Toelichting
OP SPUK E28B RSP Mobiliteitsfonds
Het mobiliteitsfonds is een onderdeel van het RSP-convenant, afgesloten tussen het Rijk en de noordelijke provincies. Dit fonds wordt beheerd door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Zodra de provincie de bijdrage incasseert bij het SNN wordt het Rijksdeel toegevoegd aan de overlopende passiva. De bijdrage dient als dekking voor de RSP mobiliteitsfonds projecten. Deze overlopende passiva wordt ingezet zodra de bijdrage nodig is voor de projecten.
OP RSP concrete infraprojecten gemeentelijke bijdrage
Als een gemeente een bijdrage doet aan de RSP concrete projecten dan wordt dit bedrag geparkeerd op de overlopende passiva (OP). De bijdrage dient als dekking voor het betreffende RSP project, zodra de uitgaven voor projecten zijn gedaan dan worden deze gedekt uit de overlopende passiva.
OP Mobiliteitsfonds infraprojecten gemeentelijke bijdrage
Als een gemeente een bijdrage doet aan de RSP mobiliteitsprojecten dan wordt dit bedrag geparkeerd op de overlopende passiva. De bijdrage dient als dekking voor het betreffende RSP project, zodra de uitgaven voor projecten zijn gedaan dan worden deze gedekt uit de overlopende passiva.
OP SPUK E15 Regionale aanpak laadinfrastructuur
De SPUK is voor de uitvoering van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) in de noordelijke provincies. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Rijk, de provincies Groningen en Drenthe en de netbeheerders, Fryslân is penvoerder. Het werk bestaat uit het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak op basis van de onderwerpen zoals beschreven in de Samenwerkingsovereenkomst.
OP SPUK E1 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2020
Deze specifieke uitkering (SPUK) van het Rijk is beschikbaar gesteld om de continuïteit van het openbaar vervoer te waarborgen in tijden van corona. Door corona zijn reizigersaantallen in het openbaar vervoer sterk teruggelopen. Daardoor zijn ook de opbrengsten sterk teruggelopen. Vervoerders worden met deze vergoeding hiervoor deels gecompenseerd.
OP SPUK E10 Snelfietsroutes 2020-2022
Deze specifieke uitkering van het Rijk is gericht op realisatie van een tweetal gemeentelijke hoofdfietsroutes, te weten Leeuwarden – Heerenveen (op grondgebied gemeente Leeuwarden) en Drachten – Ureterp. De provincie heeft deze subsidie aangevraagd en daarna doorgezet naar de betreffende gemeenten.
OP SPUK E33-2 Fiets in de keten
Deze Rijksbijdrage is gericht op het stimuleren van het gebruik van de fiets als onderdeel in de mobiliteitsketen.
OP SPUK E48 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022
Het Rijk heeft voor de spoorinfra-aanpassingen om met 4 treinen tussen Sneek en Leeuwarden te rijden een subsidie verleend aan de provincie. De subsidie is beschikbaar voor aanpassingen in de beveiliging van het spoor en de spoorwegveiligheid bij de overweg te Mantgum.
OP SPUK E20 Regionale stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen SPV
Deze Rijksubsidie is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid in het algemeen. Voor de provinciale wegen is aansluiting gezocht bij de reeds lopende infrastructuurprogramma’s.
OP SPUK E12 Bermmaatregelen
Deze specifieke uitkering van het Rijk is gericht op het veiliger maken van de bermen langs provinciale wegen. Hiervoor is aansluiting gezocht bij de reeds lopende provinciale infrastructuurprogramma’s.
OP SPUK E84 Stimul verkeersveilghmtr 2022-2023
Deze specifieke uitkering van het Rijk is gericht op het verbeteren van verkeersveiligheid op onderliggend wegennet (provinciale en gemeentelijke wegen)- i.e. realisatie van een tweetal rotondes in de N269 en N355.
OP SPUK E38 Veilig doelm en duurz gebr verk infra
Deze specifieke uitkering van het Rijk is bestemd voor stimulering door werkgevers van gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.
OP SPUK E86 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2022
Deze vergoeding van het Rijk is beschikbaar gesteld om de continuïteit van het openbaar vervoer te waarborgen in tijden van corona. Door corona zijn reizigersaantallen in het openbaar vervoer sterk teruggelopen. Daardoor zijn ook de opbrengsten sterk teruggelopen. Vervoerders worden met deze vergoeding hiervoor deels gecompenseerd.
OP SPUK E56b BO MIRT verkeersinfrastructuur 20201
Deze vergoeding van het Rijk is beschikbaar gesteld – stakeholdersaanpak / werkgeversaanpak, bestaande uit de onderdelen c; Ondersteuning bij kennisuitwisseling door werkgevers en advisering aan werkgevers over verduurzaming van woon-werkverkeer en d: Ondersteuning van stimulering door werkgevers van gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.
De OP’s welke zijn ingericht voor de specifieke uitkeringen (SPUK) worden verantwoord naar derden middels de SISA-verantwoording.