Wij willen zoveel mogelijk de continuïteit van het OV borgen. Daarbij zijn wij afhankelijk van de na te leven maatregelen als gevolg van de coronacrisis. De financiële gevolgen hiervan zijn nu nog niet te overzien
Beleid
Tijd
Geld
Er wordt nog gesproken met de vervoerder over de finaniele afhechting van het dienstregelingsjaar 2021. Zo dienen de provinciale exploitatiebijdragen 2021 en de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer 2021 (BVOV) nog definitief te worden vastgesteld. De hogere brandstopprijzen en bijbehorende hoge indexatiecijfers die bij de vaststelling van de exploitatiebijdragen worden gehanteerd leiden tot hogere provinciale bijdragen voor 2021 en 2022. De door het Rijk verleende BVOV is verlengd van september 2022 tot eind 2022.
Bij de eerste berekening ov index 2022 werd uitgegaan van 1,4% stijging van de kosten. Door corona en de Oekraïne crisis zijn zowel de benzine kosten als ook de personeelskosten opgelopen. De index voor 2022 laat een significante stijging zien naar 5.4%. Er is een begrotingswijziging voorgesteld om de index van 2022 en 2023 aan te passen. De berekening van de voorlopige index met peildatum juni 22 is nog niet accuraat genoeg. Het risico bestaat dat de index verder oploopt.