en de Wadloopverordening uit.
|
Blz. 343
|
Vaststellen startnotitie bodembeleid (voorjaar 2022) en verder invulling geven aan het transitieprogramma kennis- en innovatie bodem en ondergrond. De overdracht realiseren van de locaties bodemverontreiniging naar de gemeenten voor start Ow.
|
Blz. 344
|
Voorbereiden en vaststellen nazorgplannen voor Trijehus, Ald Dwinger en Garyperhoeke. Uitvoeren nazorgbeheer en actualiseren van nazorgplannen voor Skinkeskans en Leeuwarden. Actualiseren van nazorgplannen De Wierde en de stort nabij Ouwsterhaule.
|
Blz. 345
|
Prestatie-indicatoren water
|
Blz. 346
|
Prestatie-indicatoren voldoende water
|
Blz. 347
|
Toelichting voldoende water
|
Blz. 348
|
Prestatie-indicatoren schoon water
|
Blz. 349
|
Toelichting schoon water
|
Blz. 350
|
Prestatie-indicatoren VTH - milieu en natuur
|
Blz. 351
|
Toelichting VTH - milieu en natuur
|
Blz. 352
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 353
|
Toelichting
|
Blz. 354
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 355
|
Beleidsveld 3.5 Energietransitie
|
Blz. 356
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 357
|
Doelstellingen beleidsveld 3.5
|
Blz. 358
|
Energie besparen: We dragen bij aan de provinciale ambitie van 25% energiebesparing door aan te sluiten bij een aantal financiële regelingen
|
Blz. 359
|
Energie infrastructuur: Ten behoeve van de capaciteitsproblemen op het Energienetwerk werken we in 2022 samen met gemeenten en netbeheerders (verder) aan de Systeemstudie Fryslân en de Uitvoeringsanalyse Netimpact
|
Blz. 360
|
Energie opwekken: We voeren de gezondheidsmonitor ten behoeve van windpark Nij Hiddum-Houw uit. Verder gaan we aan de slag met een ‘windmolenmakelaar’
|
Blz. 361
|
Klimop is een door het rijk gefinancierd programma dat de eigenaren van (klein) maatschappelijk vastgoed scans aanbiedt die inzicht geven in energiebesparende maatregelen. Tevens helpt het programma bij het sluitend krijgen van businesscases
|
Blz. 362
|
Warmtetransitie: We zetten stevig in op aquathermie en worden de ‘wetterwaarmte’-provincie door koplopers te ondersteunen bij het binnenhalen van (landelijke en Europese) erkenning en financiering.
|
Blz. 363
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 364
|
Toelichting
|
Blz. 365
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 366
|
Toelichting
|
Blz. 367
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 368
|
Beleidsveld 3.6 Transitie omgevingswet/ - visie
|
Blz. 369
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 370
|
Doelstellingen beleidsveld 3.6
|
Blz. 371
|
De Omgevingsverordening wordt vastgesteld.
|
Blz. 372
|
De provinciale organisatie kan de omgevingsdocumenten digitaal ontsluiten via het DSO
|
Blz. 373
|
De provinciale organisatie kan digitale vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontvangen
|
Blz. 374
|
De provinciale organisatie kan vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket en is in staat om de beslistermijn van 26 weken te hanteren tenzij wettelijk anders bepaald
|
Blz. 375
|
De provinciale organisatie kan werken met de instrumenten uit de Omgevingswet
|
Blz. 376
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 377
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 378
|
Toelichting
|
Blz. 379
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 380
|
Investeringen
|
Blz. 381
|
Toelichting
|
Blz. 382
|
Balanspost reserves
|
Blz. 383
|
Toelichting
|
Blz. 384
|
Balanspost voorzieningen
|
Blz. 385
|
Toelichting
|
Blz. 386
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 387
|
Toelichting
|
Blz. 388
|
Beleidsprogramma 4: Economie
|
Blz. 389
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 390
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 391
|
Verbonden partijen
|
Blz. 392
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 393
|
Doelstellingen programma 4
|
Blz. 394
|
4.1 Innovatie en circulaire economie
|
Blz. 395
|
4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
|
Blz. 396
|
4.3 Economische structuurversterking
|
Blz. 397
|
4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
|
Blz. 398
|
4.5 Toerisme en recreatie
|
Blz. 399
|
Beleidsveld 4.1 Innovatie en circulaire economie
|
Blz. 400
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 401
|
Doelstellingen beleidsveld 4.1
|
Blz. 402
|
Daarnaast gaan we in 2022 ook dergelijke innovatieve circulaire projecten opstarten met het Friese MKB, vanuit het Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics
|
Blz. 403
|
Op het gebied van circulaire economie gaan we in 2022 een monitoringssysteem introduceren t.b.v. de doelstelling om steeds meer circulair in te kopen. Tot slot werken we aan de regeling Circulaire Economie en de MKB-Voucherregeling
|
Blz. 404
|
Op het gebied van innovatie gaan we in 2022 aan de slag met het startersproject Founded in Fryslân. Vanuit dit project willen we nieuwe innovatieve start-ups in de circulaire economie begeleiden
|
Blz. 405
|
Verder geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten
|
Blz. 406
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 407
|
Toelichting
|
Blz. 408
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 409
|
Toelichting
|
Blz. 410
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 411
|
Beleidsveld 4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
|
Blz. 412
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 413
|
Doelstellingen beleidsveld 4.2
|
Blz. 414
|
Daarnaast werken we in 2022 aan het ontwikkelen van een investeringsprogramma toekomstbestendige bedrijventerreinen, en een programmering naar aanleiding van het onderzoek ruimtelijke economische visie en grootschalige ruimtebehoefte
|
Blz. 415
|
Op het gebied van het Friese vestigingsklimaat willen we met behulp van de Friese acquisitiestrategie ervoor zorgen dat er een aantal (inter)nationale bedrijven naar Fryslân komen dan wel hier blijven
|
Blz. 416
|
Ten behoeve van het (internationaal) ondernemerschap gaan we in 2022 de nieuwe exportregeling Internationalisering openstellen en gaan we, naar aanleiding van evaluaties, het ecosysteem internationalisering door ontwikkelen
|
Blz. 417
|
Tot slot willen we via Ynbusiness het gesprek aan gaan met het Friese bedrijfsleven, om op die manier ondernemers te helpen met eerstelijns vraagstukken en eventueel door te verwijzen naar andere organisaties en instrumenten
|
Blz. 418
|
Via de FOM gaan we een aantal leningen/participaties verstrekken. Dit alles met het doel dat er in 2022 meer exporterende Friese bedrijven zijn dan het afgelopen
|
Blz. 419
|
We gaan verder aan de slag met het TopDutch programma en het actie-/investeringsprogramma bedrijventerreinen
|
Blz. 420
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 421
|
Toelichting
|
Blz. 422
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 423
|
Toelichting
|
Blz. 424
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 425
|
Beleidsveld 4.3 Economische structuurversterking
|
Blz. 426
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 427
|
Doelstellingen beleidsveld 4.3
|
Blz. 428
|
In 2022 leveren we onze bijdrage om de Friese Dairy sector verder door te ontwikkelen. Zo komen we met een plan om Dairy Valley internationaal onderscheidend te laten worden
|
Blz. 429
|
In 2022 leveren we onze bijdrage om de RUG Campus Fryslân verder door te ontwikkelen. Dit doen we door mee te werken binnen het Friese Onderwijsakkoord
|
Blz. 430
|
In 2022 leveren we onze bijdrage om de WaterCampus verder door te ontwikkelen. Dit doen we door het project Water Circulair in combinatie met ons lidmaatschap van Water4all te gaan ontwikkelen
|
Blz. 431
|
In 2022 werken we verder aan het vormgeven van HTSM / Innovatiecluster Drachten 2.0
|
Blz. 432
|
In 2022 willen we een aantal Friese bedrijven koppelen aan te ontwikkelen Europese projecten op het gebied van circulaire plastics / NTCP
|
Blz. 433
|
Op het gebied van digitaliseren werken we in 2022 aan een plan van aanpak voor de crossover koppeling tussen digitalisering en de clusters op het gebied van AI
|
Blz. 434
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 435
|
Toelichting
|
Blz. 436
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 437
|
Toelichting
|
Blz. 438
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 439
|
Beleidsveld 4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
|
Blz. 440
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 441
|
Doelstellingen beleidsveld 4.4
|
Blz. 442
|
In 2022 bevorderen we graag een aantal eligible projecten op het gebied van circulaire economie
|
Blz. 443
|
In 2022 werken we verder aan het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 en willen we ervoor zorgen dat dit programma goedgekeurd wordt door de Europese Commissie
|
Blz. 444
|
Ten aanzien van de verwerving van Europese middelen streven we naar een hoog Fries aandeel in de goedgekeurde projecten
|
Blz. 445
|
Tot slot willen we ervoor zorgen dat in 2022 de Friese Projectenmachine volledig operationeel is
|
Blz. 446
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 447
|
Toelichting
|
Blz. 448
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 449
|
Toelichting
|
Blz. 450
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 451
|
Beleidsveld 4.5 Toerisme en recreatie
|
Blz. 452
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 453
|
Doelstellingen beleidsveld 4.5
|
Blz. 454
|
De bezoekersmonitor is in uitvoering en er is een plan van aanpak voor de bewoners- en bedrijvenmonitor
|
Blz. 455
|
Samen met Innovatiepact Fryslân (IPF) starten we met de uitvoering van de (meerjarige) innovatieagenda
|
Blz. 456
|
Samen met partners uit het onderwijs, ondernemers en overheid werken we aan de uitvoering van het uitvoeringsprogramma ‘Toekomstbestendige Banen’
|
Blz. 457
|
We beginnen met de uitvoering van het actieplan ‘Gastvrij Fryslân circulair’
|
Blz. 458
|
We delen de kennis afkomstig van monitoring met gemeenten en ondernemers, zodat zij goed geïnformeerd keuzes maken voor een vitaal, competitief en veerkrachtig bedrijf, (sub)sector of regio
|
Blz. 459
|
We leveren een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Marrekrite
|
Blz. 460
|
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, branches, gemeenten, Ynbusiness, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan ‘Vitale Logies Fryslân.
|
Blz. 461
|
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, regio's, terrein beherende organisaties, gemeenten, TAF) partner in de uitvoering van het programma Dagrecreatieve Netwerken
|
Blz. 462
|
We leveren een bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en verduurzaming op het water en we stellen een integrale gebruiksvisie van de Friese wateren op
|
Blz. 463
|
We vergroten de zichtbaarheid en beleefbaarheid van Fryslân als waterrecreatieve bestemming door (doelgroepen)onderzoek en communicatie & marketing
|
Blz. 464
|
We verlenen een bijdrage aan Friesland Convention Partners voor de uitvoering van de meerjarige aanpak stimulering zakelijk toerisme
|
Blz. 465
|
We verlenen een bijdrage aan IPF voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als kennisplatform voor ondernemers gericht op innovatie en het stimuleren van het organiserend vermogen
|
Blz. 466
|
We verlenen een meerjarige subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing. Cultuurtoerisme (met specifieke aandacht voor Arcadia) en de merken ‘Friesland’ en ‘De Wadden’ worden in deze marketing in de etalage gezet
|
Blz. 467
|
We werken samen met Marrekrite, Wandelnet, Landschapsbeheer Fryslân en grondeigenaren aan een nieuwe subsidieregeling voor boerenlandpaden en kerkenpaden
|
Blz. 468
|
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de tijdelijke huisvesting van de bedieningscentrale. Daarnaast realiseren we een definitieve centrale (zie ook programma 2.3)
|
Blz. 469
|
Wij stellen voor drie beoogde icoonprojecten procesmiddelen beschikbaar voor de nadere uitvoering
|
Blz. 470
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 471
|
Toelichting
|
Blz. 472
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 473
|
Toelichting
|
Blz. 474
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 475
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 476
|
Toelichting
|
Blz. 477
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 478
|
Investeringen
|
Blz. 479
|
Toelichting
|
Blz. 480
|
Balanspost reserves
|
Blz. 481
|
Toelichting
|
Blz. 482
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 483
|
Toelichting
|
Blz. 484
|
Beleidsprogramma 5: Mienskip
|
Blz. 485
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 486
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 487
|
Verbonden partijen
|
Blz. 488
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 489
|
Doelstellingen programma 5
|
Blz. 490
|
5.1 Leefomjouwing
|
Blz. 491
|
Pilot 5.2a Cultuur
|
Blz. 492
|
5.2b Erfgoed
|
Blz. 493
|
5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
|
Blz. 494
|
Beleidsveld 5.1 Leefomjouwing
|
Blz. 495
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 496
|
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Leefbaarheidsbeleid
|
Blz. 497
|
Aanvullend aan het Iepen Mienskipfûns kunnen in de regio’s Noordoost en Noordwest initiatieven worden ondersteund vanuit het Budget Lokale Innovaties (BLI) en de LEADER-aanpak als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3)
|
Blz. 498
|
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken we daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
|
Blz. 499
|
In 2022 stellen we het Transitiefonds fysieke leefomgeving open voor het onderdeel particuliere woningvoorraad
|
Blz. 500
|
Vanuit de regeling het Iepen Mienskipsfûns stimuleren wij initiatieven uit de Mienskip die inspelen op de leefbaarheid en ‘iedereen doet mee’-gedachte. Daarbij worden meerdere doelen en opgaven bediend zoals bv. ontmoetingsplekken, landschap
|
Blz. 501
|
We delen en leveren kennis over (de gevolgen van) demografische veranderingen en leefbaarheid
|
Blz. 502
|
We faciliteren gemeenten provincie breed om de DorpsOntwikkelMaatschapijen (DOMs) verder te ontwikkelen. Op basis van deze kennis stimuleren we gemeenten in de hele provincie om via het DOM-principe (clusters van) dorpen
|
Blz. 503
|
Wij faciliteren het Netwerk ondersteuning Mienskipsinitiatieven
|
Blz. 504
|
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Wonen
|
Blz. 505
|
Op grond van de Huisvestingswet 2014 houden wij toezicht op 14 Friese gemeenten met een wettelijke taakstelling op de huisvesting van statushouders/verblijfsgerechtigden
|
Blz. 506
|
Ruimtelijke woningbouwplannen worden versneld door de “Regeling flexibele inzet woningbouw”
|
Blz. 507
|
Samen met de woonpartners zetten we een Friese woningbouwmonitor op
|
Blz. 508
|
We stimuleren zorgvuldig ruimtegebruik door optimale benutting van woningbouwmogelijkheden in bestaand bebouwd gebied, door herbestemming, tijdelijke woonvormen, herstructurering, sloop (eventueel met vervangende nieuwbouw) en transformatie
|
Blz. 509
|
We voeren onderzoek uit de naar de investeringsopgave die er ligt om te komen tot een toekomstbestendige woningvoorraad
|
Blz. 510
|
We volgen de demografische ontwikkelingen en onderzoeken de effecten van de coronapandemie en de druk op de woningmarkt in de Randstad
|
Blz. 511
|
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sociaal beleid
|
Blz. 512
|
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023). We subsidiëren nieuwe deelprojecten die gericht zijn op een daling van de werkloosheid, een stijging van het gemiddelde
|
Blz. 513
|
Via het aanjaagplan ‘Bloeizone Fryslân’ willen we zoveel mogelijk bloeizones in Fryslân (laten) ontstaan en deze steeds breder laten floreren
|
Blz. 514
|
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid
|
Blz. 515
|
We maken de uitvoering van het project ‘Sûnens en Mienskip/ Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk. Dit project richt zich op maatschappelijke thema’s als gezondheid, participatie, inclusie en het tegengaan van discriminatie
|
Blz. 516
|
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sportbeleid
|
Blz. 517
|
Via het project IIs for Fryslân’ van Sport Fryslân ondersteunen we het schoolschaatsen
|
Blz. 518
|
We bevorderen het bestaan en de beoefening van Fryske cultuursporten door Friese sportbonden te subsidiëren en de Friese sporten in het onderwijs te verankeren via het project Fryske sport yn dyn Klasse
|
Blz. 519
|
We leveren een bijdrage aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten
|
Blz. 520
|
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit
|
Blz. 521
|
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport. Beide fondsen worden opengesteld voor allerlei initiatieven vanuit de Mienskip
|
Blz. 522
|
We zetten in op het binnenhalen van internationale sportevenementen
|
Blz. 523
|
Prestatie-indicatoren leefbaarheidsbeleid
|
Blz. 524
|
Toelichting leefbaarheidsbeleid
|
Blz. 525
|
Prestatie-indicatoren wonen
|
Blz. 526
|
Toelichting wonen
|
Blz. 527
|
Prestatie-indicatoren sociaal beleid
|
Blz. 528
|
Toelichting sociaal beleid
|
Blz. 529
|
Prestatie-indicatoren sportbeleid
|
Blz. 530
|
Toelichting sportbeleid
|
Blz. 531
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 532
|
Toelichting
|
Blz. 533
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 534
|
Beleidsveld 5.2a Cultuur
|
Blz. 535
|
Pilot
|
Blz. 536
|
Wat zien we / wat willen we bereiken
|
Blz. 537
|
Doel-indicatoren
|
Blz. 538
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 539
|
Ambitie 1 - Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
|
Blz. 540
|
LF 2028 brengt in 2022 de eerste editie van de triënnale Arcadia
|
Blz. 541
|
We continueren de ticketrisicoregeling
|
Blz. 542
|
We zetten in onze opdracht aan Merk Fryslân ook specifiek in op de cultuurtoerist
|
Blz. 543
|
Ambitie 2 - Ynnovaasje & eksperimint
|
Blz. 544
|
We nemen deel aan We the North
|
Blz. 545
|
We voeren de nieuwe Stimuleringsregeling Ontwikkeling en Innovatie uit
|
Blz. 546
|
We werken aan versterking van de programmalijnen met Rijk en Rijksfondsen
|
Blz. 547
|
Ambitie 3 - Kultuer yn ‘e Mienskip
|
Blz. 548
|
Halverwege de beleidsperiode 21-24 evalueren wij samenwerking Fers en doen wij onderzoek naar cultuurparticipatie
|
Blz. 549
|
Via het Iepen Mienskipsfûns en een regeling Iepenloftspullen leveren wij een bijdrage aan het stimuleren van actieve cultuurparticipatie en faciliteren wij het amateurkunstklimaat in Fryslân
|
Blz. 550
|
We matchen de OCW-bijdrage aan KEK3, ondersteunen iepenloftspullen en stimuleren verbindingen tussen cultuurparticipatie en zorg
|
Blz. 551
|
We subsidiëren onze steuninstellingen voor amateurkunst (Keunstwurk) en bibliotheken (Fers)
|
Blz. 552
|
Ambitie 6 - Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
|
Blz. 553
|
We evalueren de voor het eerst gevoerde procedure met inzet van een adviescommissie
|
Blz. 554
|
Wij dragen actief bij aan het plan van de vijf Friese theaters in het Frysk Field Lab
|
Blz. 555
|
Wij ontwikkelen accounthouderschap naar partnerschap met onze instellingen die meerjarige financiële steun van ons krijgen
|
Blz. 556
|
Resultaat-indicatoren
|
Blz. 557
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 558
|
Toelichting
|
Blz. 559
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 560
|
Beleidsveld 5.2b Erfgoed
|
Blz. 561
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 562
|
Doelstellingen beleidsveld 5.2b
|
Blz. 563
|
Via de Friese musea en Friese erfgoedinstellingen vertellen wij nieuwe aspecten van het Ferhaal fan Fryslân
|
Blz. 564
|
Via de subsidieregeling monumenten en het Cultuurfonds voor Monumenten Fryslân ondersteunen we de restauratie en herbestemmingsplannen van monumenten en karakteristieke bouwwerken
|
Blz. 565
|
Via onze subsidies aan een aantal instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en monumenten (onder andere kerken) en archeologie zorgen wij voor het beheer en behoud van ons erfgoed
|
Blz. 566
|
Wij adviseren gemeenten en andere partijen over het behoud en de ontwikkeling van cultuurhistorisch erfgoed in hun plannen, op basis van de doorwerking van de thematische structuurvisie Grutsk op’e Romte, FAMKE en de Cultuurhistorische Kaart
|
Blz. 567
|
Wij stimuleren publieksvoorlichting over archeologisch erfgoed via de archeologische steunpunten en onderzoeken en behouden het o.a. via het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis
|
Blz. 568
|
Wij zetten ons in voor behoud van cultuurhistorie via projecten uit de Erfgoeddeal: de Campagne ‘Kusten van het IJsselmeer’ en K(l)eigoed, het project voor de herbestemming van leegstaande of verwaarloosde karakteristieke panden
|
Blz. 569
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 570
|
Toelichting
|
Blz. 571
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 572
|
Toelichting
|
Blz. 573
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 574
|
Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
|
Blz. 575
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 576
|
Doelstellingen beliedsfjild 5.3
|
Blz. 577
|
As útfiering fan de rol fan Taalskipper bringe wy bestjoerders fan gemeenten, Wetterskip Fryslân en de Veiligheidsregio Fryslân byinoar en stimulearje wy dat se aktyf mei it útfieren fan it Fryske taalbelied
|
Blz. 578
|
Ofhinklik fan de fuortgong fan it lanlike projekt Curriculum.nu sette wy útein mei de realisaasjefaze fan de fernijing fan kearndoelen foar it fak Frysk fia it projekt Kurrikulum.frl
|
Blz. 579
|
De útkomsten fan it provinsjaal ûndersyk ‘Frysk yn ‘e ekonomy’ sette wy om nei belied. Mei ynsichtlike do’s en don’ts kinne bedriuwen wêr’t dat it bêste past, ienfâldiger mei it Frysk oan ‘e slach gean.
|
Blz. 580
|
Troch it meidwaan oan it European Charter Classroom Activities (ECCA-projekt) stimulearje wy útwikseling fan Fryske skoallen mei skoallen yn Europeeske regio’s mei in minderheidstaal
|
Blz. 581
|
Troch it subsidiearjen fan Omrop Fryslân soargje wy derfoar dat it Frysk op ‘e radio, telefyzje en online in fanselssprekkende stevige posysje hâldt.
|
Blz. 582
|
Yn it skoaljier 2021-2022 slute wy de 1-mjitting fan it Taalplan Frysk 2030 ôf. Dêrby hifkje wy it taalprofyl fan skoallen yn it primêr en fuortset ûnderwiis en befreegje harren op harren ambysje en de trochgeande learline Frysk.
