Beleid

G

Het jaar 2022 heeft grotendeels in het teken gestaan van de voorbereiding van de aanbesteding door ProRail voor de ombouw van het emplacement Leeuwarden. Tevens heeft ProRail actuele kostenramingen gemaakt van de onderdelen van het project. ProRail heeft in december 2022 het project voorlopig gegund aan Strukton en in januari 2023 definitief gegund. De project wordt gerealiseerd in 2023 en 2024. Hiermee wordt het mogelijk om 4 treinen per uur in de spitsrichting tussen Leeuwarden en Sneek te gaan rijden binnen de planningsnormen van ProRail. Daarnaast wordt in het project de bovenleiding verlengd richting Harlingen Haven en Sneek/Stavoren, zodat de nieuwe Wink-treinen van Arriva "onder de draad" kunnen wegrijden tot baanvaksnelheid en dan kunnen overschakelen op Hydrotreated Vegetable Oil (biodiesel). Hierdoor vertrekken de treinen schoner, sneller en stiller.

Tijd

G

Geld

G

Er was een budgettekort van € 2,5 miljoen op het Friese scopedeel (snelheidsverhoging op het emplacement Leeuwarden). De Tweede Kamer heeft in december 2022 een amendement aangenomen om € 2,5 miljoen vrij te maken om dit tekort te dekken.