-
Blz. 1
2e Bestuursrapportage 2022
-
Blz. 2
2e Bestuursrapportage 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Toevoegingen en onttrekkingen
-
Blz. 7
Samenvatting
-
Blz. 8
Samenvatting financieel
-
Blz. 9
Begrotingssaldo na wijziging
-
Blz. 10
Inzicht in vrijval
-
Blz. 11
Totaaloverzicht
-
Blz. 12
Beleidsprogramma 1: Bestuur
-
Blz. 13
Portefeuillehouders
-
Blz. 14
Beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 15
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 16
Doelstellingen beleidsveld 1.1
-
Blz. 17
De griffie werkt volgens een door het Presidium vastgesteld werkplan
-
Blz. 18
We werken volgens een (jaar-)kalender en stemmen deze periodiek af met GS.
-
Blz. 19
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
-
Blz. 20
We brengen de provinciale politiek onder de aandacht van zoveel mogelijk inwoners van Fryslân
-
Blz. 21
We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de gast van de staten
-
Blz. 22
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie. Hierbij werken we ook samen met andere overheden (o.a. de provincie Zeeland)
-
Blz. 23
We stimuleren het gebruik van startnotities.
-
Blz. 24
We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK en bewaken de tijdige afhandeling er van
-
Blz. 25
We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten. We maken deze (digitaal) toegankelijker en transparanter. In 2022 verwerken we de uitkomsten van de hiervoor gestarte pilot
-
Blz. 26
We geven een vervolg aan het introductie- en opleidingsprogramma voor Statenleden, waarbij kennisbehoefte van Statenleden leidend is
-
Blz. 27
We leggen verbindingen en onderhouden contacten binnen de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door periodiek overleg tussen Statenadviseurs en belangrijkste contactpersonen binnen de opgaventeams)
-
Blz. 28
Wij brengen de werkzaamheden van de griffie en Provinciale Staten actief onder de aandacht bij de ambtelijke organisatie (bijvoorbeeld door het organiseren van de cursus ‘politieke sensitiviteit’)
-
Blz. 29
Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties volgens de verordening ondersteuning Statenfracties 2017
-
Blz. 30
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 31
Toelichting indicator
-
Blz. 32
Beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 33
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 34
Doelstellingen beleidsveld 1.2
-
Blz. 35
‘Geluk op 1’ is de centrale ambitie in ons bestuursakkoord. Om dat te bereiken streven we naar het vergroten van de brede welvaart in Fryslân. We lagen in 2021 op koers, maar corona en de aanpak daarvan stellen ons voor grote uitdagingen.
-
Blz. 36
Elke gedeputeerde heeft een bestuursadviseur en secretaresse
-
Blz. 37
De Commissaris van de Koning krijgt ondersteuning van het kabinet en een communicatie¬adviseur
-
Blz. 38
De bestuursadviseurs en communicatieadviseur ondersteunen de gedeputeerden en de Commissaris van de Koning met perswoordvoering, het voorbereiden van publieke optredens en geven algemene advisering.
-
Blz. 39
Het college van Gedeputeerde Staten werkt zo veel mogelijk digitaal
-
Blz. 40
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 41
Beleidsveld 1.3 Commissaris van de Koning
-
Blz. 42
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 43
Doelstellingen beleidsveld 1.3
-
Blz. 44
De CdK ziet toe op een ordelijk verloop van procedures voor benoemingen, herbenoemingen en ontslag van burgemeesters
-
Blz. 45
De CdK brengt met regelmaat bezoeken aan de gemeenten in de provincie
-
Blz. 46
De CdK adviseert over de voorstellen voor het verlenen van Koninklijke onderscheidingen (lintjes), over predicaten Koninklijk en Hofleverancier, en ook over Koninklijke erepenningen
-
Blz. 47
De CdK onderhoudt de contacten met het Koninklijk Huis. Hij ontvangt de Koning wanneer deze Fryslân bezoekt en geleidt verzoeken aan het Koninklijk Huis door
-
Blz. 48
De CdK bevordert de samenwerking van de besturen van provincie, gemeente en waterschap met rijksambtenaren en met de krijgsmacht. Daarnaast bemiddelt hij bij problemen op het gebied van (inter)bestuurlijke verhoudingen
-
Blz. 49
De CdK houdt bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Fryslân
-
Blz. 50
De CdK rapporteert aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de uitvoering van zijn rijkstaken. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven aan de regering of de ministers
-
Blz. 51
De CdK heeft een belangrijke representatieve functie
-
Blz. 52
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 53
Beleidsveld 1.4 Kwaliteit van het bestuur
-
Blz. 54
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 55
Doelstellingen beleidsveld 1.4
-
Blz. 56
Met (samenwerkende clusters van) gemeenten hebben we periodiek bestuurlijk overleg, op basis van beleidsambities op terrein van bestuur en financiën, ook in relatie tot Covid en in het licht van de raadsverkiezingen/nieuwe bestuursperiode.
-
Blz. 57
Tevens hebben wij periodiek overleg met het bestuur van de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) over zaken van gemeenschappelijk belang
-
Blz. 58
We versterken de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit verder in onze eigen werkprocessen en we geven samen met onze ketenpartners een impuls aan het blijvend versterken van de Friese overheidsketen.
-
Blz. 59
We voeren een aantal pilots op het terrein van bestuurlijke vernieuwing uit, alleen of (bij voorkeur) in samenwerking met onze bestuurlijke en andere partners
-
Blz. 60
We voeren de nieuwe werkwijze voor omgang met grote integrale maatschappelijke initiatieven in
-
Blz. 61
We gaan van start met de nieuwe werkwijze(n) voor regionale samenwerking
-
Blz. 62
IBT is voor het eerst in 2022 risicogericht en afgestemd op de betreffende gemeenten en Wetterskip (maatwerk)
-
Blz. 63
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 64
Beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
Doelstellingen beleidsveld 1.5
-
Blz. 67
In 2022 organiseren we mee en nemen we deel aan het Noord-Nederlandse programma van de European Week of Regions and Cities (EWCR)
-
Blz. 68
We organiseren in 2022 een Fryslândei in Brussel
-
Blz. 69
We leveren in 2022 inzet voor het functioneren van het Omgevingsberaad Waddengebied (OBW) en gebruiken het orgaan om de ontwikkelingen in het Waddengebied te bespreken
-
Blz. 70
Via het Programma Rijke Waddenzee draagt de provincie bij aan de duurzame ontwikkeling van het Waddengebied
-
Blz. 71
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
-
Blz. 72
In 2022 gaan we bij meerdere vraagstukken de bevolking betrekken via het Fries digitaal platform en/of de meningspeilingen van het Friese sociaal Planbureau
-
Blz. 73
In 2022 gaan we een voortvarende start maken als provincie waarin geëxperimenteerd wordt met vernieuwend samenwerken, dit volgens de overeenkomst daarover met Zeeland en BZK
-
Blz. 74
In 2022 wordt aan uw Staten nieuw participatiebeleid voorgelegd ter besluitvorming
-
Blz. 75
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 76
Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur
-
Blz. 77
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 78
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 79
Voorstel begrotingswijziging
-
Blz. 80
Beleidsprogramma 2: Infrastructuur
-
Blz. 81
Portefeuillehouders
-
Blz. 82
Beleidsveld 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
-
Blz. 83
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 84
Doelstellingen beleidsveld 2.1
-
Blz. 85
Samen met de Friese gemeenten, andere provincies en het Rijk geven we uitvoering aan het Regionaal Mobiliteitsprogramma
-
Blz. 86
Het meetnet voor wegverkeer uitbreiden zodat invulling gegeven wordt aan de implementatie van de nieuwe Europese geluidswetgeving (SWUNG 2) geluidhinder
-
Blz. 87
Vanuit de RAL wordt in beeld gebracht welke kansen er zijn voor snelladen, logistiek laden en laden van pleziervaart. Tevens wordt in opdracht van de provincie en gemeenten gestart met het plaatsen van laadinfrastructuur in de publieke ruimte, als
-
Blz. 88
Met het programma Doortrappen zetten we maximaal in op de veiligheid van de combinatie 70+ verkeersdeelnemer op een (elektrische) fiets. We doen dat ook hier samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 89
We gebruiken de zogenoemde “Basispakketten PVE (permanente verkeerseducatie)” om extra inzet te plegen op de doelgroep jongeren (in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs)
-
Blz. 90
Voor de speerpunten Snelheid en Alcohol/Drugs is in 2021 in de Kerngroep Verkeershandhaving een radarplan en een controleplan besproken dat moet leiden tot verdubbeling van het aantal controles (peiljaar 2017)
-
Blz. 91
We geven, samen met partners, uitvoering aan de in het BO-MIRT gemaakte afspraken over minder hinder, nationaal toekomstbeeld fiets, smart mobility, Veilig, Slim en Duurzaam, Ov-verbinding Randstad Noord-Nederland, infrastructuur knelpunten, verdu
-
Blz. 92
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 93
Toelichting
-
Blz. 94
Beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur
-
Blz. 95
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 96
Doelstellingen beleidsveld 2.2
-
Blz. 97
Het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de N354 tussen Sneek en Leeuwarden is afgerond (resultaat 35) en heeft tot helderheid geleid hoe verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd kan worden op deze verbinding
-
Blz. 98
Vanuit het gebiedsproces Hegewarren is duidelijkheid gegeven of er synergie is tussen de vaarweg Drachten en andere ontwikkelingen in de Hegewarren, alsmede of een verbetering van de vaarweg daardoor haalbaar geacht wordt
-
Blz. 99
We zijn in gesprek met het Rijk over de bruggen bij Skarster Rien en Bolsward en agenderen deze voor het BO-MIRT
-
Blz. 100
Bekend is welke vier snelfietsroutes in Fryslân gerealiseerd gaan worden (resultaat 41). De voorbereidingen hiervoor zijn in ieder geval opgestart en zo mogelijk vindt (een deel van de) uitvoering al in 2022 plaats
-
Blz. 101
We werken verder aan de opwaardering van het Van Harinxmakanaal (resultaat 37). Daarnaast staan in 2022 volgende werkzaamheden gepland: uitvoering aanpassing van wachtplaatsen bij een aantal bruggen, voorbereidingen bochtverruimingen, uitvoering
-
Blz. 102
Met het Rijk willen we in het BO MIRT 2022 het convenant afkoopsom eenmalige vervanging Tsjerk Hiddessluizen in sluizen Harlingen kunnen voorleggen. Voor de bochtverruiming Franeker willen we in 2022 een definitief reconstructieplan overeen zijn
-
Blz. 103
Toelichting
-
Blz. 104
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 105
Toelichting
-
Blz. 106
Beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
Doelstellingen beleidsveld 2.3
-
Blz. 109
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem (inclusief rapportage)
-
Blz. 110
We voeren binnen het meerjarenprogramma ‘Kunstwerken’ renovaties en vervangingen uit volgens de planning in het uitvoeringsprogramma ‘Verkeer en Vervoer 2022’
-
Blz. 111
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale (in de tijdelijke huisvesting) en realiseren een definitieve bediencentrale gecombineerd met een steunpunt voor Provinciale
-
Blz. 112
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
-
Blz. 113
We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen
-
Blz. 114
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
-
Blz. 115
We doorlopen het besluitvormingsproces voor de herverdeling van de steunpunten, en starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten (conform het vastgestelde implementatie)
-
Blz. 116
We gaan door met het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen die in 2024 opgelost moeten zijn
-
Blz. 117
Toelichting
-
Blz. 118
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 119
Toelichting
-
Blz. 120
Beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
Doelstellingen beleidsveld 2.4
-
Blz. 123
We zorgen dat de concessies beheerd worden en worden uitgevoerd overeenkomstig met hetgeen is vastgelegd in de concessies
-
Blz. 124
Wij willen een goed toegankelijk en beschikbaar Openbaar Vervoer in Fryslân en waar mogelijk willen we dat verbeteren
-
Blz. 125
Wij willen zoveel mogelijk de continuïteit van het OV borgen. Daarbij zijn wij afhankelijk van de na te leven maatregelen als gevolg van de coronacrisis. De financiële gevolgen hiervan zijn nu nog niet te overzien
-
Blz. 126
We betrekken hierbij de resultaten 42 tot en met 49 (zie ook prestatie indicatoren) uit het bestuursakkoord. Het betreft het verduurzamen van het OV (resultaat 42), een gelijkwaardig OV op het Friese platteland in de nieuwe busconcessie
-
Blz. 127
Er vindt een start van het besluitvormingtraject plaats over de inhoudelijke richting met bijbehorende financiële middelen waar het gaat om de nieuwe busconcessie (2024-2034)
-
Blz. 128
Wij werken aan afspraken met het Rijk en andere partners over de verduurzaming van het Openbaar Vervoer
-
Blz. 129
Afspraken over stappen ten aanzien van de realisatie van de Lelylijn als vervolg op het nieuwe Regeerakkoord en het validatie-onderzoek Deel B van het Deltaplan Noordelijk Nederland
-
Blz. 130
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 131
Toelichting
-
Blz. 132
Inzet beschikbare middelen programma 2 Infrastructuur
-
Blz. 133
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 134
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 135
Voorstel begrotingswijziging
-
Blz. 136
Beleidsprogramma 3: Omgeving
-
Blz. 137
Portefeuillehouders
-
Blz. 138
Inleiding
-
Blz. 139
Beleidsveld 3.1 Natuur en landschap
-
Blz. 140
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 141
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Natuur
-
Blz. 142
Herstelprogramma biodiversiteit de uitvoering van de agenda herstel biodiversiteit samen met de stakeholders is vormgegeven
-
Blz. 143
Herstelprogramma biodiversiteit een eerste jaarplan voor de uitvoering van de agenda biodiversiteit is in uitvoering genomen
-
Blz. 144
Herstelprogramma biodiversiteit aantal voorbeeld projecten is uitgevoerd
-
Blz. 145
De stikstofdepositie daalt in de 11 stikstofgevoelige natuurgebieden. De te bereiken doelstelling hierin is uitgewerkt, zo ook de werkwijze
-
Blz. 146
Een vastgestelde aanpak voor invasieve exoten
-
Blz. 147
Ganzenschade 5-10% lager dan het gemiddelde van de voorgaande twee jaren
-
Blz. 148
Zorgen voor extra beheermiddelen voor de uitvoering van het Aanvalsplan Grutto
-
Blz. 149
Indienen van een LIFE aanvraag voor optimalisatie en duurzaam behoud weidevogelbiotoop
-
Blz. 150