|
Blz. 583
|
Yn gearwurking mei de ûnderwiisynspeksje fersterkje wy it tafersjoch op it fak Frysk yn it primêr en fuortset ûnderwiis
|
Blz. 584
|
Om it aktyf gebrûk fan it Frysk yn de nije media / it digitale domein te stimulearjen en de kwaliteit fan it (skreaune) Frysk te ferheegjen, soargje wy, mei ús partners, foar it fierder ûntwikkeljen fan de ‘Digitale Helpmiddels’
|
Blz. 585
|
Ek skoallen yn de ûnderwiissektoaren dêr’t it oanbieden fan it fak Frysk net wetlik ferplichte is (foarskoalske opfang, middelber beropsûnderwiis, heger beropsûnderwiis, wittenskiplik ûnderwiis en spesjaal ûnderwiis) wurde oanmoedige
|
Blz. 586
|
Foar it útfieren fan it Taalplan Frysk 2030 subsidiearje wy fia de regeling ‘Frysk foar no en letter’ skoallen yn alle ûnderwiissektoaren om de kwaliteit fan it fak Frysk te ferbetterjen en it profesjonalisearjen fan learkrêften
|
Blz. 587
|
Fia it programma ‘Jong Frysk sjoernalistyk talint foar de takomst’ stimulearje wy it ferbetterjen fan it brûken fan de Fryske taal en de kennis oer Fryske kultuer by de Fryske media
|
Blz. 588
|
Fia ús subsydzjeregelingen en ús prizebelied stimulearje wy de sichtberens en it brûken fan it Frysk
|
Blz. 589
|
Wy befoarderje en fasilitearje fia ús bydrage oan it programma foar Leeuwarden City of Literature en ús besteande subsydzjeregelingen de Fryske literatuer
|
Blz. 590
|
Wy bringe it Frysk as Europeeske regionale taal yn posysje troch aktyf lid te wêzen fan it Network to promote linguistic diversity (NPLD) en fia Mercator
|
Blz. 591
|
Wy fiere de fisy op de sichtberens fan it Frysk út yn ôfstimming mei it Ryk en de Fryske bestjoersorganen as ûnderdiel fan de langetermynaginda Frysk
|
Blz. 592
|
Prestaasje-yndikatoaren
|
Blz. 593
|
Taljochting
|
Blz. 594
|
Wat hat it koste?
|
Blz. 595
|
Taljochting
|
Blz. 596
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 597
|
Beleidsveld 5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
|
Blz. 598
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 599
|
Doelstellingen beleidsveld 5.3
|
Blz. 600
|
Afhankelijk van de voortgang van het landelijke project Curriculum.nu starten we met de realisatiefase van de vernieuwing van kerndoelen voor het vak Frysk via het project Kurrikulum.frl
|
Blz. 601
|
Als uitvoering van de rol van Taalskipper brengen wij bestuurders van gemeenten, Wetterskip Fryslân en de Veiligheidsregio Fryslân bij elkaar en stimuleren we dat ze actief met het uitvoeren van het Friese taalbeleid
|
Blz. 602
|
De uitkomsten van het provinciaal onderzoek ‘Frysk yn de ekonomy’ zetten we om naar beleid. Met inzichtelijke do’s en don’ts kunnen bedrijven waar dat het beste past, eenvoudiger met het Frysk aan de slag gaan
|
Blz. 603
|
Door het subsidiëren van Omrop Fryslân zorgen we dat het Frysk op de radio, televisie en online een vanzelfsprekende stevige positie houdt
|
Blz. 604
|
In het schooljaar 2021-2022 ronden we de 1-meting van het Taalplan Frysk 2030 af waarbij we het taalprofiel van scholen in het primair en voortgezet onderwijs toetsen en waarbij we hun bevragen op hun ambitie en de doorgaande leerlijn Frysk
|
Blz. 605
|
In samenwerking met de onderwijsinspectie versterken we het toezicht op het vak Frysk in het primair en voortgezet onderwijs
|
Blz. 606
|
Om het actief gebruik van het Fries in de nieuwe media/ het digitale domein te stimuleren en de kwaliteit van het (geschreven) Fries te verhogen, zorgen wij, met onze partners, voor de doorontwikkeling van de ‘Digitale Helpmiddels’
|
Blz. 607
|
Ook scholen in de onderwijssectoren waar het aanbieden van het vak Frysk niet wettelijk verplicht is (voorschoolse opvang, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs en speciaal onderwijs) worden aangemoedigd
|
Blz. 608
|
Ter uitvoering van het Taalplan Frysk 2030 subsidiëren we via de regeling ‘Frysk foar no en letter’ scholen in alle onderwijssectoren om de kwaliteit van het vak Frysk te verbeteren en het professionaliseren van leerkrachten
|
Blz. 609
|
Via deelname aan het European Charter Classroom Activities (ECCA-project) stimuleren wij uitwisseling van Friese scholen met scholen in Europese regio’s met een minderheidstaal
|
Blz. 610
|
Via het programma ‘Jong Frysk sjoernalistyke talint foar de takomst’ stimuleren we het verbeteren van het gebruik van de Friese taal en de kennis over Friese cultuur bij de Friese media
|
Blz. 611
|
Via onze subsidieregelingen en ons prijzenbeleid stimuleren wij de zichtbaarheid en het gebruik van het Frysk
|
Blz. 612
|
We promoten en faciliteren via onze bijdrage aan het programma voor Leeuwarden City of Literature en onze bestaande subsidieregelingen de Friese literatuur
|
Blz. 613
|
Wij positioneren het Frysk als Europese regionale taal door actief lid te zijn van het Network to promote linguistic diversity (NPLD) en via Mercator
|
Blz. 614
|
Wij voeren de visie op de zichtbaarheid van het Fries uit in afstemming met het Rijk en de Friese bestuursorganen als onderdeel van de langetermijnagenda Frysk
|
Blz. 615
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 616
|
Toelichting
|
Blz. 617
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 618
|
Toelichting
|
Blz. 619
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 620
|
Toelichting
|
Blz. 621
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 622
|
Investeringen
|
Blz. 623
|
Balanspost reserves
|
Blz. 624
|
Toelichting
|
Blz. 625
|
Balanspost voorzieningen
|
Blz. 626
|
Toelichting
|
Blz. 627
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 628
|
Toelichting
|
Blz. 629
|
Beleidsprogramma 6: Bedrijfsvoering
|
Blz. 630
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 631
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 632
|
Verbonden partijen
|
Blz. 633
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 634
|
Doelstellingen programma 6
|
Blz. 635
|
6.1 Mensen
|
Blz. 636
|
6.2 Middelen
|
Blz. 637
|
Beleidsveld 6.1 Mensen
|
Blz. 638
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 639
|
Doelstellingen beleidsveld 6.1
|
Blz. 640
|
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief)
|
Blz. 641
|
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
|
Blz. 642
|
Het ziekteverzuimpercentage is maximaal 4%
|
Blz. 643
|
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
|
Blz. 644
|
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
|
Blz. 645
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 646
|
Toelichting
|
Blz. 647
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 648
|
Toelichting
|
Blz. 649
|
Beleidsveld 6.2 Middelen
|
Blz. 650
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 651
|
Doelstellingen beleidsveld 6.2
|
Blz. 652
|
Het bewustwordingsniveau van alle medewerkers op het gebied van security, cybercriminaliteit en gerelateerde risico’s is sterk verhoogd
|
Blz. 653
|
Het programma “Implementatie Wetgeving” zorgt ervoor dat de provincie voldoet aan de eisen vanuit het rijk op het gebied van tijdige en kwalitatief voldoende implementatie van diverse wetten
|
Blz. 654
|
Het provinciehuis is ingericht volgens het principe “activiteitgericht werken”. Eind 2022 is de inrichting gereed. Met ruimte voor meer samenwerking met externe partijen en creatieve en innovatieve processen.
|
Blz. 655
|
In 2022 wordt een nieuwe documentgenerator ingevoerd. De archivering wordt gemoderniseerd en DocBase komt op read-only
|
Blz. 656
|
Prestatie-indicatoren
|
Blz. 657
|
Toelichting
|
Blz. 658
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 659
|
Toelichting
|
Blz. 660
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 661
|
Toelichting
|
Blz. 662
|
Investeringen
|
Blz. 663
|
Toelichting
|
Blz. 664
|
Balanspost reserves
|
Blz. 665
|
Toelichting
|
Blz. 666
|
Balanspost voorzieningen
|
Blz. 667
|
Toelichting
|
Blz. 668
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 669
|
Toelichting
|
Blz. 670
|
Beleidsprogramma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 671
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 672
|
Verbonden partijen
|
Blz. 673
|
Beleidsveld 7.1 Provinciefonds
|
Blz. 674
|
Provinciefonds
|
Blz. 675
|
Wat heeft het opgeleverd?
|
Blz. 676
|
Toelichting
|
Blz. 677
|
Beleidsveld 7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 678
|
Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 679
|
Wat heeft het opgeleverd?
|
Blz. 680
|
Opcenten
|
Blz. 681
|
Toelichting
|
Blz. 682
|
Beleidsveld 7.3 Dividenden
|
Blz. 683
|
Dividenden
|
Blz. 684
|
Wat heeft het opgeleverd?
|
Blz. 685
|
Toelichting
|
Blz. 686
|
Beleidsveld 7.4 Financieringsrente
|
Blz. 687
|
Financieringsrente
|
Blz. 688
|
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
|
Blz. 689
|
Toelichting
|
Blz. 690
|
Beleidsveld 7.5 Interne financiering
|
Blz. 691
|
Interne financiering
|
Blz. 692
|
Wat heeft het opgeleverd?
|
Blz. 693
|
Toelichting
|
Blz. 694
|
Beleidsveld 7.6 Overige algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 695
|
Overige algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 696
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 697
|
Toelichting
|
Blz. 698
|
Beleidsveld 7.7 Werken voor derden
|
Blz. 699
|
Werken voor derden
|
Blz. 700
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 701
|
Beleidsveld 7.8 Onvoorzien
|
Blz. 702
|
Onvoorzien
|
Blz. 703
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 704
|
Toelichting
|
Blz. 705
|
Wat heeft het programma gekost?
