Beleid

G

Tijd

O

De aanpak van 3 van de 11 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) is vertraagd.  De uitvoering van het NABO-programma ligt bij externe partijen (ProRail en gemeenten). De provincie heeft hier geen invloed op. De NABO's die nog aangepakt moeten worden zijn 2 bij IJlst (100% gefinancierd door het Rijk) en 1 bij Deinum (met cofinanciering van de provincie). De NABO bij Deinum is conform afspraak tussen ProRail en gemeente Waadhoeke eind 2023 al afgesloten voor het verkeer. De planning van ProRail voor Deinum  was om medio 2024 een onderdoorgang te realiseren, waarmee de voetganger- en fietsverbinding tussen Deinum en Blessum weer wordt hersteld. Door een mislukte aanbesteding is dit vertraagd. Het project wordt opnieuw op de markt gezet. De nieuwe planning is dat in de eerste helft van 2025 de onderdoorgang wordt gerealiseerd.

Geld

O

Door diverse externe factoren is de aanpak van de NABO bij Deinum vertraagd. Op dit proces heeft de provincie geen invloed; de realisatie ligt in handen van ProRail en gemeente. Conform de provinciale begrotingssystematiek is hierbij € 400.000,-- vrijgevallen.  Voorgesteld wordt om via een begrotingswijziging het vrijgevallen bedrag van € 400.000,-- op het budget Onbeveiligde overwegen in 2024 via de resultaat bestemming toe te voegen aan de begroting en de looptijd van het budget te verlengen tot en met 2025.

Gedeputeerde Staten hebben conform planning in december 2023 het besluit genomen om € 361.000,-- te beschikken aan de gemeente Súdwest-Fryslân om een NABO bij Hindeloopen te beveiligen met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Door een administratie onvolkomenheid is de beschikkingsbrief voor de gemeente niet meer in 2023 verstuurd, maar in januari 2024. Conform de provinciale begrotingssystematiek is de gereserveerde provinciale bijdrage hierbij vrijgevallen. Voorgesteld wordt om via een begrotingswijziging het vrijgevallen bedrag van € 361.000,-- op het budget Onbeveiligde overwegen in 2024 via de resultaat bestemming toe te voegen aan de begroting.