-
Blz. 1
Begroting 2023
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Begrutting 2023 yn ien opsjoch
-
Blz. 4
De Friese infographic
-
Blz. 5
Begroting 2023 in één oogopslag
-
Blz. 6
Infographic
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Gearfetting
-
Blz. 10
Enerzjyk Fryslân
-
Blz. 11
Grien Fryslân
-
Blz. 12
Agrarysk Fryslân
-
Blz. 13
Undernimmend Fryslân
-
Blz. 14
Leefber Fryslân
-
Blz. 15
Bestimming Fryslân
-
Blz. 16
Fryslân 2028
-
Blz. 17
Gearwurkjend Fryslân
-
Blz. 18
Betelber Fryslân
-
Blz. 19
Samenvatting
-
Blz. 20
Energiek Fryslân
-
Blz. 21
Groen Fryslân
-
Blz. 22
Agrarisch Fryslân
-
Blz. 23
Ondernemend Fryslân
-
Blz. 24
Leefber Fryslân
-
Blz. 25
Bestemming Fryslân
-
Blz. 26
Fryslân 2028
-
Blz. 27
Samenwerkend Fryslân
-
Blz. 28
Betaalbaar Fryslân
-
Blz. 29
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 30
Portefeuillehouders
-
Blz. 31
Ambities
-
Blz. 32
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 33
Verbonden partijen
-
Blz. 34
Lasten en baten programma 1 Bestuur
-
Blz. 35
Toelichting
-
Blz. 36
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 37
Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 38
Wat zien we?
-
Blz. 39
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 40
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 41
Doelstelling beleidsveld 1.1.
-
Blz. 42
De griffie verzorgt in 2023 een introductie- en opleidingsprogramma voor de nieuwe Staten
-
Blz. 43
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk
-
Blz. 44
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK
-
Blz. 45
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties
-
Blz. 46
We brengen provinciale politiek onder de aandacht
-
Blz. 47
We laten inwoners kennis maken met de politiek
-
Blz. 48
We betrekken jongeren actief bij de politiek
-
Blz. 49
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten
-
Blz. 50
We dragen bij aan de ontwikkeling van het provinciale beleidsproces
-
Blz. 51
Resultaat indicatoren
-
Blz. 52
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 53
Toelichting
-
Blz. 54
Voorstellen kadernota
-
Blz. 55
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 56
Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
-
Blz. 57
Wat zien we?
-
Blz. 58
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 59
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 60
Doelstelling beleidsveld 1.2.
-
Blz. 61
Gedeputeerde Staten zorgen ervoor dat Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende rol goed kunnen uitvoeren.
-
Blz. 62
Er komt een ‘Eindbalans’ over de bestuursperiode 2019-2023: ‘Lok op1’.
-
Blz. 63
Er komt een overdrachtsdossier en inwerkprogramma voor het nieuwe college.
-
Blz. 64
Resultaat indicatoren
-
Blz. 65
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 66
Toelichting
-
Blz. 67
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 68
Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
-
Blz. 69
Wat zien we?
-
Blz. 70
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 72
Doelstelling beleidsveld 1.3.
-
Blz. 73
De CvdK ziet toe op het orderlijk verloop van minimaal 5 procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
-
Blz. 74
De CvdK voert 7 klankbordgesprekken met burgemeesters.
-
Blz. 75
De CvdK brengt 4 ambtsbezoeken aan gemeenten.
-
Blz. 76
Er wordt, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, langs twee sporen samengewerkt met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
-
Blz. 77
De jaarlijkse Friese ondermijningsconferentie vindt plaats.
-
Blz. 78
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
-
Blz. 79
Er vindt minimaal één bestuurlijke bijeenkomst plaats in het kader van het bestuurlijk arrangement met Zeeland en het ministerie van BZK.
-
Blz. 80
Naar verwachting worden er, op basis van voorgaande jaren, 150 Koninklijke waarderingen verleend.
-
Blz. 81
Resultaat indicatoren
-
Blz. 82
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 83
Toelichting
-
Blz. 84
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 85
Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
-
Blz. 86
Wat zien we?
-
Blz. 87
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 88
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 89
Doelstelling beleidsveld 1.4.
-
Blz. 90
We voeren de beleidsbrief participatie uit.
-
Blz. 91
We geven met een uitvoeringsparagraaf/werkwijze bij de beleidsbrief grote maatschappelijke initiatieven praktisch invulling aan het faciliteren van maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 92
We vergroten de weerbaarheid van onze eigen medewerkers en werkprocessen.
-
Blz. 93
We voeren gesprekken met onze partners in het Friese bestuurlijk regionale ecosysteem.
-
Blz. 94
We gaan van start met nieuwe werkwijzen voor regionale samenwerking.
-
Blz. 95
We voeren dialooggesprekken met gemeenten en wetterskip.
-
Blz. 96
Resultaat indicatoren
-
Blz. 97
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 98
Toelichting
-
Blz. 99
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 100
Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 101
Wat zien we?
-
Blz. 102
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
Doelstelling beleidsveld 1.5.
-
Blz. 105
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Integraal Beheerplan Waddenzee
-
Blz. 106
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
-
Blz. 107
We geven samen met de provincies Noord-Holland en Groningen uitvoering aan het Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
-
Blz. 108
We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
-
Blz. 109
We faciliteren de integrale gebiedsontwikkeling met de uitvoering van het Fries Programma Waddenkust
-
Blz. 110
Deelname aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel
-
Blz. 111
Het organiseren van de jaarlijkse Fryslândei in Brussel
-
Blz. 112
Friese deelname aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen- Nederland
-
Blz. 113
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Leeuwarden.
-
Blz. 114
We stellen vanuit bestuurlijke samenwerking de gebiedsagenda voor de regio ZW op.
-
Blz. 115
We doen vanuit bestuurlijke samenwerking regiodeal aanvragen voor de regio’s Wadden en NW.
-
Blz. 116
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking inhoud aan de gezamenlijk afgesproken opgaven voor de regio’s NO en ZO.
-
Blz. 117
We nemen vier keer deel aan een bestuurlijke mijnbouwtafel.
-
Blz. 118
In 2023 werken we verder aan de opvolging van de aanbevelingen voor samenwerking met Wetterskip Fryslân. We voeren regie op de samenwerking in 4 bestuurlijke bijeenkomsten.
-
Blz. 119
Fryske borrel: eenmaal per jaar organiseert de provincie Fryslân een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag
-
Blz. 120
Bestuurlijke samenwerking in Noord Nederland op het gebied van Public Affairs / lobby wordt ambtelijk ondersteund door de dienst.
-
Blz. 121
Resultaat indicatoren
-
Blz. 122
Wat mag het kosten?
-
Blz. 123
Toelichting
-
Blz. 124
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 125
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 126
Portefeuillehouder
-
Blz. 127
Ambities
-
Blz. 128
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 129
Verbonden partijen
-
Blz. 130
Lasten en baten programma 2 infrastructuur
-
Blz. 131
Toelichting
-
Blz. 132
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 133
Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
-
Blz. 134
Wat zien we?
-
Blz. 135
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
Doelstelling beleidsveld 2.1.
-
Blz. 138
We maken een uitvoeringsprogramma voor het Regionale Mobiliteitsprogramma voor de komende 2 tot 5 jaar
-
Blz. 139
We voeren, binnen het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023, gedragscampagnes uit.
-
Blz. 140
We maken in de Kerngroep Verkeershandhaving afspraken over intensivering van het aantal Alcohol/Drugs controles.
-
Blz. 141
We maken afspraken met gemeenten over de realisatie van (delen van) hoofdfietsroutes over langere afstand.
-
Blz. 142
We verbeteren de hoofdfietsroutes in provinciaal beheer.
-
Blz. 143
We voeren het programma “Doortrappen” uit (veiliger fietsen tot je 100ste”)
-
Blz. 144
Resultaat indicatoren
-
Blz. 145
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 146
Toelichting
-
Blz. 147
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 148
Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
-
Blz. 149
Wat zien we?
-
Blz. 150
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 151
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 152
Doelstelling beleidsveld 2.2.
-
Blz. 153
We maken met het Rijk afspraken in het MIRT-overleg.
-
Blz. 154
We werken volgens planning aan de programmering in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (MPI, KIP, RYP 1.0 en 2.0).
-
Blz. 155
We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur (danwel minimaal in voorbereiding).
-
Blz. 156
Realisatie van de resterende NABO’s
-
Blz. 157
Het (financieel) afronden van aantal van de grote infraprojecten, zoals De Centrale As en Knooppunt Joure
-
Blz. 158
We werken aan de Vismigratierivier en verruiming van de Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 159
Resultaat indicatoren
-
Blz. 160
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 161
Toelichting
-
Blz. 162
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 163
Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 164
Wat zien we?
-
Blz. 165
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
Doelstelling beleidsveld 2.3.
-
Blz. 168
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur
-
Blz. 169
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart
-
Blz. 170
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
-
Blz. 171
We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
-
Blz. 172
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen.
-
Blz. 173
We werken aan het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen in 2023.
-
Blz. 174
We starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten
-
Blz. 175
Resultaat indicatoren
-
Blz. 176
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 177
Toelichting
-
Blz. 178
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 179
Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
-
Blz. 180
Wat zien we?
-
Blz. 181
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 182
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 183
Doelstelling beleidsveld 2.4.
-
Blz. 184
We starten de aanbesteding van de concessie voor het busvervoer in Fryslan en willen deze gunnen
-
Blz. 185
Wij willen de concessieverlening van de sprinterdienst tussen Leeuwarden-Zwolle decentraliseren (bestuursakkoord resultaat 47).
-
Blz. 186
Wij willen afspraken maken over de overdracht van de concessieverlening voor de Waddenveren naar Fryslân (bestuursakkoord resultaat 48).
-
Blz. 187
Wij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe/innovatieve concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen (MaaS/deelmobiliteit) in samenspraak met gemeenten en vervoerders.
-
Blz. 188
Voor wat betreft de treinconcessie zetten wij de gesprekken tot een mogelijke herijking van de treinconcessie voort met de huidige vervoerder.
-
Blz. 189
We werken mee aan het vervolg op het landelijke programma ‘Toekomstbeeld OV’.
-
Blz. 190
We voeren met het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe het MIRT-onderzoek uit naar de Lelylijn.
-
Blz. 191
We voeren met het Rijk afspraken uit om de bestaande spoorverbinding naar de Randstad te verbeteren.
-
Blz. 192
We hebben middelen gereserveerd voor de vervanging en het jaarlijkse beheer en onderhoud van de HRMK-spoorbrug.
-
Blz. 193
We laten de overweg in de Hogeweg bij Den Horn (provincie Groningen) aanpassen.
-
Blz. 194
Wij bereiden samen met het programmabureau, ProRail en de provincie Groningen de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingsysteem voor op de noordelijke regionale spoorlijnen.
-
Blz. 195
Wij onderzoeken de haalbaarheid van een eigen busstalling in Leeuwarden.
-
Blz. 196
We realiseren Dynamische Reisigersinformatiesystemen (DRIS) op drukke bushaltes, nieuwe bushaltes aan de hoodstructuur en upgraden busstations en ketenknooppunten.
-
Blz. 197
Via de nieuwe aanbesteding van het openbaar busvervoer in Fryslân willen wij meer zero-emissie bussen voorschrijven.
-
Blz. 198
Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
-
Blz. 199
Resultaat indicatoren
-
Blz. 200
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 201
Toelichting
-
Blz. 202
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 203
Programma 3: Omgeving
-
Blz. 204
Portefeuillehouders
-
Blz. 205
Inleiding
-
Blz. 206
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 207
Verbonden partijen
-
Blz. 208
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 209
Toelichting
-
Blz. 210
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 211
Beleidsveld 3.1. Natuur en landschap
-
Blz. 212
Onze Ambities voor het landelijk gebied
-
Blz. 213
Wat zien we in beleidsveld natuur
-
Blz. 214
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 216
Doelstelling beleidsveld 3.1.
-
Blz. 217
In het kader van het herstelprogramma biodiversiteit werken we toe naar de volgende resultaten:
-
Blz. 218
Voor alle andere natuurgerelateerde onderwerpen (ontwikkelopgave NNN, beheer (agrarische) natuurgebieden, soorten, N2000, Nationale Parken)
-
Blz. 219
Programma Stikstof
-
Blz. 220
Wat zien we in programma Stikstof
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Doelstelling Programma Stikstof
-
Blz. 223
Wij hebben een plan gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
-
Blz. 224
Wij hebben een plan gemaakt met de industrie en de bouw over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
-
Blz. 225
De stikstofbank is volledig operationeel en kent een aantal doelenbanken
-
Blz. 226
Voorbereiding van de gebiedsgerichte aanpak in het gebied is gestart
-
Blz. 227
Realisatie pilot meten en monitoren binnen de gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 228
Resultaat indicatoren
-
Blz. 229
Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 230
Wat zien we?
-
Blz. 231
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 232
Doelstelling Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 233
Wij zorgen ervoor dat Fryslân mooi blijft.
-
Blz. 234
We werken samen met gemeenten, Wetterskip, organisaties die zich bezig houden met landschapsbehoud en beheer, experts, belangengroeperingen, boeren en burgers.
-
Blz. 235
Fryslân mooi houden doen we ook door inzet van het ruimtelijk ‘kwaliteitsteam’.
-
Blz. 236
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek.
-
Blz. 237
We werken samen met LF2028 en de Landschapstriënnale 2023 om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen en de dialoog aan te gaan.
-
Blz. 238
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen.
-
Blz. 239
We organiseren in 2023 samen met de partners een Friese Landschapstriënnale.
-
Blz. 240
Via het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
-
Blz. 241
Resultaat indicatoren
-
Blz. 242
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 243
Toelichting
-
Blz. 244
Resultaat indicatoren
-
Blz. 245
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 246
Beleidsveld 3.2. Landbouw
-
Blz. 247
Ambitie
-
Blz. 248
Wat zien we in beleidsveld Landbouw
-
Blz. 249
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 250
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 251
Doelstelling beleidsveld 3.2.
-
Blz. 252
We voeren de landbouwagenda uit
-
Blz. 253
We voeren de Regiodeal Natuur-inclusieve landbouw uit
-
Blz. 254
We faciliteren de oprichting van een kenniscluster verzilting, Living Lab Fryslân, Potato Valley, de Agrofoodsector/Dairy Valley.
-
Blz. 255
Resultaat indicatoren
-
Blz. 256
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 257
Toelichting
-
Blz. 258
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 259
Beleidsveld 3.3. Veenweide
-
Blz. 260
Wat zien we
-
Blz. 261
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
Wat gaan we daarvoor doen in 2023?
-
Blz. 264
Resultaat indicatoren
-
Blz. 265
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 266
Toelichting
-
Blz. 267
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 268
Beleidsveld 3.4. Water en Milieu
-
Blz. 269
Water - algemeen
-
Blz. 270
Wat zien we?
-
Blz. 271
Ambities
-
Blz. 272
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Doelstelling Water - algemeen
-
Blz. 275
De Blauwe Drager wordt opgeleverd en we nemen de leidende principes mee in de herziening van de Provinciale Omgevingsvisie en planvorming rondom het NPLG.
-
Blz. 276
Verder werken we aan hydrologische maatregelen en KRW doelen als belangrijk onderdeel van de planvorming in het NPLG.
-
Blz. 277
We vragen Wetterskip Fryslân om samen met ons en de natuurbeheerders afspraken te maken over de manier van inzet van natuurgebieden voor waterberging
-
Blz. 278
Met het oog op wateroverlast vragen wij Wetterskip Fryslân om in de periode 2023-2024 een maatregelenpakket op te stellen om waar nodig en gewenst situaties met wateroverlast te voorkomen.
-
Blz. 279
We werken met onze partners aan het ontwerp-gebiedsplan Dongeradielen.
-
Blz. 280
We werken samen met Wetterskip Fryslân verder aan de uitvoering van het maatregelenpakket KRW voor oppervlaktewater, op basis van de programmering per waterlichaam.
-
Blz. 281
We werken in de periode 2022-2025 de doelen en bescherming van niet-KRW oppervlaktewater verder uit.
-
Blz. 282
We voeren de maatregelen uit gericht op de kwaliteit van het grondwater, zoals opgenomen in de KRW-Nota Fryslân 2022-2027.
-
Blz. 283
Voor drinkwater gaan we de maatregelen uitvoeren die voor 2023 gepland zijn, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwater, voor bescherming wingebieden.
-
Blz. 284
We werken aan de herziening/ herijking van het beschermingsbeleid Drinkwater.
-
Blz. 285
We willen ten aanzien van verzilting een scherper beeld krijgen van zowel de hydrologische aspecten als de consequenties voor de landbouwkundige productie
-
Blz. 286
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
-
Blz. 287
Resultaat indicatoren
-
Blz. 288
VTH - Milieu en Natuur
-
Blz. 289
Wat zien we
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
Doelstelling VTH - Milieu en Natuur
-
Blz. 292
De uitvoering van de continue wettelijke taken die primair bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) liggen.
-
Blz. 293
De coördinatie van de samenwerking.
-
Blz. 294
Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde startnotitie bodembeleid, werken we het bodembeleid verder uit en leggen dat voor aan Provinciale Staten.
-
Blz. 295
Resultaat indicatoren
-
Blz. 296
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 297
Toelichting
-
Blz. 298
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 299
Beleidsveld 3.5. Energietransitie
-
Blz. 300
Wat zien we?
-
Blz. 301
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 302
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 303
Doelstelling beleidsveld 3.5.
-
Blz. 304
Onderstaande acties/resultaten voeren we uit, gebaseerd op het Energieprogramma 2022-2025 en vertaling naar het jaarplan 2023 (eind 2022 ontvangen Provinciale Staten het jaarplan voor 2023):
-
Blz. 305
We bereiden een nieuwe opdracht voor het FSFE voor en leggen deze voor aan Provinciale Staten
-
Blz. 306
Samen met de RES partners stellen we de RES 2.0 op en leggen deze voor aan Provinciale Staten
-
Blz. 307
Resultaat indicatoren
-
Blz. 308
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 309
Toelichting
-
Blz. 310
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 311
Beleidsveld 3.6. Transitie Omgevingswet
-
Blz. 312
Wat zien we?
-
Blz. 313
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 314
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 315
Doelstelling beleidsveld 3.6.
-
Blz. 316
Voor de implementatie van de Omgevingswet zetten we een tijdelijk programmateam in.
-
Blz. 317
We coördineren het opstellen van de programma’s onder de Omgevingswet.
-
Blz. 318
We zorgen bij de overgang voor de benodigde tijdelijke maatregelen en voor implementatie van het DSO in de bedrijfsvoering.
-
Blz. 319
We zorgen voor integrale en provincie brede monitoring voor omgevingswaarden.
-
Blz. 320
We zorgen voor verdere actualisatie van de Omgevingsverordening.
-
Blz. 321
We lossen knelpunten op die ontstaan direct na de inwerkingtreding van de OW.
-
Blz. 322
We beheren en monitoren eventuele tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) die nodig zijn om per 1 januari omgevingsdocumenten te kunnen publiceren in het DSO.
-
Blz. 323
We geven voorlichting aan en begeleiding initiatiefnemers.
-
Blz. 324
We beantwoorden vragen van burgers en bedrijven samen met de ketenpartners.
-
Blz. 325
Resultaat indicatoren
-
Blz. 326
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 327
Toelichting
-
Blz. 328
Programma 4: Economie
-
Blz. 329
Portefeuillehouders
-
Blz. 330
Ambities
-
Blz. 331
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 332
Verbonden partijen
-
Blz. 333
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 334
Toelichting
-
Blz. 335
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 336
Beleidsveld 4.1. Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 337
Wat zien we?
-
Blz. 338
Externe ontwikkelingen
-
Blz. 339
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 340
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 341
Doelstelling beleidsveld 4.1.
-
Blz. 342
Op het gebied van circulaire inkoop geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten.
-
Blz. 343
Om de ontwikkeling van nieuwe circulaire business modellen aan te jagen verstrekken we een bijdrage aan de Vereniging Circulair Fryslân (VCF).
-
Blz. 344
Op het gebied van innovatie gaan we onder de naam Founded in Friesland startups/scaleups verder helpen om impact te kunnen maken en daarin duurzaam door te kunnen groeien.
-
Blz. 345
In het ecosysteem gaan we vijf investeringsprogramma’s samen met stakeholders ontwikkelen, waarin innovatie en circulaire economie belangrijk aandachtspunt zijn.
-
Blz. 346
Resultaat indicatoren
-
Blz. 347
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 348
Toelichting
-
Blz. 349
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 350
Beleidsveld 4.2. Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 351
Wat zien we?
-
Blz. 352
Externe ontwikkelingen
-
Blz. 353
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 354
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 355
Doelstelling beleidsveld 4.2.
-
Blz. 356
Voor het versterken van het ondernemerschap willen we bedrijven verder helpen en worden bedrijven pro-actief benadert voor 1e lijnsadvisering via Ynbusiness.
-
Blz. 357
Exporterende bedrijven zijn robuuster en beter bestand tegen economische tegenslagen zo is gebleken.
-
Blz. 358
Samen met de drie provincies, de F4 gemeenten en de NOM wordt gewerkt aan een onderscheidend klimaat.
-
Blz. 359
Voor het versterken van het vestigingsklimaat wordt op het gebied van de bedrijventerreinen een regeling/pilot ontwikkeld.
-
Blz. 360
Resultaat indicatoren
-
Blz. 361
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 362
Toelichting
-
Blz. 363
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 364
Beleidsveld 4.3. Economische structuurversterking
-
Blz. 365
Wat zien we?
-
Blz. 366
Externe Ontwikkelingen
-
Blz. 367
Toelichting Economische Structuurversterking
-
Blz. 368
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 369
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 370
Doelstelling beleidsveld 4.3.
-
Blz. 371
Binnen Fryslân hebben we een vijftal kansrijke clusters, te weten: Watertech, Agro/Dairy/Food, Circulair Plastics, High Tech Systems en Materials (HTSM) en Maritiem.
-
Blz. 372
Om de verbinding tussen de clusters te maken gaan we samen met IPF en NOM een samenwerkingsconvenant tussen de Friese clusters (Watercampus/Wetsus, ICD, NTCP/Biosintrum, Maritiem en Dairy Campus) ondertekenen .
-
Blz. 373
Vanuit Fries Onderwijsakkoord projecten subsidiëren om de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt via doorlopende leerlijnen te stimuleren.
-
Blz. 374
Vanuit cluster watertechnologie voeren de WaterCampus partijen het WaterCampus Actieplan II uit.
-
Blz. 375
Vanuit HTSM cluster wordt een subsidiebijdrage verstrekt aan innovatiecluster Drachten (ICD) om de economische structuurversterking aan te jagen door in te zetten op R&D, data, scholing en human capital.
-
Blz. 376
Vanuit cluster Circulaire materialen verstrekken we een subsidie aan het NTCP om een wasinstallatie voor circulaire plastics te ontwikkelen en daarmee de verbinding te maken met cluster watertechnologie / Wetsus.
-
Blz. 377
Ter stimulering voor het oplossen van maatschappelijke opgaven als de energie transitie, de stikstofproblematiek en de ruimteontwikkeling zal samen met de Friese projectenmachine projecten ontwikkeld worden.
-
Blz. 378
Resultaat indicatoren
-
Blz. 379
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 380
Toelichting
-
Blz. 381
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 382
Beleidsveld 4.4. Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 383
Wat zien we?
-
Blz. 384
Externe ontwikkelingen
-
Blz. 385
Lobby
-
Blz. 386
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 387
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 388
Doelstelling beleidsveld 4.4.
-
Blz. 389
We voeren EuropaPact Fryslân uit (voorheen Friese projectmachine).
-
Blz. 390
Het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 heeft diverse openstellingen.
-
Blz. 391
Op het gebied van circulaire economie ontwikkelen we Europese projecten in samenwerking met andere vooruitstrevende regio’s op het gebied van circulariteit.
-
Blz. 392
Vanuit het JFT fonds willen we projecten ontwikkelen die werken aan een oplossing voor het arbeidsmarktvraagstuk.
-
Blz. 393
Resultaat indicatoren
-
Blz. 394
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 395
Toelichting
-
Blz. 396
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 397
Beleidsveld 4.5. Toerisme en recreatie
-
Blz. 398
Wat zien we?
-
Blz. 399
Externe ontwikkelingen
-
Blz. 400
Taak-, rol- en budgetvrijheid
-
Blz. 401
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 402
Doelstelling beleidsveld 4.5.
-
Blz. 403
Slimme groei
-
Blz. 404
Toekomstbestendige banen
-
Blz. 405
Destinatiemanagement
-
Blz. 406
Vitale Waterrecreatie
-
Blz. 407
Vitale logiesaccommodaties
-
Blz. 408
Dagrecreatieve netwerken
-
Blz. 409
Toeristische data op orde
-
Blz. 410
Resultaat indicatoren
-
Blz. 411
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 412
Toelichting
-
Blz. 413
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 414
Programma 5: Mienskip
-
Blz. 415
Portefeuillehouders
-
Blz. 416
Ambities
-
Blz. 417
Vastgestelde (beleids)notities
-
Blz. 418
Verbonden partijen
-
Blz. 419
Lasten en baten programma 5 Mienskip
-
Blz. 420
Toelichting
-
Blz. 421
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 422
Beleidsveld 5.1. Leefomjouwing
-
Blz. 423
Inleiding
-
Blz. 424
Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 425
Wat zien we?
-
Blz. 426
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 427
Doelstelling Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 428
We delen en ‘halen’ kennis.
-
Blz. 429
We ondersteunen initiatieven vanuit de Mienskip.
-
Blz. 430
We werken samen en sluiten aan op uitvoeringsplannen in de regio’s.
-
Blz. 431
Resultaat indicatoren
-
Blz. 432
Wonen
-
Blz. 433
Wat zien we?
-
Blz. 434
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 435
Doelstelling Wonen
-
Blz. 436
Samen met gemeenten voeren we regie op voldoende woningen en woningen die aansluiten bij de woonbehoefte van de inwoners van Fryslân.
-
Blz. 437
Samen met gemeenten en Rijk maken we woondeals waarin integrale aandacht is voor alle aspecten van de Volkshuisvesting en de wijze waarop we willen samenwerken.
-
Blz. 438
De Friese Planmonitor wordt geoptimaliseerd zodat we samen met gemeenten en Rijk de gemaakte afspraken over de woningbouwproductie kunnen monitoren.
-
Blz. 439
Samen met gemeenten en Rijk versnellen we de bouw van nieuwe woningen; hiervoor willen we een Fries Impulsteam opzetten.
-
Blz. 440
De Friese Wenjen monitor wordt verder geprofessionaliseerd en samen met de Friese kennispartners ondergebracht in een voor iedereen toegankelijk dashboard.
-
Blz. 441
We adviseren de Friese gemeenten bij het opstellen van hun woonzorgvisies.
-
Blz. 442
Op initiatief van de gemeenten, zorgpartijen en anderen werken we mee aan de bewustwording van ouderen over de manier waarop zij willen wonen als ze meer zorg nodig hebben en zelf minder mobiel worden.
-
Blz. 443
De resultaten uit het onderzoek naar de kwaliteit van de woningvoorraad worden vertaald naar een Fries plan van aanpak en een herstructureringsfonds.
-
Blz. 444
We ondersteunen gemeenten bij hun aanvragen voor de Rijksregeling Volkshuisvestingsfonds en aanvragen bij de Europese Unie voor de aanpak van de bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 445
Uitvoering van de regeling Herbestemming.
-
Blz. 446
Resultaat indicatoren
-
Blz. 447
Sociaal beleid
-
Blz. 448
Wat zien we?
-
Blz. 449
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 450
Doelstelling Sociaal beleid
-
Blz. 451
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid, het bestrijden van discriminatie, of het verbeteren van de situatie van mensen die zorg nodig hebben.
-
Blz. 452
We maken de uitvoering van het project ‘Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk.
-
Blz. 453
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023).
-
Blz. 454
We faciliteren de bestuurstafel Seker en Sûn en het het gesprek over en oplossingsrichtingen voor de gevolgen van de personeelstekorten in zorg en welzijn (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
-
Blz. 455
We maken het project Financieel Fit Fryslân mogelijk met als doel het verminderen van armoede en schulden (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
-
Blz. 456
Overeenkomstig de motie van Provinciale Staten bij de behandeling van de Kadernota van 29 juni 2022, maken we regenboogbeleid en ontwikkelen we een visie op de Reinbôgeprovinsje Fryslân.
-
Blz. 457
Resultaat indicatoren
-
Blz. 458
Sportbeleid
-
Blz. 459
Wat zien we?
-
Blz. 460
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 461
Doelstelling Sportbeleid
-
Blz. 462
We subsidiëren Sport Fryslân, de Fryske sportbonden Frysk Ljeppers Boun, Stichting Foar de Neiteam, Koninklijke Watersportvereniging Sneek, Koninklijke Nederlandse Kaatsbon en Dambûn Frysk Spul, en Fryske sportevenementen.
-
Blz. 463
We subsidiëren het project Schoolschaatsen.
-
Blz. 464
We subsidiëren het project Skoallekeatsen.
-
Blz. 465
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport.
-
Blz. 466
We dragen bij aan het project ‘Sport yn Beweging’.
-
Blz. 467
We subsidiëren grootschalige sportevenementen.
-
Blz. 468
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit.
-
Blz. 469
We bevorderen de organisatie van de Fryske Olympiade; een sportevenement waar de Friese sporten kaatsen, fierljeppen en skûtsjesilen tegelijkertijd plaatsvinden.
-
Blz. 470
We subsidiëren Topsport Noord en het TeamNLcenter Noord (voorheen: Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en zijn aandeelhouder van Thialf.
-
Blz. 471
We voeren lobbyactiviteiten uit gericht op het binnenhalen van internationale grootschalige sportevenementen.
-
Blz. 472
We dragen via een subsidie bij aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten (regionale voorziening - 50m zwembad zowel topsport als recreatie).
-
Blz. 473
Resultaat indicatoren
-
Blz. 474
Rol-, taak-, en budgetvrijheid
-
Blz. 475
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 476
Toelichting
-
Blz. 477
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 478
Beleidsveld 5.2. Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 479
Wat zien we?
-
Blz. 480
Externe ontwikkelingen
-
Blz. 481
Taak-, rol en budgetvrijheid
-
Blz. 482
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 483
Doelstelling beleidsveld 5.2.
-
Blz. 484
Ambitie 1 – Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
-
Blz. 485
Ambitie 2 – Ynnovaasje & eksperimint
-
Blz. 486
Ambitie 3 – Kultuer yn ‘e Mienskip
-
Blz. 487
Ambitie 5 - Ferhaal fan Fryslân
-
Blz. 488
Ambitie 6 – Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
-
Blz. 489
Ambitie 8a - Erfgoed ûntwikkele – Cultuurhistorie
-
Blz. 490
Ambitie 8b - Erfgoed ûntwikkele – Archeologie
-
Blz. 491
Ambitie 8c - Erfgoed ûntwikkele – Monumenten
-
Blz. 492
Resultaat indicatoren
-
Blz. 493
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 494
Toelichting
-
Blz. 495
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 496
Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
-
Blz. 497
Wat sjogge wy?
-
Blz. 498
Taak-, rol, en budzjetfrijheid
-
Blz. 499
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 500
Doelstelling beliedsfjild 5.3.
-
Blz. 501
Ambysje 7A: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn it ûnderwiis:
-
Blz. 502
Ambysje 7B: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús iepenbiere libben
-
Blz. 503
Ambysje 7C: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús frije tiid
-
Blz. 504
Resultaatyndikatoaren
-
Blz. 505
Wat mei it kostje?
-
Blz. 506
Toelichting
-
Blz. 507
Tabel 2
-
Blz. 508
Beleidsveld 5.3. Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 509
Wat zien we?
-
Blz. 510
Taak-, rol, en budgetvrijheid
-
Blz. 511
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 512
Doelstelling beleidsveld 5.3.
-
Blz. 513
Ambitie 7A: een vanzelfsprekende plek van het Fries in het onderwijs
-
Blz. 514
Ambitie 7B: een vanzelfsprekende plaats van het Fries in ons openbare leven
-
Blz. 515
Ambitie 7C: een vanzelfsprekende plek van het Fries in onze vrije tijd
-
Blz. 516
Resultaat indicatoren
-
Blz. 517
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 518
Toelichting
-
Blz. 519
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 520
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 521
Portefeuillehouder
-
Blz. 522
Ambities
-
Blz. 523
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 524
Verbonden partijen
-
Blz. 525
Toelichting
-
Blz. 526
Beleidsveld 6.1. Mensen
-
Blz. 527
Wat zien we?
-
Blz. 528
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 529
Doelstelling beleidsveld 6.1.
-
Blz. 530
We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
-
Blz. 531
We doorlopen een organisatie ontwikkeltraject, dat leidt tot een integrale en gestructureerde aanpak van HR thema’s.
-
Blz. 532
We voeren programma’s uit gericht op leiderschap (MD, management development) en Leren en Ontwikkelen, met specifieke aandacht voor (persoonlijk) leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.
-
Blz. 533
We zorgen ervoor dat elk team beschikt over een teamplan SPP, als afgeleide van de organisatie brede notitie SPP, dat is inzicht heeft in de beschikbare en benodigde kwaliteit en kwantiteit van het team.
-
Blz. 534
We doen pro actief aan arbeidsmarktcommunicatie, gericht op de provincie als aantrekkelijke werkgever
-
Blz. 535
We geven invulling aan inclusiviteit en diversiteit
-
Blz. 536
We geven invulling aan ‘resultaat 60’ uit het bestuursakkoord ‘Lok op 1’ over gedeeld werkgeverschap / shared services.
-
Blz. 537
Resultaat indicatoren
-
Blz. 538
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 539
Toelichting
-
Blz. 540
Toelichting
-
Blz. 541
Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
-
Blz. 542
Wat zien we?
-
Blz. 543
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 544
Doelstelling beleidsveld 6.2.
-
Blz. 545
We starten met de uitvoering van de digitaliseringsstrategie. Hiervoor wordt het programma Digitale Transformatie ingericht.*)
-
Blz. 546
Er wordt een nulmeting uitgevoerd om de digitale vaardigheid van collega’s te meten.
-
Blz. 547
We zorgen er met behulp van ‘projectportfolio management’ voor dat de schaarse capaciteit en middelen worden ingezet op de projecten die naar verwachting de meeste impact hebben op organisatiedoelstellingen
-
Blz. 548
We voeren stapsgewijs een herinrichting van het provinciehuis door, gericht op ontmoeten, samenwerken en ‘plaats-onafhankelijk’ werken
-
Blz. 549
We zorgen ervoor dat alle vergaderruimtes worden voorzien van hybride vergaderfaciliteiten
-
Blz. 550
We geven verdere uitvoering aan de geplande energiebesparende maatregelen voor het Provinsjehûs en de provinciale steunpunten.
-
Blz. 551
We werken een plan uit met concrete (investerings-)voorstellen voor het opwekken van duurzame energie zoals zonne-energie op eigen gronden en lokale productie van groen gas.
-
Blz. 552
We implementeren versneld een nieuwe vorm van duurzame en lokale inkoop van energie. Dit doen we gezamenlijk met Friese gemeenten in OVEF-verband.
-
Blz. 553
Resultaat indicatoren
-
Blz. 554
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 555
Toelichting
-
Blz. 556
Toelichting
-
Blz. 557
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 558
Portefeuillehouder
-
Blz. 559
Verbonden partijen
-
Blz. 560
Lasten, baten en onvoorzien
-
Blz. 561
Opbouw lasten en baten
-
Blz. 562
Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
-
Blz. 563
Provinciefonds
-
Blz. 564
Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 565
inleiding
-
Blz. 566
Beleidsveld 7.3. Dividenden
-
Blz. 567
Dividenden
-
Blz. 568
toelichting
-
Blz. 569
Beleidsveld 7.4. Financieringsrente
-
Blz. 570
Financieringsrente
-
Blz. 571
Beleidsveld 7.5. Interne financiering
-
Blz. 572
Interne financiering
-
Blz. 573
Beleidsveld 7.6. Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 574
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 575
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 576
Doelstelling beleidsveld 7.6.
-
Blz. 577
Europese middelen
-
Blz. 578
Tabel
-
Blz. 579
Toelichting
-
Blz. 580
Beleidsveld 7.7. Werken voor derden
-
Blz. 581
Werken voor derden
-
Blz. 582
Beleidsveld 7.8. Onvoorzien
-
Blz. 583
Onvoorzien
-
Blz. 584
Paragraafs
-
Blz. 585
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
-
Blz. 586
Inleiding
-
Blz. 587
1 – Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 588
2 – Grondwaterbelasting
-
Blz. 589
3 – Leges
-
Blz. 590
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
-
Blz. 591
Inleiding
-
Blz. 592
1 – Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 593
2 – Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 594
3 – Weerstandsvermogen
-
Blz. 595
4 – Mutaties risico’s
-
Blz. 596
5 – De risico’s
-
Blz. 597
5 - Toelichting op tabel
-
Blz. 598
6 – Financiële kengetallen
-
Blz. 599
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 600
Inleiding
-
Blz. 601
1 – Onderhoud infrastructuur
-
Blz. 602
2 – Onderhoud gebouwen
-
Blz. 603
3 – Middelen kapitaalgoederen
-
Blz. 604
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
-
Blz. 605
Inleiding
-
Blz. 606
1 - Ontwikkeling financieringssaldo
-
Blz. 607
2 - Financiering en beleggingen
-
Blz. 608
3 –Revolverende middelen
-
Blz. 609
4 – Toerekening van rente
-
Blz. 610
5 - Risicobeheer Treasury
-
Blz. 611
6 - Ontwikkeling financiële markten
-
Blz. 612
Paragraaf 5. Verbonden partijen
-
Blz. 613
1 – Inleiding
-
Blz. 614
2 – Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 615
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 616
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 617
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 618
Categorie 4: Overige verbonden partijen
-
Blz. 619
Financiële risico’s provincie
-
Blz. 620
Paragraaf 6. Grondbeleid
-
Blz. 621
6.1 Samenvatting grondbezit
-
Blz. 622
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 623
6.3 Risico’s
-
Blz. 624
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 625
Inleiding
-
Blz. 626
De inzet van personeel
-
Blz. 627
Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 628
Het programma Digitale Transformatie
-
Blz. 629
De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 630
De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 631
De rechtmatige organisatie
-
Blz. 632
Paragraaf 8. VTH taken
-
Blz. 633
Inleiding
-
Blz. 634
Bevoegd bestuursorgaan
-
Blz. 635
Uitvoering
-
Blz. 636
Mandaat
-
Blz. 637
VTH bijdrage aan doelen
-
Blz. 638
VTH beleid
-
Blz. 639
VTH uitvoeringsprogramma en – jaarverslag
-
Blz. 640
Wet natuurbescherming
-
Blz. 641
Inhoudelijke speerpunten
-
Blz. 642
Startnotitie-/Transitie Bodembeleid
-
Blz. 643
Mijnbouw
-
Blz. 644
Paragraaf 9. Grote projecten
-
Blz. 645
Inleiding
-
Blz. 646
Overzicht projecten
-
Blz. 647
1 Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 648
1a Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 649
1b. Capaciteitsvergroting spoorverbinding Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 650
2 De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
-
Blz. 651
2a Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 652
2b Vismigratierivier
-
Blz. 653
2c De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 654
3 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 655
4 Programma Natuur
-
Blz. 656
5 Veenweide
-
Blz. 657
5a Veenweideprogramma
-
Blz. 658
5b Aldeboarn- De Deelen
-
Blz. 659
5c Hegewarren
-
Blz. 660
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
-
Blz. 661
Inleiding
-
Blz. 662
Regionale Samenwerking
-
Blz. 663
Samenwerking met de Mienskip
-
Blz. 664
LEADER/POP3
-
Blz. 665
Samenwerking De Friese Aanpak
-
Blz. 666
Samenwerken in het bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden.
-
Blz. 667
Het interbestuurlijk programma
-
Blz. 668
Finansjele begrutting
-
Blz. 669
Introductie op financiële begroting 2023
-
Blz. 670
Introductie
-
Blz. 671
Ontwikkeling financieel kader
-
Blz. 672
Financieel kader Begroting 2023
-
Blz. 673
1 – Onze uitgangspunten
-
Blz. 674
2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 675
Toelichting
-
Blz. 676
3 - Ontwikkeling baten en lasten
-
Blz. 677
3b
-
Blz. 678
3b - toelichting
-
Blz. 679
Baten
-
Blz. 680
Baten 2
-
Blz. 681
Opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB)
-
Blz. 682
Rendement vermogen
-
Blz. 683
Dividend
-
Blz. 684
Lasten
-
Blz. 685
Toelichting lasten
-
Blz. 686
4 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 687
4 - toelichting
-
Blz. 688
Overzicht van lasten en baten in de begroting
-
Blz. 689
3.3 Overzicht van lasten en baten in de begroting
-
Blz. 690
I - Overzicht van lasten en baten programma’s
-
Blz. 691
Toelichting
-
Blz. 692
Begrotingswijzigingen
-
Blz. 693
II - Overzicht van investeringen *): uitgaven en bijdragen van derden 2022
-
Blz. 694
toelichting
-
Blz. 695
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 696
3.4 Financiële positie
-
Blz. 697
Bestaand versus nieuw beleid
-
Blz. 698
Bestaand versus nieuw beleid -2
-
Blz. 699
Toelichting
-
Blz. 700
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 701
Raming van het EMU-saldo
-
Blz. 702
Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 703
Stand van de investeringen
-
Blz. 704
Financiering
-
Blz. 705
Financiering -2
-
Blz. 706
Financiering -3
-
Blz. 707
Financiering -4
-
Blz. 708
Stand en verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 709
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 710
Taheakken
-
Blz. 711
Bijlage 1. Onderhanden en opgeleverde investeringen
-
Blz. 712
Onderhanden en opgeleverde investeringen
-
Blz. 713
Bijlage 1 - uitgebreid
-
Blz. 714
Bijlage 2. Begrotingswijzigingen: van 1e bestuursrapportage 2022 naar begroting 2023
-
Blz. 715
Inleiding
-
Blz. 716
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 717
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 718
Programma 3: Omgeving
-
Blz. 719
Programma 4: Economie
-
Blz. 720
Programma 5: Mienskip
-
Blz. 721
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 722
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 723
Bijlage 3. Verloop vaste activa
-
Blz. 724
Verloop vaste activa
-
Blz. 725
Bijlage 4. Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 726
Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 727
Reserves
-
Blz. 728
Voorzieningen
-
Blz. 729
Overlopende passiva
-
Blz. 730
Tabel 2
-
Blz. 731
Tabel 3
-
Blz. 732
Toelichting tabel 3
-
Blz. 733
Bijlage 5. Overzicht tijdelijke budgetten
-
Blz. 734
Overzicht tijdelijke budgetten
-
Blz. 735
Bijlage 6. Raming van het EMU-saldo
-
Blz. 736
Raming van het EMU-saldo
-
Blz. 737
Toelichting
-
Blz. 738
Bijlage 7. Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 739
Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 740
Bijlage 8. Uitgangspunten begroting 2023
-
Blz. 741
Gronden van de ramingen
-
Blz. 742
Toelichting op de uitgangspunten
-
Blz. 743
Bijlage 9. Voorstellen kadernota 2023
-
Blz. 744
Voorstellen kadernota 2023
-
Blz. 745
Noot
-
Blz. 746
Bijlage 10. Subsidiestaat begroting 2023
-
Blz. 747
Inleiding
-
Blz. 748
Boekjaarsubsidies
-
Blz. 749
Subsidiestaat
-
Blz. 750
Bijlage 11. Overzicht geraamde lasten en baten per BBV taakveld
-
Blz. 751
Bijlage 11
-
Blz. 752
Bijlage 12. Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
-
Blz. 753
Programma 1
-
Blz. 754
Programma 1 - deel 2
-
Blz. 755
Programma 2
-
Blz. 756
Programma 3
-
Blz. 757
Programma 3.2
-
Blz. 758
Programma 3.3
-
Blz. 759
Programma 4
-
Blz. 760
Programma 4
-
Blz. 761
Programma 5
-
Blz. 762
Bijlage 13. Begrippenlijst
-
Blz. 763
Begrippenlijst
-
Blz. 764
Bijlage 14. Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 765
Kerngegevens Fryslân
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap