Gedeputeerde Friso Douwstra
Beleidsprogramma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staat in paragraaf 5 van dit jaarverslag.
• Alliander NV
• Vitens NV
• Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
• Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Lasten, baten en onvoorzien
Dit ‘programma’ is niet beleidsinhoudelijk van aard. Hier worden de zogenoemde algemene dekkingsmiddelen geraamd, zoals de algemene uitkering uit het provinciefonds, de opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting en het rendement op het vermogen. Deze dekkingsmiddelen hebben geen specifieke bestemming gekregen. Ze dienen als dekking van de lasten in de beleidsinhoudelijke programma’s die niet worden gedekt door (specifieke) uitkeringen van andere overheden. Daarnaast zijn de zogenaamde voorwaardelijke budgetten in dit programma opgenomen. Dit zijn budgetten die pas na besluitvorming over de aanwending daarvan door respectievelijk Provinciale of Gedeputeerde Staten vrijgegeven worden voor uitvoering.
Vastgestelde beleidsnotities
- Nota reserves, voorzieningen en overlopende passiva
- Nota actualisatie legesverordening
- Nota waarderen, activeren en afschrijven
- Nota begrotingsregels ‘als geld telt’
- Nota uitvoering begroting
- Nota weerstandsvermogen
- Nota financieringsinstrumenten
- Normenkader
- Financiële verordening
Beleidsveld 7.1 Provinciefonds
De raming van het provinciefonds voor onze provincie is gebaseerd op de decembercirculaire 2022 van het rijk. Deze raming bestaat deels uit de algemene uitkering en deels uit zogenoemde decentralisatie-uitkeringen. Deze laatste uitkeringen worden voor een bepaald doel aan de provincie toegekend. In onderstaande tabel is aangegeven hoe de raming is opgebouwd.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?(bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkeringen | |||||
Algemene uitkering - structureel | 211.377 | 217.998 | 225.961 | 228.462 | 222.319 |
Algemene uitkering - incidenteel | 180 | 195 | 128 | 128 | 128 |
Subtotaal algemene uitkering | 211.557 | 218.193 | 226.090 | 228.591 | 222.447 |
Decentralisatie-uitkeringen | |||||
Programma 1: Bestuur | |||||
Waddenfonds | 9.626 | 9.626 | 9.626 | 9.626 | 9.626 |
Weerbaar bestuur kleine gemeenten | 400 | - | - | - | - |
Programma 3: Omgeving | |||||
Natuur inclusief na-isoleren | 506 | ||||
Drugsdumpingen | 10 | 10 | 10 | - | - |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 26 | 26 | 26 | - | - |
Programma 5: Mienskip | |||||
Monumentenzorg | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 |
DINGtiid | 29 | 29 | - | - | - |
Fries in het MBO | 150 | 150 | - | - | - |
Wet gebruik Friese taal | 200 | 100 | - | - | - |
Fryske Akademie | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 |
Erfgoed Deal | 353 | ||||
Programma 6 Bedrijfsvoering | |||||
Uitvoeringskosten klimaatakkoord | 306 | ||||
Subtotaal decentralisatie uitkeringen | 14.514 | 12.849 | 12.570 | 12.534 | 12.534 |
Totaal | 226.071 | 231.042 | 238.660 | 241.125 | 234.981 |
- | - | - | - | - |
Toelichting
Via het provinciefonds heeft een afrekening plaatsgevonden over 2021 van totaal € 1,4 mln. Dit bedrag bestaat enerzijds uit een afrekening over 2021 (- € 0,1 mln.) en een bedrag voor 2021 van € 1,5 mln. voor het in stand houden van de regionale cultuursector. Deze opbrengsten maken wel onderdeel uit van de totale opbrengsten van het provinciefonds (€ 227,5 mln.), maar zijn niet meegenomen in bovenstaande specificatie omdat deze bedragen betrekking hebben op 2021.
Beleidsveld 7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting
De raming van de opcenten is gebaseerd op de realisatie van de ontvangsten in 2021. Daarnaast wordt jaarlijks gekeken naar de ontwikkeling van de omvang van het wagenpark waarover belasting wordt geheven.
Het rijk stelt jaarlijks het maximale niveau van de opcentenheffing vast. Het verschil tussen dit maximale tarief en het feitelijk door de provincie gehanteerde tarief voor de opcenten bepaalt de zogenoemde onbenutte belastingcapaciteit. Voor onze provincie bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit in 2022 circa € 26,3 mln.
