Programma 7: Provinciefinanciën

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staat in paragraaf 5 van deze begroting.

  • Alliander NV
  • Vitens NV
  • Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
  • Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)

Lasten, baten en onvoorzien

Terug naar navigatie - Lasten, baten en onvoorzien

Hieronder is de opbouw van de lasten en baten nader uitgewerkt, de toelichting is bij de afzonderlijke beleidsvelden opgenomen.

Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
7.4 Financieringsrente en interne financiering 1.332 749 749 749 749
7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 5.983 10.853 10.358 37.394 30.101
7.6 Werken voor derden 3.748 2.766 2.271 1.623 243
7.7 Onvoorzien -596 0 0 0 0
Totaal lasten 10.467 14.368 13.378 39.766 31.093
Baten
7.1 Provinciefonds 274.196 259.510 251.101 247.482 253.596
7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting 74.823 76.911 78.998 81.003 83.007
7.3 Dividenden 25.086 7.804 8.016 8.238 8.343
7.4 Financieringsrente en interne financiering 16.612 11.198 8.045 7.124 6.893
7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 2.673 2.830 3.258 6.384 2.174
7.6 Werken voor derden 3.748 2.766 2.271 1.623 243
7.7 Onvoorzien -23 0 0 0 0
Totaal baten 397.116 361.019 351.689 351.853 354.256
Saldo van lasten en baten -386.649 -346.651 -338.311 -312.088 -323.163

Beleidsveld 7.1. Provinciefonds

Terug naar navigatie - Provinciefonds

De raming van het provinciefonds voor onze provincie is gebaseerd op de meicirculaire 2024 van het rijk. Deze raming bestaat deels uit de algemene uitkering en deels uit zogenoemde decentralisatie-uitkeringen. Deze laatste uitkeringen worden voor een bepaald doel aan de provincie toegekend. In onderstaande tabel is aangegeven hoe de raming is opgebouwd.

Naast de inkomsten via de meicirculaire is in de begroting geanticipeerd op de verwachte positieve effecten van de herijking van het verdeelmodel van provinciefonds. Van 2025 tot en met 2028  is rekening gehouden met extra baten van € 2,5 mln.

In paragraaf 3.2 - Financieel kader Begroting zijn de ontwikkelingen van de baten uit het provinciefonds nader toegelicht

Hieronder is inzichtelijk gemaakt hoe het provinciefonds is opgebouwd op basis van de meicirculaire 2024. Bij het ontvangen van een decentralisatie uitkering wordt deze, voor zover nodig, in het juiste bestedingsritme in de begroting opgenomen.

Bedragen x €1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Algemene uitkeringen
Algemene uitkering conform circulaire 243.341 244.273 235.863 241.878 248.012
Verwacht effect nieuw verdeelmodel 0 2.500 2.500 2.500 2.500
Afrekening 2023 -455 0 0 0 0
Subtotaal algemene uitkering 242.886 246.773 238.363 244.378 250.512
Decentralisatie-uitkeringen
Programma 1: Bestuur
Waddenfonds 9.626 9.626 9.626 0 0
Veilig wonen 7 7 7 0 0
Programma 2 Infrastructuur
Verkeersveiligheid 176 176 176 176 176
Voorkomen tariefstijging 3.927 0 0 0 0
OV-aanbod verbeteren en op peil houden 5.702 0 0 0 0
Compensatie studenten OV-reisproduct 7.256 0 0 0 0
Programma 4: Ruimte en Klimaat
Drugsdumpingen 10 0 0 0 0
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten 26 0 0 0 0
Hergebruik stedelijk afvalwater 21 21 21 21 0
Uitvoeringskosten Omgevingswet 76 0 0 0 0
Programma 5: Economie en Mienskip
Monumentenzorg 1.349 1.349 1.349 1.349 1.349
DINGtiid 26 0 0 0 0
Wet gebruik Friese taal 150 0 0 0 0
Fryske Akademie 1.559 1.559 1.559 1.559 1.559
Amendement Fries taal 1.400 0 0 0 0
Subtotaal decentralisatie uitkeringen 31.310 12.737 12.737 3.104 3.083
Totaal 274.195 259.510 251.100 247.482 253.596

Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - inleiding

De raming van de opcenten is gebaseerd op de realisatie van de ontvangsten in 2023. Daarnaast wordt jaarlijks gekeken naar de ontwikkeling van de omvang van het wagenpark waarover belasting wordt geheven. 

Het rijk stelt jaarlijks het maximale niveau van de opcentenheffing vast. Het verschil tussen dit maximale tarief en het feitelijk door de provincie gehanteerde tarief voor de opcenten bepaalt de zogenoemde onbenutte belastingcapaciteit. Voor onze provincie bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit in 2025 circa € 45,9 mln.

De samenstelling van de opcenten inclusief een nadere toelichting is opgenomen in paragraaf 1 Provinciale heffingen. 

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Opbrengst motorrijtuigbelasting 74.823 76.911 78.998 81.003 83.007

Beleidsveld 7.3. Dividenden

Terug naar navigatie - Dividenden

De provincie Fryslân neemt deel in het aandelenkapitaal van een aantal bedrijven. In onderstaand overzicht is het geraamde dividend weergegeven.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2023
Dividend Alliander 21.916 4.500 4.500 4.500 4.500
Dividend Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 163 127 127 127 127
Dividend Fryslân Hurde Wyn 2.957 3.162 3.374 3.596 3.701
Dividend Nederlandse Waterschapsbank (NWB) 51 15 15 15 15
Totaal baten 25.086 7.804 8.016 8.238 8.343
Terug naar navigatie - toelichting

Toelichting:

In 2024 heeft Alliander het dividend over boekjaar 2023 uitbetaald en het eenmalige dividend voor de verkoop van bedrijfsonderdeel Kenter BV. Het dividend van Alliander is vanwege de grote investeringen in de elektriciteitsnetten voor de jaren 2025 e.v. heel voorzichtig begroot. Zowel de verwachte resultaten als de hoogte van de dividenduitkering   bevatten onzekerheden. Mogelijk keert Alliander, door een verlaging van het pay out-ratio, vanaf 2025 een lager percentage van de winst uit.

Voor het rendement (rente en dividend Fryslân Hurde Wyn) heeft PS het besluit genomen dat jaarlijks € 1 mln. toegevoegd wordt aan de reserve afwaardering aandelenkapitaal Windpark,  € 1,67 mln. gaat naar stimulering duurzaamheid, € 1,67 mln. gaat naar ambitieagenda IJsselmeergebied en € 1,67 mln. wordt toegevoegd aan het begrotingssaldo. De meeropbrengst boven de € 6 mln. gaat vanaf 1 augustus 2023 (nieuw bestuursakkoord) eveneens naar het begrotingssaldo.

Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering

Terug naar navigatie - Financieringsrente

In de onderstaande tabel staan de rentebaten en – lasten van de financiering van de provinciale uitgaven voor 2024-2028.

In paragraaf 4 Financiering en beleggingen wordt een toelichting gegeven op deze baten en lasten.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Rente nazorgfonds 854 749 749 749 749
Rente verstrekte geldlening 58 0 0 0 0
Rentevergoeding IBOI voor RSP REP 420 0 0 0 0
Totaal lasten 1.332 749 749 749 749
Baten
Rente kort 7.150 2.600 700 0 0
Rente lang 1.550 1.030 0 0 0
Rente toegerekend aan vaste activa 313 313 313 313 313
Rente vermogensbeheer 150 10 0 0 0
Rente verstrekte geldlening 7.449 7.245 7.032 6.811 6.580
Totaal baten 16.612 11.198 8.045 7.124 6.893
Saldo van lasten en baten -15.280 -10.449 -7.296 -6.375 -6.145
Terug naar navigatie - interne financiering

Toelichting:

De rentebaten kort zijn de rentebaten over het bij de schatkist ondergebrachte vermogen in rekening courant. De rentebaten lang betreft de rentebate over het Hybride kapitaal dat aan de Nederlandse Waterschapsbank  (NWB) is verstrekt. De lening van € 50 mln. kan in september 2025 worden afgelost door de NWB, maar ook worden verlengd. Voorzichtigheidshalve zijn er geen rentebaten begroot vanaf die datum.

De rentetoerekening aan vaste activa betreft zowel het Investeringskrediet Grondaankopen (IKG) als de Strategische Grond Voorraad (SGV). Rente vermogensbeheer betreffen de rentebaten uit de leningen verstrekt aan decentrale (mede)overheden.

De rentebaten op verstrekte geldlening betreffen de verstrekte leningen aan de deelnemingen Alliander en Windpark Fryslân.

Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Tabel

Hieronder wordt een specificatie van de overige algemene dekkingsmiddelen weergegeven.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Lening herstelplan Thialf 94 0 0 0 0
Stelpost loon en prijsstijging 42 606 9.532 19.843 29.519
Thialf exploitatiebijdrage 577 590 590 590 590
Voorwaardelijke budgetten GS:
- Breed cofinancieringsbudget 5.271 9.657 236 16.961 -8
Totaal lasten 5.983 10.853 10.358 37.394 30.101
Baten
BTW compensatiefonds 49 49 49 49 49
Rendementsderving inzet vermogen 10 9 9 0 0
Risicobuffer revolverende middelen 1.032 1.035 970 970 970
Risicobuffer Breedband 1.240 1.155 1.155 1.155 1.155
Voorwaardelijke budgetten GS:
- Breed cofinancieringsbudget 343 582 1.075 4.210 0
Totaal baten 2.673 2.830 3.258 6.384 2.174
Saldo van lasten en baten 3.309 8.023 7.100 31.010 27.927
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:

Bij de lasten is de risicodekking van de lening herstelplan Thialf opgenomen.  Op het moment dat de lening wordt opgevraagd door Thialf dan wordt hiervoor een risicovoorziening gevormd.

Het GS voorwaardelijk budget cofinanciering bestaat uit het cofinancieringsbudget EFRO-EZ/Interreg, Waddenfonds/IKW en POP3/GLB. Bij het toekennen van cofinanciering aan projecten worden de betreffende middelen toegevoegd aan het bijbehorende beleidsprogramma.

Bij de baten zijn de rente op verstrekte leningen opgenomen die vallen onder de reserve risicobuffer. Dit betreft  zowel de onderdelen  revolverende middelen als breedband. 

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel, dit ter dekking van het kadernotavoorstel in beleidsveld 1.5.

Heroverweging Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028
Lasten
Breed cofinancieringsbudget algemeen -100 0 0 0
Totaal lasten -100 0 0 0

Beleidsveld 7.6. Werken voor derden

Terug naar navigatie - Werken voor derden

De provincie voert een aantal werkzaamheden voor derden uit waarvoor een vergoeding wordt ontvangen.
De component bedrijfsvoering (inzet capaciteit) hierin is opgenomen in programma 6 Bedrijfsvoering.
De overige lasten zijn in principe geraamd in de inhoudelijke beleidsprogramma’s, tenzij er geen directe relatie is met de doelen en resultaten van de provincie.
In dat geval worden de lasten in dit beleidsveld geraamd. De lasten worden gedekt door de bijdrage van derden die wij hiervoor ontvangen.

Hieronder is een overzicht opgenomen van de betreffende werken voor derden.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
Fietstunnels Bolsward 77 100 602 0 0
Fumo dienstverlening 614 0 0 0 0
Holwerd aan Zee 804 0 0 0 0
IPO BIJ12 Monitorings- en modelleringsonderzoek ganzen AEWA 385 0 0 0 0
Marrekrite 8 8 8 8 8
Overige kleine werken voor derden 293 279 279 236 236
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust 162 872 0 0 0
Waddenfonds dienstverlening 1.405 1.507 1.382 1.380 0
Totaal lasten 3.748 2.766 2.271 1.623 243
Baten
Fietstunnels Bolsward 77 100 602 0 0
Fumo dienstverlening 614 0 0 0 0
Holwerd aan Zee 804 0 0 0 0
IPO BIJ12 Monitorings- en modelleringsonderzoek ganzen AEWA 385 0 0 0 0
Marrekrite 8 8 8 8 8
Overige kleine werken voor derden 293 279 279 236 236
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust 162 872 0 0 0
Waddenfonds dienstverlening 1.405 1.507 1.382 1.380 0
Totaal baten 3.748 2.766 2.271 1.623 243
Saldo van lasten en baten 0 0 0 0 0

Beleidsveld 7.7. Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

Er zijn voor de begroting 2025 geen onvoorziene lasten en baten begroot.

De begrote lasten in 2024 hebben voornamelijk betrekking op lagere vaststellingen van verstrekte subsidies. Bij de berap 2024 zijn deze middelen toegevoegd aan het begrotingssaldo.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal lasten -596 0 0 0 0
Totaal baten -23 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten -573 0 0 0 0