|
Blz. 706
|
Uitgebreide tabel
|
Blz. 707
|
Toelichting
|
Blz. 708
|
Investeringen
|
Blz. 709
|
Toelichting
|
Blz. 710
|
Balanspost reserves
|
Blz. 711
|
Toelichting
|
Blz. 712
|
Balanspost voorzieningen
|
Blz. 713
|
Toelichting
|
Blz. 714
|
Balanspost overlopende passiva
|
Blz. 715
|
Toelichting
|
Blz. 716
|
Paragrafen
|
Blz. 717
|
Paragraaf 1 Provinciale heffingen
|
Blz. 718
|
Inleiding
|
Blz. 719
|
1 - Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 720
|
Opbrengsten 2022
|
Blz. 721
|
Opbrengst per punt
|
Blz. 722
|
2 - Grondwaterbelasting
|
Blz. 723
|
3 - Leges
|
Blz. 724
|
Legesbaten 2022
|
Blz. 725
|
Toelichting
|
Blz. 726
|
Kostendekkendheid tarieven
|
Blz. 727
|
Kostendekkendheid vervolg
|
Blz. 728
|
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen
|
Blz. 729
|
Inleiding
|
Blz. 730
|
2.1 Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 731
|
Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 732
|
Reserves
|
Blz. 733
|
Toelichting
|
Blz. 734
|
2.2 Benodigde weerstandscapaciteit
|
Blz. 735
|
Benodigde weerstandscapaciteit
|
Blz. 736
|
Toelichting
|
Blz. 737
|
2.3 Weerstandsvermogen
|
Blz. 738
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 739
|
Toelichting
|
Blz. 740
|
2.4 Mutatie risico's
|
Blz. 741
|
Mutaties risico's
|
Blz. 742
|
2.5 De risico's
|
Blz. 743
|
De risico's
|
Blz. 744
|
2.6 Financiële kengetallen
|
Blz. 745
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 746
|
Toelichting
|
Blz. 747
|
Toelichting
|
Blz. 748
|
Toelichting
|
Blz. 749
|
Toelichting
|
Blz. 750
|
Toelichting
|
Blz. 751
|
Toelichting
|
Blz. 752
|
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 753
|
Algemeen
|
Blz. 754
|
3.1 Onderhoud infrastructuur
|
Blz. 755
|
Onderhoud en planning infrastructuur
|
Blz. 756
|
3.2 Onderhoud gebouwen
|
Blz. 757
|
Onderhoud gebouwen
|
Blz. 758
|
3.3 Middelen kapitaalgoederen
|
Blz. 759
|
Middelen kapitaalgoederen
|
Blz. 760
|
Paragraaf 4 Financiering en beleggingen
|
Blz. 761
|
Inleiding
|
Blz. 762
|
4.1 Ontwikkeling financieringssaldo
|
Blz. 763
|
Ontwikkeling financieringssaldo
|
Blz. 764
|
4.2 Financiering en beleggingen
|
Blz. 765
|
Financiering en beleggingen
|
Blz. 766
|
4.3 Revolverende middelen
|
Blz. 767
|
Revolverende middelen
|
Blz. 768
|
Risicobuffer
|
Blz. 769
|
4.4 Toerekening van rente
|
Blz. 770
|
Toerekening van rente
|
Blz. 771
|
4.5 Risicobeheer Treasury
|
Blz. 772
|
Risicobeheer Treasury
|
Blz. 773
|
4.6 Ontwikkeling financiële markten
|
Blz. 774
|
Ontwikkeling financiële markten
|
Blz. 775
|
Paragraaf 5 Verbonden partijen
|
Blz. 776
|
5.1 Inleiding
|
Blz. 777
|
Inleiding
|
Blz. 778
|
5.2 Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 779
|
Inleiding
|
Blz. 780
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 781
|
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 782
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 783
|
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 784
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 785
|
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 786
|
Overige verbonden partijen
|
Blz. 787
|
Categorie 4: Overige verbonden partijen
|
Blz. 788
|
Financiële risico's provincie
|
Blz. 789
|
Financiële risico’s provincie
|
Blz. 790
|
Paragraaf 6 Grondbeleid
|
Blz. 791
|
6.1 Samenvatting grondbezit
|
Blz. 792
|
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
|
Blz. 793
|
6.3 Risico's
|
Blz. 794
|
Paragraaf 7 Bedrijfsvoering
|
Blz. 795
|
Inleiding
|
Blz. 796
|
1. Ontwikkeling en organisatie
|
Blz. 797
|
Ontwikkeling organisatie
|
Blz. 798
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 799
|
De organisatie werkt opgavengestuurd
|
Blz. 800
|
De organisatie werkt opgavengestuurd
|
Blz. 801
|
2. Mensen
|
Blz. 802
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 803
|
Verhouding vast en flexibel personeel
|
Blz. 804
|
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief).
|
Blz. 805
|
Samenwerking
|
Blz. 806
|
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
|
Blz. 807
|
Inclusief en kansen bieden
|
Blz. 808
|
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
|
Blz. 809
|
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
|
Blz. 810
|
Strategische personeelsplanning (SPP)
|
Blz. 811
|
Het management development programma is onder andere gericht op de uitvoering van de strategische personeelsplanning
|
Blz. 812
|
We bieden een gericht programma op het gebied van leren en ontwikkelen.
|
Blz. 813
|
We vertalen de meerjarige capaciteitsraming naar de strategische personeelsplanning
|
Blz. 814
|
3. Informatie en huisvesting
|
Blz. 815
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 816
|
Energieneutrale organisatie
|
Blz. 817
|
In 2025 is de provinciale organisatie energieneutraal. Het project loopt op planning
|
Blz. 818
|
Huisvesting in de toekomst
|
Blz. 819
|
Dit programma gaat onder meer over de inrichting van het provinciehuis, waarbij extra aandacht is voor optimaal samenwerken met de mienskip, door ontmoetingen en het fysiek/hybride en online vergaderen beter te faciliteren
|
Blz. 820
|
Informatiemanagement
|
Blz. 821
|
Innovatie. We continueren de projecten waarvoor we in 2021 subsidie hebben ontvangen
|
Blz. 822
|
Invoering Omgevingswet. De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, waardoor ook in 2022 de voorbereiding van de implementatie centraal staat, o.a. het digitaal stelsel omgevingswet (DSO).
|
Blz. 823
|
Informatieveiligheid en privacy
|
Blz. 824
|
De provincie is in control op security en privacy
|
Blz. 825
|
Wetgeving
|
Blz. 826
|
Een voldoende beoordeling van de provincie-archivaris
|
Blz. 827
|
Invoering van de WOO en een start van het programma Wetgeving
|
Blz. 828
|
4. Financien
|
Blz. 829
|
Financien
|
Blz. 830
|
Toelichting
|
Blz. 831
|
Capaciteitsbudget
|
Blz. 832
|
Capaciteitsbudget vervolg
|
Blz. 833
|
Toelichting
|
Blz. 834
|
Bezetting
|
Blz. 835
|
Flexibele schil
|
Blz. 836
|
Toedeling bedrijfsvoeringskosten aan BBV taakvelden
|
Blz. 837
|
5. Fraude en onregelmatigheden
|
Blz. 838
|
Fraude en onregelmatigheden
|
Blz. 839
|
6. Rechtmatigheid
|
Blz. 840
|
Rechtmatigheidsverantwoording
|
Blz. 841
|
Paragraaf 8 VTH
|
Blz. 842
|
VTH
|
Blz. 843
|
Paragraaf 9 Grote projecten
|
Blz. 844
|
0. Overzicht grote projecten
|
Blz. 845
|
Inleiding
|
Blz. 846
|
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
|
Blz. 847
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 848
|
Spoorprojecten (programma infrastructuur)
|
Blz. 849
|
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
|
Blz. 850
|
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Zwolle
|
Blz. 851
|
Spoorprojecten
|
Blz. 852
|
2. Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
|
Blz. 853
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 854
|
Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
|
Blz. 855
|
Thialf
|
Blz. 856
|
Thialf vervolg
|
Blz. 857
|
4. De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
|
Blz. 858
|
Inleiding
|
Blz. 859
|
4a. Programma De Nieuwe Afsluitdijk
|
Blz. 860
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 861
|
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
|
Blz. 862
|
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
|
Blz. 863
|
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
|
Blz. 864
|
4b. Vismigratierivier
|
Blz. 865
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 866
|
Vismigratierivier
|
Blz. 867
|
Vismigratierivier
|
Blz. 868
|
Vismigratierivier
|
Blz. 869
|
4c. De bruggen en de sluis Kornwerderzand
|
Blz. 870
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 871
|
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
|
Blz. 872
|
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
|
Blz. 873
|
De bruggen en sluis Kornwerderzand
|
Blz. 874
|
7. Uitvoering natuuropgave
|
Blz. 875
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 876
|
Uitvoering natuuropgave
|
Blz. 877
|
Uitvoering natuuropgave
|
Blz. 878
|
Uitvoering natuuropgave
|
Blz. 879
|
Uitvoering natuuropgave vervolg
|
Blz. 880
|
Uitvoering natuuropgave vervolg 2
|
Blz. 881
|
Paragraaf 10 Samenwerkingsverbanden
|
Blz. 882
|
Samenwerkingsverbanden
|
Blz. 883
|
Bijlagen
|
Blz. 884
|
Bijlage 1 Financieel kader
|
Blz. 885
|
Inleiding
|
Blz. 886
|
1.1 Onze uitgangspunten
|
Blz. 887
|
1.2 Ontwikkeling begrotingssaldo
|
Blz. 888
|
1.3 Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
|
Blz. 889
|
Toelichting
|
Blz. 890
|
Bijlage 2 Begrotingshistorie
|
Blz. 891
|
Begrotingshistorie
|
Blz. 892
|
Beleidsprogramma 1 – Bestuur
|
Blz. 893
|
Beleidsprogramma 2 - Infrastructuur
|
Blz. 894
|
Beleidsprogramma 3 - Milieu
|
Blz. 895
|
Beleidsprogramma 4 - Economie
|
Blz. 896
|
Beleidsprogramma 5 - Mienskip
|
Blz. 897
|
Beleidsprogramma 6 - Bedrijfsvoering
|
Blz. 898
|
Programma 7 - Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 899
|
Bijlage 3 EMU saldo
|
Blz. 900
|
EMU-saldo
|
Blz. 901
|
Toelichting
|
Blz. 902
|
Bijlage 4 Begrippenlijst
|
Blz. 903
|
Begrippenlijst
|
Blz. 904
|
Bijlage 5 Investeringen 2022
|
Blz. 905
|
Totaaltabel
|
Blz. 906
|
Uitgebreide tabellen
|
Blz. 907
|
Bijlage 6 Prestatie Indicatoren BBV
|
Blz. 908
|
Prestatie indicatoren BBV
|
Blz. 909
|
Jaarrekening
|
Blz. 910
|
1. Inleiding
|
Blz. 911
|
Inleiding
|
Blz. 912
|
2. Balans en exploitatie
|
Blz. 913
|
2.1 Balans
|
Blz. 914
|
2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
|
Blz. 915
|
2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 916
|
2.4 Toelichting op de balans
|
Blz. 917
|
2.5 Gebeurtenis na balansdatum
|
Blz. 918
|
2.6 WNT-verantwoording 2022 Provincie Fryslân
|
Blz. 919
|
2.6.2 WNT verantwoording 2022 Provincie Fryslân
|
Blz. 920
|
2.6.3 WNT verantwoording 2022 Provincie Fryslân
|
Blz. 921
|
2.7 Begrotingsonrechtmatigheid
|
Blz. 922
|
2.7 Begrotingsonrechtmatigheid vervolg
|
Blz. 923
|
2.8 Toelichting op het rekeningresultaat
|
Blz. 924
|
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
|
Blz. 925
|
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB vervolg
|
Blz. 926
|
3. Tijdelijke budgetten
|
Blz. 927
|
3. Totaal tijdelijke budgetten 2022
|
Blz. 928
|
Tijdelijke budgetten 2022
|
Blz. 929
|
Voortgang tijdelijke budgetten
|
Blz. 930
|
Categorie B eindig
|
Blz. 931
|
Toelichting eindige tijdelijke budgetten categorie B
|
Blz. 932
|
Categorie A
|
Blz. 933
|
Toelichting tijdelijke budgetten categorie A
|
Blz. 934
|
Categorie B
|
Blz. 935
|
Toelichting tijdelijke budgetten categorie B
|
Blz. 936
|
4. Controle verklaring
|
Blz. 937
|
Controle verklaring
|
Blz. 938
|
5. Bijlagen
|
Blz. 939
|
5.1 Structurele en niet structurele lasten en baten
|
Blz. 940
|
5.2 Overzicht Gewaarborgde geldleningen
|
Blz. 941
|
5.3 Specifieke uitkeringen (Sisa-verantwoording)
|
Blz. 942
|
5.4 Gerealiseerde lasten en baten per taakveld
|
Blz. 943
|
5.5 Taakveld BBV verdeling per programma
|
Blz. 944
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|