De samenstelling van de opcenten inclusief een nadere toelichting is opgenomen in paragraaf 1 Provinciale heffingen.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie - Bedragen x € 1.000,- | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Opbrengst opcenten MRB | 71.855 | 72.974 | 72.777 | 197 |
Totaal baten | 71.855 | 72.974 | 72.777 | 197 |
Opcenten
Terug naar navigatie - OpcentenRealisatie 2021 | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|
Aantal opcenten (aantal punten) | 87 | 87 | 87 |
Gemiddelde opbrengst per punt | 825.900 | 838.700 | 836.500 |
Toelichting
In tegenstelling tot de verwachting is enerzijds sprake van een toename van het wagenpark (volume). Anderzijds blijft de verwachte ‘vergroening’ in de samenstelling van het wagenpark achter bij de verwachtingen. Hierdoor is per saldo een stijging zichtbaar in de totale opbrengsten MRB als in de gemiddelde opbrengsten per punt. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Provinciale Heffingen.
Beleidsveld 7.3 Dividenden
De provincie Fryslân neemt deel in het aandelenkapitaal van een aantal bedrijven. In onderstaand overzicht is het geraamde dividend weergegeven.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening |
Baten | ||||
Alliander | 11.862 | 12.785 | 12.785 | 0 |
Fryslân Hurde Wyn | 0 | 13.500 | 13.500 | 0 |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB) | 38 | 42 | 42 | 0 |
Vitens | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 136 | 172 | 172 | 0 |
Totaal baten | 12.036 | 26.499 | 26.499 | 0 |
Toelichting
De dividenden zijn conform planning ontvangen. Ook in 2022 is de dividenduitkering van Alliander hoger dan de € 7,5 mln. die in de meerjarenbegroting is opgenomen.
Beleidsveld 7.4 Financieringsrente
In de onderstaande tabel staan de rentebaten en – lasten van de financiering van de provinciale uitgaven voor 2022. In paragraaf 4 Financiering en beleggingen wordt een toelichting gegeven op deze baten en lasten.
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost en opgeleverd?Exploitatie | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening |
Lasten | ||||
Rente kort | 17 | 0 | 40 | -40 |
Rente lang | 1 | 0 | 0 | 0 |
Inflatievergoeding RSP-gelden | 1.078 | 1.470 | 1.284 | 186 |
Rente nazorgfonds | 709 | 685 | 742 | -58 |
Kosten vermogensbeheer | 18 | 103 | 36 | 67 |
Advieskosten vermogensbeheer | 41 | 11 | 2 | 8 |
Totaal lasten | 1.866 | 2.268 | 2.104 | 164 |
Baten | ||||
Rente vermogensbeheer | 295 | 235 | 237 | -2 |
Rente kort | 0 | 900 | 1.069 | -169 |
Rente lang | 3.165 | 2.107 | 2.120 | -12 |
Rente verstrekte geldleningen | 2.601 | 6.246 | 6.245 | 1 |
Mutatie obligatieportefeuille | 619 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 6.680 | 9.488 | 9.671 | -183 |
Saldo van lasten en baten | -4.814 | -7.220 | -7.567 | 347 |
Toelichting
Toelichting lasten
Provincie Fryslân heeft geen bancaire rentelasten. Er wordt wel rente vergoed aan het Nazorgfonds over de bij de provincie ondergebrachte gelden. Daarnaast worden de vanuit het rijk vooruit ontvangen RSP-gelden ieder jaar geïndexeerd, totdat de gelden zijn uitgegeven/geïnvesteerd.
Toelichting baten
Er is in 2022 een hoger rendement behaald dan oorspronkelijk begroot. Dit komt door de gestegen rente op de geld- en kapitaalmarkt waardoor er weer rente wordt ontvangen over het rekening courant-tegoed bij de schatkist. Ook zijn er door de gestegen rente weer deposito's afgesloten bij de schatkist en deze dragen ook bij aan het hogere renteresultaat. De rentebaten van het Hybride kapitaal en Leningen aan decentrale overheden conform planning gerealiseerd. Alle rendementen vanuit het belegde vermogen komen ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen.
Beleidsveld 7.5 Interne financiering
De provincie werkt met zogenoemde totaalfinanciering. Dit betekent dat er geen directe relatie bestaat tussen specifieke investeringsprojecten en de daarvoor aan te trekken financieringsmiddelen. De provincie voorziet met eigen middelen in de totale behoefte aan financiering van de provinciale activiteiten.
Rentetoerekening aan voorzieningen en overlopende passiva vindt slechts plaats als dat door derden verplicht is gesteld. Voor het verstrekken van middelen voor de aankoop van gronden binnen het IKG (investeringskrediet grond) en het Investeringskrediet Strategische Grondvoorraad wordt een interne financieringsrente in rekening gebracht. Deze rente is gebaseerd op de verwachte 10 jaars kapitaalmarktrente voor het betreffende begrotingsjaar en wordt ieder begrotingsjaar bijgesteld.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening |
Baten | ||||
Rentetoerekening vaste activa | 62 | 113 | 102 | 11 |
Totaal baten | 62 | 113 | 102 | 11 |
Toelichting
Dit betreft de rentetoerekening aan Tresoar en aan de IKG gronden.
Beleidsveld 7.6 Overige algemene dekkingsmiddelen
De voorwaardelijke budgetten Provinciale of Gedeputeerde Staten zullen op basis van een inhoudelijk bestedingsvoorstel worden vrijgegeven voor uitvoering. De budgetten worden dan ook overgeheveld naar het inhoudelijke beleidsprogramma.
De aanwending van het breed cofinancieringsbudget wordt nader toegelicht in de paragraaf grote projecten.
Hieronder wordt een specificatie van de overige algemene dekkingsmiddelen weergegeven.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening | |||
Lasten | |||||||
Bijdrage aan provincie Zeeland | 501 | 501 | 501 | 0 | |||
Bijdrage Rijk vervangingen Thialf | 0 | 1.000 | 289 | 711 | |||
Exploitatiebijdrage Thialf | 0 | 942 | 893 | 49 | |||
Lening herstelplan Thialf | 967 | 478 | 79 | 399 | |||
Risicobuffer | 504 | 0 | 3.103 | -3.103 | |||
Risicobuffer Breedband | 0 | 7.290 | 260 | 7.030 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Breed cofinancieringsbudget | 0 | 4.304 | -7 | 4.311 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Weerbaar bestuur | 0 | 400 | 0 | 400 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Windpark Fryslân Ambitieagenda IJsselmeerkust | 0 | 650 | 0 | 650 | |||
Totaal lasten | 1.972 | 15.565 | 5.118 | 10.447 | |||
Baten | |||||||
Bijdrage Rijk vervangingen Thialf | 0 | 1.000 | 289 | 711 | |||
BTW compensatiefonds | 12 | 49 | 26 | 23 | |||
Deelname in Windpark | 4.554 | 0 | 0 | 0 | |||
Lening herstelplan Thialf | 0 | 0 | 283 | -283 | |||
Rente kapitaalversterking Alliander | 74 | 1.587 | 1.609 | -22 | |||
Rente revolverende middelen | 612 | 75 | 753 | -679 | |||
Rendementsderving inzet vermogen | 13 | 13 | 12 | 2 | |||
Risicobuffer | 1.806 | 17 | 16 | 0 | |||
Risicobuffer Breedband | 0 | 1.348 | 1.348 | 0 | |||
Totaal baten | 7.071 | 4.087 | 4.334 | -247 | |||
Saldo van lasten en baten | -5.099 | 11.478 | 784 | 10.694 | |||
Mutatie reserves | -38.695 | -49.914 | -39.286 | -10.628 | |||
Mutatie tijdelijke budgetten | -10.952 | 541 | 467 | 74 | |||
Mutatie structurele budgetten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Resultaat van lasten en baten | -54.746 | -37.895 | -38.035 | 140 |
Toelichting
Lasten
In 2022 hebben wij een Specifieke uitkering ontvangen van het Rijk voor de vervangingsinvesteringen bij Thialf . Van de totale € 1 miljoen is € 289.000 uitgegeven in 2022, de rest zal in 2023 worden uitgevoerd. De onderbesteding vindt zowel plaats bij de lasten als bij de baten. De middelen blijven beschikbaar via de overlopende passiva post.
Thialf heeft in 2022 € 79.000 van de resterende beschikbare lening van € 967.000 opgevraagd. Het restbedrag blijft beschikbaar voor Thialf.
De risicobuffer breedband betreft het budget wat beschikbaar is voor de restant onrendabele adressen breedband. In 2022 is hier voor € 260.000 gebruik van gemaakt. Het restant blijft via de reserve tijdelijke budgetten beschikbaar voor dit doel.
