Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Programma's
|
Blz. 2
|
Begrutting 2023 yn ien opsjoch
|
Blz. 3
|
De Friese infographic
|
Blz. 4
|
Begroting 2023 in één oogopslag
|
Blz. 5
|
Infographic
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Inleiding
|
Blz. 8
|
Gearfetting
|
Blz. 9
|
Enerzjyk Fryslân
|
Blz. 10
|
Grien Fryslân
|
Blz. 11
|
Agrarysk Fryslân
|
Blz. 12
|
Undernimmend Fryslân
|
Blz. 13
|
Leefber Fryslân
|
Blz. 14
|
Bestimming Fryslân
|
Blz. 15
|
Fryslân 2028
|
Blz. 16
|
Gearwurkjend Fryslân
|
Blz. 17
|
Betelber Fryslân
|
Blz. 18
|
Samenvatting
|
Blz. 19
|
Energiek Fryslân
|
Blz. 20
|
Groen Fryslân
|
Blz. 21
|
Agrarisch Fryslân
|
Blz. 22
|
Ondernemend Fryslân
|
Blz. 23
|
Leefber Fryslân
|
Blz. 24
|
Bestemming Fryslân
|
Blz. 25
|
Fryslân 2028
|
Blz. 26
|
Samenwerkend Fryslân
|
Blz. 27
|
Betaalbaar Fryslân
|
Blz. 28
|
Programma 1: Bestuur
|
Blz. 29
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 30
|
Ambities
|
Blz. 31
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 32
|
Verbonden partijen
|
Blz. 33
|
Lasten en baten programma 1 Bestuur
|
Blz. 34
|
Toelichting
|
Blz. 35
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 36
|
Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
|
Blz. 37
|
Wat zien we?
|
Blz. 38
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 39
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 40
|
Doelstelling beleidsveld 1.1.
|
Blz. 41
|
De griffie verzorgt in 2023 een introductie- en opleidingsprogramma voor de nieuwe Staten
|
Blz. 42
|
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk
|
Blz. 43
|
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK
|
Blz. 44
|
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties
|
Blz. 45
|
We brengen provinciale politiek onder de aandacht
|
Blz. 46
|
We laten inwoners kennis maken met de politiek
|
Blz. 47
|
We betrekken jongeren actief bij de politiek
|
Blz. 48
|
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten
|
Blz. 49
|
We dragen bij aan de ontwikkeling van het provinciale beleidsproces
|
Blz. 50
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 51
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 52
|
Toelichting
|
Blz. 53
|
Voorstellen kadernota
|
Blz. 54
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 55
|
Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
|
Blz. 56
|
Wat zien we?
|
Blz. 57
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 58
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 59
|
Doelstelling beleidsveld 1.2.
|
Blz. 60
|
Gedeputeerde Staten zorgen ervoor dat Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende rol goed kunnen uitvoeren.
|
Blz. 61
|
Er komt een ‘Eindbalans’ over de bestuursperiode 2019-2023: ‘Lok op1’.
|
Blz. 62
|
Er komt een overdrachtsdossier en inwerkprogramma voor het nieuwe college.
|
Blz. 63
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 64
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 65
|
Toelichting
|
Blz. 66
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 67
|
Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
|
Blz. 68
|
Wat zien we?
|
Blz. 69
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 70
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 71
|
Doelstelling beleidsveld 1.3.
|
Blz. 72
|
De CvdK ziet toe op het orderlijk verloop van minimaal 5 procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
|
Blz. 73
|
De CvdK voert 7 klankbordgesprekken met burgemeesters.
|
Blz. 74
|
De CvdK brengt 4 ambtsbezoeken aan gemeenten.
|
Blz. 75
|
Er wordt, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, langs twee sporen samengewerkt met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
|
Blz. 76
|
De jaarlijkse Friese ondermijningsconferentie vindt plaats.
|
Blz. 77
|
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
|
Blz. 78
|
Er vindt minimaal één bestuurlijke bijeenkomst plaats in het kader van het bestuurlijk arrangement met Zeeland en het ministerie van BZK.
|
Blz. 79
|
Naar verwachting worden er, op basis van voorgaande jaren, 150 Koninklijke waarderingen verleend.
|
Blz. 80
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 81
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 82
|
Toelichting
|
Blz. 83
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 84
|
Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
|
Blz. 85
|
Wat zien we?
|
Blz. 86
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 87
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 88
|
Doelstelling beleidsveld 1.4.
|
Blz. 89
|
We voeren de beleidsbrief participatie uit.
|
Blz. 90
|
We geven met een uitvoeringsparagraaf/werkwijze bij de beleidsbrief grote maatschappelijke initiatieven praktisch invulling aan het faciliteren van maatschappelijke initiatieven.
|
Blz. 91
|
We vergroten de weerbaarheid van onze eigen medewerkers en werkprocessen.
|
Blz. 92
|
We voeren gesprekken met onze partners in het Friese bestuurlijk regionale ecosysteem.
|
Blz. 93
|
We gaan van start met nieuwe werkwijzen voor regionale samenwerking.
|
Blz. 94
|
We voeren dialooggesprekken met gemeenten en wetterskip.
|
Blz. 95
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 96
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 97
|
Toelichting
|
Blz. 98
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 99
|
Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 100
|
Wat zien we?
|
Blz. 101
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 102
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 103
|
Doelstelling beleidsveld 1.5.
|
Blz. 104
|
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Integraal Beheerplan Waddenzee
|
Blz. 105
|
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
|
Blz. 106
|
We geven samen met de provincies Noord-Holland en Groningen uitvoering aan het Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
|
Blz. 107
|
We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
|
Blz. 108
|
We faciliteren de integrale gebiedsontwikkeling met de uitvoering van het Fries Programma Waddenkust
|
Blz. 109
|
Deelname aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel
|
Blz. 110
|
Het organiseren van de jaarlijkse Fryslândei in Brussel
|
Blz. 111
|
Friese deelname aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen- Nederland
|
Blz. 112
|
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Leeuwarden.
|
Blz. 113
|
We stellen vanuit bestuurlijke samenwerking de gebiedsagenda voor de regio ZW op.
|
Blz. 114
|
We doen vanuit bestuurlijke samenwerking regiodeal aanvragen voor de regio’s Wadden en NW.
|
Blz. 115
|
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking inhoud aan de gezamenlijk afgesproken opgaven voor de regio’s NO en ZO.
|
Blz. 116
|
We nemen vier keer deel aan een bestuurlijke mijnbouwtafel.
|
Blz. 117
|
In 2023 werken we verder aan de opvolging van de aanbevelingen voor samenwerking met Wetterskip Fryslân. We voeren regie op de samenwerking in 4 bestuurlijke bijeenkomsten.
|
Blz. 118
|
Fryske borrel: eenmaal per jaar organiseert de provincie Fryslân een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag
|
Blz. 119
|
Bestuurlijke samenwerking in Noord Nederland op het gebied van Public Affairs / lobby wordt ambtelijk ondersteund door de dienst.
|
Blz. 120
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 121
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 122
|
Toelichting
|
Blz. 123
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 124
|
Programma 2: Infrastructuur
|
Blz. 125
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 126
|
Ambities
|
Blz. 127
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 128
|
Verbonden partijen
|
Blz. 129
|
Lasten en baten programma 2 infrastructuur
|
Blz. 130
|
Toelichting
|
Blz. 131
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 132
|
Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
|
Blz. 133
|
Wat zien we?
|
Blz. 134
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 135
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 136
|
Doelstelling beleidsveld 2.1.
|
Blz. 137
|
We maken een uitvoeringsprogramma voor het Regionale Mobiliteitsprogramma voor de komende 2 tot 5 jaar
|
Blz. 138
|
We voeren, binnen het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023, gedragscampagnes uit.
|
Blz. 139
|
We maken in de Kerngroep Verkeershandhaving afspraken over intensivering van het aantal Alcohol/Drugs controles.
|
Blz. 140
|
We maken afspraken met gemeenten over de realisatie van (delen van) hoofdfietsroutes over langere afstand.
|
Blz. 141
|
We verbeteren de hoofdfietsroutes in provinciaal beheer.
|
Blz. 142
|
We voeren het programma “Doortrappen” uit (veiliger fietsen tot je 100ste”)
|
Blz. 143
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 144
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 145
|
Toelichting
|
Blz. 146
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 147
|
Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
|
Blz. 148
|
Wat zien we?
|
Blz. 149
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 150
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 151
|
Doelstelling beleidsveld 2.2.
|
Blz. 152
|
We maken met het Rijk afspraken in het MIRT-overleg.
|
Blz. 153
|
We werken volgens planning aan de programmering in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (MPI, KIP, RYP 1.0 en 2.0).
|
Blz. 154
|
We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur (danwel minimaal in voorbereiding).
|
Blz. 155
|
Realisatie van de resterende NABO’s
|
Blz. 156
|
Het (financieel) afronden van aantal van de grote infraprojecten, zoals De Centrale As en Knooppunt Joure
|
Blz. 157
|
We werken aan de Vismigratierivier en verruiming van de Sluis Kornwerderzand
|
Blz. 158
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 159
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 160
|
Toelichting
|
Blz. 161
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 162
|
Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
|
Blz. 163
|
Wat zien we?
|
Blz. 164
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 165
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 166
|
Doelstelling beleidsveld 2.3.
|
Blz. 167
|
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur
|
Blz. 168
|
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart
|
Blz. 169
|
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
|
Blz. 170
|
We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
|
Blz. 171
|
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen.
|
Blz. 172
|
We werken aan het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen in 2023.
|
Blz. 173
|
We starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten
|
Blz. 174
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 175
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 176
|
Toelichting
|
Blz. 177
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 178
|
Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
|
Blz. 179
|
Wat zien we?
|
Blz. 180
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 181
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 182
|
Doelstelling beleidsveld 2.4.
|
Blz. 183
|
We starten de aanbesteding van de concessie voor het busvervoer in Fryslan en willen deze gunnen
|
Blz. 184
|
Wij willen de concessieverlening van de sprinterdienst tussen Leeuwarden-Zwolle decentraliseren (bestuursakkoord resultaat 47).
|
Blz. 185
|
Wij willen afspraken maken over de overdracht van de concessieverlening voor de Waddenveren naar Fryslân (bestuursakkoord resultaat 48).
|
Blz. 186
|
Wij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe/innovatieve concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen (MaaS/deelmobiliteit) in samenspraak met gemeenten en vervoerders.
|
Blz. 187
|
Voor wat betreft de treinconcessie zetten wij de gesprekken tot een mogelijke herijking van de treinconcessie voort met de huidige vervoerder.
|
Blz. 188
|
We werken mee aan het vervolg op het landelijke programma ‘Toekomstbeeld OV’.
|
Blz. 189
|
We voeren met het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe het MIRT-onderzoek uit naar de Lelylijn.
|
Blz. 190
|
We voeren met het Rijk afspraken uit om de bestaande spoorverbinding naar de Randstad te verbeteren.
|
Blz. 191
|
We hebben middelen gereserveerd voor de vervanging en het jaarlijkse beheer en onderhoud van de HRMK-spoorbrug.
|
Blz. 192
|
We laten de overweg in de Hogeweg bij Den Horn (provincie Groningen) aanpassen.
|
Blz. 193
|
Wij bereiden samen met het programmabureau, ProRail en de provincie Groningen de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingsysteem voor op de noordelijke regionale spoorlijnen.
|
Blz. 194
|
Wij onderzoeken de haalbaarheid van een eigen busstalling in Leeuwarden.
|
Blz. 195
|
We realiseren Dynamische Reisigersinformatiesystemen (DRIS) op drukke bushaltes, nieuwe bushaltes aan de hoodstructuur en upgraden busstations en ketenknooppunten.
|
Blz. 196
|
Via de nieuwe aanbesteding van het openbaar busvervoer in Fryslân willen wij meer zero-emissie bussen voorschrijven.
|
Blz. 197
|
Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
|
Blz. 198
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 199
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 200
|
Toelichting
|
Blz. 201
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 202
|
Programma 3: Omgeving
|
Blz. 203
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 204
|
Inleiding
|
Blz. 205
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 206
|
Verbonden partijen
|
Blz. 207
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 208
|
Toelichting
|
Blz. 209
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 210
|
Beleidsveld 3.1. Natuur en landschap
|
Blz. 211
|
Onze Ambities voor het landelijk gebied
|
Blz. 212
|
Wat zien we in beleidsveld natuur
|
Blz. 213
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 214
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 215
|
Doelstelling beleidsveld 3.1.
|
Blz. 216
|
In het kader van het herstelprogramma biodiversiteit werken we toe naar de volgende resultaten:
|
Blz. 217
|
Voor alle andere natuurgerelateerde onderwerpen (ontwikkelopgave NNN, beheer (agrarische) natuurgebieden, soorten, N2000, Nationale Parken)
|
Blz. 218
|
Programma Stikstof
|
Blz. 219
|
Wat zien we in programma Stikstof
|
Blz. 220
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 221
|
Doelstelling Programma Stikstof
|
Blz. 222
|
Wij hebben een plan gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
|
Blz. 223
|
Wij hebben een plan gemaakt met de industrie en de bouw over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
|
Blz. 224
|
De stikstofbank is volledig operationeel en kent een aantal doelenbanken
|
Blz. 225
|
Voorbereiding van de gebiedsgerichte aanpak in het gebied is gestart
|
Blz. 226
|
Realisatie pilot meten en monitoren binnen de gebiedsgerichte aanpak
|
Blz. 227
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 228
|
Landschap en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 229
|
Wat zien we?
|
Blz. 230
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 231
|
Doelstelling Landschap en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 232
|
Wij zorgen ervoor dat Fryslân mooi blijft.
|
Blz. 233
|
We werken samen met gemeenten, Wetterskip, organisaties die zich bezig houden met landschapsbehoud en beheer, experts, belangengroeperingen, boeren en burgers.
|
Blz. 234
|
Fryslân mooi houden doen we ook door inzet van het ruimtelijk ‘kwaliteitsteam’.
|
Blz. 235
|
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek.
|
Blz. 236
|
We werken samen met LF2028 en de Landschapstriënnale 2023 om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen en de dialoog aan te gaan.
|
Blz. 237
|
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen.
|
Blz. 238
|
We organiseren in 2023 samen met de partners een Friese Landschapstriënnale.
|
Blz. 239
|
Via het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
|
Blz. 240
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 241
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 242
|
Toelichting
|
Blz. 243
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 244
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 245
|
Beleidsveld 3.2. Landbouw
|
Blz. 246
|
Ambitie
|
Blz. 247
|
Wat zien we in beleidsveld Landbouw
|
Blz. 248
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 249
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 250
|
Doelstelling beleidsveld 3.2.
|
Blz. 251
|
We voeren de landbouwagenda uit
|
Blz. 252
|
We voeren de Regiodeal Natuur-inclusieve landbouw uit
|
Blz. 253
|
We faciliteren de oprichting van een kenniscluster verzilting, Living Lab Fryslân, Potato Valley, de Agrofoodsector/Dairy Valley.
|
Blz. 254
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 255
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 256
|
Toelichting
|
Blz. 257
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 258
|
Beleidsveld 3.3. Veenweide
|
Blz. 259
|
Wat zien we
|
Blz. 260
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 261
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 262
|
Wat gaan we daarvoor doen in 2023?
|
Blz. 263
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 264
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 265
|
Toelichting
|
Blz. 266
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 267
|
Beleidsveld 3.4. Water en Milieu
|
Blz. 268
|
Water - algemeen
|
Blz. 269
|
Wat zien we?
|
Blz. 270
|
Ambities
|
Blz. 271
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 272
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 273
|
Doelstelling Water - algemeen
|
Blz. 274
|
De Blauwe Drager wordt opgeleverd en we nemen de leidende principes mee in de herziening van de Provinciale Omgevingsvisie en planvorming rondom het NPLG.
|
Blz. 275
|
Verder werken we aan hydrologische maatregelen en KRW doelen als belangrijk onderdeel van de planvorming in het NPLG.
|
Blz. 276
|
We vragen Wetterskip Fryslân om samen met ons en de natuurbeheerders afspraken te maken over de manier van inzet van natuurgebieden voor waterberging
|
Blz. 277
|
Met het oog op wateroverlast vragen wij Wetterskip Fryslân om in de periode 2023-2024 een maatregelenpakket op te stellen om waar nodig en gewenst situaties met wateroverlast te voorkomen.
|
Blz. 278
|
We werken met onze partners aan het ontwerp-gebiedsplan Dongeradielen.
|
Blz. 279
|
We werken samen met Wetterskip Fryslân verder aan de uitvoering van het maatregelenpakket KRW voor oppervlaktewater, op basis van de programmering per waterlichaam.
|
Blz. 280
|
We werken in de periode 2022-2025 de doelen en bescherming van niet-KRW oppervlaktewater verder uit.
|
Blz. 281
|
We voeren de maatregelen uit gericht op de kwaliteit van het grondwater, zoals opgenomen in de KRW-Nota Fryslân 2022-2027.
|
Blz. 282
|
Voor drinkwater gaan we de maatregelen uitvoeren die voor 2023 gepland zijn, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwater, voor bescherming wingebieden.
|
Blz. 283
|
We werken aan de herziening/ herijking van het beschermingsbeleid Drinkwater.
|
Blz. 284
|
We willen ten aanzien van verzilting een scherper beeld krijgen van zowel de hydrologische aspecten als de consequenties voor de landbouwkundige productie
|
Blz. 285
|
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
|
Blz. 286
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 287
|
VTH - Milieu en Natuur
|
Blz. 288
|
Wat zien we
|
Blz. 289
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 290
|
Doelstelling VTH - Milieu en Natuur
|
Blz. 291
|
De uitvoering van de continue wettelijke taken die primair bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) liggen.
|
Blz. 292
|
De coördinatie van de samenwerking.
|
Blz. 293
|
Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde startnotitie bodembeleid, werken we het bodembeleid verder uit en leggen dat voor aan Provinciale Staten.
|
Blz. 294
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 295
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 296
|
Toelichting
|
Blz. 297
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 298
|
Beleidsveld 3.5. Energietransitie
|
Blz. 299
|
Wat zien we?
|
Blz. 300
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 301
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 302
|
Doelstelling beleidsveld 3.5.
|
Blz. 303
|
Onderstaande acties/resultaten voeren we uit, gebaseerd op het Energieprogramma 2022-2025 en vertaling naar het jaarplan 2023 (eind 2022 ontvangen Provinciale Staten het jaarplan voor 2023):
|
Blz. 304
|
We bereiden een nieuwe opdracht voor het FSFE voor en leggen deze voor aan Provinciale Staten
|
Blz. 305
|
Samen met de RES partners stellen we de RES 2.0 op en leggen deze voor aan Provinciale Staten
|
Blz. 306
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 307
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 308
|
Toelichting
|
Blz. 309
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 310
|
Beleidsveld 3.6. Transitie Omgevingswet
|
Blz. 311
|
Wat zien we?
|
Blz. 312
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 313
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 314
|
Doelstelling beleidsveld 3.6.
|
Blz. 315
|
Voor de implementatie van de Omgevingswet zetten we een tijdelijk programmateam in.
|
Blz. 316
|
We coördineren het opstellen van de programma’s onder de Omgevingswet.
|
Blz. 317
|
We zorgen bij de overgang voor de benodigde tijdelijke maatregelen en voor implementatie van het DSO in de bedrijfsvoering.
|
Blz. 318
|
We zorgen voor integrale en provincie brede monitoring voor omgevingswaarden.
|
Blz. 319
|
We zorgen voor verdere actualisatie van de Omgevingsverordening.
|
Blz. 320
|
We lossen knelpunten op die ontstaan direct na de inwerkingtreding van de OW.
|
Blz. 321
|
We beheren en monitoren eventuele tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) die nodig zijn om per 1 januari omgevingsdocumenten te kunnen publiceren in het DSO.
|
Blz. 322
|
We geven voorlichting aan en begeleiding initiatiefnemers.
|
Blz. 323
|
We beantwoorden vragen van burgers en bedrijven samen met de ketenpartners.
|
Blz. 324
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 325
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 326
|
Toelichting
|
Blz. 327
|
Programma 4: Economie
|
Blz. 328
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 329
|
Ambities
|
Blz. 330
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 331
|
Verbonden partijen
|
Blz. 332
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 333
|
Toelichting
|
Blz. 334
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 335
|
Beleidsveld 4.1. Innovatie en circulaire economie
|
Blz. 336
|
Wat zien we?
|
Blz. 337
|
Externe ontwikkelingen
|
Blz. 338
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 339
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 340
|
Doelstelling beleidsveld 4.1.
|
Blz. 341
|
Op het gebied van circulaire inkoop geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten.
|
Blz. 342
|
Om de ontwikkeling van nieuwe circulaire business modellen aan te jagen verstrekken we een bijdrage aan de Vereniging Circulair Fryslân (VCF).
|
Blz. 343
|
Op het gebied van innovatie gaan we onder de naam Founded in Friesland startups/scaleups verder helpen om impact te kunnen maken en daarin duurzaam door te kunnen groeien.
|
Blz. 344
|
In het ecosysteem gaan we vijf investeringsprogramma’s samen met stakeholders ontwikkelen, waarin innovatie en circulaire economie belangrijk aandachtspunt zijn.
|
Blz. 345
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 346
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 347
|
Toelichting
|
Blz. 348
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 349
|
Beleidsveld 4.2. Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
|
Blz. 350
|
Wat zien we?
|
Blz. 351
|
Externe ontwikkelingen
|
Blz. 352
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 353
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 354
|
Doelstelling beleidsveld 4.2.
|
Blz. 355
|
Voor het versterken van het ondernemerschap willen we bedrijven verder helpen en worden bedrijven pro-actief benadert voor 1e lijnsadvisering via Ynbusiness.
|
Blz. 356
|
Exporterende bedrijven zijn robuuster en beter bestand tegen economische tegenslagen zo is gebleken.
|
Blz. 357
|
Samen met de drie provincies, de F4 gemeenten en de NOM wordt gewerkt aan een onderscheidend klimaat.
|
Blz. 358
|
Voor het versterken van het vestigingsklimaat wordt op het gebied van de bedrijventerreinen een regeling/pilot ontwikkeld.
|
Blz. 359
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 360
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 361
|
Toelichting
|
Blz. 362
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 363
|
Beleidsveld 4.3. Economische structuurversterking
|
Blz. 364
|
Wat zien we?
|
Blz. 365
|
Externe Ontwikkelingen
|
Blz. 366
|
Toelichting Economische Structuurversterking
|
Blz. 367
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 368
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 369
|
Doelstelling beleidsveld 4.3.
|
Blz. 370
|
Binnen Fryslân hebben we een vijftal kansrijke clusters, te weten: Watertech, Agro/Dairy/Food, Circulair Plastics, High Tech Systems en Materials (HTSM) en Maritiem.
|
Blz. 371
|
Om de verbinding tussen de clusters te maken gaan we samen met IPF en NOM een samenwerkingsconvenant tussen de Friese clusters (Watercampus/Wetsus, ICD, NTCP/Biosintrum, Maritiem en Dairy Campus) ondertekenen .
|
Blz. 372
|
Vanuit Fries Onderwijsakkoord projecten subsidiëren om de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt via doorlopende leerlijnen te stimuleren.
|
Blz. 373
|
Vanuit cluster watertechnologie voeren de WaterCampus partijen het WaterCampus Actieplan II uit.
|
Blz. 374
|
Vanuit HTSM cluster wordt een subsidiebijdrage verstrekt aan innovatiecluster Drachten (ICD) om de economische structuurversterking aan te jagen door in te zetten op R&D, data, scholing en human capital.
|
Blz. 375
|
Vanuit cluster Circulaire materialen verstrekken we een subsidie aan het NTCP om een wasinstallatie voor circulaire plastics te ontwikkelen en daarmee de verbinding te maken met cluster watertechnologie / Wetsus.
|
Blz. 376
|
Ter stimulering voor het oplossen van maatschappelijke opgaven als de energie transitie, de stikstofproblematiek en de ruimteontwikkeling zal samen met de Friese projectenmachine projecten ontwikkeld worden.
|
Blz. 377
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 378
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 379
|
Toelichting
|
Blz. 380
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 381
|
Beleidsveld 4.4. Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
|
Blz. 382
|
Wat zien we?
|
Blz. 383
|
Externe ontwikkelingen
|
Blz. 384
|
Lobby
|
Blz. 385
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 386
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 387
|
Doelstelling beleidsveld 4.4.
|
Blz. 388
|
We voeren EuropaPact Fryslân uit (voorheen Friese projectmachine).
|
Blz. 389
|
Het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 heeft diverse openstellingen.
|
Blz. 390
|
Op het gebied van circulaire economie ontwikkelen we Europese projecten in samenwerking met andere vooruitstrevende regio’s op het gebied van circulariteit.
|
Blz. 391
|
Vanuit het JFT fonds willen we projecten ontwikkelen die werken aan een oplossing voor het arbeidsmarktvraagstuk.
|
Blz. 392
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 393
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 394
|
Toelichting
|
Blz. 395
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 396
|
Beleidsveld 4.5. Toerisme en recreatie
|
Blz. 397
|
Wat zien we?
|
Blz. 398
|
Externe ontwikkelingen
|
Blz. 399
|
Taak-, rol- en budgetvrijheid
|
Blz. 400
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 401
|
Doelstelling beleidsveld 4.5.
|
Blz. 402
|
Slimme groei
|
Blz. 403
|
Toekomstbestendige banen
|
Blz. 404
|
Destinatiemanagement
|
Blz. 405
|
Vitale Waterrecreatie
|
Blz. 406
|
Vitale logiesaccommodaties
|
Blz. 407
|
Dagrecreatieve netwerken
|
Blz. 408
|
Toeristische data op orde
|
Blz. 409
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 410
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 411
|
Toelichting
|
Blz. 412
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 413
|
Programma 5: Mienskip
|
Blz. 414
|
Portefeuillehouders
|
Blz. 415
|
Ambities
|
Blz. 416
|
Vastgestelde (beleids)notities
|
Blz. 417
|
Verbonden partijen
|
Blz. 418
|
Lasten en baten programma 5 Mienskip
|
Blz. 419
|
Toelichting
|
Blz. 420
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 421
|
Beleidsveld 5.1. Leefomjouwing
|
Blz. 422
|
Inleiding
|
Blz. 423
|
Leefbaarheidsbeleid
|
Blz. 424
|
Wat zien we?
|
Blz. 425
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 426
|
Doelstelling Leefbaarheidsbeleid
|
Blz. 427
|
We delen en ‘halen’ kennis.
|
Blz. 428
|
We ondersteunen initiatieven vanuit de Mienskip.
|
Blz. 429
|
We werken samen en sluiten aan op uitvoeringsplannen in de regio’s.
|
Blz. 430
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 431
|
Wonen
|
Blz. 432
|
Wat zien we?
|
Blz. 433
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 434
|
Doelstelling Wonen
|
Blz. 435
|
Samen met gemeenten voeren we regie op voldoende woningen en woningen die aansluiten bij de woonbehoefte van de inwoners van Fryslân.
|
Blz. 436
|
Samen met gemeenten en Rijk maken we woondeals waarin integrale aandacht is voor alle aspecten van de Volkshuisvesting en de wijze waarop we willen samenwerken.
|
Blz. 437
|
De Friese Planmonitor wordt geoptimaliseerd zodat we samen met gemeenten en Rijk de gemaakte afspraken over de woningbouwproductie kunnen monitoren.
|
Blz. 438
|
Samen met gemeenten en Rijk versnellen we de bouw van nieuwe woningen; hiervoor willen we een Fries Impulsteam opzetten.
|
Blz. 439
|
De Friese Wenjen monitor wordt verder geprofessionaliseerd en samen met de Friese kennispartners ondergebracht in een voor iedereen toegankelijk dashboard.
|
Blz. 440
|
We adviseren de Friese gemeenten bij het opstellen van hun woonzorgvisies.
|
Blz. 441
|
Op initiatief van de gemeenten, zorgpartijen en anderen werken we mee aan de bewustwording van ouderen over de manier waarop zij willen wonen als ze meer zorg nodig hebben en zelf minder mobiel worden.
|
Blz. 442
|
De resultaten uit het onderzoek naar de kwaliteit van de woningvoorraad worden vertaald naar een Fries plan van aanpak en een herstructureringsfonds.
|
Blz. 443
|
We ondersteunen gemeenten bij hun aanvragen voor de Rijksregeling Volkshuisvestingsfonds en aanvragen bij de Europese Unie voor de aanpak van de bestaande woningvoorraad.
|
Blz. 444
|
Uitvoering van de regeling Herbestemming.
|
Blz. 445
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 446
|
Sociaal beleid
|
Blz. 447
|
Wat zien we?
|
Blz. 448
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 449
|
Doelstelling Sociaal beleid
|
Blz. 450
|
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid, het bestrijden van discriminatie, of het verbeteren van de situatie van mensen die zorg nodig hebben.
|
Blz. 451
|
We maken de uitvoering van het project ‘Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk.
|
Blz. 452
|
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023).
|
Blz. 453
|
We faciliteren de bestuurstafel Seker en Sûn en het het gesprek over en oplossingsrichtingen voor de gevolgen van de personeelstekorten in zorg en welzijn (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
|
Blz. 454
|
We maken het project Financieel Fit Fryslân mogelijk met als doel het verminderen van armoede en schulden (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
|
Blz. 455
|
Overeenkomstig de motie van Provinciale Staten bij de behandeling van de Kadernota van 29 juni 2022, maken we regenboogbeleid en ontwikkelen we een visie op de Reinbôgeprovinsje Fryslân.
|
Blz. 456
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 457
|
Sportbeleid
|
Blz. 458
|
Wat zien we?
|
Blz. 459
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 460
|
Doelstelling Sportbeleid
|
Blz. 461
|
We subsidiëren Sport Fryslân, de Fryske sportbonden Frysk Ljeppers Boun, Stichting Foar de Neiteam, Koninklijke Watersportvereniging Sneek, Koninklijke Nederlandse Kaatsbon en Dambûn Frysk Spul, en Fryske sportevenementen.
|
Blz. 462
|
We subsidiëren het project Schoolschaatsen.
|
Blz. 463
|
We subsidiëren het project Skoallekeatsen.
|
Blz. 464
|
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport.
|
Blz. 465
|
We dragen bij aan het project ‘Sport yn Beweging’.
|
Blz. 466
|
We subsidiëren grootschalige sportevenementen.
|
Blz. 467
|
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit.
|
Blz. 468
|
We bevorderen de organisatie van de Fryske Olympiade; een sportevenement waar de Friese sporten kaatsen, fierljeppen en skûtsjesilen tegelijkertijd plaatsvinden.
|
Blz. 469
|
We subsidiëren Topsport Noord en het TeamNLcenter Noord (voorheen: Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en zijn aandeelhouder van Thialf.
|
Blz. 470
|
We voeren lobbyactiviteiten uit gericht op het binnenhalen van internationale grootschalige sportevenementen.
|
Blz. 471
|
We dragen via een subsidie bij aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten (regionale voorziening - 50m zwembad zowel topsport als recreatie).
|
Blz. 472
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 473
|
Rol-, taak-, en budgetvrijheid
|
Blz. 474
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 475
|
Toelichting
|
Blz. 476
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 477
|
Beleidsveld 5.2. Cultuur en Erfgoed
|
Blz. 478
|
Wat zien we?
|
Blz. 479
|
Externe ontwikkelingen
|
Blz. 480
|
Taak-, rol en budgetvrijheid
|
Blz. 481
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 482
|
Doelstelling beleidsveld 5.2.
|
Blz. 483
|
Ambitie 1 – Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
|
Blz. 484
|
Ambitie 2 – Ynnovaasje & eksperimint
|
Blz. 485
|
Ambitie 3 – Kultuer yn ‘e Mienskip
|
Blz. 486
|
Ambitie 5 - Ferhaal fan Fryslân
|
Blz. 487
|
Ambitie 6 – Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
|
Blz. 488
|
Ambitie 8a - Erfgoed ûntwikkele – Cultuurhistorie
|
Blz. 489
|
Ambitie 8b - Erfgoed ûntwikkele – Archeologie
|
Blz. 490
|
Ambitie 8c - Erfgoed ûntwikkele – Monumenten
|
Blz. 491
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 492
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 493
|
Toelichting
|
Blz. 494
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 495
|
Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
|
Blz. 496
|
Wat sjogge wy?
|
Blz. 497
|
Taak-, rol, en budzjetfrijheid
|
Blz. 498
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 499
|
Doelstelling beliedsfjild 5.3.
|
Blz. 500
|
Ambysje 7A: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn it ûnderwiis:
|
Blz. 501
|
Ambysje 7B: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús iepenbiere libben
|
Blz. 502
|
Ambysje 7C: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús frije tiid
|
Blz. 503
|
Resultaatyndikatoaren
|
Blz. 504
|
Wat mei it kostje?
|
Blz. 505
|
Toelichting
|
Blz. 506
|
Tabel 2
|
Blz. 507
|
Beleidsveld 5.3. Taal, media, onderwijs en letteren
|
Blz. 508
|
Wat zien we?
|
Blz. 509
|
Taak-, rol, en budgetvrijheid
|
Blz. 510
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 511
|
Doelstelling beleidsveld 5.3.
|
Blz. 512
|
Ambitie 7A: een vanzelfsprekende plek van het Fries in het onderwijs
|
Blz. 513
|
Ambitie 7B: een vanzelfsprekende plaats van het Fries in ons openbare leven
|
Blz. 514
|
Ambitie 7C: een vanzelfsprekende plek van het Fries in onze vrije tijd
|
Blz. 515
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 516
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 517
|
Toelichting
|
Blz. 518
|
Uitgebreide financiële tabel
|
Blz. 519
|
Programma 6: Bedrijfsvoering
|
Blz. 520
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 521
|
Ambities
|
Blz. 522
|
Vastgestelde beleidsnotities
|
Blz. 523
|
Verbonden partijen
|
Blz. 524
|
Toelichting
|
Blz. 525
|
Beleidsveld 6.1. Mensen
|
Blz. 526
|
Wat zien we?
|
Blz. 527
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 528
|
Doelstelling beleidsveld 6.1.
|
Blz. 529
|
We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
|
Blz. 530
|
We doorlopen een organisatie ontwikkeltraject, dat leidt tot een integrale en gestructureerde aanpak van HR thema’s.
|
Blz. 531
|
We voeren programma’s uit gericht op leiderschap (MD, management development) en Leren en Ontwikkelen, met specifieke aandacht voor (persoonlijk) leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.
|
Blz. 532
|
We zorgen ervoor dat elk team beschikt over een teamplan SPP, als afgeleide van de organisatie brede notitie SPP, dat is inzicht heeft in de beschikbare en benodigde kwaliteit en kwantiteit van het team.
|
Blz. 533
|
We doen pro actief aan arbeidsmarktcommunicatie, gericht op de provincie als aantrekkelijke werkgever
|
Blz. 534
|
We geven invulling aan inclusiviteit en diversiteit
|
Blz. 535
|
We geven invulling aan ‘resultaat 60’ uit het bestuursakkoord ‘Lok op 1’ over gedeeld werkgeverschap / shared services.
|
Blz. 536
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 537
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 538
|
Toelichting
|
Blz. 539
|
Toelichting
|
Blz. 540
|
Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
|
Blz. 541
|
Wat zien we?
|
Blz. 542
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 543
|
Doelstelling beleidsveld 6.2.
|
Blz. 544
|
We starten met de uitvoering van de digitaliseringsstrategie. Hiervoor wordt het programma Digitale Transformatie ingericht.*)
|
Blz. 545
|
Er wordt een nulmeting uitgevoerd om de digitale vaardigheid van collega’s te meten.
|
Blz. 546
|
We zorgen er met behulp van ‘projectportfolio management’ voor dat de schaarse capaciteit en middelen worden ingezet op de projecten die naar verwachting de meeste impact hebben op organisatiedoelstellingen
|
Blz. 547
|
We voeren stapsgewijs een herinrichting van het provinciehuis door, gericht op ontmoeten, samenwerken en ‘plaats-onafhankelijk’ werken
|
Blz. 548
|
We zorgen ervoor dat alle vergaderruimtes worden voorzien van hybride vergaderfaciliteiten
|
Blz. 549
|
We geven verdere uitvoering aan de geplande energiebesparende maatregelen voor het Provinsjehûs en de provinciale steunpunten.
|
Blz. 550
|
We werken een plan uit met concrete (investerings-)voorstellen voor het opwekken van duurzame energie zoals zonne-energie op eigen gronden en lokale productie van groen gas.
|
Blz. 551
|
We implementeren versneld een nieuwe vorm van duurzame en lokale inkoop van energie. Dit doen we gezamenlijk met Friese gemeenten in OVEF-verband.
|
Blz. 552
|
Resultaat indicatoren
|
Blz. 553
|
Wat mag het gaan kosten?
|
Blz. 554
|
Toelichting
|
Blz. 555
|
Toelichting
|
Blz. 556
|
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 557
|
Portefeuillehouder
|
Blz. 558
|
Verbonden partijen
|
Blz. 559
|
Lasten, baten en onvoorzien
|
Blz. 560
|
Opbouw lasten en baten
|
Blz. 561
|
Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
|
Blz. 562
|
Provinciefonds
|
Blz. 563
|
Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 564
|
inleiding
|
Blz. 565
|
Beleidsveld 7.3. Dividenden
|
Blz. 566
|
Dividenden
|
Blz. 567
|
toelichting
|
Blz. 568
|
Beleidsveld 7.4. Financieringsrente
|
Blz. 569
|
Financieringsrente
|
Blz. 570
|
Beleidsveld 7.5. Interne financiering
|
Blz. 571
|
Interne financiering
|
Blz. 572
|
Beleidsveld 7.6. Overige algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 573
|
Overige algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 574
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 575
|
Doelstelling beleidsveld 7.6.
|
Blz. 576
|
Europese middelen
|
Blz. 577
|
Tabel
|
Blz. 578
|
Toelichting
|
Blz. 579
|
Beleidsveld 7.7. Werken voor derden
|
Blz. 580
|
Werken voor derden
|
Blz. 581
|
Beleidsveld 7.8. Onvoorzien
|
Blz. 582
|
Onvoorzien
|
Blz. 583
|
Paragraafs
|
Blz. 584
|
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
|
Blz. 585
|
Inleiding
|
Blz. 586
|
1 – Opcenten motorrijtuigenbelasting
|
Blz. 587
|
2 – Grondwaterbelasting
|
Blz. 588
|
3 – Leges
|
Blz. 589
|
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
|
Blz. 590
|
Inleiding
|
Blz. 591
|
1 – Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 592
|
2 – Benodigde weerstandscapaciteit
|
Blz. 593
|
3 – Weerstandsvermogen
|
Blz. 594
|
4 – Mutaties risico’s
|
Blz. 595
|
5 – De risico’s
|
Blz. 596
|
5 - Toelichting op tabel
|
Blz. 597
|
6 – Financiële kengetallen
|
Blz. 598
|
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 599
|
Inleiding
|
Blz. 600
|
1 – Onderhoud infrastructuur
|
Blz. 601
|
2 – Onderhoud gebouwen
|
Blz. 602
|
3 – Middelen kapitaalgoederen
|
Blz. 603
|
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
|
Blz. 604
|
Inleiding
|
Blz. 605
|
1 - Ontwikkeling financieringssaldo
|
Blz. 606
|
2 - Financiering en beleggingen
|
Blz. 607
|
3 –Revolverende middelen
|
Blz. 608
|
4 – Toerekening van rente
|
Blz. 609
|
5 - Risicobeheer Treasury
|
Blz. 610
|
6 - Ontwikkeling financiële markten
|
Blz. 611
|
Paragraaf 5. Verbonden partijen
|
Blz. 612
|
1 – Inleiding
|
Blz. 613
|
2 – Overzicht verbonden partijen
|
Blz. 614
|
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 615
|
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 616
|
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 617
|
Categorie 4: Overige verbonden partijen
|
Blz. 618
|
Financiële risico’s provincie
|
Blz. 619
|
Paragraaf 6. Grondbeleid
|
Blz. 620
|
6.1 Samenvatting grondbezit
|
Blz. 621
|
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
|
Blz. 622
|
6.3 Risico’s
|
Blz. 623
|
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 624
|
Inleiding
|
Blz. 625
|
De inzet van personeel
|
Blz. 626
|
Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
|
Blz. 627
|
Het programma Digitale Transformatie
|
Blz. 628
|
De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
|
Blz. 629
|
De Energie-neutrale organisatie
|
Blz. 630
|
De rechtmatige organisatie
|
Blz. 631
|
Paragraaf 8. VTH taken
|
Blz. 632
|
Inleiding
|
Blz. 633
|
Bevoegd bestuursorgaan
|
Blz. 634
|
Uitvoering
|
Blz. 635
|
Mandaat
|
Blz. 636
|
VTH bijdrage aan doelen
|
Blz. 637
|
VTH beleid
|
Blz. 638
|
VTH uitvoeringsprogramma en – jaarverslag
|
Blz. 639
|
Wet natuurbescherming
|
Blz. 640
|
Inhoudelijke speerpunten
|
Blz. 641
|
Startnotitie-/Transitie Bodembeleid
|
Blz. 642
|
Mijnbouw
|
Blz. 643
|
Paragraaf 9. Grote projecten
|
Blz. 644
|
Inleiding
|
Blz. 645
|
Overzicht projecten
|
Blz. 646
|
1 Spoorprojecten (programma infrastructuur)
|
Blz. 647
|
1a Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
|
Blz. 648
|
1b. Capaciteitsvergroting spoorverbinding Leeuwarden-Sneek
|
Blz. 649
|
2 De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
|
Blz. 650
|
2a Programma De Nieuwe Afsluitdijk
|
Blz. 651
|
2b Vismigratierivier
|
Blz. 652
|
2c De bruggen en de sluis Kornwerderzand
|
Blz. 653
|
3 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
|
Blz. 654
|
4 Programma Natuur
|
Blz. 655
|
5 Veenweide
|
Blz. 656
|
5a Veenweideprogramma
|
Blz. 657
|
5b Aldeboarn- De Deelen
|
Blz. 658
|
5c Hegewarren
|
Blz. 659
|
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
|
Blz. 660
|
Inleiding
|
Blz. 661
|
Regionale Samenwerking
|
Blz. 662
|
Samenwerking met de Mienskip
|
Blz. 663
|
LEADER/POP3
|
Blz. 664
|
Samenwerking De Friese Aanpak
|
Blz. 665
|
Samenwerken in het bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden.
|
Blz. 666
|
Het interbestuurlijk programma
|
Blz. 667
|
Finansjele begrutting
|
Blz. 668
|
Introductie op financiële begroting 2023
|
Blz. 669
|
Introductie
|
Blz. 670
|
Ontwikkeling financieel kader
|
Blz. 671
|
Financieel kader Begroting 2023
|
Blz. 672
|
1 – Onze uitgangspunten
|
Blz. 673
|
2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
|
Blz. 674
|
Toelichting
|
Blz. 675
|
3 - Ontwikkeling baten en lasten
|
Blz. 676
|
3b
|
Blz. 677
|
3b - toelichting
|
Blz. 678
|
Baten
|
Blz. 679
|
Baten 2
|
Blz. 680
|
Opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB)
|
Blz. 681
|
Rendement vermogen
|
Blz. 682
|
Dividend
|
Blz. 683
|
Lasten
|
Blz. 684
|
Toelichting lasten
|
Blz. 685
|
4 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
|
Blz. 686
|
4 - toelichting
|
Blz. 687
|
Overzicht van lasten en baten in de begroting
|
Blz. 688
|
3.3 Overzicht van lasten en baten in de begroting
|
Blz. 689
|
I - Overzicht van lasten en baten programma’s
|
Blz. 690
|
Toelichting
|
Blz. 691
|
Begrotingswijzigingen
|
Blz. 692
|
II - Overzicht van investeringen *): uitgaven en bijdragen van derden 2022
|
Blz. 693
|
toelichting
|
Blz. 694
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 695
|
3.4 Financiële positie
|
Blz. 696
|
Bestaand versus nieuw beleid
|
Blz. 697
|
Bestaand versus nieuw beleid -2
|
Blz. 698
|
Toelichting
|
Blz. 699
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 700
|
Raming van het EMU-saldo
|
Blz. 701
|
Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 702
|
Stand van de investeringen
|
Blz. 703
|
Financiering
|
Blz. 704
|
Financiering -2
|
Blz. 705
|
Financiering -3
|
Blz. 706
|
Financiering -4
|
Blz. 707
|
Stand en verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
|
Blz. 708
|
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
|
Blz. 709
|
Taheakken
|
Blz. 710
|
Bijlage 1. Onderhanden en opgeleverde investeringen
|
Blz. 711
|
Onderhanden en opgeleverde investeringen
|
Blz. 712
|
Bijlage 1 - uitgebreid
|
Blz. 713
|
Bijlage 2. Begrotingswijzigingen: van 1e bestuursrapportage 2022 naar begroting 2023
|
Blz. 714
|
Inleiding
|
Blz. 715
|
Programma 1: Bestuur
|
Blz. 716
|
Programma 2: Infrastructuur
|
Blz. 717
|
Programma 3: Omgeving
|
Blz. 718
|
Programma 4: Economie
|
Blz. 719
|
Programma 5: Mienskip
|
Blz. 720
|
Programma 6: Bedrijfsvoering
|
Blz. 721
|
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 722
|
Bijlage 3. Verloop vaste activa
|
Blz. 723
|
Verloop vaste activa
|
Blz. 724
|
Bijlage 4. Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
|
Blz. 725
|
Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
|
Blz. 726
|
Reserves
|
Blz. 727
|
Voorzieningen
|
Blz. 728
|
Overlopende passiva
|
Blz. 729
|
Tabel 2
|
Blz. 730
|
Tabel 3
|
Blz. 731
|
Toelichting tabel 3
|
Blz. 732
|
Bijlage 5. Overzicht tijdelijke budgetten
|
Blz. 733
|
Overzicht tijdelijke budgetten
|
Blz. 734
|
Bijlage 6. Raming van het EMU-saldo
|
Blz. 735
|
Raming van het EMU-saldo
|
Blz. 736
|
Toelichting
|
Blz. 737
|
Bijlage 7. Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 738
|
Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 739
|
Bijlage 8. Uitgangspunten begroting 2023
|
Blz. 740
|
Gronden van de ramingen
|
Blz. 741
|
Toelichting op de uitgangspunten
|
Blz. 742
|
Bijlage 9. Voorstellen kadernota 2023
|
Blz. 743
|
Voorstellen kadernota 2023
|
Blz. 744
|
Noot
|
Blz. 745
|
Bijlage 10. Subsidiestaat begroting 2023
|
Blz. 746
|
Inleiding
|
Blz. 747
|
Boekjaarsubsidies
|
Blz. 748
|
Subsidiestaat
|
Blz. 749
|
Bijlage 11. Overzicht geraamde lasten en baten per BBV taakveld
|
Blz. 750
|
Bijlage 11
|
Blz. 751
|
Bijlage 12. Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
|
Blz. 752
|
Programma 1
|
Blz. 753
|
Programma 1 - deel 2
|
Blz. 754
|
Programma 2
|
Blz. 755
|
Programma 3
|
Blz. 756
|
Programma 3.2
|
Blz. 757
|
Programma 3.3
|
Blz. 758
|
Programma 4
|
Blz. 759
|
Programma 4
|
Blz. 760
|
Programma 5
|
Blz. 761
|
Bijlage 13. Begrippenlijst
|
Blz. 762
|
Begrippenlijst
|
Blz. 763
|
Bijlage 14. Trends Staat van Fryslân
|
Blz. 764
|
Kerngegevens Fryslân
|
Blz. 765
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|