In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
- Onze uitgangspunten
- Ontwikkeling begrotingssaldo
- Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
Het financieel kader actualiseren we periodiek. Dit gebeurt naar aanleiding van externe wijzigingen (zoals veranderingen in het provinciefonds) of door besluiten van Provinciale en Gedeputeerde Staten. Vaak stellen uw Staten deze wijzigingen vast bij de behandeling van een begroting, de jaarstukken, of een bestuursrapportage. Daarnaast heeft het college het mandaat om een aantal niet beleidsmatige wijzigingen zelf in de begroting te verwerken. Het betreft hier bijvoorbeeld wijzigingen in het provinciefonds, opbrengst motorrijtuigenbelasting, rendement vermogensbeheer of dividenduitkering. Hieronder geven we de ontwikkeling van het begrotingssaldo vanaf de begroting 2024 tot aan de bestuursrapportage stapsgewijs weer.
Bij de jaarstukken en de kadernota zijn de mutaties in het begrotingssaldo eerder toegelicht. Ten opzichte van de stand van de kadernota hebben er mutaties plaatsgevonden op het begrotingssaldo in 2024-2028. In het begrotingssaldo is onder meer de vrijval van de gebiedsbudgetten verwerkt (€ 5,0 mln.). Dit zelfde geldt voor de het resterende saldo dat overblijft als gevolg van de taakverschuivingen die samenhangen met de invoering van de Omgevingswet tussen gemeenten, het Rijk en provincies (lagere bijdrage FUMO, totaal € 2,4 mln.). Daarnaast is de post Onvoorzien afgeboekt (€ 0,6 mln.) , zijn tijdelijke budgetten vrijgevallen (€ 1.3 mln.), is de rente opgehoogd (€ 0,6 mln.) en is de verkoop van steunpunten financieel verwerkt (saldo € 1,0 mln.).
Tegenover deze vrijval staat een tweetal posten die ten laste van begrotingssaldo komen. Conform de uitgangspunten bij de begroting is rente toegevoegd aan de RSP-middelen (€ 0,4 mln.) en is de stelpost nominaal opgehoogd om de indexering van de budgetten voor Grond-, Weg- en Waterbouw te kunnen dekken (in 2024-2028 totaal € 2,2 mln.).
Ontwikkeling begrotingssaldo | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Bedragen x € 1 mln. | ||||||||
Begrotingssaldo bij berap 2023 | 11,2 | 22,4 | 3,5 | 6,5 | 6,0 | |||
GS provinciefonds - effecten meicirculaire | 4,0 | 1,8 | -0,5 | 5,3 | 5,5 | |||
GS aanvulling vanuit Vrij aanwendbare reserve | 19,3 | 24,3 | 37,0 | 41,4 | 0,0 | |||
PS 28-6-2023 resultaatbestemming impulsgelden weerbaar bestuur | -0,2 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 28-6-2023 bestemming jaarrekeningresultaat Een ton voor een regenton | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 28-6-2023 resultaatbestemming Gebiedsontwikkeling WTC fase II | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 28-6-2023 reserve spaarverlof | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 28-6-2023 terugbetaling resultaat Marrekrite 2022 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 12-7-2023 uitvoering moties funderingsaanpak Fries veenweidegebied | -0,8 | -0,7 | -0,7 | -2,0 | 0,0 | |||
Begrotingssaldo vóór bestuursakkoord 2023-2027 | 33,6 | 47,8 | 39,3 | 51,2 | 11,5 | |||
PS 19-7-2023 Bestjoersakkoart 2023-2027 voorstellen | -36,1 | -48,6 | -39,3 | -51,2 | -6,9 | |||
PS 19-7-2023 Bestjoersakkoart 2023-2027 heroverwegingen | 2,5 | 0,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Begrotingssaldo bij begroting 2024 | 0,0 | 0,0 | -0,0 | 0,0 | 2,6 | |||
GS wijziging dividenduitkering FHW | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
GS wijziging december 2023 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
GS wijziging septembercirculaire provinciefonds 2023 | 3,8 | 3,3 | 2,2 | 1,3 | 1,2 | |||
GS wijziging verkoop Kenter BV dividenduitkering Alliander | 6,7 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | |||
PS wijziging december 2023 | -0,2 | 0,1 | -0,1 | -0,1 | -0,2 | |||
PS 18-10-2023 nota aktualisaasje leezjesferoardering 2024 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
Begrotingssaldo bij autorisatiemoment december 2023 | 10,5 | 3,0 | 1,6 | 0,8 | 3,2 | |||
GS wijziging decembercirculaire provinciefonds 2023 | -0,1 | -0,3 | -0,2 | 0,0 | 0,0 | |||
Begrotingssaldo bij jaarrekening 2023 | 10,4 | 2,7 | 1,4 | 0,8 | 3,2 | |||
PS 20-3-2024 Walbehear farwegen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
PS 29-5-2024 Kadernota 2025 | 9,2 | -4,7 | -4,4 | -5,1 | -4,2 | |||
Begrotingssaldo bij kadernota 2025 | 19,6 | -2,0 | -2,9 | -4,3 | -1,0 | |||
Voorstellen PS berap 2024 | 1,5 | 1,1 | 1,1 | 3,8 | 0,4 | |||
Voorstellen GS berap 2024 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Begrotingssaldo bij berap 2024 | 21,7 | -0,9 | -1,8 | -0,5 | -0,6 |
Hieronder staat de ontwikkeling van de VAR. Conform de afspraak met uw Staten vloeit het rekening- en begrotingssaldo aan het eind van het jaar automatisch in de VAR. De verwachte begrotingssaldi 2024-2028 zijn hierin opgenomen.
In de financiële uitgangspunten is opgenomen dat de minimale stand van de VAR altijd € 10 mln. bedraagt. Aan het eind van deze collegeperiode (2027) bedraagt het saldo, onder aftrek van een minimale stand van de VAR van € 10 mln., totaal € 84,5 mln. Dit saldo is meegenomen bij de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit. De VAR neemt de komende jaren af vanwege de geplande investeringen die zijn opgenomen in het bestuursakkoord voor de periode 2023-2027.
Op basis van de stand van VAR eind 2027 van € 84,5 mln. is de weerstandsratio 1,3. Er is nog € 12,4 mln. extra nodig in de VAR om een ratio van minimaal 1,4 te halen. In deze cijfers is nog geen rekening gehouden met de financiële effecten uit de meicirculaire c.q. voorjaarsnota.
VAR | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Bedragen x € 1 mln. | |||||
Beginsaldo *) | 200,6 | 200,5 | 175,3 | 136,4 | 84,5 |
Beschikking over reserve | -21,9 | -24,3 | -37,0 | -41,4 | 0,0 |
Begrotingssaldo | 21,7 | -0,9 | -1,8 | -0,5 | -0,6 |
Stand ultimo | 200,5 | 175,3 | 136,4 | 94,5 | 84,0 |
Minimale stand VAR | -10,0 | ||||
Stand VAR ná mutaties | 200,5 | 175,3 | 136,4 | 84,5 | 84,0 |
*) incl cijfers van de jaarrekening | |||||