Het voorwaardelijk budget weerbaar bestuur betreft een rijksbijdrage die via het provinciefonds is ontvangen. Dit bedrag is in 2022 niet meer tot besteding gekomen en daarmee vrijgevallen. Bij het vaststellen van de jaarstukken zal dit budget teruggevraagd worden zodat het alsnog in 2023 ingezet kan worden.
Het voorwaardelijk budget ambitieagenda IJsselmeerkust is in 2022 niet tot besteding gekomen en zal via de reserve windpark doorgeschoven worden naar 2023.
Baten
Vanuit de voorziening lening Thialf is een bedrag van € 283.000 vrijgevallen aangezien deze niet meer noodzakelijk is. Thialf heeft in 2021 tijdelijk een stukje lening opgevraagd door het laat uitbetalen van de coronasteun aan Thialf. In 2022 heeft Thialf dit terug betaald en kan dit vrijvallen uit de voorziening.
De rente op revolverende middelen betreft de rente van FSFE
Beleidsveld 7.7 Werken voor derden
De provincie voert een aantal werkzaamheden voor derden uit waarvoor een vergoeding wordt ontvangen. De component bedrijfsvoering (inzet capaciteit) hierin is opgenomen in programma 6 Bedrijfsvoering. De overige lasten zijn in principe geraamd in de inhoudelijke beleidsprogramma’s, tenzij er geen directe relatie is met de doelen en resultaten van de provincie. In dat geval worden de lasten in dit beleidsveld geraamd. De lasten worden gedekt door de bijdrage van derden die wij hiervoor ontvangen.
Hieronder is een overzicht opgenomen van de betreffende werken voor derden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening | |||
Lasten | |||||||
FUMO | 622 | 614 | 917 | -304 | |||
Brugbediening Leeuwarden | 71 | 119 | 100 | 19 | |||
Brugbediening Noardeast-Fryslân | 0 | 98 | 90 | 8 | |||
Doorontwikkeling spraakherkenner | 136 | 0 | 0 | 0 | |||
Marrekrite | 21 | 50 | 30 | 21 | |||
Rijkswaterstaat Prinses Margrietkanaal | 154 | 0 | 5 | -5 | |||
Rijkswaterstaat realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust | 311 | 311 | 311 | 0 | |||
Holwerd aan Zee | 1.355 | 700 | 934 | -234 | |||
IPO BIJ12: Onderzoek ganzen | 92 | 628 | 326 | 302 | |||
Overige | 1.244 | 1.266 | 1.268 | -2 | |||
Totaal lasten | 4.006 | 3.785 | 3.980 | -195 | |||
Baten | |||||||
FUMO | 622 | 614 | 917 | -304 | |||
Brugbediening Leeuwarden | 71 | 119 | 100 | 19 | |||
Brugbediening Noardeast-Fryslân | 0 | 98 | 90 | 8 | |||
Doorontwikkeling spraakherkenner | 136 | 0 | 0 | 0 | |||
Marrekrite | 21 | 50 | 30 | 21 | |||
Rijkswaterstaat Prinses Margrietkanaal | 154 | 0 | 5 | -5 | |||
Rijkswaterstaat realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust | 311 | 311 | 311 | 0 | |||
Holwerd aan Zee | 1.355 | 700 | 934 | -234 | |||
IPO BIJ12: Onderzoek ganzen | 92 | 628 | 326 | 302 | |||
Overige | 1.244 | 1.266 | 1.268 | -2 | |||
Totaal baten | 4.006 | 3.785 | 3.980 | -195 | |||
Saldo van lasten en baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsveld 7.8 Onvoorzien
Er waren voor de begroting geen onvoorziene baten en lasten begroot.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil begroting en rekening |
Lasten | ||||
Dubieuze debiteuren | 383 | 0 | 36 | -36 |
Afwikkeling aandelen | 0 | 4 | 4 | 0 |
Afwikkeling debiteuren | 0 | 250 | 250 | -1 |
Afwikkeling subsidies voorgaande jaren | -342 | -1.107 | -1.221 | 114 |
Afwikkeling prestatie voorgaand jaar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afwikkeling lening | 4 | 0 | 0 | 0 |
Nog te verwachten facturen 2021 | 401 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 445 | -854 | -931 | 78 |
Baten | ||||
Afwikkeling Europees Visserijfonds | 17 | 0 | 0 | 0 |
Afwikkeling debiteuren | -17 | 5 | 5 | 0 |
Afwikkeling subsidies voorgaande jaren | 0 | 54 | 53 | 0 |
Afwikkeling baggerdepot Trijehûs | 1.100 | 0 | 0 | 0 |
Opheffing voorziening LVP project Baarderadeel GLR | 11 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval vrijwillige mobiliteit personeel | 166 | 0 | 17 | -17 |
Deelneming Thialf | 7 | 0 | 0 | 0 |
Nog te verwachten facturen 2021 | 0 | 401 | 401 | 0 |
Totaal baten | 1.284 | 460 | 476 | -17 |
Saldo van lasten en baten | -838 | -1.313 | -1.408 | 94 |
Toelichting
Dubieuze debiteuren
Het betreft hier de toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren van bijdragen waarvan het onzeker is of die daadwerkelijk geïnd kunnen worden.
Afwikkeling subsidies voorgaande jaren
Dit betreft de afwikkeling van subsidies waar de definitieve beschikking lager is vastgesteld en waar het budget reeds is beëindigd. Daardoor kunnen deze middelen niet meer op het budget vrijvallen maar komen dan ten gunste van onvoorzien.
Wat heeft het programma gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Saldo begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 8.289 | 20.765 | 10.272 | 10.493 |
Totaal baten | 309.215 | 344.930 | 345.364 | -434 |
Saldo van lasten en baten | -300.926 | -324.165 | -335.092 | 10.927 |
Mutatie reserves | -49.646 | -38.912 | -28.300 | -10.612 |
Resultaat van lasten en baten | -350.573 | -363.077 | -363.392 | 315 |
Uitgebreide tabel
Terug naar navigatie - Uitgebreide tabelExploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Saldo begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
7.4 Financieringsrente | 1.866 | 2.268 | 2.104 | 164 |
7.6 Overige algemene dekkingsmiddelen | 1.972 | 15.565 | 5.118 | 10.447 |
7.7 Werken voor derden | 4.006 | 3.785 | 3.980 | -195 |
7.8 Onvoorzien | 445 | -854 | -931 | 78 |
Totaal lasten | 8.289 | 20.765 | 10.272 | 10.493 |
Baten | ||||
7.1 Provinciefonds | 206.220 | 227.523 | 227.523 | 0 |
7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting | 71.855 | 72.974 | 72.777 | 197 |
7.3 Dividenden | 12.037 | 26.499 | 26.499 | 0 |
7.4 Financieringsrente | 6.680 | 9.488 | 9.671 | -183 |
7.5 Interne financiering | 62 | 113 | 102 | 11 |
7.6 Overige algemene dekkingsmiddelen | 7.071 | 4.087 | 4.334 | -247 |
7.7 Werken voor derden | 4.006 | 3.785 | 3.980 | -195 |
7.8 Onvoorzien | 1.284 | 460 | 476 | -17 |
Totaal baten | 309.215 | 344.930 | 345.364 | -434 |
Saldo van lasten en baten | -300.926 | -324.165 | -335.092 | 10.927 |
Mutatie reserves | -38.695 | -39.453 | -28.767 | -10.686 |
Mutatie tijdelijke budgetten | -10.952 | 541 | 467 | 74 |
Resultaat van lasten en baten | -350.573 | -363.077 | -363.392 | 315 |
Toelichting
De toelichting op de verschillen is bij de afzonderlijke beleidsvelden opgenomen.
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenBedragen x € 1.000 | Stand per 1-1-2022 | uitgaven | bijdragen derden | Stand per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
Onderhanden werken | 405.992 | 8.280 | 52.909 | 361.363 |
Opgeleverde werken | 53.001 | 0 | 0 | 53.001 |
Afgerekende werken | 109 | 0 | 109 | 0 |
Totaal | 459.102 | 8.280 | 53.018 | 414.364 |
Toelichting
Dit betreft de financiële vaste activa. Dit zijn onder meer de kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen en leningen aan deelnemingen.
Balanspost reserves
Terug naar navigatie - Balanspost reservesBedragen x € 1.000 | Stand per 1-1-2022 | toevoeging | onttrekking | Stand per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
R. Basisreserve | 10.000 | 0 | 0 | 10.000 |
R. Vrij aanwendbare reserve (VAR) | 251.410 | 0 | 55.380 | 196.030 |
R. Jaarovergang structurele budgetten | 2.426 | 2.398 | 3.007 | 1.816 |
R. Risicobuffer | 106.111 | 2.660 | 3.103 | 105.668 |
R. Weerstandsbuffer | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
R. WPF Windpark Fryslân opbrengsten | 9.858 | 13.224 | 361 | 22.720 |
R. WPF Afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 |
R. Breed cofinancieringsbudget | 19.509 | 17.949 | 5.212 | 32.246 |
R. Lening herstelplan Thialf | 260 | 682 | 0 | 942 |
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander | 74 | 1.609 | 0 | 1.682 |
Totaal | 499.648 | 39.520 | 67.064 | 472.104 |
Toelichting
In bovenstaande tabel is het verloop en de stand van de reserves per 31 december 2022 opgenomen. Hierbij is geen rekening gehouden met toekomstige vorming of onttrekking aan de reserves.
Basisreserve
De basisreserve wordt als de primaire buffer beschouwd voor het opvangen van risico's welke kunnen leiden tot een negatief jaarresultaat.
Vrij aanwendbare reserve (VAR)
De VAR is bedoeld voor tijdelijke uitgaven in komende jaren en fungeert als reserve voor het geval het begrotingssaldo bij het opmaken van de begroting negatief is. Een toelichting op de VAR kunt u vinden in bijlage 1 van het financieel kader.
Reserve jaarovergang structurele budgetten
Deze reserve betreft de openstaande subsidieplafonds bij de structurele budgetten die in latere jaren tot besteding komen. De verplichtingen van die structurele budgetten zijn in de beleidsprogramma's opgenomen.
Reserve risicobuffer
Deze reserve is bedoeld voor het opvangen van het risico van de uitgezette en de nog uit te zetten revolverende middelen (zie paragraaf 4 Financiering en beleggingen).
Reserve weerstandsbuffer
De weerstandsbuffer is bedoeld voor het opvangen van het risico zoals berekend in de jaarlijkse stresstest.
Reserve Windpark opbrengsten
De opbrengsten van het Windpark Fryslân worden aan deze reserve toegevoegd minus € 1 miljoen voor toekomstige afwaardering van de deelneming Windpark Fryslân (aparte reserve zie programma 3) en € 1,67 miljoen welke jaarlijks toegevoegd wordt aan het begrotingssaldo als vergoeding voor de uitgezette middelen. De reserve wordt ingezet voor stimulering duurzaamheid en ambitieagenda IJsselmeerkust.
Reserve Afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân
De reserve wordt jaarlijks met € 1 mln gevoed zodat na 20 jaar de aandelen afgewaardeerd kunnen worden.
Reserve breed cofinancieringsbudget
Voor de cofinanciering van Europese en Rijksprojecten is een reserve gevormd. De projecten worden verantwoord op de diverse beleidsprogramma's, de middelen die nog niet in projecten zijn belegd staan als voorwaardelijk budget opgenomen in programma 7.
Reserve lening herstelplan Thialf
Op 17 juni 2021 hebben Provinciale Staten besloten tot vorming van deze reserve. Deze reserve is bedoeld ter dekking van de eventueel te vormen risicovoorziening voor de verstekte lening herstelplan Thialf.
Reserve Rente kapitaalverstrekking Alliander
De Staten hebben middels een motie besloten tot het reserveren van de rente op de kapitaalverstrekking Alliander ter dekking van mogelijk lager dividend in de toekomst.
Balanspost voorzieningen
Terug naar navigatie - Balanspost voorzieningenBedragen € 1.000 | Stand per 1-1-2022 | toevoeging | aanwending | Stand per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
A1311 V. Deelnemingen | 8.530 | 3.103 | 0 | 11.633 |
A1322 V. Lening herstelplan Thialf | 1.398 | 79 | 283 | 1.195 |
Totaal | 9.928 | 3.183 | 283 | 12.828 |
Toelichting
Het betreft hier een voorziening voor de afwaardering van deelnemingen in o.a. FOM en Thialf. Daarnaast een voorziening voor de verstrekte lening herstelplan Thialf.
Balanspost overlopende passiva
Terug naar navigatie - Balanspost overlopende passivaBedragen € 1.000 | Stand per 1-1-2022 | toevoeging | aanwending | Stand per 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
OP SPUK H23 Bijdrage Rijk vervangingen Thialf | 1.000 | 289 | 711 | |
Totaal | 0 | 1.000 | 289 | 711 |
Toelichting
Het betreft hier een specifieke uitkering van het Rijk voor de vervangingsinvesteringen die Thialf moet doen. Wij geven deze 1 op 1 door aan Thialf.