-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Jierstikken yn ien eachopslach
-
Blz. 4
Jierstikken yn ien eachopslach
-
Blz. 5
Jaarstukken in één oogopslag
-
Blz. 6
Jaarstukken 2023 in één oogopslag
-
Blz. 7
Gearfetting
-
Blz. 8
Wat diene wy yn 2023?
-
Blz. 9
Ynfrastruktuer
-
Blz. 10
Omjouwing
-
Blz. 11
Ekonomy
-
Blz. 12
Mienskip
-
Blz. 13
Bedriuwsfiering
-
Blz. 14
Algemiene dekkingsmiddels
-
Blz. 15
Finânsjes
-
Blz. 16
Samenvatting
-
Blz. 17
Wat deden we in 2023?
-
Blz. 18
Infrastructuur
-
Blz. 19
Omgeving
-
Blz. 20
Economie
-
Blz. 21
Mienskip
-
Blz. 22
Bedrijfsvoering
-
Blz. 23
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 24
Provinciebestuur en organisatie
-
Blz. 25
Samenstelling Provinciale Staten
-
Blz. 26
Samenstelling Gedeputeerde Staten
-
Blz. 27
Ambtelijke organisatie - Organogram
-
Blz. 28
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 29
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 30
Leeswijzer
-
Blz. 31
Jaarstukken
-
Blz. 32
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 33
Portefeuillehouders
-
Blz. 34
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 35
Verbonden partijen
-
Blz. 36
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 37
Doelstellingen programma 1
-
Blz. 38
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 39
1.2 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 40
1.3 Commissaris van de Koning
-
Blz. 41
1.4 Kwaliteit van het bestuur
-
Blz. 42
1.5 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 43
Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 44
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 45
Doelstelling beleidsveld 1.1.
-
Blz. 46
De griffie verzorgt in 2023 een introductie- en opleidingsprogramma voor de nieuwe Staten
-
Blz. 47
We betrekken jongeren actief bij de politiek
-
Blz. 48
We brengen provinciale politiek onder de aandacht
-
Blz. 49
We dragen bij aan de ontwikkeling van het provinciale beleidsproces
-
Blz. 50
We laten inwoners kennis maken met de politiek
-
Blz. 51
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk
-
Blz. 52
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK
-
Blz. 53
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten
-
Blz. 54
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties
-
Blz. 55
Resultaat indicatoren
-
Blz. 56
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 57
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 58
Toelichting
-
Blz. 59
Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
-
Blz. 60
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 61
Doelstelling beleidsveld 1.2.
-
Blz. 62
Er komt een ‘Eindbalans’ over de bestuursperiode 2019-2023: ‘Lok op1’.
-
Blz. 63
Er komt een overdrachtsdossier en inwerkprogramma voor het nieuwe college.
-
Blz. 64
Gedeputeerde Staten zorgen ervoor dat Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende rol goed kunnen uitvoeren.
-
Blz. 65
Resultaat indicatoren
-
Blz. 66
Toelichting r.i.
-
Blz. 67
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 68
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 69
Toelichting
-
Blz. 70
Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
-
Blz. 71
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 72
Doelstelling beleidsveld 1.3.
-
Blz. 73
De CvdK brengt 4 ambtsbezoeken aan gemeenten.
-
Blz. 74
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
-
Blz. 75
De CvdK voert 7 klankbordgesprekken met burgemeesters.
-
Blz. 76
De CvdK ziet toe op het ordelijk verloop van minimaal 5 procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
-
Blz. 77
De jaarlijkse Friese ondermijningsconferentie vindt plaats.
-
Blz. 78
Er vindt minimaal één bestuurlijke bijeenkomst plaats in het kader van het bestuurlijk arrangement met Zeeland en het ministerie van BZK.
-
Blz. 79
Er wordt, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, langs twee sporen samengewerkt met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
-
Blz. 80
Naar verwachting worden er, op basis van voorgaande jaren, 150 Koninklijke waarderingen verleend.
-
Blz. 81
Resultaat indicatoren
-
Blz. 82
Toelichting r.i.
-
Blz. 83
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 84
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 85
Toelichting
-
Blz. 86
Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
-
Blz. 87
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 88
Doelstelling beleidsveld 1.4.
-
Blz. 89
We gaan van start met nieuwe werkwijzen voor regionale samenwerking.
-
Blz. 90
We geven met een uitvoeringsparagraaf/werkwijze bij de beleidsbrief grote maatschappelijke initiatieven praktisch invulling aan het faciliteren van maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 91
We vergroten de weerbaarheid van onze eigen medewerkers en werkprocessen.
-
Blz. 92
We voeren de beleidsbrief participatie uit.
-
Blz. 93
We voeren dialooggesprekken met gemeenten en wetterskip.
-
Blz. 94
We voeren gesprekken met onze partners in het Friese bestuurlijk regionale ecosysteem.
-
Blz. 95
Resultaat indicatoren
-
Blz. 96
Toelichting r.i.
-
Blz. 97
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 98
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 99
Toelichting
-
Blz. 100
Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 101
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 102
Doelstelling beleidsveld 1.5.
-
Blz. 103
Bestuurlijke samenwerking in Noord Nederland op het gebied van Public Affairs / lobby wordt ambtelijk ondersteund door de dienst.
-
Blz. 104
Deelname aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel
-
Blz. 105
Friese deelname aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen- Nederland
-
Blz. 106
Fryske borrel: eenmaal per jaar organiseert de provincie Fryslân een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag
-
Blz. 107
Het organiseren van de jaarlijkse Fryslândei in Brussel
-
Blz. 108
In 2023 werken we verder aan de opvolging van de aanbevelingen voor samenwerking met Wetterskip Fryslân. We voeren regie op de samenwerking in 4 bestuurlijke bijeenkomsten.
-
Blz. 109
We doen vanuit bestuurlijke samenwerking regiodeal aanvragen voor de regio’s Wadden en NW.
-
Blz. 110
We faciliteren de integrale gebiedsontwikkeling met de uitvoering van het Fries Programma Waddenkust
-
Blz. 111
We geven samen met de provincies Noord-Holland en Groningen uitvoering aan het Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
-
Blz. 112
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking inhoud aan de gezamenlijk afgesproken opgaven voor de regio’s NO en ZO.
-
Blz. 113
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Leeuwarden.
-
Blz. 114
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Integraal Beheerplan Waddenzee
-
Blz. 115
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
-
Blz. 116
We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
-
Blz. 117
We nemen vier keer deel aan een bestuurlijke mijnbouwtafel.
-
Blz. 118
We stellen vanuit bestuurlijke samenwerking de gebiedsagenda voor de regio ZW op.
-
Blz. 119
Resultaat indicatoren
-
Blz. 120
Toelichting r.i.
-
Blz. 121
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 122
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 123
Toelichting
-
Blz. 124
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 125
Toelichting
-
Blz. 126
Investeringen
-
Blz. 127
Balanspost reserves
-
Blz. 128
Toelichting r
-
Blz. 129
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 130
Toelichting v
-
Blz. 131
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 132
Toelichting op
-
Blz. 133
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 134
Portefeuillehouder
-
Blz. 135
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 136
Verbonden partijen
-
Blz. 137
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 138
Doelstellingen programma 2
-
Blz. 139
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
-
Blz. 140
2.2 Verbetering infrastructuur
-
Blz. 141
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 142
2.4 Openbaar vervoer
-
Blz. 143
Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
-
Blz. 144
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 145
Doelstelling beleidsveld 2.1.
-
Blz. 146
We maken afspraken met gemeenten over de realisatie van (delen van) hoofdfietsroutes over langere afstand.
-
Blz. 147
We maken een uitvoeringsprogramma voor het Regionale Mobiliteitsprogramma voor de komende 2 tot 5 jaar
-
Blz. 148
We maken in de Kerngroep Verkeershandhaving afspraken over intensivering van het aantal Alcohol/Drugs controles.
-
Blz. 149
We verbeteren de hoofdfietsroutes in provinciaal beheer.
-
Blz. 150
We voeren het programma “Doortrappen” uit (veiliger fietsen tot je 100ste”)
-
Blz. 151
We voeren, binnen het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023, gedragscampagnes uit.
-
Blz. 152
Resultaat indicatoren
-
Blz. 153
Toelichting r.i.
-
Blz. 154
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 155
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 156
Toelichting
-
Blz. 157
Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
-
Blz. 158
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 159
Doelstelling beleidsveld 2.2.
-
Blz. 160
Het (financieel) afronden van aantal van de grote infraprojecten, zoals De Centrale As en Knooppunt Joure
-
Blz. 161
Realisatie van de resterende NABO’s
-
Blz. 162
We maken met het Rijk afspraken in het MIRT-overleg.
-
Blz. 163
We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur (danwel minimaal in voorbereiding).
-
Blz. 164
We werken aan de Vismigratierivier en verruiming van de Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 165
We werken volgens planning aan de programmering in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (MPI, KIP, RYP 1.0 en 2.0).
-
Blz. 166
Resultaat indicatoren
-
Blz. 167
Toelichting r.i.
-
Blz. 168
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 169
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 170
Toelichting
-
Blz. 171
Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 172
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 173
Doelstelling beleidsveld 2.3.
-
Blz. 174
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen.
-
Blz. 175
We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
-
Blz. 176
We starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten
-
Blz. 177
We werken aan het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen in 2023.
-
Blz. 178
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
-
Blz. 179
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur
-
Blz. 180
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart
-
Blz. 181
Resultaat indicatoren
-
Blz. 182
Toelichting r.i.
-
Blz. 183
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 184
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 185
Toelichting
-
Blz. 186
Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
-
Blz. 187
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 188
Doelstelling beleidsveld 2.4.
-
Blz. 189
Via de nieuwe aanbesteding van het openbaar busvervoer in Fryslân willen wij meer zero-emissie bussen voorschrijven.
-
Blz. 190
Voor wat betreft de treinconcessie zetten wij de gesprekken tot een mogelijke herijking van de treinconcessie voort met de huidige vervoerder.
-
Blz. 191
We hebben middelen gereserveerd voor de vervanging en het jaarlijkse beheer en onderhoud van de HRMK-spoorbrug.
-
Blz. 192
We laten de overweg in de Hogeweg bij Den Horn (provincie Groningen) aanpassen.
-
Blz. 193
We realiseren Dynamische Reizigersinformatiesystemen (DRIS) op drukke bushaltes, nieuwe bushaltes aan de hoofdstructuur en upgraden busstations en ketenknooppunten.
-
Blz. 194
We starten de aanbesteding van de concessie voor het busvervoer in Fryslan en willen deze gunnen
-
Blz. 195
We voeren met het Rijk afspraken uit om de bestaande spoorverbinding naar de Randstad te verbeteren.
-
Blz. 196
We voeren met het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe het MIRT-onderzoek uit naar de Lelylijn.
-
Blz. 197
We werken mee aan het vervolg op het landelijke programma ‘Toekomstbeeld OV’.
-
Blz. 198
Wij bereiden samen met het programmabureau, ProRail en de provincie Groningen de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingsysteem voor op de noordelijke regionale spoorlijnen.
-
Blz. 199
Wij onderzoeken de haalbaarheid van een eigen busstalling in Leeuwarden.
-
Blz. 200
Wij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe/innovatieve concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen (MaaS/deelmobiliteit) in samenspraak met gemeenten en vervoerders.
-
Blz. 201
Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
-
Blz. 202
Wij willen afspraken maken over de overdracht van de concessieverlening voor de Waddenveren naar Fryslân (bestuursakkoord resultaat 48).
-
Blz. 203
Wij willen de concessieverlening van de sprinterdienst tussen Leeuwarden-Zwolle decentraliseren (bestuursakkoord resultaat 47).
-
Blz. 204
Resultaat indicatoren
-
Blz. 205
Toelichting r.i.
-
Blz. 206
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 207
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 208
Toelichting
-
Blz. 209
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 210
Toelichting
-
Blz. 211
Investeringen
-
Blz. 212
Toelichting i
-
Blz. 213
Balanspost reserves
-
Blz. 214
Toelichting r
-
Blz. 215
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 216
Toelichting op
-
Blz. 217
Programma 3: Omgeving
-
Blz. 218
Portefeuillehouders
-
Blz. 219
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 220
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 221
Verbonden partijen
-
Blz. 222
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 223
Doelstellingen programma 3
-
Blz. 224
3.1 Natuur en landschap
-
Blz. 225
3.2 Landbouw
-
Blz. 226
3.3 Veenweide
-
Blz. 227
3.4 Water en Milieu
-
Blz. 228
3.5 Energietransitie
-
Blz. 229
3.6 Transitie omgevingswet
-
Blz. 230
Beleidsveld 3.1. Natuur en landschap
-
Blz. 231
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 232
Doelstelling beleidsveld 3.1.
-
Blz. 233
In het kader van het herstelprogramma biodiversiteit werken we toe naar de volgende resultaten:
-
Blz. 234
Steunpuntlocaties Provinciale Waterstaat
-
Blz. 235
We nemen biodiversiteit als aandachtsgebied mee in alle lopende programma’s
-
Blz. 236
We investeren in kennisontwikkeling- en deling, bewustwording en educatie over biodiversiteit
-
Blz. 237
We maken een activiteitenplan ‘Natuur-inclusief werken’
-
Blz. 238
Voor alle andere natuurgerelateerde onderwerpen (ontwikkelopgave NNN, beheer (agrarische) natuurgebieden, soorten, N2000, Nationale Parken)
-
Blz. 239
Natuurnetwerk Nederland: verwerven, inrichten en verkopen van gronden
-
Blz. 240
Regie voeren op Agrarisch natuurbeheer en beheer van het Natuurnetwerk Nederland
-
Blz. 241
Natura 2022: Uitvoeren van maatregelen en voorbereiden en vaststellen van de tweede beheerplannen
-
Blz. 242
We voeren het soortenbeleid uit (o.a.weidevogels / grutto’s, ganzen)
-
Blz. 243
Nieuw beleid voor ganzen wordt opgesteld.
-
Blz. 244
Uitwerking wordt gegeven aan Nationale Parken nieuwe stijl
-
Blz. 245
Programma Stikstof
-
Blz. 246
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 247
Doelstelling Programma Stikstof
-
Blz. 248
De stikstofbank is volledig operationeel en kent een aantal doelenbanken
-
Blz. 249
Realisatie pilot meten en monitoren binnen de gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 250
Voorbereiding van de gebiedsgerichte aanpak in het gebied is gestart
-
Blz. 251
Wij hebben een plan gemaakt met de industrie en de bouw over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
-
Blz. 252
Wij hebben een plan gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
-
Blz. 253
Resultaat indicatoren
-
Blz. 254
Toelichting r.i.
-
Blz. 255
Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 256
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 257
Doelstelling Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 258
Fryslân mooi houden doen we ook door inzet van het ruimtelijk ‘kwaliteitsteam’.
-
Blz. 259
Via het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
-
Blz. 260
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek.
-
Blz. 261
We organiseren in 2023 samen met de partners een Friese Landschapstriënnale.
-
Blz. 262
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen.
-
Blz. 263
We werken samen met gemeenten, Wetterskip, organisaties die zich bezig houden met landschapsbehoud en beheer, experts, belangengroeperingen, boeren en burgers.
-
Blz. 264
We werken samen met LF2028 en de Landschapstriënnale 2023 om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen en de dialoog aan te gaan.
-
Blz. 265
Wij zorgen ervoor dat Fryslân mooi blijft.
-
Blz. 266
Resultaat indicatoren
-
Blz. 267
Toelichting r.i.
-
Blz. 268
Resultaat indicatoren
-
Blz. 269
Toelichting r.i.
-
Blz. 270
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 271
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 272
Toelichting f.t.
-
Blz. 273
Beleidsveld 3.2. Landbouw
-
Blz. 274
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 275
Doelstelling beleidsveld 3.2.
-
Blz. 276
We faciliteren de oprichting van een kenniscluster verzilting, Living Lab Fryslân, Potato Valley, de Agrofoodsector/Dairy Valley.
-
Blz. 277
We voeren de landbouwagenda uit
-
Blz. 278
We voeren de Regiodeal Natuur-inclusieve landbouw uit
-
Blz. 279
Resultaat indicatoren
-
Blz. 280
Toelichting r.i.
-
Blz. 281
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 282
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 283
Toelichting
-
Blz. 284
Beleidsveld 3.3. Veenweide
-
Blz. 285
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 286
Wat hebben we daarvoor gedaan?
-
Blz. 287
Resultaat indicatoren
-
Blz. 288
Toelichting r.i.
-
Blz. 289
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 290
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 291
Toelichting
-
Blz. 292
Beleidsveld 3.4. Water en Milieu
-
Blz. 293
Water - algemeen
-
Blz. 294
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 295
Doelstelling Water - algemeen
-
Blz. 296
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
-
Blz. 297
De Blauwe Drager wordt opgeleverd en we nemen de leidende principes mee in de herziening van de Provinciale Omgevingsvisie en planvorming rondom het NPLG.
-
Blz. 298
Met het oog op wateroverlast vragen wij Wetterskip Fryslân om in de periode 2023-2024 een maatregelenpakket op te stellen om waar nodig en gewenst situaties met wateroverlast te voorkomen.
-
Blz. 299
Verder werken we aan hydrologische maatregelen en KRW doelen als belangrijk onderdeel van de planvorming in het NPLG.
-
Blz. 300
Voor drinkwater gaan we de maatregelen uitvoeren die voor 2023 gepland zijn, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwater, voor bescherming wingebieden.
-
Blz. 301
We voeren de maatregelen uit gericht op de kwaliteit van het grondwater, zoals opgenomen in de KRW-Nota Fryslân 2022-2027.
-
Blz. 302
We vragen Wetterskip Fryslân om samen met ons en de natuurbeheerders afspraken te maken over de manier van inzet van natuurgebieden voor waterberging
-
Blz. 303
We werken aan de herziening/ herijking van het beschermingsbeleid Drinkwater.
-
Blz. 304
We werken in de periode 2022-2025 de doelen en bescherming van niet-KRW oppervlaktewater verder uit.
-
Blz. 305
We werken met onze partners aan het ontwerp-gebiedsplan Dongeradielen.
-
Blz. 306
We werken samen met Wetterskip Fryslân verder aan de uitvoering van het maatregelenpakket KRW voor oppervlaktewater, op basis van de programmering per waterlichaam.
-
Blz. 307
We willen ten aanzien van verzilting een scherper beeld krijgen van zowel de hydrologische aspecten als de consequenties voor de landbouwkundige productie
-
Blz. 308
Resultaat indicatoren
-
Blz. 309
Toelichting r.i.
-
Blz. 310
VTH - Milieu en Natuur
-
Blz. 311
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 312
Doelstelling VTH - Milieu en Natuur
-
Blz. 313
De coördinatie van de samenwerking.
-
Blz. 314
De uitvoering van de continue wettelijke taken die primair bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) liggen.
-
Blz. 315
Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde startnotitie bodembeleid, werken we het bodembeleid verder uit en leggen dat voor aan Provinciale Staten.
-
Blz. 316
Resultaat indicatoren
-
Blz. 317
Toelichting r.i.
-
Blz. 318
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 319
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 320
Toelichting
-
Blz. 321
Beleidsveld 3.5. Energietransitie
-
Blz. 322
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 323
Doelstelling beleidsveld 3.5.
-
Blz. 324
Onderstaande acties/resultaten voeren we uit, gebaseerd op het Energieprogramma 2022-2025 en vertaling naar het jaarplan 2023 (eind 2022 ontvangen Provinciale Staten het jaarplan voor 2023):
-
Blz. 325
Samen met de RES partners stellen we de RES 2.0 op en leggen deze voor aan Provinciale Staten
-
Blz. 326
We bereiden een nieuwe opdracht voor het FSFE voor en leggen deze voor aan Provinciale Staten
-
Blz. 327
We verkennen het opzetten van een nieuwe regeling voor energiebesparing in de gebouwde omgeving (motie 2844)
-
Blz. 328
We stellen integrale aanpak energiearmoede op en starten met de uitvoering
-
Blz. 329
We maken een routekaart voor verschillende typen gebouweigenaren
-
Blz. 330
We voeren via het loket KLIMOP 200 energiescans en stellen businessplannen op
-
Blz. 331
Resultaat indicatoren
-
Blz. 332
Toelichting r.i.
-
Blz. 333
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 334
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 335
Toelichting
-
Blz. 336
Beleidsveld 3.6. Transitie Omgevingswet
-
Blz. 337
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 338
Doelstelling beleidsveld 3.6.
-
Blz. 339
Voor de implementatie van de Omgevingswet zetten we een tijdelijk programmateam in.
-
Blz. 340
We beantwoorden vragen van burgers en bedrijven samen met de ketenpartners.
-
Blz. 341
We beheren en monitoren eventuele tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) die nodig zijn om per 1 januari omgevingsdocumenten te kunnen publiceren in het DSO.
-
Blz. 342
We coördineren het opstellen van de programma’s onder de Omgevingswet.
-
Blz. 343
We geven voorlichting aan en begeleiding initiatiefnemers.
-
Blz. 344
We lossen knelpunten op die ontstaan direct na de inwerkingtreding van de OW.
-
Blz. 345
We zorgen bij de overgang voor de benodigde tijdelijke maatregelen en voor implementatie van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de bedrijfsvoering.
-
Blz. 346
We zorgen voor integrale en provincie brede monitoring voor omgevingswaarden.
-
Blz. 347
We zorgen voor verdere actualisatie van de Omgevingsverordening.
-
Blz. 348
Resultaat indicatoren
-
Blz. 349
Toelichting r.i.
-
Blz. 350
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 351
Toelichting
-
Blz. 352
Investeringen
-
Blz. 353
Toelichting i
-
Blz. 354
Balanspost reserves
-
Blz. 355
Toelichting r
-
Blz. 356
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 357
Toelichting v
-
Blz. 358
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 359
Toelichting op
-
Blz. 360
Programma 4: Economie
-
Blz. 361
Portefeuillehouders
-
Blz. 362
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 363
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 364
Verbonden partijen
-
Blz. 365
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 366
Doelstellingen programma 4
-
Blz. 367
4.1 Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 368
4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 369
4.3 Economische structuurversterking
-
Blz. 370
4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 371
4.5 Toerisme en recreatie
-
Blz. 372
Beleidsveld 4.1. Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 373
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 374
Doelstelling beleidsveld 4.1.
-
Blz. 375
In het ecosysteem gaan we vijf investeringsprogramma’s samen met stakeholders ontwikkelen, waarin innovatie en circulaire economie belangrijk aandachtspunt zijn.
-
Blz. 376
Om de ontwikkeling van nieuwe circulaire business modellen aan te jagen verstrekken we een bijdrage aan de Vereniging Circulair Fryslân (VCF).
-
Blz. 377
Op het gebied van circulaire inkoop geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten.
-
Blz. 378
Op het gebied van innovatie gaan we onder de naam Founded in Friesland startups/scaleups verder helpen om impact te kunnen maken en daarin duurzaam door te kunnen groeien.
-
Blz. 379
Resultaat indicatoren
-
Blz. 380
Toelichting r.i.
-
Blz. 381
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 382
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 383
Toelichting
-
Blz. 384
Beleidsveld 4.2. Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 385
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 386
Doelstelling beleidsveld 4.2.
-
Blz. 387
Exporterende bedrijven zijn robuuster en beter bestand tegen economische tegenslagen zo is gebleken.
-
Blz. 388
Samen met de drie provincies, de F4 gemeenten en de NOM wordt gewerkt aan een onderscheidend klimaat.
-
Blz. 389
Voor het versterken van het ondernemerschap van het Friese MKB willen we bedrijven via gesprekken ondersteunen bij vraagstukken en uitdagingen op het gebied van duurzaam ondernemerschap (energie, digitaal, circulair).
-
Blz. 390
Voor het versterken van het vestigingsklimaat wordt op het gebied van de bedrijventerreinen een regeling/pilot ontwikkeld.
-
Blz. 391
Resultaat indicatoren
-
Blz. 392
Toelichting r.i.
-
Blz. 393
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 394
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 395
Toelichting
-
Blz. 396
Beleidsveld 4.3. Economische structuurversterking
-
Blz. 397
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 398
Doelstelling beleidsveld 4.3.
-
Blz. 399
Binnen Fryslân hebben we een vijftal kansrijke clusters, te weten: Watertech, Agro/Dairy/Food, Circulair Plastics, High Tech Systems en Materials (HTSM) en Maritiem.
-
Blz. 400
Om de verbinding tussen de clusters te maken gaan we samen met IPF en NOM een samenwerkingsconvenant tussen de Friese clusters (Watercampus/Wetsus, Innovatiecluster Drachten (ICD), NTCP/Biosintrum, Maritiem en Dairy Campus) ondertekenen .
-
Blz. 401
Ter stimulering voor het oplossen van maatschappelijke opgaven als de energie transitie, de stikstofproblematiek en de ruimteontwikkeling zullen samen met de Europact Fryslân projecten ontwikkeld worden.
-
Blz. 402
Vanuit cluster Circulaire materialen verstrekken we een subsidie aan het NTCP om een wasinstallatie voor circulaire plastics te ontwikkelen en daarmee de verbinding te maken met cluster watertechnologie / Wetsus.
-
Blz. 403
Vanuit cluster watertechnologie voeren de WaterCampus partijen het WaterCampus Actieplan II uit.
-
Blz. 404
Vanuit Fries Onderwijsakkoord projecten subsidiëren om de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt via doorlopende leerlijnen te stimuleren.
-
Blz. 405
Vanuit HTSM cluster wordt een subsidiebijdrage verstrekt aan innovatiecluster Drachten (ICD) om de economische structuurversterking aan te jagen door in te zetten op Research & Development (R&D), data, scholing en human capital.
-
Blz. 406
Resultaat indicatoren
-
Blz. 407
Toelichting r.i.
-
Blz. 408
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 409
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 410
Toelichting
-
Blz. 411
Beleidsveld 4.4. Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 412
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 413
Doelstelling beleidsveld 4.4.
-
Blz. 414
Het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 heeft diverse openstellingen.
-
Blz. 415
Op het gebied van circulaire economie ontwikkelen we Europese projecten in samenwerking met andere vooruitstrevende regio’s op het gebied van circulariteit.
-
Blz. 416
Vanuit het JFT fonds willen we projecten ontwikkelen die werken aan een oplossing voor het arbeidsmarktvraagstuk.
-
Blz. 417
We voeren EuropaPact Fryslân uit (voorheen Friese projectmachine).
-
Blz. 418
Resultaat indicatoren
-
Blz. 419
Toelichting r.i.
-
Blz. 420
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 421
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 422
Toelichting
-
Blz. 423
Beleidsveld 4.5. Toerisme en recreatie
-
Blz. 424
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 425
Doelstelling beleidsveld 4.5.
-
Blz. 426
1. Slimme groei
-
Blz. 427
We verlenen een bijdrage aan Friesland Convention Partners voor de uitvoering van de meerjarige aanpak stimulering zakelijk toerisme.
-
Blz. 428
We maken een uitvoeringsprogramma toerisme, in samenhang met natuur, circulair en diversiteit, verbreding seizoen en dit programma is in uitvoering.
-
Blz. 429
We verlenen een bijdrage aan IPF voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als aanjager en kennisplatform voor ondernemers.
-
Blz. 430
We zetten de uitvoering van het actieplan ‘Gastvrij Fryslân circulair’ voort.
-
Blz. 431
We voeren de structuurversterking uit No en Moarn uit, middels een challenge, bedoeld om de sector innovatieve oplossingen te laten bedenken, versterken en vormgeven.
-
Blz. 432
2. Toekomstbestendige banen
-
Blz. 433
Het Actieplan ‘Toekomstbestendige Banen’ is in uitvoering. Hierin werken ondernemers, onderwijs en overheden samen, mede gefinancierd door Rijks Regionaal Investerings Fonds en cofinanciering van de provincie.
-
Blz. 434
3. Destinatiemanagement
-
Blz. 435
We verlenen subs. aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing. Cultuurtoerisme en de Friese merken ‘Friesland’ en ‘De Wadden’ worden in de etalage gezet alsmede (samen met Groningen en N-Holland) de Werelderfgoed Waddenzee
-
Blz. 436
Concrete uitvoering van drie destinatiemanagementprojecten.
-
Blz. 437
Het plan voor het realiseren van educatieve rondgangen binnen bedrijven/bezoekerscentra om zo waardevolle cross-over te realiseren is gereed en in uitvoering.
-
Blz. 438
4. Vitale Waterrecreatie
-
Blz. 439
We vergroten de zichtbaarheid en beleefbaarheid van Fryslân als waterrecreatieve bestemming door (doelgroepen)onderzoek en communicatie & marketing.
-
Blz. 440
We leveren een bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en verduurzaming op het water en we stellen een integrale gebruiksvisie van de Friese wateren op
-
Blz. 441
We hebben met overheid en ondernemers een integrale, ruimtelijke gebruiksvisie 2050 van de Friese wateren gemaakt.
-
Blz. 442
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de nieuwe bedieningscentrale Het Swettehûs. (zie ook programma 2.3).
-
Blz. 443
We leveren een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Marrekrite
-
Blz. 444
5. Vitale logiesaccommodaties
-
Blz. 445
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, branches, gemeenten, Ynbusiness, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan ‘Vitale Logies Fryslân.
-
Blz. 446
6. Dagrecreatieve netwerken
-
Blz. 447
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, regio's, terrein beherende organisaties, gemeenten, TAF) partner in de uitvoering van het programma Dagrecreatieve Netwerken
-
Blz. 448
7. Toeristische data op orde
-
Blz. 449
Het uitvoeringsprogramma Toeristische Kennis voor de Toekomst is in uitvoering. De bezoekers-, bewoners- en bedrijvenmonitors hebben vorm gekregen.
-
Blz. 450
Het programma deelt de kennis afkomstig van monitoring met gemeenten en ondernemers, zodat zij goed geïnformeerd keuzes kunnen maken .
-
Blz. 451
Resultaat indicatoren
-
Blz. 452
Toelichting r.i.
-
Blz. 453
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 454
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 455
Toelichting
-
Blz. 456
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 457
Toelichting
-
Blz. 458
Investeringen
-
Blz. 459
Toelichting i
-
Blz. 460
Balanspost reserves
-
Blz. 461
Toelichting r
-
Blz. 462
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 463
Toelichting op
-
Blz. 464
Programma 5: Mienskip
-
Blz. 465
Portefeuillehouders
-
Blz. 466
Vastgestelde (beleids)notities
-
Blz. 467
Verbonden partijen
-
Blz. 468
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 469
Doelstellingen programma 5
-
Blz. 470
5.1 Leefomjouwing
-
Blz. 471
5.2 Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 472
5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 473
Beleidsveld 5.1. Leefomjouwing
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 476
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 477
Doelstelling Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 478
We delen en ‘halen’ kennis
-
Blz. 479
Het subsidiëren van het Fries Sociaal Planbureau (FSP)
-
Blz. 480
Het organiseren van regionale masterclasses
-
Blz. 481
Het organiseren van een provinciale inspiratiesessie
-
Blz. 482
Actief contact met het ministerie van BZK, SNN, de voormalige krimpprovincies (K6), P10 - samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten en K80 - netwerk van deze kleine en krachtige gemeenten
-
Blz. 483
We ondersteunen initiatieven vanuit de Mienskip
-
Blz. 484
Het implementeren en faciliteren van het Netwerk ter ondersteuning van Mienskipsinitiatieven.
-
Blz. 485
We faciliteren grote maatschappelijke initiatieven, zoals de gebiedspilot Tsjûkemar.
-
Blz. 486
Met het Iepen Mienskipsfûns (IMF) subsidiëren wij leefbaarheidsinitiatieven uit de mienskip. Daarbij gaat het o.a. om ontmoetingsplekken, landschap, cultuurhistorie en duurzaamheid.
-
Blz. 487
Aanvullend op het IMF worden in de regio’s Noordoost en Noordwest initiatieven ondersteund in het kader van het Budget Lokale Innovaties (BLI) en de LEADER, als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3).
-
Blz. 488
De voorbereiding van de nieuwe LEADER-periode is er op gericht om het Europese programma voor plattelandsontwikkeling voor meerdere Friese regio’s in te zetten. In de regio Zuidoost is in dit kader (vanwege de Regiodeal) het Regiofonds opgezet.
-
Blz. 489
We faciliteren gemeenten om de DOM-methode verder te ontwikkelen, die integraal wordt toegepast in meerdere beleidsvelden. We stimuleren gemeenten om via het DOM-principe (clusters van) dorpen hun eigen toekomstbestendigheid te laten vormgeven.
-
Blz. 490
We werken samen en sluiten aan op uitvoeringsplannen in de regio’s
-
Blz. 491
In alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken we daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG)
-
Blz. 492
Resultaat indicatoren
-
Blz. 493
Toelichting r.i.
-
Blz. 494
Wonen
-
Blz. 495
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 496
Doelstelling Wonen
-
Blz. 497
De Friese Planmonitor wordt geoptimaliseerd zodat we samen met gemeenten en Rijk de gemaakte afspraken over de woningbouwproductie kunnen monitoren.
-
Blz. 498
De Friese Wenjen monitor wordt verder geprofessionaliseerd en samen met de Friese kennispartners ondergebracht in een voor iedereen toegankelijk dashboard.
-
Blz. 499
De resultaten uit het onderzoek naar de kwaliteit van de woningvoorraad worden vertaald naar een Fries plan van aanpak en een herstructureringsfonds.
-
Blz. 500
Op initiatief van de gemeenten, zorgpartijen en anderen werken we mee aan de bewustwording van ouderen over de manier waarop zij willen wonen als ze meer zorg nodig hebben en zelf minder mobiel worden.
-
Blz. 501
Samen met gemeenten en Rijk maken we woondeals waarin integrale aandacht is voor alle aspecten van de Volkshuisvesting en de wijze waarop we willen samenwerken.
-
Blz. 502
Samen met gemeenten en Rijk versnellen we de bouw van nieuwe woningen; hiervoor willen we een Fries Impulsteam opzetten.
-
Blz. 503
Samen met gemeenten voeren we regie op voldoende woningen en woningen die aansluiten bij de woonbehoefte van de inwoners van Fryslân.
-
Blz. 504
Uitvoering van de regeling Herbestemming.
-
Blz. 505
We adviseren de Friese gemeenten bij het opstellen van hun woonzorgvisies.
-
Blz. 506
We ondersteunen gemeenten bij hun aanvragen voor de Rijksregeling Volkshuisvestingsfonds en aanvragen bij de Europese Unie voor de aanpak van de bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 507
Resultaat indicatoren
-
Blz. 508
Toelichting r.i.
-
Blz. 509
Sociaal beleid
-
Blz. 510
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 511
Doelstelling Sociaal beleid
-
Blz. 512
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid, het bestrijden van discriminatie, of het verbeteren van de situatie van mensen die zorg nodig hebben.
-
Blz. 513
We maken de uitvoering van het project ‘Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk.
-
Blz. 514
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023).
-
Blz. 515
We faciliteren de bestuurstafel Seker en Sûn en het het gesprek over en oplossingsrichtingen voor de gevolgen van de personeelstekorten in zorg en welzijn (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
-
Blz. 516
We maken het project Financieel Fit Fryslân mogelijk met als doel het verminderen van armoede en schulden (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
-
Blz. 517
Overeenkomstig de motie van Provinciale Staten bij de behandeling van de Kadernota van 29 juni 2022, maken we regenboogbeleid en ontwikkelen we een visie op de Reinbôgeprovinsje Fryslân.
-
Blz. 518
Vanuit het Iepen Mienskipsfûns steunen we initiatieven die de sociale leefbaarheid versterken.
-
Blz. 519
Resultaat indicatoren
-
Blz. 520
Toelichting r.i.
-
Blz. 521
Sportbeleid
-
Blz. 522
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 523
Doelstelling Sportbeleid
-
Blz. 524
We bevorderen de organisatie van de Fryske Olympiade; een sportevenement waar de Friese sporten kaatsen, fierljeppen en skûtsjesilen tegelijkertijd plaatsvinden.
-
Blz. 525
We dragen bij aan het project ‘Sport yn Beweging’.
-
Blz. 526
We dragen via een subsidie bij aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten (regionale voorziening - 50m zwembad zowel topsport als recreatie).
-
Blz. 527
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit.
-
Blz. 528
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport.
-
Blz. 529
We subsidiëren grootschalige sportevenementen.
-
Blz. 530
We subsidiëren het project Schoolschaatsen.
-
Blz. 531
We subsidiëren het project Skoallekeatsen.
-
Blz. 532
We subsidiëren Sport Fryslân, de Fryske sportbonden Frysk Ljeppers Boun, Stichting Foar de Neiteam, Koninklijke Watersportvereniging Sneek, Koninklijke Nederlandse Kaatsbon en Dambûn Frysk Spul, en Fryske sportevenementen.
-
Blz. 533
We subsidiëren Topsport Noord en het TeamNLcenter Noord (voorheen: Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en zijn aandeelhouder van Thialf.
-
Blz. 534
We voeren lobbyactiviteiten uit gericht op het binnenhalen van internationale grootschalige sportevenementen.
-
Blz. 535
Resultaat indicatoren
-
Blz. 536
Toelichting r.i.
-
Blz. 537
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 538
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 539
Toelichting
-
Blz. 540
Beleidsveld 5.2. Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 541
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 542
Doelstelling beleidsveld 5.2.
-
Blz. 543
Ambitie 1 – Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
-
Blz. 544
We subsidiëren de stichting LF2028. 2023 wordt een belangrijk jaar als opmaat naar het volgende triënnale jaar in 2025. Net als in 2022 zetten we in 2023 in op het verbinden van Arcadia programma met maatschappelijke thema's.
-
Blz. 545
We herijken en continueren de ticketrisicoregeling;
-
Blz. 546
We zetten in onze opdracht aan Merk Fryslân ook specifiek in op de cultuurtoerist
-
Blz. 547
Ambitie 2 – Ynnovaasje & eksperimint
-
Blz. 548
Uitvoering van de Stimuleringsregeling Ontwikkeling en Innovatie. Met deze regeling investeren wij in het proces van kennisontwikkeling tot uitvoering: we subsidiëren professionaliteitsbevordering, pilots en grote voorstellingen en evenementen.
-
Blz. 549
We nemen deel aan het netwerk We the North en werken verder aan het doorontwikkelen van de talentontwikkelingsnetwerken van We the North en de proeftuinen;
-
Blz. 550
We werken aan verdere versterking van de programmalijnen met Rijk en Rijksfondsen;
-
Blz. 551
We zetten in op internationalisering voor het verkrijgen van substantiele Europese middelen, alsmede het uitbreiden en intensiveren van internationale contacten voor overheden en het veld.
-
Blz. 552
Ambitie 3 – Kultuer yn ‘e Mienskip
-
Blz. 553
We subsidiëren onze steuninstellingen voor cultuureducatie, -participatie en amateurkunst (Keunstwurk) en bibliotheken (Fers);
-
Blz. 554
We matchen de OCW-bijdrage aan KEK3 en stimuleren verbindingen tussen cultuurparticipatie en zorg (o.a. door cultuur onderdeel te maken van Bluezone);
-
Blz. 555
Wij evalueren wij steuninstelling Keunstwurk, meten we de tevredenheid van bibliotheken over de dienstverlening van Fers en doen onderzoek naar cultuurparticipatie;
-
Blz. 556
Via het Iepen Mienskipsfûns en een regeling Iepenloftspullen leveren wij een bijdrage aan het stimuleren van actieve cultuurparticipatie en faciliteren wij het amateurkunstklimaat in Fryslân
-
Blz. 557
We geven uitvoering aan de cultuurkaart, waarmee we de subsidiestromen inzichtelijk maken voor aanvragers en (mede)overheden.
-
Blz. 558
We hebben uitvoering gegeven aan de structuurversterking van Beeldende Kunst
-
Blz. 559
Met de Friese gemeenten werken we aan een betere afstemming van beleid op het gebied van cultuurparticipatie en cultuureducatie.
-
Blz. 560
We dragen bij aan gebiedsgerichte processen zoals Anno II en Streekwurk
-
Blz. 561
Ambitie 5 - Ferhaal fan Fryslân
-
Blz. 562
Via de Friese musea (geselecteerd op basis van de regeling Kunst en Musea en het rapport ‘Analyse en advies subsidiëring musea Provincie Fryslân’ n.a.v. de motie vreemd ‘Musea subsidies’ PS 17 februari 2021 en de motie ‘Ondersteuning Friese musea’
-
Blz. 563
Ambitie 6 – Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
-
Blz. 564
We herijken de regeling Musea en Kunstinfastructuur op basis van de evaluatie van deze regeling en op basis van duidelijkheid over het beschikbare budget.
-
Blz. 565
Wij ontwikkelen accounthouderschap naar partnerschap met onze instellingen die meerjarige financiële steun van ons krijgen. Wij zetten daarbij in op informeren en faciliteren dat instellingen van elkaar kunnen leren en samenwerken;
-
Blz. 566
We subsidieren Pop Fabryk (pop-infrastructuur) en het kultuer kollektyf, zodat zij een volwaardig partner zijn voor het indienen van een aanvraag binnen de landelijke basisinfrastructuur.
-
Blz. 567
We geven opdracht om de nota Nij Poadium te evalueren als opmaat naar de volgende beleidsperiode.
-
Blz. 568
Ambitie 8a - Erfgoed ûntwikkele – Cultuurhistori
-
Blz. 569
Wij subsidiëren een aantal projecten uit de Erfgoeddeal: de Campagne ‘Kusten van het IJsselmeer’, het project K(l)eigoed, en het project Buitengewone Leerstoel
-
Blz. 570
Voor het projectplan Takomst Fryske Pleats voeren we restauratieregeling voor boerderijen uit en zetten we een database op voor karakteristieke boerderijen in Fryslân.
-
Blz. 571
Wij adviseren gemeenten en andere partijen over het behoud en de ontwikkeling van cultuurhistorisch erfgoed in hun plannen, op basis van de doorwerking van de thematische structuurvisie Grutsk op’e Romte, FAMKE en de Cultuurhistorische Kaart
-
Blz. 572
Ambitie 8b - Erfgoed ûntwikkele – Archeologie
-
Blz. 573
Wij leveren een bijdrage aan archeologische steunpunten en onderzoeken en behouden het o.a. via het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis.
-
Blz. 574
Ambitie 8c - Erfgoed ûntwikkele – Monumenten
-
Blz. 575
Via onze subsidies aan een aantal instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en monumenten (onder andere kerken) en archeologie zorgen wij voor het beheer en behoud van ons erfgoed.
-
Blz. 576
Via de subsidieregeling monumenten en het Cultuurfonds voor Monumenten Fryslân ondersteunen we de restauratie en herbestemmingsplannen van monumenten en karakteristieke bouwwerken.
-
Blz. 577
Resultaat indicatoren
-
Blz. 578
Toelichting r.i.
-
Blz. 579
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 580
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 581
Toelichting
-
Blz. 582
Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
-
Blz. 583
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 584
Doelstelling beliedsfjild 5.3.
-
Blz. 585
Ambysje 7A: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn it ûnderwiis
-
Blz. 586
Utfiering fan it Taalplan Frysk 2030, yn ‘e mande mei dosinten, skoal(bestjoeren) en 8 taal- en ûnderwiisynstellings, sadat yn 2030 it fak Frysk op alle basisskoallen en skoallen foar it fuortset ûnderwiis op foldwaande nivo oanbean wurdt (profyl A).
-
Blz. 587
Wy ûntwikkelje konsept-kearndoelen foar it fak Frysk as oanset foar in fernijd kurrikulum Fryske taal en kultuer yn it primêr en fuortset ûnderwiis.
-
Blz. 588
Yn fundearjend, middelber en heger ûnderwiis is mear omtinken foar it Frysk. De learare-oplieding Frysk wurdt oantrekliker makke troch dy te ferbinen oan learare-opliedings en it foech foar it basis-en it fuortset ûnderwiis is yn ien kear te beheljen
-
Blz. 589
Ambysje 7B: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús iepenbiere libben
-
Blz. 590
De langetermynaginda is liedend as it giet om gemeentlik taalbelied.
-
Blz. 591
Yn it ramt fan it Sichtberensakkoart en moasje 2938 fan de FNP wurde konkrete ferfryskingsprojekten (en de streektalen) útfierd, mar ek belied en ôfspraken makke oer de yntegraliteit dêrfan yn de takomst.
-
Blz. 592
Wy soargje der foar dat der in goede opfolging komt fan it Taalkado as it giet om de taaloerdracht nei in nije generaasje.
-
Blz. 593
Yn ôfstimming mei it Ryk en it Fryske fjild soargje wy foar de tastânkomming fan in nije BFTK foar de perioade 2024 – 2028.
-
Blz. 594
Ambysje 7C: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús frije tiid
-
Blz. 595
Fanút de ferskillende opjeften gearwurkje om it fanselssprekkend plak fan it Frysk te realisearjen. Bgl. troch meartalige kommunikaasje, sichtberens fan it Frysk op beliedsmêden as ynfrastruktuer, natuer, wetter, taal as beoardielingsfaktor by it IMF
-
Blz. 596
Trochûntwikkeling fan digitale helpmiddels yn it Frysk en ynset op in folsleiner oanbod foar alle domeinen en leeftiden. Spearpunten binne spraaktechnology, it oersetten fan digitale tapassings yn de soarch en nije tapassings foar bern en jongerein.
-
Blz. 597
Wy jouwe yn ‘e mande mei de gemeente Ljouwert útfiering oan UNESCO City of Literature, en stelle skriuwersbeurzen en oare regelings beskikber.
-
Blz. 598
Wy stimulearje en fasilitearje (lês)projekten as Lês No.
-
Blz. 599
Resultaatyndikatoaren
-
Blz. 600
Toelichting r.i.
-
Blz. 601
Wat hat it koste?
-
Blz. 602
Tabel 2
-
Blz. 603
Toelichting
-
Blz. 604
Beleidsveld 5.3. Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 605
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 606
Doelstelling beleidsveld 5.3.
-
Blz. 607
Ambitie 7A: een vanzelfsprekende plek van het Fries in het onderwijs
-
Blz. 608
Uitvoering van Taalplan Frysk 2030 samen met docenten, scholen(besturen) en 8 taal- en onderwijsinstellingen, zodat in 2030 het vak Fries op alle basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs op voldoende niveau wordt aangeboden (profiel A).
-
Blz. 609
We ontwikkelen concept-kerndoelen voor het vak Fries als aanzet voor een vernieuwd curriculum Friese taal en cultuur in het primair en voortgezet onderwijs.
-
Blz. 610
In funderend, middelbaar en hoger onderwijs is meer aandacht voor Fries. De lerarenopleiding Fries wordt aantrekkelijker door verbinding aan andere lerarenopleidingen en de bevoegdheid voor basis- en voortgezet onderwijs is in één keer te behalen.
-
Blz. 611
Ambitie 7B: een vanzelfsprekende plaats van het Fries in ons openbare leven
-
Blz. 612
De langetermijnagenda is leidend als het gaat om gemeentelijk taalbeleid.
-
Blz. 613
In het kader van het Sichtberensakkoart en motie 2938 van de FNP worden concrete ferfryskingsprojekten (en de streektalen) uitgevoerd, maar ook beleid en afspraken gemaakt over de integraliteit daarvan in de toekomst.
-
Blz. 614
We zorgen ervoor dat er een goede opvolging komt van het Taalkado als het gaat om de taaloverdracht naar een nieuwe generatie.
-
Blz. 615
In afstemming met het Rijk en het Friese veld zorgen wij voor de totstandkoming van een nieuwe Bestjoersôfspraak Fryske taal en kultuer (BFTK ) voor de periode 2024 – 2028.
-
Blz. 616
Ambitie 7C: een vanzelfsprekende plek van het Fries in onze vrije tijd
-
Blz. 617
Vanuit de verschillende opgaven samenwerken om de vanzelfsprekende plek van het Fries te realiseren. Bijv. meertalige communicatie, sichtberens fan it Frysk op beleidsterreinen als infrastructuur, natuur, water, taal als beoordelingsfactor bij IMF.
-
Blz. 618
Doorontwikkeling van digitale hulpmiddelen in het Fries en inzet op een vollediger aanbod voor alle domeinen en leeftijden. Speerpunten: spraaktechnologie, digitale toepassingen in de zorg en nieuwe toepassingen voor kinderen en jongeren.
-
Blz. 619
Wij geven samen met de gemeente Leeuwarden uitvoering aan UNESCO City of Literature, en stellen schrijversbeurzen en andere regelingen beschikbaar.
-
Blz. 620
Wij stimuleren en faciliteren (lees)projecten als Lês No.
-
Blz. 621
Resultaat indicatoren
-
Blz. 622
Toelichting r.i.
-
Blz. 623
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 624
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 625
Toelichting
-
Blz. 626
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 627
Toelichting
-
Blz. 628
Balanspost reserves
-
Blz. 629
Toelichting r
-
Blz. 630
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 631
Toelichting v
-
Blz. 632
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 633
Toelichting op
-
Blz. 634
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 635
Portefeuillehouder
-
Blz. 636
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 637
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 638
Verbonden partijen
-
Blz. 639
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 640
Doelstellingen programma 6
-
Blz. 641
6.1 Mensen
-
Blz. 642
6.2 Middelen en digitalisering
-
Blz. 643
Beleidsveld 6.1. Mensen
-
Blz. 644
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 645
Doelstelling beleidsveld 6.1.
-
Blz. 646
We doen pro actief aan arbeidsmarktcommunicatie, gericht op de provincie als aantrekkelijke werkgever
-
Blz. 647
We doorlopen een organisatie ontwikkeltraject, dat leidt tot een integrale en gestructureerde aanpak van HR thema’s.
-
Blz. 648
We geven invulling aan ‘resultaat 60’ uit het bestuursakkoord ‘Lok op 1’ over gedeeld werkgeverschap / shared services.
-
Blz. 649
We geven invulling aan inclusiviteit en diversiteit
-
Blz. 650
We voeren programma’s uit gericht op leiderschap (MD, management development) en Leren en Ontwikkelen, met specifieke aandacht voor (persoonlijk) leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.
-
Blz. 651
We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
-
Blz. 652
We zorgen ervoor dat elk team beschikt over een teamplan SPP, als afgeleide van de organisatie brede notitie SPP, dat is inzicht heeft in de beschikbare en benodigde kwaliteit en kwantiteit van het team.
-
Blz. 653
We sturen actief op het zo laag mogelijk houden van het ziekteverzuim.
-
Blz. 654
Resultaat indicatoren
-
Blz. 655
Toelichting
-
Blz. 656
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 657
Uitgebreide tabel
-
Blz. 658
Toelichting
-
Blz. 659
Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
-
Blz. 660
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 661
Doelstelling beleidsveld 6.2.
-
Blz. 662
Er wordt een nulmeting uitgevoerd om de digitale vaardigheid van collega’s te meten.
-
Blz. 663
We geven verdere uitvoering aan de geplande energiebesparende maatregelen voor het Provinsjehûs en de provinciale steunpunten.
-
Blz. 664
We implementeren versneld een nieuwe vorm van duurzame en lokale inkoop van energie. Dit doen we gezamenlijk met Friese gemeenten in OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. (U.A.: Uitgesloten van Aansprakelijkheid))-verband.
-
Blz. 665
We starten met de uitvoering van de digitaliseringsstrategie. Hiervoor wordt het programma Digitale Transformatie ingericht.*)
-
Blz. 666
We voeren stapsgewijs een herinrichting van het provinciehuis door, gericht op ontmoeten, samenwerken en ‘plaats-onafhankelijk’ werken
-
Blz. 667
We werken een plan uit met concrete (investerings-)voorstellen voor het opwekken van duurzame energie zoals zonne-energie op eigen gronden en lokale productie van groen gas.
-
Blz. 668
We zorgen er met behulp van ‘projectportfolio management’ voor dat de schaarse capaciteit en middelen worden ingezet op de projecten die naar verwachting de meeste impact hebben op organisatiedoelstellingen
-
Blz. 669
We zorgen ervoor dat alle vergaderruimtes worden voorzien van hybride vergaderfaciliteiten
-
Blz. 670
Resultaat indicatoren
-
Blz. 671
Toelichting
-
Blz. 672
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 673
Uitgebreide tabel
-
Blz. 674
Toelichting
-
Blz. 675
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 676
Toelichting
-
Blz. 677
Investeringen
-
Blz. 678
Toelichting i
-
Blz. 679
Balanspost reserves
-
Blz. 680
Toelichting r
-
Blz. 681
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 682
Toelichting op
-
Blz. 683
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 684
Portefeuillehouder
-
Blz. 685
Verbonden partijen
-
Blz. 686
Lasten, baten en onvoorzien
-
Blz. 687
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 688
Opbouw lasten en baten
-
Blz. 689
Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
-
Blz. 690
Provinciefonds
-
Blz. 691
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 692
Toelichting
-
Blz. 693
Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 694
inleiding
-
Blz. 695
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 696
Opcenten
-
Blz. 697
Toelichting
-
Blz. 698
Beleidsveld 7.3. Dividenden
-
Blz. 699
Dividenden
-
Blz. 700
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 701
Toelichting
-
Blz. 702
Beleidsveld 7.4. Financieringsrente
-
Blz. 703
Financieringsrente
-
Blz. 704
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
-
Blz. 705
Toelichting
-
Blz. 706
Beleidsveld 7.5. Interne financiering
-
Blz. 707
Interne financiering
-
Blz. 708
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 709
Toelichting
-
Blz. 710
Beleidsveld 7.6. Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 711
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 712
Doelstelling beleidsveld 7.6.
-
Blz. 713
Europese middelen
-
Blz. 714
Toelichting
-
Blz. 715
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 716
Toelichting
-
Blz. 717
Beleidsveld 7.7. Werken voor derden
-
Blz. 718
Werken voor derden
-
Blz. 719
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 720
Toelichting
-
Blz. 721
Beleidsveld 7.8. Onvoorzien
-
Blz. 722
Onvoorzien
-
Blz. 723
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 724
Toelichting
-
Blz. 725
Investeringen
-
Blz. 726
Balanspost reserves
-
Blz. 727
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 728
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 729
Paragraafs
-
Blz. 730
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
-
Blz. 731
Inleiding
-
Blz. 732
1 – Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 733
Opbrengsten 2023
-
Blz. 734
Opbrengst per punt
-
Blz. 735
2 – Grondwaterbelasting
-
Blz. 736
3 – Leges
-
Blz. 737
Legesbaten
-
Blz. 738
Toelichting
-
Blz. 739
Kostendekkendheid
-
Blz. 740
Kostendekkendheid vervolg
-
Blz. 741
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
-
Blz. 742
Inleiding
-
Blz. 743
1 – Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 744
Reserves
-
Blz. 745
Toelichting r
-
Blz. 746
2 – Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 747
3 – Weerstandsvermogen
-
Blz. 748
4 – Mutaties risico’s
-
Blz. 749
5 – De risico’s
-
Blz. 750
6 – Financiële kengetallen
-
Blz. 751
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 752
Inleiding
-
Blz. 753
1 – Onderhoud infrastructuur
-
Blz. 754
2 – Onderhoud gebouwen
-
Blz. 755
3 – Middelen kapitaalgoederen
-
Blz. 756
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
-
Blz. 757
Inleiding
-
Blz. 758
1 - Ontwikkeling financieringssaldo
-
Blz. 759
2 - Financiering en beleggingen
-
Blz. 760
3 –Revolverende middelen
-
Blz. 761
4 – Toerekening van rente
-
Blz. 762
5 - Risicobeheer Treasury
-
Blz. 763
6 - Ontwikkeling financiële markten
-
Blz. 764
Paragraaf 5. Verbonden partijen
-
Blz. 765
1 – Inleiding
-
Blz. 766
2 – Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 767
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 768
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 769
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 770
Categorie 4: Overige verbonden partijen
-
Blz. 771
Financiële risico’s provincie
-
Blz. 772
Paragraaf 6. Grondbeleid
-
Blz. 773
6.1 Samenvatting grondbezit
-
Blz. 774
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 775
6.3 Risico’s
-
Blz. 776
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 777
Inleiding
-
Blz. 778
1. Programma O&O (organisatieontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 779
Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 780
2. Het programma Digitale Transformatie
-
Blz. 781
Digitale Transformatie
-
Blz. 782
3. De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 783
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 784
De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 785
4. De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 786
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 787
De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 788
5. Financiën
-
Blz. 789
Financiën
-
Blz. 790
Bedrijfsvoeringsbudget
-
Blz. 791
Capaciteitsbudget
-
Blz. 792
Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
-
Blz. 793
Meerjarig bezettingsoverzicht
-
Blz. 794
Toelichting mjbo
-
Blz. 795
Toedeling bedrijfsvoeringskosten aan BBV taakvelden
-
Blz. 796
6. Wetgeving
-
Blz. 797
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 798
Wetgeving
-
Blz. 799
7. Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 800
Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 801
8. De rechtmatige organisatie
-
Blz. 802
De rechtmatige organisatie
-
Blz. 803
Paragraaf 8. VTH taken
-
Blz. 804
Inleiding
-
Blz. 805
Bevoegd bestuursorgaan
-
Blz. 806
Uitvoering
-
Blz. 807
Mandaat
-
Blz. 808
VTH bijdrage aan doelen
-
Blz. 809
VTH beleid
-
Blz. 810
VTH uitvoeringsprogramma en – jaarverslag
-
Blz. 811
Wet natuurbescherming
-
Blz. 812
Inhoudelijke speerpunten
-
Blz. 813
Startnotitie-/Transitie Bodembeleid
-
Blz. 814
Mijnbouw
-
Blz. 815
Paragraaf 9. Grote projecten
-
Blz. 816
Inleiding
-
Blz. 817
Overzicht grote projecten
-
Blz. 818
Overzicht grote projecten
-
Blz. 819
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 820
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 821
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 822
Spoorverbinding Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 823
Capaciteitsvergroting spoorverbinding Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 824
1a. Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 825
1b. Capaciteitsvergroting spoorverbinding Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 826
2. De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
-
Blz. 827
De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
-
Blz. 828
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 829
De Nieuwe afsluitdijk
-
Blz. 830
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 831
Vismigratierivier
-
Blz. 832
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 833
2a. Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 834
2b. Vismigratierivier
-
Blz. 835
2c. De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 836
3. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 837
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 838
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 839
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 840
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 841
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave - 2
-
Blz. 842
4. Programma Natuur
-
Blz. 843
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 844
Programma Natuur
-
Blz. 845
Programma Natuur
-
Blz. 846
Programma Natuur
-
Blz. 847
5. Nationaal Programma Landelijk Gebied
-
Blz. 848
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 849
Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG)
-
Blz. 850
NPLG
-
Blz. 851
6. Veenweide
-
Blz. 852
Veenweide
-
Blz. 853
6a. Veenweideprogramma
-
Blz. 854
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 855
Veenweideprogramma 2021 - 2030
-
Blz. 856
Veenweideprogramma 2021-2030
-
Blz. 857
Veenweideprogramma
-
Blz. 858
Veenweideprogramma-2
-
Blz. 859
6b. Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 860
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 861
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 862
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 863
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 864
Aldeboarn - De Deelen 2
-
Blz. 865
6c. Hegewarren
-
Blz. 866
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 867
Hegewarren
-
Blz. 868
Hegewarren
-
Blz. 869
Hegewarren
-
Blz. 870
Hegewarren 2
-
Blz. 871
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
-
Blz. 872
Inleiding
-
Blz. 873
Regionale Samenwerking
-
Blz. 874
Samenwerking met de Mienskip
-
Blz. 875
LEADER/POP3
-
Blz. 876
Samenwerking De Friese Aanpak
-
Blz. 877
Samenwerken in het bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden.
-
Blz. 878
Het interbestuurlijk programma
-
Blz. 879
Taheakken
-
Blz. 880
Bijlage 1. Financieel kader
-
Blz. 881
Financieel kader Begroting 2023
-
Blz. 882
1 – Onze uitgangspunten
-
Blz. 883
2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 884
3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 885
Bijlage 2. Begrotingshistorie
-
Blz. 886
Inleiding
-
Blz. 887
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 888
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 889
Programma 3: Omgeving
-
Blz. 890
Programma 4: Economie
-
Blz. 891
Programma 5: Mienskip
-
Blz. 892
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 893
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 894
Bijlage 3. EMU-saldo
-
Blz. 895
Raming van het EMU-saldo
-
Blz. 896
Toelichting
-
Blz. 897
Bijlage 4. Begrippenlijst
-
Blz. 898
Begrippenlijst
-
Blz. 899
Bijlage 5. Tijdelijke budgetten 2023
-
Blz. 900
Totaal verloop en afwikkeling
-
Blz. 901
Tijdelijke budgetten 2023
-
Blz. 902
Voortgang tijdelijke budgetten
-
Blz. 903
Categorie B eindig
-
Blz. 904
Categorie A
-
Blz. 905
Categorie B
-
Blz. 906
Bijlage 6. Onderhanden en opgeleverde investeringen
-
Blz. 907
Totaaltabel
-
Blz. 908
Uitgebreide tabellen per soort investering
-
Blz. 909
Bijlage 7. Prestatie indicatoren BBV
-
Blz. 910
Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
-
Blz. 911
Programma 1
-
Blz. 912
Programma 2
-
Blz. 913
Programma 3
-
Blz. 914
Programma 4
-
Blz. 915
Programma 5
-
Blz. 916
Jaarrekening 2023
-
Blz. 917
1. Inleiding
-
Blz. 918
Inleiding
-
Blz. 919
2. Balans en exploitatie
-
Blz. 920
2.1 Balans
-
Blz. 921
2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
-
Blz. 922
2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 923
2.4 Toelichting op de balans
-
Blz. 924
2.5 Gebeurtenis na balansdatum
-
Blz. 925
2.6 WNT-verantwoording 2023 Provincie Fryslân
-
Blz. 926
2.6 WNT -verantwoording - Gegevens 2022
-
Blz. 927
2.6 WNT-verantwoording - Topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
-
Blz. 928
2.6 WNT-verplichtingen - Overige rapportageverplichtingen o.g.v. WNT
-
Blz. 929
2.7 Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 930
2.7 Begrotingsrechtmatigheid vervolg
-
Blz. 931
2.8 Toelichting rekeningresultaat
-
Blz. 932
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
-
Blz. 933
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB vervolg
-
Blz. 934
2.10 Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 935
3. Controle verklaring
-
Blz. 936
Controle verklaring
-
Blz. 937
4. Bijlagen
-
Blz. 938
4.1 Structurele en niet structurele lasten en baten
-
Blz. 939
4.2 Overzicht Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 940
4.3 Specifieke uitkeringen (SiSa-verantwoording)
-
Blz. 941
4.4 Gerealiseerde lasten en baten per taakveld
-
Blz. 942
4.5 Taakveld BBV verdeling per programma
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap