Wat we al langer zien is dat de rol van de overheid aan het veranderen is. Steeds vaker zijn we als overheid niet de partij die een meer ‘directieve’ rol heeft, maar zoeken we de samenwerking om gezamenlijk ambities te formuleren en te realiseren of krijgen we een meer faciliterende rol.
Deze transitie is een aantal jaren geleden ingezet en gaat de komende jaren onverminderd door. In 2016 is bijvoorbeeld de keuze gemaakt om opgavengestuurd te gaan werken. Het hybride en gebiedsgericht werken zal verder toenemen en ook het werken als één overheid, samen met de Friese gemeenten en het Wetterskip.
Provinciale Staten maken de keuzes over de uitvoering van taken en de rol van de provincie daarbij. Landelijk worden die keuzes bijvoorbeeld ingegeven door het Nationaal programma landelijk gebied en de aanpak stikstof. De provinciale inzet op deze thema’s neemt toe en de rol van de provincie op deze terreinen verandert. Op basis van de notities ZBB (zero based budgetting), de benchmark provincies en SPP (strategische personeelsplanning hebben Provinciale Staten inzicht gekregen in de uitvoering van het provinciale takenpakket en de inzet van de organisatie. Op basis hiervan kunnen Provinciale Staten, nu en in de toekomst, keuzes maken en die keuzes zijn input voor de organisatie om gestructureerd en integraal uitvoering te geven aan het HR beleid, met belangrijke instrumenten als SPP, leren en ontwikkelen, goed werkgeverschap, in, door en uitstroom etc.
Een belangrijke externe ontwikkeling is dat er een enorme krapte is ontstaan op de arbeidsmarkt en dat de tarieven toenemen. Het was al moeilijk om gekwalificeerd personeel te werven op het gebied van ICT, water, wonen etc, maar we zien dat dit op meer terreinen gaat spelen. Daarnaast zien we ook dat de toenemende verharding en polarisatie in de samenleving ook zijn effect heeft op medewerkers, bijvoorbeeld op het gevoel van veiligheid.
Naast krapte op de arbeidsmarkt hebben we te maken met geopolitieke ontwikkelingen en een hoge inflatie, met als gevolg een stijging van de CAO en hogere structurele lasten.
De ontwikkelingen die hierboven zijn geschetst, hangen allemaal met elkaar samen en zijn ook urgent. In 2022 is daarom een organisatie ontwikkeltraject gestart. Dit traject richt zich op het brede aspect van de benodigde structuur/inrichting tot de cultuur van de organisatie om het concept van opgavengestuurd uit te voeren en gaat specifiek over zaken als leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.