Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Begrutting 2023 yn ien opsjoch
Begroting 2023 in één oogopslag
Inleiding
Gearfetting
Samenvatting
Programma 1: Bestuur
Programma 2: Infrastructuur
Programma 3: Omgeving
Programma 4: Economie
Programma 5: Mienskip
Programma 6: Bedrijfsvoering
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
Paragraafs
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
Paragraaf 5. Verbonden partijen
Paragraaf 6. Grondbeleid
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
Paragraaf 8. VTH taken
Paragraaf 9. Grote projecten
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
Finansjele begrutting
Introductie op financiële begroting 2023
Ontwikkeling financieel kader
Overzicht van lasten en baten in de begroting
Uiteenzetting financiële positie
Taheakken
Bijlage 1. Onderhanden en opgeleverde investeringen
Bijlage 2. Begrotingswijzigingen: van 1e bestuursrapportage 2022 naar begroting 2023
Bijlage 3. Verloop vaste activa
Bijlage 4. Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Bijlage 5. Overzicht tijdelijke budgetten
Bijlage 6. Raming van het EMU-saldo
Bijlage 7. Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Bijlage 8. Uitgangspunten begroting 2023
Bijlage 9. Voorstellen kadernota 2023
Bijlage 10. Subsidiestaat begroting 2023
Bijlage 11. Overzicht geraamde lasten en baten per BBV taakveld
Bijlage 12. Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
Bijlage 13. Begrippenlijst
Bijlage 14. Trends Staat van Fryslân
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Begrutting 2023 yn ien opsjoch
Begroting 2023 in één oogopslag
Inleiding
Gearfetting
Samenvatting
Programma 1: Bestuur
Programma 2: Infrastructuur
Programma 3: Omgeving
Programma 4: Economie
Programma 5: Mienskip
Programma 6: Bedrijfsvoering
Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
Paragraafs
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
Paragraaf 5. Verbonden partijen
Paragraaf 6. Grondbeleid
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
Paragraaf 8. VTH taken
Paragraaf 9. Grote projecten
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
Finansjele begrutting
Introductie op financiële begroting 2023
Ontwikkeling financieel kader
Overzicht van lasten en baten in de begroting
Uiteenzetting financiële positie
Taheakken
Bijlage 1. Onderhanden en opgeleverde investeringen
Bijlage 2. Begrotingswijzigingen: van 1e bestuursrapportage 2022 naar begroting 2023
Bijlage 3. Verloop vaste activa
Bijlage 4. Verloop reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Bijlage 5. Overzicht tijdelijke budgetten
Bijlage 6. Raming van het EMU-saldo
Bijlage 7. Aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Bijlage 8. Uitgangspunten begroting 2023
Bijlage 9. Voorstellen kadernota 2023
Bijlage 10. Subsidiestaat begroting 2023
Bijlage 11. Overzicht geraamde lasten en baten per BBV taakveld
Bijlage 12. Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
Bijlage 13. Begrippenlijst
Bijlage 14. Trends Staat van Fryslân
Overzicht
Tonen
Resultaten (207)
Ambitie 1 – Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
Ambitie 2 – Ynnovaasje & eksperimint
Ambitie 3 – Kultuer yn ‘e Mienskip
Ambitie 5 - Ferhaal fan Fryslân
Ambitie 6 – Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
Ambitie 7A: een vanzelfsprekende plek van het Fries in het onderwijs
Ambitie 7B: een vanzelfsprekende plaats van het Fries in ons openbare leven
Ambitie 7C: een vanzelfsprekende plek van het Fries in onze vrije tijd
Ambitie 8a - Erfgoed ûntwikkele – Cultuurhistorie
Ambitie 8b - Erfgoed ûntwikkele – Archeologie
Ambitie 8c - Erfgoed ûntwikkele – Monumenten
Ambysje 7A: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn it ûnderwiis:
Ambysje 7B: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús iepenbiere libben
Ambysje 7C: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús frije tiid
Bestuurlijke samenwerking in Noord Nederland op het gebied van Public Affairs / lobby wordt ambtelijk ondersteund door de dienst.
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
Binnen Fryslân hebben we een vijftal kansrijke clusters, te weten: Watertech, Agro/Dairy/Food, Circulair Plastics, High Tech Systems en Materials (HTSM) en Maritiem.
Dagrecreatieve netwerken
De Blauwe Drager wordt opgeleverd en we nemen de leidende principes mee in de herziening van de Provinciale Omgevingsvisie en planvorming rondom het NPLG.
De coördinatie van de samenwerking.
De CvdK brengt 4 ambtsbezoeken aan gemeenten.
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
De CvdK voert 7 klankbordgesprekken met burgemeesters.
De CvdK ziet toe op het orderlijk verloop van minimaal 5 procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
De Friese Planmonitor wordt geoptimaliseerd zodat we samen met gemeenten en Rijk de gemaakte afspraken over de woningbouwproductie kunnen monitoren.
De Friese Wenjen monitor wordt verder geprofessionaliseerd en samen met de Friese kennispartners ondergebracht in een voor iedereen toegankelijk dashboard.
De griffie verzorgt in 2023 een introductie- en opleidingsprogramma voor de nieuwe Staten
De jaarlijkse Friese ondermijningsconferentie vindt plaats.
De resultaten uit het onderzoek naar de kwaliteit van de woningvoorraad worden vertaald naar een Fries plan van aanpak en een herstructureringsfonds.
De stikstofbank is volledig operationeel en kent een aantal doelenbanken
De uitvoering van de continue wettelijke taken die primair bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) liggen.
Deelname aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel
Destinatiemanagement
Er komt een ‘Eindbalans’ over de bestuursperiode 2019-2023: ‘Lok op1’.
Er komt een overdrachtsdossier en inwerkprogramma voor het nieuwe college.
Er vindt minimaal één bestuurlijke bijeenkomst plaats in het kader van het bestuurlijk arrangement met Zeeland en het ministerie van BZK.
Er wordt een nulmeting uitgevoerd om de digitale vaardigheid van collega’s te meten.
Er wordt, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, langs twee sporen samengewerkt met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
Europese middelen
Exporterende bedrijven zijn robuuster en beter bestand tegen economische tegenslagen zo is gebleken.
Friese deelname aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen- Nederland
Fryske borrel: eenmaal per jaar organiseert de provincie Fryslân een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag
Fryslân mooi houden doen we ook door inzet van het ruimtelijk ‘kwaliteitsteam’.
Gedeputeerde Staten zorgen ervoor dat Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende rol goed kunnen uitvoeren.
Het (financieel) afronden van aantal van de grote infraprojecten, zoals De Centrale As en Knooppunt Joure
Het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 heeft diverse openstellingen.
Het organiseren van de jaarlijkse Fryslândei in Brussel
In 2023 werken we verder aan de opvolging van de aanbevelingen voor samenwerking met Wetterskip Fryslân. We voeren regie op de samenwerking in 4 bestuurlijke bijeenkomsten.
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023).
In het ecosysteem gaan we vijf investeringsprogramma’s samen met stakeholders ontwikkelen, waarin innovatie en circulaire economie belangrijk aandachtspunt zijn.
In het kader van het herstelprogramma biodiversiteit werken we toe naar de volgende resultaten:
Met het oog op wateroverlast vragen wij Wetterskip Fryslân om in de periode 2023-2024 een maatregelenpakket op te stellen om waar nodig en gewenst situaties met wateroverlast te voorkomen.
Naar verwachting worden er, op basis van voorgaande jaren, 150 Koninklijke waarderingen verleend.
Om de ontwikkeling van nieuwe circulaire business modellen aan te jagen verstrekken we een bijdrage aan de Vereniging Circulair Fryslân (VCF).
Om de verbinding tussen de clusters te maken gaan we samen met IPF en NOM een samenwerkingsconvenant tussen de Friese clusters (Watercampus/Wetsus, ICD, NTCP/Biosintrum, Maritiem en Dairy Campus) ondertekenen .
Onderstaande acties/resultaten voeren we uit, gebaseerd op het Energieprogramma 2022-2025 en vertaling naar het jaarplan 2023 (eind 2022 ontvangen Provinciale Staten het jaarplan voor 2023):
Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde startnotitie bodembeleid, werken we het bodembeleid verder uit en leggen dat voor aan Provinciale Staten.
Op het gebied van circulaire economie ontwikkelen we Europese projecten in samenwerking met andere vooruitstrevende regio’s op het gebied van circulariteit.
Op het gebied van circulaire inkoop geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten.
Op het gebied van innovatie gaan we onder de naam Founded in Friesland startups/scaleups verder helpen om impact te kunnen maken en daarin duurzaam door te kunnen groeien.
Op initiatief van de gemeenten, zorgpartijen en anderen werken we mee aan de bewustwording van ouderen over de manier waarop zij willen wonen als ze meer zorg nodig hebben en zelf minder mobiel worden.
Overeenkomstig de motie van Provinciale Staten bij de behandeling van de Kadernota van 29 juni 2022, maken we regenboogbeleid en ontwikkelen we een visie op de Reinbôgeprovinsje Fryslân.
Realisatie pilot meten en monitoren binnen de gebiedsgerichte aanpak
Realisatie van de resterende NABO’s
Samen met de drie provincies, de F4 gemeenten en de NOM wordt gewerkt aan een onderscheidend klimaat.
Samen met de RES partners stellen we de RES 2.0 op en leggen deze voor aan Provinciale Staten
Samen met gemeenten en Rijk maken we woondeals waarin integrale aandacht is voor alle aspecten van de Volkshuisvesting en de wijze waarop we willen samenwerken.
Samen met gemeenten en Rijk versnellen we de bouw van nieuwe woningen; hiervoor willen we een Fries Impulsteam opzetten.
Samen met gemeenten voeren we regie op voldoende woningen en woningen die aansluiten bij de woonbehoefte van de inwoners van Fryslân.
Slimme groei
Ter stimulering voor het oplossen van maatschappelijke opgaven als de energie transitie, de stikstofproblematiek en de ruimteontwikkeling zal samen met de Friese projectenmachine projecten ontwikkeld worden.
Toekomstbestendige banen
Toeristische data op orde
Uitvoering van de regeling Herbestemming.
Vanuit cluster Circulaire materialen verstrekken we een subsidie aan het NTCP om een wasinstallatie voor circulaire plastics te ontwikkelen en daarmee de verbinding te maken met cluster watertechnologie / Wetsus.
Vanuit cluster watertechnologie voeren de WaterCampus partijen het WaterCampus Actieplan II uit.
Vanuit Fries Onderwijsakkoord projecten subsidiëren om de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt via doorlopende leerlijnen te stimuleren.
Vanuit het JFT fonds willen we projecten ontwikkelen die werken aan een oplossing voor het arbeidsmarktvraagstuk.
Vanuit HTSM cluster wordt een subsidiebijdrage verstrekt aan innovatiecluster Drachten (ICD) om de economische structuurversterking aan te jagen door in te zetten op R&D, data, scholing en human capital.
Verder werken we aan hydrologische maatregelen en KRW doelen als belangrijk onderdeel van de planvorming in het NPLG.
Via de nieuwe aanbesteding van het openbaar busvervoer in Fryslân willen wij meer zero-emissie bussen voorschrijven.
Via het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek.
Vitale logiesaccommodaties
Vitale Waterrecreatie
Voor alle andere natuurgerelateerde onderwerpen (ontwikkelopgave NNN, beheer (agrarische) natuurgebieden, soorten, N2000, Nationale Parken)
Voor de implementatie van de Omgevingswet zetten we een tijdelijk programmateam in.
Voor drinkwater gaan we de maatregelen uitvoeren die voor 2023 gepland zijn, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwater, voor bescherming wingebieden.
Voor het versterken van het ondernemerschap willen we bedrijven verder helpen en worden bedrijven pro-actief benadert voor 1e lijnsadvisering via Ynbusiness.
Voor het versterken van het vestigingsklimaat wordt op het gebied van de bedrijventerreinen een regeling/pilot ontwikkeld.
Voor wat betreft de treinconcessie zetten wij de gesprekken tot een mogelijke herijking van de treinconcessie voort met de huidige vervoerder.
Voorbereiding van de gebiedsgerichte aanpak in het gebied is gestart
We adviseren de Friese gemeenten bij het opstellen van hun woonzorgvisies.
We beantwoorden vragen van burgers en bedrijven samen met de ketenpartners.
We beheren en monitoren eventuele tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) die nodig zijn om per 1 januari omgevingsdocumenten te kunnen publiceren in het DSO.
We bereiden een nieuwe opdracht voor het FSFE voor en leggen deze voor aan Provinciale Staten
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen.
We betrekken jongeren actief bij de politiek
We bevorderen de organisatie van de Fryske Olympiade; een sportevenement waar de Friese sporten kaatsen, fierljeppen en skûtsjesilen tegelijkertijd plaatsvinden.
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid, het bestrijden van discriminatie, of het verbeteren van de situatie van mensen die zorg nodig hebben.
We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
We brengen provinciale politiek onder de aandacht
We coördineren het opstellen van de programma’s onder de Omgevingswet.
We delen en ‘halen’ kennis.
We doen pro actief aan arbeidsmarktcommunicatie, gericht op de provincie als aantrekkelijke werkgever
We doen vanuit bestuurlijke samenwerking regiodeal aanvragen voor de regio’s Wadden en NW.
We doorlopen een organisatie ontwikkeltraject, dat leidt tot een integrale en gestructureerde aanpak van HR thema’s.
We dragen bij aan de ontwikkeling van het provinciale beleidsproces
We dragen bij aan het project ‘Sport yn Beweging’.
We dragen via een subsidie bij aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten (regionale voorziening - 50m zwembad zowel topsport als recreatie).
We faciliteren de bestuurstafel Seker en Sûn en het het gesprek over en oplossingsrichtingen voor de gevolgen van de personeelstekorten in zorg en welzijn (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
We faciliteren de integrale gebiedsontwikkeling met de uitvoering van het Fries Programma Waddenkust
We faciliteren de oprichting van een kenniscluster verzilting, Living Lab Fryslân, Potato Valley, de Agrofoodsector/Dairy Valley.
We gaan van start met nieuwe werkwijzen voor regionale samenwerking.
We geven invulling aan ‘resultaat 60’ uit het bestuursakkoord ‘Lok op 1’ over gedeeld werkgeverschap / shared services.
We geven invulling aan inclusiviteit en diversiteit
We geven met een uitvoeringsparagraaf/werkwijze bij de beleidsbrief grote maatschappelijke initiatieven praktisch invulling aan het faciliteren van maatschappelijke initiatieven.
We geven samen met de provincies Noord-Holland en Groningen uitvoering aan het Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking inhoud aan de gezamenlijk afgesproken opgaven voor de regio’s NO en ZO.
We geven vanuit bestuurlijke samenwerking uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Leeuwarden.
We geven verdere uitvoering aan de geplande energiebesparende maatregelen voor het Provinsjehûs en de provinciale steunpunten.
We geven voorlichting aan en begeleiding initiatiefnemers.
We hebben middelen gereserveerd voor de vervanging en het jaarlijkse beheer en onderhoud van de HRMK-spoorbrug.
We implementeren versneld een nieuwe vorm van duurzame en lokale inkoop van energie. Dit doen we gezamenlijk met Friese gemeenten in OVEF-verband.
We laten de overweg in de Hogeweg bij Den Horn (provincie Groningen) aanpassen.
We laten inwoners kennis maken met de politiek
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Integraal Beheerplan Waddenzee
We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
We lossen knelpunten op die ontstaan direct na de inwerkingtreding van de OW.
We maken afspraken met gemeenten over de realisatie van (delen van) hoofdfietsroutes over langere afstand.
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk
We maken de uitvoering van het project ‘Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk.
We maken een uitvoeringsprogramma voor het Regionale Mobiliteitsprogramma voor de komende 2 tot 5 jaar
We maken het project Financieel Fit Fryslân mogelijk met als doel het verminderen van armoede en schulden (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
We maken in de Kerngroep Verkeershandhaving afspraken over intensivering van het aantal Alcohol/Drugs controles.
We maken met het Rijk afspraken in het MIRT-overleg.
We nemen vier keer deel aan een bestuurlijke mijnbouwtafel.
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK
We ondersteunen gemeenten bij hun aanvragen voor de Rijksregeling Volkshuisvestingsfonds en aanvragen bij de Europese Unie voor de aanpak van de bestaande woningvoorraad.
We ondersteunen initiatieven vanuit de Mienskip.
We organiseren in 2023 samen met de partners een Friese Landschapstriënnale.
We realiseren Dynamische Reisigersinformatiesystemen (DRIS) op drukke bushaltes, nieuwe bushaltes aan de hoodstructuur en upgraden busstations en ketenknooppunten.
We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur (danwel minimaal in voorbereiding).
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit.
We starten de aanbesteding van de concessie voor het busvervoer in Fryslan en willen deze gunnen
We starten met de uitvoering van de digitaliseringsstrategie. Hiervoor wordt het programma Digitale Transformatie ingericht.*)
We starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport.
We stellen vanuit bestuurlijke samenwerking de gebiedsagenda voor de regio ZW op.
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen.
We subsidiëren grootschalige sportevenementen.
We subsidiëren het project Schoolschaatsen.
We subsidiëren het project Skoallekeatsen.
We subsidiëren Sport Fryslân, de Fryske sportbonden Frysk Ljeppers Boun, Stichting Foar de Neiteam, Koninklijke Watersportvereniging Sneek, Koninklijke Nederlandse Kaatsbon en Dambûn Frysk Spul, en Fryske sportevenementen.
We subsidiëren Topsport Noord en het TeamNLcenter Noord (voorheen: Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en zijn aandeelhouder van Thialf.
We verbeteren de hoofdfietsroutes in provinciaal beheer.
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten
We vergroten de weerbaarheid van onze eigen medewerkers en werkprocessen.
We voeren de beleidsbrief participatie uit.
We voeren de landbouwagenda uit
We voeren de maatregelen uit gericht op de kwaliteit van het grondwater, zoals opgenomen in de KRW-Nota Fryslân 2022-2027.
We voeren de Regiodeal Natuur-inclusieve landbouw uit
We voeren dialooggesprekken met gemeenten en wetterskip.
We voeren EuropaPact Fryslân uit (voorheen Friese projectmachine).
We voeren gesprekken met onze partners in het Friese bestuurlijk regionale ecosysteem.
We voeren het programma “Doortrappen” uit (veiliger fietsen tot je 100ste”)
We voeren lobbyactiviteiten uit gericht op het binnenhalen van internationale grootschalige sportevenementen.
We voeren met het Rijk afspraken uit om de bestaande spoorverbinding naar de Randstad te verbeteren.
We voeren met het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe het MIRT-onderzoek uit naar de Lelylijn.
We voeren programma’s uit gericht op leiderschap (MD, management development) en Leren en Ontwikkelen, met specifieke aandacht voor (persoonlijk) leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.
We voeren stapsgewijs een herinrichting van het provinciehuis door, gericht op ontmoeten, samenwerken en ‘plaats-onafhankelijk’ werken
We voeren, binnen het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023, gedragscampagnes uit.
We vragen Wetterskip Fryslân om samen met ons en de natuurbeheerders afspraken te maken over de manier van inzet van natuurgebieden voor waterberging
We werken aan de herziening/ herijking van het beschermingsbeleid Drinkwater.
We werken aan de Vismigratierivier en verruiming van de Sluis Kornwerderzand
We werken aan het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen in 2023.
We werken een plan uit met concrete (investerings-)voorstellen voor het opwekken van duurzame energie zoals zonne-energie op eigen gronden en lokale productie van groen gas.
We werken in de periode 2022-2025 de doelen en bescherming van niet-KRW oppervlaktewater verder uit.
We werken mee aan het vervolg op het landelijke programma ‘Toekomstbeeld OV’.
We werken met onze partners aan het ontwerp-gebiedsplan Dongeradielen.
We werken samen en sluiten aan op uitvoeringsplannen in de regio’s.
We werken samen met gemeenten, Wetterskip, organisaties die zich bezig houden met landschapsbehoud en beheer, experts, belangengroeperingen, boeren en burgers.
We werken samen met LF2028 en de Landschapstriënnale 2023 om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen en de dialoog aan te gaan.
We werken samen met Wetterskip Fryslân verder aan de uitvoering van het maatregelenpakket KRW voor oppervlaktewater, op basis van de programmering per waterlichaam.
We werken volgens planning aan de programmering in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (MPI, KIP, RYP 1.0 en 2.0).
We willen ten aanzien van verzilting een scherper beeld krijgen van zowel de hydrologische aspecten als de consequenties voor de landbouwkundige productie
We zorgen bij de overgang voor de benodigde tijdelijke maatregelen en voor implementatie van het DSO in de bedrijfsvoering.
We zorgen er met behulp van ‘projectportfolio management’ voor dat de schaarse capaciteit en middelen worden ingezet op de projecten die naar verwachting de meeste impact hebben op organisatiedoelstellingen
We zorgen ervoor dat alle vergaderruimtes worden voorzien van hybride vergaderfaciliteiten
We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
We zorgen ervoor dat elk team beschikt over een teamplan SPP, als afgeleide van de organisatie brede notitie SPP, dat is inzicht heeft in de beschikbare en benodigde kwaliteit en kwantiteit van het team.
We zorgen voor integrale en provincie brede monitoring voor omgevingswaarden.
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
We zorgen voor verdere actualisatie van de Omgevingsverordening.
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur
Wij bereiden samen met het programmabureau, ProRail en de provincie Groningen de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingsysteem voor op de noordelijke regionale spoorlijnen.
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart
Wij hebben een plan gemaakt met de industrie en de bouw over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
Wij hebben een plan gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
Wij onderzoeken de haalbaarheid van een eigen busstalling in Leeuwarden.
Wij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe/innovatieve concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen (MaaS/deelmobiliteit) in samenspraak met gemeenten en vervoerders.
Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties
Wij willen afspraken maken over de overdracht van de concessieverlening voor de Waddenveren naar Fryslân (bestuursakkoord resultaat 48).
Wij willen de concessieverlening van de sprinterdienst tussen Leeuwarden-Zwolle decentraliseren (bestuursakkoord resultaat 47).
Wij zorgen ervoor dat Fryslân mooi blijft.
Vorige
/ 765
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk