Beleid

O

Door de coronapandemie en personeelstekorten heeft de regionale vervoerder in 2022 niet de volledige trein- en busdienstregeling gereden. Dit is een afwijking op wat is vastgelegd in de concessieovereenkomsten. Daarom is beleid op oranje gezet. Daartegenover zijn in 2022 ook veel resultaten behaald. Rijk en regio zijn een gezamenlijk MIRT-onderzoek gestart naar de aanleg van de Lelylijn. De provincie heeft met het Rijk afspraken gemaakt over de decentralisatie van de sprinterdiensten Leeuwarden-Zwolle en de Friese Waddenveren. Aanhoudende inspanningen van de regio hebben ertoe geresulteerd dat er € 75 miljoen Rijksfinanciering is vrijgekomen voor de vervanging van de HRMK-spoorbrug in Leeuwarden door een spooraquaduct. Hiermee wordt een belangrijk knelpunt voor trein- en vaarwegverkeer robuust opgelost. Eveneens heeft het Rijk het tekort van € 2,5 miljoen gedekt voor de ombouw van het spooremplacement Leeuwarden, waardoor de capaciteitsuitbreiding op het spoortraject Leeuwarden - Sneek en een stuk verlenging van de bovenleiding richting Harlingen en Sneek in 2023 en 2024 gerealiseerd kan worden. Ook is de overbruggingsconcessie voor het busvervoer in de provincie met een looptijd van twee jaar (december 2022 tot en met december 2024) verleend aan de zittende vervoerder. Eveneens is het proces om te komen tot een nieuwe aanbesteding van het busvervoer gestart: Provinciale Staten hebben de nieuwe kaders en financiële middelen hiervoor vastgesteld via de Nota van Uitgangspunten (NvU). De provincies Fryslân en Groningen hebben de regionale treinvervoerder opdracht verleend om al het treinmaterieel om te bouwen en geschikt te maken voor het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Tijd

G

Geld

G