Een strategische nota grond natuuropgave
-
Blz. 151
Evaluatie en nieuw aanbod van Natuer mei de Mienskip vanuit provincie inbrengen in PS
-
Blz. 152
Vaststellen van de evaluatiedocumenten Natura 2000 beheerplannen
-
Blz. 153
Vaststellen 2e beheerplanperiode Natura 2000 beheerplan Groote Wielen
-
Blz. 154
Uitvoeren van de maatregelen in het uitvoeringsprogramma Natuur
-
Blz. 155
Uitvoeren van de maatregelen in de Natura 2000 beheerplannen
-
Blz. 156
Uitvoeren van minimaal twee openstellingstranches SKNL
-
Blz. 157
Opstellen van het Natuurbeheerplan 2023
-
Blz. 158
Uitvoeren van de SNL en ANLb regelingen
-
Blz. 159
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Stikstof
-
Blz. 160
Wij hebben afspraken gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden
-
Blz. 161
Wij hebben afspraken gemaakt met de piekbelasters uit de industrie over emissiereductie en maatregelen
-
Blz. 162
Wij hebben beleid vastgesteld over hoe wordt omgegaan met de latente ruimte
-
Blz. 163
Wij hebben contact met de piekbelasters uit de landbouw en afspraken gemaakt over bronmaatregelen, of verplaatsing
-
Blz. 164
Wij hebben de voorverkenning van de gebiedsgerichte aanpak in de randzones afgerond en hebben een begin gemaakt met de voorbereiding in het gebied
-
Blz. 165
Wij stellen het uitvoeringsprogramma op waarin concreet is uitgewerkt wat de stikstofdoelstelling is voor de provincie Fryslân en hoe deze gerealiseerd gaat worden
-
Blz. 166
Doelstellingen beleidsveld 3.1 Landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 167
Via cofinanciering van het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
-
Blz. 168
Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek
-
Blz. 169
We komen, via de inzet van het ruimtelijk kwaliteitsteam, in overleg met partijen, gezamenlijk tot goede oplossingen voor het landelijk gebied. Hierbij maken wij gebruik van werkwijzen zoals De Nije Pleats en de Sinnetafel
-
Blz. 170
We stellen een Programma Landschap op waarin we de in de Startnotitie Programma Landschap ingezette koers voor een provinciale rol verder uitwerken. Ook stellen we hierbij een uitvoeringsagenda op om de koers ook daadwerkelijk in het veld zichtbaar
-
Blz. 171
We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen
-
Blz. 172
We zoeken de samenwerking met LF2028 – Arcadia (BOSK) om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen, ook als opmaat naar de Landschapstriënnale 2023
-
Blz. 173
Prestatie-indicatoren natuur
-
Blz. 174
Toelichting natuur
-
Blz. 175
Prestatie-indicatoren stikstof
-
Blz. 176
Toelichting stikstof
-
Blz. 177
Prestatie-indicatoren landschap en ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 178
Beleidsveld 3.2 Landbouw
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
Doelstellingen beleidsveld 3.2
-
Blz. 181
In navolging van 2021 formuleren met inbreng van stakeholders een integrale landbouwagenda
-
Blz. 182
We leveren in 2022 inbreng en lobby’en voor het Nationaal Strategisch Plan, dat op rijksniveau opgesteld wordt, zodat nieuwe GLB-regelingen optimaal inzetbaar zijn voor Fryslân.
-
Blz. 183
Openstellen van maatregelen uit het POP3 Transitieprogramma voor 2022
-
Blz. 184
We voeren de regiodeal Noord Nederland natuurinclusieve Landbouw uit via drie pijlers: 1. een gebiedsgerichte aanpak, 2. het ontwikkelen van instrumentarium, 3. inzet op netwerk en communicatie
-
Blz. 185
We werken samen met de partners in de Agro Agenda aan het kwaliteits-/streefbeeld 2030
-
Blz. 186
Potato Valley is een toegankelijk en essentieel kenniscentrum geworden op het gebied van zilte teelt en biedt ondernemers perspectief op nieuwe verdienmodellen
-
Blz. 187
We stellen de maatregel Jonge Boeren regeling in het POP3 programma (vanaf eind 2020) open
-
Blz. 188
Naast de concrete aandacht voor de landbouwagenda zoeken we ook de verbindingen met andere beleidsthema’s en -velden gekoppeld aan de landbouw. Ook vanuit de vraagkant vanuit deze beleidsthema’s zal landbouw betrokken zijn
-
Blz. 189
Verbinding zoeken met andere beleidsthema’s kan er ook toe leiden dat gezamenlijk naar financiering van de gekoppelde doelen kan worden gezocht
-
Blz. 190
De aanpak van stikstof wordt voor de komende jaren een belangrijk thema. Het opgaventeam Landbouw krijgt hier een belangrijke rol in. Zoveel mogelijk met externe partijen, de sector en partners (in en extern) wordt bedacht hoe dit te organiseren
-
Blz. 191
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 192
Toelichting
-
Blz. 193
Beleidsveld 3.3 Veenweide
-
Blz. 194
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 195
Doelstellingen beleidsveld 3.3
-
Blz. 196
De eerste herijking van het Veenweideprogramma 2021-2030 vindt plaats en wordt ter besluitvorming aangeboden. In deze herijking wordt in ieder geval ingegaan op drie onderdelen, namelijk:
-
Blz. 197
Eventuele aanvullende vormen van ondersteuning en de toekomstige inrichting van hoogwatercircuits voor de funderingsproblematiek
-
Blz. 198
De reductiedoelstelling voor het Friese veenweidegebied op basis van de landelijke verdeling van de opgave om in de veenweidegebieden 1 megaton CO2 equivalenten te verminderen
-
Blz. 199
Of de veengebieden met een veenpakket dunner dan 80 cm (inclusief moerige gronden) en de veengebieden met een dik kleidek (dikker dan 40 cm) ook een bijdrage moeten leveren aan de taakstelling die is afgesproken in het klimaatakkoord,
-
Blz. 200
In de uitvoering hebben we het programma in 2021 ingericht op basis van programmalijnen (PL) en dit bouwen we verder uit
-
Blz. 201
PL 1: Waterbeheer en klimaatadaptatie
-
Blz. 202
PL 2: Bodem en grondgebruik
-
Blz. 203
PL 3: It Nije Buorkjen
-
Blz. 204
PL 4: Leefomgeving, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 205
PL 5: Integrale gebiedsaanpak
-
Blz. 206
PL 6: Onderzoek en monitoring
-
Blz. 207
Voor waterbeheer en klimaatadaptatie werken we aan proeven en demonstraties, zoals HAKLAM, Boeren Meten Water en greppelinfiltratie om de grondwaterspiegel te verhogen
-
Blz. 208
Voor Bodem en grondgebruik richten we proefvelden en demonstratievelden in voor het overlagen van veen en het keren van veenprofielen. Ook willen we een proeftuin bodem inrichten en andere bodemproeven uitvoeren en kunnen demonstreren
-
Blz. 209
Voor het vormgeven van It Nije Buorkjen zullen we het uitgewerkte flankerend beleid voor het eerst testen in Aldeboarn – De Deelen. In samenwerking met de landbouwadviespool werken we daarnaast aan opleiding/begeleiding van adviseurs die de boeren
-
Blz. 210
Voor leefomgeving, natuur en biodiversiteit ligt de focus op het uitwerken van een funderingsaanpak en de mogelijkheden om natuurgebieden versneld te vernatten
-
Blz. 211
Voor het ontwikkelgebied Aldeboarn-De Deelen wordt het gebiedsplan vastgesteld en wordt verder ingezet op het doen van grondaankopen vooruitlopend op het gebiedsplan
-
Blz. 212
Voor het ontwikkelgebied Hegewarren wordt een besluit genomen over de toekomstige inrichting, het vervolgproces en afspraken gemaakt over de manier waarop verschillende partijen hierin gaan samenwerken
-
Blz. 213
Er wordt een vervolg gegeven aan de ontwikkeling van technische innovatie in de gebiedsprocessen. Komend jaar vinden pilots, demonstraties en praktijkproeven plaats om de veenoxidatie, bodemdaling en CO2-emissie te reduceren.
-
Blz. 214
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 215
Toelichting
-
Blz. 216
Beleidsveld 3.4 Water en milieu
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Water
-
Blz. 219
We zien erop toe dat het Wetterskip 25 km regionale boezemkaden op hoogte brengt en dat deze waar mogelijk natuurvriendelijk worden ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen
-
Blz. 220
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Voldoende water
-
Blz. 221
Samen met Wetterskip Fryslân en andere partijen voeren wij vijf projecten uit om water vast te houden op de hogere zandgronden van Fryslân. Dit is in lijn met de doelstelling voor “wateropvang” uit bestuursopdracht 13
-
Blz. 222
We zien erop toe dat het Wetterskip jaarlijks gemiddeld 150 ha inricht ter voorkoming van wateroverlast. Dit is in lijn met de doelstelling voor “waterretentie” uit bestuursopdracht 13
-
Blz. 223
We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in met name de Natura 2000 gebieden
-
Blz. 224
We stellen samen met Wetterskip Fryslân een lange termijnverkenning op voor de Friese Boezem
-
Blz. 225
Doelstellingen beleidsveld 3.4 Schoon water
-
Blz. 226
In 2022 gaan we samen Wetterskip Fryslân verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW zoals we dat ons voorgenomen hebben in de KRW-nota.
-
Blz. 227
De provincie heeft een rol in de bescherming van niet-KRW wateren (bebouwd gebied, natuur en landelijk gebied). In de periode 2022-2025 regelen we deze bescherming. We monitoren de als indicator voor hoeveel gemeenten dit voor het bebouwde gebied
-
Blz. 228
In bebouwd gebied leiden gemeenten en wetterskip samen doelen af en formuleren zij maatregelen. De provincie heeft een faciliterende rol. Per jaar wordt dit proces voor ca. 4 gemeenten opgestart
-
Blz. 229
Voor de natuurwateren zijn de doelen helder, maar ontbreekt nog inzicht in knelpunten en maatregelen. In 2023 en 2024 werken we dat voor een selectie van de gebieden uit
-
Blz. 230
In landelijk gebied werken we aan het formuleren van doelen/streefbeelden en het promoten van natuurvriendelijk inrichten en onderhouden
-
Blz. 231
We stellen de Bkl-normen voor KRW-wateren ook vast als richtwaarde voor overig water
-
Blz. 232
Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij in 2022 erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
-
Blz. 233
De kwaliteit van het grondwater dient goed te zijn. Humane invloed (chemische stoffen) die de kwaliteit verslechtert dient vermeden te worden
-
Blz. 234
Grondwater dat voor drinkwater wordt gebruikt wordt beschermd
-
Blz. 235
Doelstellingen beleidsveld 3.4 VTH - milieu en natuur
-
Blz. 236
Beoordelen hoe het reguliere stikstoftoezicht en handhaving verder wordt ingevuld, op basis van de resultaten van een project in 2021 bij provinciale bedrijven en een pilot gecombineerde WABO/ Wnb controle bij agrarische bedrijven.
-
Blz. 237
De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg. De provincie neemt het initiatief tot het driemaal per jaar houden van het ambtelijk en bestuurlijk overleg.
-
Blz. 238
De provincie zorgt met de deelnemers van het VTH-overleg voor een jaarlijks VTH uitvoeringsprogramma, aan de hand van het meerjarenprogramma, en coördineert de samenwerking; resultaten jaarschijf 2022 worden eind 2021 geformuleerd.
-
Blz. 239
Afspraken gemaakt over het bodembeleid tussen Rijk, IPO en VNG voor de periode 2022-2026 waaronder de buitenproportionele bodemopgaven (o.a. nieuwe stoffen, bodemgezondheid en klimaatadaptatie). De Omgevingsvisie is daarbij de leidraad.
-
Blz. 240
Uitvoeren Actieplan Geluid 2018-2022: resultaten jaarschijf 2022.
-
Blz. 241
Uitvoeren monitoring meetnet zoutwinning onder de Waddenzee, voor de periode 2019-2049, voor het vaststellen of er bodemdaling plaatsvindt door de zoutwinning.
-
Blz. 242
Een werkwijze voor de inzet van actieve publicatie; prestatie-indicatoren voor VTH-taken en eenduidige meetbare registratie van naleving VTH taken. Hiervoor is een onderzoek naar de verbetering BIG-8 beleidscyclus uitgevoerd.
-
Blz. 243
Uitvoeren van de taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving a.d.h.v. het VTH beleid 2019-2023 en de resultaten van het VTH Jaarwerkprogramma 2021, die behoren tot dit beleidsveld door de provincie, FUMO en ODG.
-
Blz. 244
Uitvoeren van de Wet Natuurbescherming (Houtopstanden, Stikstof, Soorten en Gebied) door aanvragen t.a.v. afhandeling vergunningen, ontheffingen en adviezen te verwerken. Ook voeren we taken voor de Natuurschoonwet en de Wadloopverordening uit.
-
Blz. 245
Vaststellen startnotitie bodembeleid (voorjaar 2022) en verder invulling geven aan het transitieprogramma kennis- en innovatie bodem en ondergrond. De overdracht realiseren van de locaties bodemverontreiniging naar de gemeenten voor start Ow.
-
Blz. 246
Voorbereiden en vaststellen nazorgplannen voor Trijehus, Ald Dwinger en Garyperhoeke. Uitvoeren nazorgbeheer en actualiseren van nazorgplannen voor Skinkeskans en Leeuwarden. Actualiseren van nazorgplannen De Wierde en de stort nabij Ouwsterhaule.
-
Blz. 247
Prestatie-indicatoren water
-
Blz. 248
Toelichting schoon water
-
Blz. 249
Prestatie-indicatoren voldoende water
-
Blz. 250
Toelichting voldoende water
-
Blz. 251
Prestatie-indicatoren schoon water
-
Blz. 252
Toelichting schoon water
-
Blz. 253
Prestatie-indicatoren VTH - milieu en natuur
-
Blz. 254
Toelichting VTH - milieu en natuur
-
Blz. 255
Beleidsveld 3.5 Energietransitie
-
Blz. 256
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 257
Doelstellingen beleidsveld 3.5
-
Blz. 258
Energie opwekken: We voeren de gezondheidsmonitor ten behoeve van windpark Nij Hiddum-Houw uit. Verder gaan we aan de slag met een ‘windmolenmakelaar’
-
Blz. 259
Energie besparen: We dragen bij aan de provinciale ambitie van 25% energiebesparing door aan te sluiten bij een aantal financiële regelingen
-
Blz. 260
Klimop is een door het rijk gefinancierd programma dat de eigenaren van (klein) maatschappelijk vastgoed scans aanbiedt die inzicht geven in energiebesparende maatregelen. Tevens helpt het programma bij het sluitend krijgen van businesscases
-
Blz. 261
Warmtetransitie: We zetten stevig in op aquathermie en worden de ‘wetterwaarmte’-provincie door koplopers te ondersteunen bij het binnenhalen van (landelijke en Europese) erkenning en financiering.
-
Blz. 262
Energie infrastructuur: Ten behoeve van de capaciteitsproblemen op het Energienetwerk werken we in 2022 samen met gemeenten en netbeheerders (verder) aan de Systeemstudie Fryslân en de Uitvoeringsanalyse Netimpact
-
Blz. 263
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 264
Toelichting
-
Blz. 265
Beleidsveld 3.6 Transitie omgevingswet/ - visie
-
Blz. 266
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 267
Doelstellingen beleidsveld 3.6
-
Blz. 268
De Omgevingsverordening wordt vastgesteld.
-
Blz. 269
De provinciale organisatie kan werken met de instrumenten uit de Omgevingswet
-
Blz. 270
De provinciale organisatie kan vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket en is in staat om de beslistermijn van 26 weken te hanteren tenzij wettelijk anders bepaald
-
Blz. 271
De provinciale organisatie kan digitale vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontvangen
-
Blz. 272
De provinciale organisatie kan de omgevingsdocumenten digitaal ontsluiten via het DSO
-
Blz. 273
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 274
Toelichting
-
Blz. 275
Inzet beschikbare middelen programma 3 Omgeving
-
Blz. 276
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 277
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 278
Voorstel begrotingswijziging
-
Blz. 279
Beleidsprogramma 4: Economie
-
Blz. 280
Portefeuillehouders
-
Blz. 281
Beleidsveld 4.1 Innovatie en circulaire economie
-
Blz. 282
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 283
Doelstellingen beleidsveld 4.1
-
Blz. 284
Op het gebied van circulaire economie gaan we in 2022 een monitoringssysteem introduceren t.b.v. de doelstelling om steeds meer circulair in te kopen. Tot slot werken we aan de regeling Circulaire Economie en de MKB-Voucherregeling
-
Blz. 285
Verder geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten
-
Blz. 286
Daarnaast gaan we in 2022 ook dergelijke innovatieve circulaire projecten opstarten met het Friese MKB, vanuit het Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics
-
Blz. 287
Op het gebied van innovatie gaan we in 2022 aan de slag met het startersproject Founded in Fryslân. Vanuit dit project willen we nieuwe innovatieve start-ups in de circulaire economie begeleiden
-
Blz. 288
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 289
Toelichting
-
Blz. 290
Beleidsveld 4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
-
Blz. 291
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 292
Doelstellingen beleidsveld 4.2
-
Blz. 293
Ten behoeve van het (internationaal) ondernemerschap gaan we in 2022 de nieuwe exportregeling Internationalisering openstellen en gaan we, naar aanleiding van evaluaties, het ecosysteem internationalisering door ontwikkelen
-
Blz. 294
Via de FOM gaan we een aantal leningen/participaties verstrekken. Dit alles met het doel dat er in 2022 meer exporterende Friese bedrijven zijn dan het afgelopen
-
Blz. 295
Op het gebied van het Friese vestigingsklimaat willen we met behulp van de Friese acquisitiestrategie ervoor zorgen dat er een aantal (inter)nationale bedrijven naar Fryslân komen dan wel hier blijven
-
Blz. 296
We gaan verder aan de slag met het TopDutch programma en het actie-/investeringsprogramma bedrijventerreinen
-
Blz. 297
Daarnaast werken we in 2022 aan het ontwikkelen van een investeringsprogramma toekomstbestendige bedrijventerreinen, en een programmering naar aanleiding van het onderzoek ruimtelijke economische visie en grootschalige ruimtebehoefte
-
Blz. 298
Tot slot willen we via Ynbusiness het gesprek aan gaan met het Friese bedrijfsleven, om op die manier ondernemers te helpen met eerstelijns vraagstukken en eventueel door te verwijzen naar andere organisaties en instrumenten
-
Blz. 299
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 300
Toelichting
-
Blz. 301
Beleidsveld 4.3 Economische structuurversterking
-
Blz. 302
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 303
Doelstellingen beleidsveld 4.3
-
Blz. 304
In 2022 leveren we onze bijdrage om de RUG Campus Fryslân verder door te ontwikkelen. Dit doen we door mee te werken binnen het Friese Onderwijsakkoord
-
Blz. 305
In 2022 leveren we onze bijdrage om de WaterCampus verder door te ontwikkelen. Dit doen we door het project Water Circulair in combinatie met ons lidmaatschap van Water4all te gaan ontwikkelen
-
Blz. 306
In 2022 leveren we onze bijdrage om de Friese Dairy sector verder door te ontwikkelen. Zo komen we met een plan om Dairy Valley internationaal onderscheidend te laten worden
-
Blz. 307
In 2022 werken we verder aan het vormgeven van HTSM / Innovatiecluster Drachten 2.0
-
Blz. 308
In 2022 willen we een aantal Friese bedrijven koppelen aan te ontwikkelen Europese projecten op het gebied van circulaire plastics / NTCP
-
Blz. 309
Op het gebied van digitaliseren werken we in 2022 aan een plan van aanpak voor de crossover koppeling tussen digitalisering en de clusters op het gebied van AI
-
Blz. 310
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 311
Toelichting
-
Blz. 312
Beleidsveld 4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
-
Blz. 313
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 314
Doelstellingen beleidsveld 4.4
-
Blz. 315
In 2022 werken we verder aan het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 en willen we ervoor zorgen dat dit programma goedgekeurd wordt door de Europese Commissie
-
Blz. 316
Ten aanzien van de verwerving van Europese middelen streven we naar een hoog Fries aandeel in de goedgekeurde projecten
-
Blz. 317
In 2022 bevorderen we graag een aantal eligible projecten op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 318
Tot slot willen we ervoor zorgen dat in 2022 de Friese Projectenmachine volledig operationeel is
-
Blz. 319
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 320
Toelichting
-
Blz. 321
Beleidsveld 4.5 Toerisme en recreatie
-
Blz. 322
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 323
Doelstellingen beleidsveld 4.5
-
Blz. 324
We verlenen een bijdrage aan Friesland Convention Partners voor de uitvoering van de meerjarige aanpak stimulering zakelijk toerisme
-
Blz. 325
Samen met Innovatiepact Fryslân (IPF) starten we met de uitvoering van de (meerjarige) innovatieagenda
-
Blz. 326
We verlenen een bijdrage aan IPF voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als kennisplatform voor ondernemers gericht op innovatie en het stimuleren van het organiserend vermogen
-
Blz. 327
We beginnen met de uitvoering van het actieplan ‘Gastvrij Fryslân circulair’
-
Blz. 328
Wij stellen voor drie beoogde icoonprojecten procesmiddelen beschikbaar voor de nadere uitvoering
-
Blz. 329
Samen met partners uit het onderwijs, ondernemers en overheid werken we aan de uitvoering van het uitvoeringsprogramma ‘Toekomstbestendige Banen’
-
Blz. 330
We verlenen een meerjarige subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing. Cultuurtoerisme (met specifieke aandacht voor Arcadia) en de merken ‘Friesland’ en ‘De Wadden’ worden in deze marketing in de etalage gezet
-
Blz. 331
We vergroten de zichtbaarheid en beleefbaarheid van Fryslân als waterrecreatieve bestemming door (doelgroepen)onderzoek en communicatie & marketing
-
Blz. 332
We leveren een bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en verduurzaming op het water en we stellen een integrale gebruiksvisie van de Friese wateren op
-
Blz. 333
We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de tijdelijke huisvesting van de bedieningscentrale. Daarnaast realiseren we een definitieve centrale (zie ook programma 2.3)
-
Blz. 334
We leveren een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Marrekrite
-
Blz. 335
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, branches, gemeenten, Ynbusiness, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan ‘Vitale Logies Fryslân.
-
Blz. 336
We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, regio's, terrein beherende organisaties, gemeenten, TAF) partner in de uitvoering van het programma Dagrecreatieve Netwerken
-
Blz. 337
We werken samen met Marrekrite, Wandelnet, Landschapsbeheer Fryslân en grondeigenaren aan een nieuwe subsidieregeling voor boerenlandpaden en kerkenpaden
-
Blz. 338
De bezoekersmonitor is in uitvoering en er is een plan van aanpak voor de bewoners- en bedrijvenmonitor
-
Blz. 339
We delen de kennis afkomstig van monitoring met gemeenten en ondernemers, zodat zij goed geïnformeerd keuzes maken voor een vitaal, competitief en veerkrachtig bedrijf, (sub)sector of regio
-
Blz. 340
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 341
Toelichting
-
Blz. 342
Inzet beschikbare middelen programma 4 Economie
-
Blz. 343
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 344
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 345
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 346
Beleidsprogramma 5: Mienskip
-
Blz. 347
Portefeuillehouders
-
Blz. 348
Beleidsveld 5.1 Leefomjouwing
-
Blz. 349
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 350
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 351
We delen en leveren kennis over (de gevolgen van) demografische veranderingen en leefbaarheid
-
Blz. 352
Wij faciliteren het Netwerk ondersteuning Mienskipsinitiatieven
-
Blz. 353
Vanuit de regeling het Iepen Mienskipsfûns stimuleren wij initiatieven uit de Mienskip die inspelen op de leefbaarheid en ‘iedereen doet mee’-gedachte. Daarbij worden meerdere doelen en opgaven bediend zoals bv. ontmoetingsplekken, landschap
-
Blz. 354
Aanvullend aan het Iepen Mienskipfûns kunnen in de regio’s Noordoost en Noordwest initiatieven worden ondersteund vanuit het Budget Lokale Innovaties (BLI) en de LEADER-aanpak als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3)
-
Blz. 355
In 2022 stellen we het Transitiefonds fysieke leefomgeving open voor het onderdeel particuliere woningvoorraad
-
Blz. 356
We faciliteren gemeenten provincie breed om de DorpsOntwikkelMaatschapijen (DOMs) verder te ontwikkelen. Op basis van deze kennis stimuleren we gemeenten in de hele provincie om via het DOM-principe (clusters van) dorpen
-
Blz. 357
In 2022 is in alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken we daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden
-
Blz. 358
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Wonen
-
Blz. 359
We volgen de demografische ontwikkelingen en onderzoeken de effecten van de coronapandemie en de druk op de woningmarkt in de Randstad
-
Blz. 360
Op grond van de Huisvestingswet 2014 houden wij toezicht op 14 Friese gemeenten met een wettelijke taakstelling op de huisvesting van statushouders/verblijfsgerechtigden
-
Blz. 361
We voeren onderzoek uit de naar de investeringsopgave die er ligt om te komen tot een toekomstbestendige woningvoorraad
-
Blz. 362
We stimuleren zorgvuldig ruimtegebruik door optimale benutting van woningbouwmogelijkheden in bestaand bebouwd gebied, door herbestemming, tijdelijke woonvormen, herstructurering, sloop (eventueel met vervangende nieuwbouw) en transformatie
-
Blz. 363
Ruimtelijke woningbouwplannen worden versneld door de “Regeling flexibele inzet woningbouw”
-
Blz. 364
Samen met de woonpartners zetten we een Friese woningbouwmonitor op
-
Blz. 365
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sociaal beleid
-
Blz. 366
We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid
-
Blz. 367
We maken de uitvoering van het project ‘Sûnens en Mienskip/ Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk. Dit project richt zich op maatschappelijke thema’s als gezondheid, participatie, inclusie en het tegengaan van discriminatie
-
Blz. 368
Via het aanjaagplan ‘Bloeizone Fryslân’ willen we zoveel mogelijk bloeizones in Fryslân (laten) ontstaan en deze steeds breder laten floreren
-
Blz. 369
In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023). We subsidiëren nieuwe deelprojecten die gericht zijn op een daling van de werkloosheid, een stijging van het gemiddelde
-
Blz. 370
Doelstellingen beleidsveld 5.1 Sportbeleid
-
Blz. 371
We bevorderen het bestaan en de beoefening van Fryske cultuursporten door Friese sportbonden te subsidiëren en de Friese sporten in het onderwijs te verankeren via het project Fryske sport yn dyn Klasse
-
Blz. 372
Via het project IIs for Fryslân’ van Sport Fryslân ondersteunen we het schoolschaatsen
-
Blz. 373
We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport. Beide fondsen worden opengesteld voor allerlei initiatieven vanuit de Mienskip
-
Blz. 374
We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit
-
Blz. 375
We leveren een bijdrage aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten
-
Blz. 376
We zetten in op het binnenhalen van internationale sportevenementen
-
Blz. 377
Prestatie-indicatoren leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 378
Toelichting leefbaarheidsbeleid
-
Blz. 379
Prestatie-indicatoren wonen
-
Blz. 380
Toelichting wonen
-
Blz. 381
Prestatie-indicatoren sociaal beleid
-
Blz. 382
Toelichting sociaal beleid
-
Blz. 383
Prestatie-indicatoren sportbeleid
-
Blz. 384
Beleidsveld 5.2a Cultuur
-
Blz. 385
Pilot
-
Blz. 386
Wat zien we / wat willen we bereiken
-
Blz. 387
Doel-indicatoren
-
Blz. 388
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 389
Ambitie 1 - Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
-
Blz. 390
LF 2028 brengt in 2022 de eerste editie van de triënnale Arcadia
-
Blz. 391
We continueren de ticketrisicoregeling
-
Blz. 392
We zetten in onze opdracht aan Merk Fryslân ook specifiek in op de cultuurtoerist
-
Blz. 393
Ambitie 2 - Ynnovaasje & eksperimint
-
Blz. 394
We voeren de nieuwe Stimuleringsregeling Ontwikkeling en Innovatie uit
-
Blz. 395
We nemen deel aan We the North
-
Blz. 396
We werken aan versterking van de programmalijnen met Rijk en Rijksfondsen
-
Blz. 397
Ambitie 3 - Kultuer yn ‘e Mienskip
-
Blz. 398
We subsidiëren onze steuninstellingen voor amateurkunst (Keunstwurk) en bibliotheken (Fers)
-
Blz. 399
We matchen de OCW-bijdrage aan KEK3, ondersteunen iepenloftspullen en stimuleren verbindingen tussen cultuurparticipatie en zorg
-
Blz. 400
Halverwege de beleidsperiode 21-24 evalueren wij samenwerking Fers en doen wij onderzoek naar cultuurparticipatie
-
Blz. 401
Via het Iepen Mienskipsfûns en een regeling Iepenloftspullen leveren wij een bijdrage aan het stimuleren van actieve cultuurparticipatie en faciliteren wij het amateurkunstklimaat in Fryslân
-
Blz. 402
Ambitie 6 - Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
-
Blz. 403
We evalueren de voor het eerst gevoerde procedure met inzet van een adviescommissie
-
Blz. 404
Wij ontwikkelen accounthouderschap naar partnerschap met onze instellingen die meerjarige financiële steun van ons krijgen
-
Blz. 405
Wij dragen actief bij aan het plan van de vijf Friese theaters in het Frysk Field Lab
-
Blz. 406
Resultaat-indicatoren
-
Blz. 407
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 408
Beleidsveld 5.2b Erfgoed
-
Blz. 409
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 410
Doelstellingen beleidsveld 5.2b
-
Blz. 411
Via de Friese musea (geselecteerd op basis van de regeling Kunst en Musea en het rapport ‘Analyse en advies subsidiëring musea Provincie Fryslân’ n.a.v. de motie vreemd ‘Musea subsidies’ PS 17 februari 2021 en de motie ‘Ondersteuning Friese musea’
-
Blz. 412
Wij zetten ons in voor behoud van cultuurhistorie via projecten uit de Erfgoeddeal: de Campagne ‘Kusten van het IJsselmeer’ en K(l)eigoed, het project voor de herbestemming van leegstaande of verwaarloosde karakteristieke panden
-
Blz. 413
Wij adviseren gemeenten en andere partijen over het behoud en de ontwikkeling van cultuurhistorisch erfgoed in hun plannen, op basis van de doorwerking van de thematische structuurvisie Grutsk op’e Romte, FAMKE en de Cultuurhistorische Kaart
-
Blz. 414
Wij stimuleren publieksvoorlichting over archeologisch erfgoed via de archeologische steunpunten en onderzoeken en behouden het o.a. via het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis
-
Blz. 415
Via onze subsidies aan een aantal instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en monumenten (onder andere kerken) en archeologie zorgen wij voor het beheer en behoud van ons erfgoed
-
Blz. 416
Via de subsidieregeling monumenten en het Cultuurfonds voor Monumenten Fryslân ondersteunen we de restauratie en herbestemmingsplannen van monumenten en karakteristieke bouwwerken
-
Blz. 417
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 418
Beleidsveld 5.3 Taal, media, onderwijs en letteren
-
Blz. 419
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 420
Doelstellingen beleidsveld 5.3
-
Blz. 421
In samenwerking met de onderwijsinspectie versterken we het toezicht op het vak Frysk in het primair en voortgezet onderwijs
-
Blz. 422
In het schooljaar 2021-2022 ronden we de 1-meting van het Taalplan Frysk 2030 af waarbij we het taalprofiel van scholen in het primair en voortgezet onderwijs toetsen en waarbij we hun bevragen op hun ambitie en de doorgaande leerlijn Frysk
-
Blz. 423
Ook scholen in de onderwijssectoren waar het aanbieden van het vak Frysk niet wettelijk verplicht is (voorschoolse opvang, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs en speciaal onderwijs) worden aangemoedigd
-
Blz. 424
Ter uitvoering van het Taalplan Frysk 2030 subsidiëren we via de regeling ‘Frysk foar no en letter’ scholen in alle onderwijssectoren om de kwaliteit van het vak Frysk te verbeteren en het professionaliseren van leerkrachten
-
Blz. 425
Afhankelijk van de voortgang van het landelijke project Curriculum.nu starten we met de realisatiefase van de vernieuwing van kerndoelen voor het vak Frysk via het project Kurrikulum.frl
-
Blz. 426
Via deelname aan het European Charter Classroom Activities (ECCA-project) stimuleren wij uitwisseling van Friese scholen met scholen in Europese regio’s met een minderheidstaal
-
Blz. 427
Als uitvoering van de rol van Taalskipper brengen wij bestuurders van gemeenten, Wetterskip Fryslân en de Veiligheidsregio Fryslân bij elkaar en stimuleren we dat ze actief met het uitvoeren van het Friese taalbeleid
-
Blz. 428
Wij voeren de visie op de zichtbaarheid van het Fries uit in afstemming met het Rijk en de Friese bestuursorganen als onderdeel van de langetermijnagenda Frysk
-
Blz. 429
Om het actief gebruik van het Fries in de nieuwe media/ het digitale domein te stimuleren en de kwaliteit van het (geschreven) Fries te verhogen, zorgen wij, met onze partners, voor de doorontwikkeling van de ‘Digitale Helpmiddels’
-
Blz. 430
De uitkomsten van het provinciaal onderzoek ‘Frysk yn de ekonomy’ zetten we om naar beleid. Met inzichtelijke do’s en don’ts kunnen bedrijven waar dat het beste past, eenvoudiger met het Frysk aan de slag gaan
-
Blz. 431
Via onze subsidieregelingen en ons prijzenbeleid stimuleren wij de zichtbaarheid en het gebruik van het Frysk
-
Blz. 432
Door het subsidiëren van Omrop Fryslân zorgen we dat het Frysk op de radio, televisie en online een vanzelfsprekende stevige positie houdt
-
Blz. 433
Via het programma ‘Jong Frysk sjoernalistyke talint foar de takomst’ stimuleren we het verbeteren van het gebruik van de Friese taal en de kennis over Friese cultuur bij de Friese media
-
Blz. 434
Wij positioneren het Frysk als Europese regionale taal door actief lid te zijn van het Network to promote linguistic diversity (NPLD) en via Mercator
-
Blz. 435
We promoten en faciliteren via onze bijdrage aan het programma voor Leeuwarden City of Literature en onze bestaande subsidieregelingen de Friese literatuur
-
Blz. 436
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 437
Inzet beschikbare middelen programma 5 Mienskip
-
Blz. 438
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 439
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 440
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 441
Beleidsprogramma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 442
Portefeuillehouder
-
Blz. 443
Beleidsveld 6.1 Mensen
-
Blz. 444
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 445
Doelstellingen beleidsveld 6.1
-
Blz. 446
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief)
-
Blz. 447
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
-
Blz. 448
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
-
Blz. 449
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
-
Blz. 450
Het ziekteverzuimpercentage is maximaal 4%
-
Blz. 451
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 452
Toelichting
-
Blz. 453
Beleidsveld 6.2 Middelen
-
Blz. 454
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 455
Doelstellingen beleidsveld 6.2
-
Blz. 456
Het provinciehuis is ingericht volgens het principe “activiteitgericht werken”. Eind 2022 is de inrichting volgens het nieuwe concept gereed. Hierbij is ruimte voor meer samenwerking met externe partijen en worden creatieve processen en innovatie
-
Blz. 457
Het programma “Implementatie Wetgeving” zorgt ervoor dat de provincie voldoet aan de eisen vanuit het rijk op het gebied van tijdige en kwalitatief voldoende implementatie van diverse wetten
-
Blz. 458
In 2022 wordt een nieuwe documentgenerator ingevoerd. De archivering wordt gemoderniseerd en DocBase komt op read-only
-
Blz. 459
Het bewustwordingsniveau van alle medewerkers op het gebied van security, cybercriminaliteit en gerelateerde risico’s is sterk verhoogd
-
Blz. 460
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 461
Toelichting
-
Blz. 462
Inzet beschikbare middelen programma 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 463
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 464
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 465
Beleidsprogramma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 466
Portefeuillehouder
-
Blz. 467
Inzet beschikbare middelen programma 7 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 468
Inzet beschikbare middelen
-
Blz. 469
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 470
Paragrafen
-
Blz. 471
Paragraaf 1 Grondbeleid
-
Blz. 472
Samenvatting grondbezit
-
Blz. 473
Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 474
Paragraaf 2 Bedrijfsvoering
-
Blz. 475
1. Ontwikkeling en organisatie
-
Blz. 476
Ontwikkeling organisatie
-
Blz. 477
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 478
De organisatie werkt opgavengestuurd
-
Blz. 479
De organisatie werkt opgavengestuurd
-
Blz. 480
Toelichting
-
Blz. 481
2. Mensen
-
Blz. 482
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 483
Verhouding vast en flexibel personeel
-
Blz. 484
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers voor de uitvoering van structurele werkzaamheden en inhuur voor de flexibele inzet van personeel (voor pieken in werkzaamheden, specifieke inzet
-
Blz. 485
Samenwerking
-
Blz. 486
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord
-
Blz. 487
Inclusief en kansen bieden
-
Blz. 488
In 2022 kent onze organisatie 28 participatiebanen
-
Blz. 489
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees
-
Blz. 490
Strategische personeelsplanning (SPP)
-
Blz. 491
Het management development programma is onder andere gericht op de uitvoering van de strategische personeelsplanning
-
Blz. 492
We bieden een gericht programma op het gebied van leren en ontwikkelen.
-
Blz. 493
We vertalen de meerjarige capaciteitsraming naar de strategische personeelsplanning
-
Blz. 494
3. Informatie en huisvesting
-
Blz. 495
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 496
Archivering
-
Blz. 497
Een voldoende beoordeling van de provincie-archivaris; invoering van de WOO en een start van het programma Wetgeving
-
Blz. 498
Energieneutrale organisatie
-
Blz. 499
In 2025 is de provinciale organisatie energieneutraal. Het project loopt op planning
-
Blz. 500
Huisvesting in de toekomst
-
Blz. 501
Dit programma gaat onder meer over de inrichting van het provinciehuis, waarbij extra aandacht is voor optimaal samenwerken met de mienskip, door ontmoetingen en het fysiek/hybride en online vergaderen beter te faciliteren
-
Blz. 502
Informatiemanagement
-
Blz. 503
Innovatie. We continueren de projecten waarvoor we in 2021 subsidie hebben ontvangen
-
Blz. 504
Invoering Omgevingswet. De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, waardoor ook in 2022 de voorbereiding van de implementatie centraal staat, o.a. het digitaal stelsel omgevingswet (DSO).
-
Blz. 505
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 506
De provincie is in control op security en privacy
-
Blz. 507
4. Financien
-
Blz. 508
Financien
-
Blz. 509
Toelichting
-
Blz. 510
Capaciteitsbudget
-
Blz. 511
Capaciteitsbudget vervolg
-
Blz. 512
Toelichting
-
Blz. 513
Bezetting
-
Blz. 514
Flexibele schil
-
Blz. 515
5. Opvolging en aanbevelingen
-
Blz. 516
Opvolging aanbevelingen
-
Blz. 517
Paragraaf 3 Grote projecten
-
Blz. 518
1. Overzicht grote projecten
-
Blz. 519
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 520
Infrastructurele en overige projecten
-
Blz. 521
Breed Cofinancieringsbudget
-
Blz. 522
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Groningen
-
Blz. 523
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 524
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 525
Corona maatregelen
-
Blz. 526
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 527
De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 528
Europese watertechnologiehub
-
Blz. 529
Gebiedsontwikkelingsplan Harlingen-Franekeradeel
-
Blz. 530
Innovatiecluster Drachten (voorheen technocampus)
-
Blz. 531
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 532
Station Leeuwarden Werpsterhoeke
-
Blz. 533
Thialf
-
Blz. 534
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 535
Vismigratierivier
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 538
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 539
Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 540
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Groningen
-
Blz. 541
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
-
Blz. 542
Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Zwolle
-
Blz. 543
Station Leeuwarden Werpsterhoeke
-
Blz. 544
Spoorprojecten
-
Blz. 545
2. Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
-
Blz. 546
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 547
Thialf (Heerenveen, stad van Sport) (programma mienskip)
-
Blz. 548
Thialf
-
Blz. 549
Thialf vervolg
-
Blz. 550
3. Europese watertechnologiehub (programma economie)
-
Blz. 551
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 552
Europese watertechnologiehub
-
Blz. 553
Europese watertechnologiehub
-
Blz. 554
Europese watertechnologiehub (programma economie)
-
Blz. 555
4. De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
-
Blz. 556
Inleiding
-
Blz. 557
4a. Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 558
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 559
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 560
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 561
Programma De Nieuwe Afsluitdijk
-
Blz. 562
4b. Vismigratierivier
-
Blz. 563
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 564
Vismigratierivier
-
Blz. 565
Vismigratierivier
-
Blz. 566
Vismigratierivier
-
Blz. 567
4c. De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 568
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 569
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 570
De bruggen en de sluis Kornwerderzand
-
Blz. 571
De bruggen en sluis Kornwerderzand
-
Blz. 572
5. Innovatiecluster Drachten (voorheen technocampus)
-
Blz. 573
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 574
Innovatiecluster Drachten (voorheen technocampus)
-
Blz. 575
Innovatiecluster Drachten (voorheen technocampus)
-
Blz. 576
Innovatiecluster Drachten (voorheen technocampus)
-
Blz. 577
6. Gebiedsontwikkelingsplan Franekeradeel - Harlingen (programma mienskip)
-
Blz. 578
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 579
Gebiedsontwikkelingsplan Franekeradeel – Harlingen
-
Blz. 580
Gebiedsontwikkelingsplan Harlingen-Franekeradeel
-
Blz. 581
Gebiedsontwikkelingsplan Franekeradeel - Harlingen (programma mienskip)
-
Blz. 582
7. Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 583
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 584
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 585
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 586
Uitvoering natuuropgave
-
Blz. 587
Uitvoering natuuropgave vervolg
-
Blz. 588
Uitvoering natuuropgave vervolg 2
-
Blz. 589
8. Breed cofinancieringsbudget
-
Blz. 590
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 591
Breed cofinancieringsbudget
-
Blz. 592
Breed Cofinancieringsbudget
-
Blz. 593
Breed cofinancieringsbudget
-
Blz. 594
Toelichting
-
Blz. 595
VIA 2015-2018
-
Blz. 596
KEI 2016-2018
-
Blz. 597
POP3
-
Blz. 598
Waddenfonds
-
Blz. 599
Bestuursakkoord 2019-2023
-
Blz. 600
Verduidelijking
-
Blz. 601
VIA 2019-2021
-
Blz. 602
KEI 2019
-
Blz. 603
POP3/POP3+
-
Blz. 604
Waddenfonds
-
Blz. 605
Vervolg
-
Blz. 606
9. Corona maatregelen
-
Blz. 607
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 608
Corona maatregelen Provincie
-
Blz. 609
Corona maatregelen
-
Blz. 610
Corona maatregelen
-
Blz. 611
Corona maatregelen vervolg
-
Blz. 612
Financiën
-
Blz. 613
Voorstel begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 614
Voorstel begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 615
Rapportage wijzigingen onder mandaat GS
-
Blz. 616
Inleiding
-
Blz. 617
Bijdrage derden
-
Blz. 618
Investeringen
-
Blz. 619
Investeringen actualisatie
-
Blz. 620
Nominaal
-
Blz. 621
Lastneming subsidies
-
Blz. 622
Schuiven binnen programma
-
Blz. 623
Mutatie binnen reserve Breed Cofinancieringsbudget
-
Blz. 624
Ontwikkeling financieel kader
-
Blz. 625
Inleiding
-
Blz. 626
5.3.1 Onze uitgangspunten
-
Blz. 627
5.3.2 Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 628
5.3.3 Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 629
Toelichting
-
Blz. 630
Treasury: financiering en beleggingen
-
Blz. 631
Treasury
-
Blz. 632
Grote projecten
-
Blz. 633
Bijlagen
-
Blz. 634
Bijlage I Begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 635
Bijlage 1 - Begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 636
Bijlage II Aansluiting tussen de begroting 2023 en de 2e bestuursrapportage 2022
-
Blz. 637
Beleidsprogramma 1 – Bestuur
-
Blz. 638
Beleidsprogramma 2 - Infrastructuur
-
Blz. 639
Beleidsprogramma 3 - Milieu
-
Blz. 640
Beleidsprogramma 4 - Economie
-
Blz. 641
Beleidsprogramma 5 - Mienskip
-
Blz. 642
Beleidsprogramma 6 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 643
Programma 7 - Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 644
Bijlage III Aanvullingen op of verbeteringen van subsidiestaat begroting 2022 (bedragen x € 1.000,-)
-
Blz. 645
Subsidiestaat
-
Blz. 646
Bijlage IV Overzicht investeringen
-
Blz. 647
Overzicht investeringen
-
Blz. 648
Bijlage V Afgehandelde aanbevelingen
-
Blz. 649
Afgehandelde aanbevelingen onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten
-
Blz. 650
Bijlage VI Lijst openstaande moties en toezeggingen
-
Blz. 651
Lijst openstaande moties en toezeggingen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap