-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Samenvatting
-
Blz. 6
Samenvatting financieel
-
Blz. 7
Voorspellend vermogen
-
Blz. 8
Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 9
Inzicht in vrijval en voorstellen ten laste van begrotingssaldo
-
Blz. 10
Totaaloverzicht begrotingswijzigingen
-
Blz. 11
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 12
Portefeuillehouders
-
Blz. 13
Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur
-
Blz. 14
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 15
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 16
Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 18
Doelstelling beleidsveld 1.1.
-
Blz. 19
We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
-
Blz. 20
We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
-
Blz. 21
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
-
Blz. 22
We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
-
Blz. 23
We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.
-
Blz. 24
We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.
-
Blz. 25
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.
-
Blz. 26
Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.
-
Blz. 27
Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
-
Blz. 28
Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.
-
Blz. 29
Resultaatindicatoren
-
Blz. 30
Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
-
Blz. 31
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 32
Doelstelling beleidsveld 1.2.
-
Blz. 33
In 2025 wordt de Tussenbalans gemaakt van het Bestuursakkoord 2023- 2027 Oparbeidzje foar Fryslân.
-
Blz. 34
GS vergadert op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.
-
Blz. 35
PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.
-
Blz. 36
Schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.
-
Blz. 37
Resultaatindicatoren
-
Blz. 38
Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
Doelstelling beleidsveld 1.3.
-
Blz. 41
De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning. Zie voor de verdere invulling van de aanpak ondermijning paragraaf 1.4
-
Blz. 42
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
-
Blz. 43
De CvdK stimuleert de samenwerking buiten Fryslân o.a. middels het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK.
-
Blz. 44
Resultaatindicatoren
-
Blz. 45
Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
-
Blz. 46
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 47
Doelstelling beleidsveld 1.4.
-
Blz. 48
We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.
-
Blz. 49
We zetten ons in voor het mede vormgeven van een vernieuwde 'Intentieovereenkomst De Friese Norm’ voor de gezamenlijke aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit en blijven werken aan het realiseren van de geformuleerde ambities.
-
Blz. 50
We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).
-
Blz. 51
We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.
-
Blz. 52
Middels het toezicht op de gemeenten en Wetterskip Fryslân zijn we in 2025 nauw aangesloten op de financiële gezondheid van gemeenten en zorgen wij dat gemeenten en Wetterskip Fryslân goed op de hoogte zijn van de financiële wetgeving.
-
Blz. 53
We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.
-
Blz. 54
Provincie, Friese medeoverheden en VFG stemmen gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af.
-
Blz. 55
We hebben een nieuw beleid Kwaliteit van het Openbaar Bestuur in Fryslân en hebben dit ontwikkeld met onze mede overheden
-
Blz. 56
Minimaal twee pilots/experimenten realiseren op het terrein van (digitale) participatie, gericht op het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
-
Blz. 57
We bouwen en onderhouden een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie in Fryslân, aansluiten bij bestaande netwerken. We organiseren een serie dialoogsessies voor medeoverheden en andere partners.
-
Blz. 58
Meer jongeren zijn in 2025 betrokken bij de provinciale politiek.
-
Blz. 59
We hebben een geactualiseerd provinciaal participatiebeleid
-
Blz. 60
Resultaatindicatoren
-
Blz. 61
Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 63
Doelstelling beleidsveld 1.5.
-
Blz. 64
Het interprovinciaal Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2024-2026 is in uitvoering. Het heeft geleid tot Waddenfonds-aanvragen voor de financiering van majeure projecten en programma’s gericht op duurzame ontw. van het Waddengebied.
-
Blz. 65
Het BO Waddengebied heeft (tussen)besluiten genomen over complexe opgaven in het Waddengebied. Ook is er een vervolgbesluit genomen over de bekostiging van de opgaven in het Waddengebied op lange termijn.
-
Blz. 66
We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.
-
Blz. 67
We ontwikkelen een strategische public affairs agenda voor onze belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.
-
Blz. 68
We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Dit doen we om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en uit te breiden.
-
Blz. 69
We nemen deel aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen-Nederland. Fryslân richt zich daarbij op betere afstemming en samenwerking rond de grens op het terrein van Circulaire Economie. Het biedt een basis voor onze Duitsland agenda
-
Blz. 70
We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.
-
Blz. 71
We optimaliseren de coördinatie en de uitvoering van de (interne) IPO-advisering, om de verwezenlijking van onze provinciale doelen en belangen te waarborgen.
-
Blz. 72
We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.
-
Blz. 73
Resultaatindicatoren
-
Blz. 74
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 75
Portefeuillehouder
-
Blz. 76
Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur
-
Blz. 77
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 78
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 79
Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
Doelstelling beleidsveld 2.1.
-
Blz. 82
We stellen een eerste meerjarenprogramma Verkeersveiligheid op voor de periode 2026 - 2030, inclusief een ROF werkplan 2026.
-
Blz. 83
We geven uitvoering aan het Werkplan 2025 van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF). Denk hierbij aan praktische verkeerslessen in het onderwijs, gedragscampagnes op risicogedragingen en langlopende doelgroepgerichte aanpakken.
-
Blz. 84
We voeren een integrale netwerkanalyse uit, inclusief het opstellen van een hub-strategie om deelmobiliteit te bevorderen
-
Blz. 85
We stimuleren de grotere bedrijven (meer dan 50 werknemers) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden (onderwijsaanpak).
-
Blz. 86
We breiden het netwerk aan openbare laadpalen verder uit
-
Blz. 87
Resultaatindicatoren
-
Blz. 88
Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 90
Doelstelling beleidsveld 2.2.
-
Blz. 91
We realiseren de infrastructurele projecten zoals die volgens het Uitvoeringsprogramma RMP geprogrammeerd staan voor het jaar 2025
-
Blz. 92
Samen met de gemeenten werken we verder aan het netwerk aan doorfietsroutes.
-
Blz. 93
We overleggen met het Rijk en andere overheden over het (goed) functioneren van het gehele infrastructurele netwerk in onze provincie. Indien nodig maken we hier afspraken over in het Bestuurlijk Overleg MIRT.
-
Blz. 94
We geven in 2025 uitvoering aan het Actieplan Geluid t.b.v. geluidsanering gebouwen langs provinciale wegen
-
Blz. 95
We doen een aantal onderzoeken ten bate van de verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân
-
Blz. 96
Resultaatindicatoren
-
Blz. 97
Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
Doelstelling beleidsveld 2.3.
-
Blz. 100
We beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur (wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6)
-
Blz. 101
Onze steunpuntenstructuur is geoptimaliseerd en wordt energieneutraal
-
Blz. 102
Er is een afspraak gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de vervanging van de Tsjerk-Hiddessluizen
-
Blz. 103
We bestrijden gladheid op onze wegen
-
Blz. 104
Het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale is uitgebreid
-
Blz. 105
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
-
Blz. 106
We zorgen voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
-
Blz. 107
Resultaatindicatoren
-
Blz. 108
Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
Doelstelling beleidsveld 2.4.
-
Blz. 111
We beheren de regionale OV-concessie voor trein en bus.
-
Blz. 112
We voeren het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2024-2028 uit.
-
Blz. 113
Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.
-
Blz. 114
Wij starten in 2025 met een verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren.
-
Blz. 115
We plaatsen Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.
-
Blz. 116
Resultaatindicatoren
-
Blz. 117
Programma 3: Natuur en Landbouw
-
Blz. 118
Portefeuillehouders
-
Blz. 119
Inzet beschikbare middelen programma 3 Natuur en Landbouw
-
Blz. 120
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 121
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 122
Beleidsveld 3.1. Natuur
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 124
Doelstelling beleidsveld 3.1.
-
Blz. 125
Nationale parken: Het nieuwe – landelijke – beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de prov. Drenthe).
-
Blz. 126
Natura 2000: Er zijn drie evaluaties ten behoeve van nieuwe beheerplannen (Alde Feanen, Deelen, Rottige Meenthe) opgesteld.
-
Blz. 127
Natura 2000: Er is een begin gemaakt met het actualiseren van vier beheerplannen (Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog).
-
Blz. 128
Natura 2000: Er worden onderzoeken uitgevoerd en gegevens verzameld waarmee kennisleemtes uit de natuurdoelanalyses worden opgelost.
-
Blz. 129
Natura 2000: Er zijn herstelmaatregelen uitgevoerd in de Natura 2000 gebieden (opgenomen in de beheerplannen).
-
Blz. 130
Realisatie NNN door minimaal 100 ha verwerving/functiewijziging en minimaal 200 ha inrichting.
-
Blz. 131
Uitvoeren Friese bomen- en bossenstrategie door minimaal 30 ha bosuitbreiding, 150 ha bosrevitalisatie, 10 ha uitbreiding landschapselementen en 40 ha revitalisering landschapselementen.
-
Blz. 132
Uitvoering Programma Natuur: Er zijn maatregelen in de SPUK Programma Natuur uitgevoerd.
-
Blz. 133
Uitvoeren strategie Grip op kwaliteit; actualisatie begrenzing en verbeteren kwaliteit.
-
Blz. 134
Uitvoering herstelprogramma biodiversiteit.
-
Blz. 135
Uitvoeren Nota Faunabeleid Fryslân, uitvoeren Beleidsnota Invasieve Exoten Fryslân, actualisatie en uitvoeren Interprovinciaal Wolvenplan, opstellen en uitvoeren Friese Beverbeleidsregels en actualiseren en uitv. beleid hoefdieren (damhert en ree).
-
Blz. 136
Uitvoeren Nota Weidevogels 2021-2030, inclusief de LIFE IP GrassBirdHabitats, maatregelpakket weidevogels en het Aanvalsplan Grutto.
-
Blz. 137
Ontwikkelen actief soortenbeschermingsbeleid/ gemeenten adviseren en faciliteren bij het opstellen van soortenmanagementplannen (SMP's).
-
Blz. 138
De PAS-melders dossiers zullen in meerdere jaren worden afgerond.
-
Blz. 139
Resultaatindicatoren
-
Blz. 140
Beleidsveld 3.2. Landbouw
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
Doelstelling beleidsveld 3.2.
-
Blz. 143
Wij ondersteunen ondernemers die zoeken naar nieuwe verdienmogelijkheden en zetten ons, ook in Den Haag en Brussel, in voor een goed verdienmodel voor de boeren.
-
Blz. 144
In hoe wij met de landbouwsector omgaan, staat het ondernemerschap en vakmanschap van de landbouwsector centraal
-
Blz. 145
Landbouwgrond blijft zoveel mogelijk behouden voor de sector.
-
Blz. 146
Wij bevorderen lokale voedselproductie en -ketens.
-
Blz. 147
Meewerken aan één economische agenda voor Fryslân voor wat betreft de agrofoodsector.
-
Blz. 148
Het creëren van en zoeken naar vergunningsruimte, in het bijzonder voor de PAS-melders.
-
Blz. 149
Het integreren van bovenstaande punten in een beleidsnotitie en bijbehorende, realistische uitvoeringsagenda (Landbouwagenda).
-
Blz. 150
Optimale inzet van de niet-grondgebonden instrumenten van het GLB via de regeling Europese landbouwsubsidies provincie Fryslân 2023-2027.
-
Blz. 151
Aantrekkelijke vergoedingen voor natuurbeheer en natuurdoelen (zoals ANLb, weidevogels) motiveren boeren om deel te nemen.
-
Blz. 152
De nieuwe POVI bevat een visie op de ruimtelijke aansluiting van verschillende typen landbouw en natuur bij de water-, bodem- en ecosystemen van Fryslân. Daaraan wordt beleid gekoppeld.
-
Blz. 153
Landbouwbodems worden duurzaam beheerd.
-
Blz. 154
Kringlopen van mest, mineralen en grondstoffen worden mogelijk gesloten, inclusief die uit menselijke plas en poep.
-
Blz. 155
T.a.v. de wettelijke doelen voor klimaat, natuur en water van het FPLG: inhoudelijk meedenken en -werken aan de uitvoering van de relevante maatregelpakketten, zodat een goede afstemming met het landbouwbeleid gewaarborgd blijft.
-
Blz. 156
Uitvoering geven aan de Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw
-
Blz. 157
Het integreren van bovenstaande punten in een beleidsnotitie en bijbehorende, realistische uitvoeringsagenda (Landbouwagenda).
-
Blz. 158
Resultaatindicatoren
-
Blz. 159
Programma 4: Ruimte en Klimaat
-
Blz. 160
Portefeuillehouders
-
Blz. 161
Inzet beschikbare middelen programma 4 Ruimte en Klimaat
-
Blz. 162
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 163
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 164
Beleidsveld 4.1. Ruimtelijke ordening en wonen
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
Doelstelling beleidsveld 4.1
-
Blz. 167
We werken via voorkantsamenwerking samen met partners en zetten waar nodig wettelijke instrumenten in zoals advies en instemming, zienswijzen of een reactieve interventie.
-
Blz. 168
T.b.v. de actualisatie van de POVI wordt een contourenschets aan PS voorgelegd.
-
Blz. 169
De jaarlijkse actualisatie van de Omgevingsverordening wordt ter vaststelling aan PS voorgelegd.
-
Blz. 170
Ter voorbereiding op het programma landschap wordt Grutsk op ‘e Romte geactualiseerd
-
Blz. 171
Samen met de Friese gemeenten en andere belanghebbenden maken we een Fries Volkshuisvestingsprogramma waarbij we aansluiten op het proces van de Provinciale Omgevingsvisie.
-
Blz. 172
In samenwerking met de gemeenten zorgen voor een pool van experts, Frysk Faasjeteam, die gemeenten helpen om realisatie van plannen te versnellen.
-
Blz. 173
Resultaatindicatoren
-
Blz. 174
Beleidsveld 4.2. Water en Bodem
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Doelstelling beleidsveld 4.2
-
Blz. 177
Met Wetterskip Fryslân vertalen we de resultaten van de veiligheidstoetsing in afspraken over duurzaam beheer en onderhoud van regionale keringen.
-
Blz. 178
We informeren PS over de voortgang van het boezemplan dat Wetterskip Fryslân opstelt.
-
Blz. 179
Met andere partijen voeren we een project (FRESHEM) uit dat meer inzicht geeft in de risico’s van verzilting in grondwaterlagen voor de landbouw, natuur en drinkwatervoorziening.
-
Blz. 180
We borgen de aanvullende strategische grondwatervoorraden in de Omgevingsverordening (MER-procedure in 2025, uiteindelijke vaststelling in 2026)
-
Blz. 181
We stellen een midterm review op van de KRW nota Fryslân en actualiseren de nota op basis hiervan.
-
Blz. 182
We stimuleren en faciliteren de uitvoering van het prioritair maatregelenpakket KRW.
-
Blz. 183
We voeren onze wettelijke taken voor zwemwaterlocaties uit.
-
Blz. 184
We stellen een Bodemagenda op die nadere invulling geeft aan de startnotitie bodembeleid (PS 2022).
-
Blz. 185
Resultaatindicatoren
-
Blz. 186
Beleidsveld 4.3. Milieu
-
Blz. 187
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 188
Doelstelling beleidsveld 4.3
-
Blz. 189
We voeren onze wettelijke taken uit op grond van o.a de Omgevingswet en Algemene wet bestuursrecht.
-
Blz. 190
Voor de uitvoering van de VTH-taken wordt een VTH-jaarprogramma en een VTH-jaarverslag opgesteld.
-
Blz. 191
We geven uitvoering aan het opdrachtgeverschap voor de VTH-taken die bij de FUMO en de ODG zijn neergelegd.
-
Blz. 192
De aanbevelingen uit het onderzoek van de Noordelijke rekenkamer naar de effectiviteit van toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht en CO2reductie worden opgevolgd.
-
Blz. 193
De vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitseisen.
-
Blz. 194
Resultaatindicatoren
-
Blz. 195
Beleidsveld 4.4. Energietransitie
-
Blz. 196
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 197
Doelstelling beleidsveld 4.4.
-
Blz. 198
Samen met de gemeenten zoeken we naar geschikte pilots voor energiehubs
-
Blz. 199
Samen met gemeenten stellen we beleid voor batterijopslag op
-
Blz. 200
We stimuleren de productie van groen gas
-
Blz. 201
We voeren de Missy Wetterwaarmte uit en ondersteunen projecten
-
Blz. 202
We voeren de Friese plus op de isolatieregeling uit met extra gelden uit Windpark Fryslân (WPF)
-
Blz. 203
We voeren de landelijke SPUK regeling verduurzaming bedrijfsmatig vastgoed uit. We zetten een ondersteuningsstructuur voor het MKB op o.a. via het bedrijvenloket Ynbusiness.
-
Blz. 204
We ondersteunen lokaal eigendom bij energie-initiatieven
-
Blz. 205
Resultaatindicatoren
-
Blz. 206
Programma 5: Economie en Mienskip
-
Blz. 207
Portefeuillehouders
-
Blz. 208
Inzet beschikbare middelen programma 5 Economie en Mienskip
-
Blz. 209
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 210
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 211
Beleidsveld 5.1. Economie
-
Blz. 212
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 213
Doelstelling beleidsveld 5.1.
-
Blz. 214
In 2025 willen we in de Top 3 van de provincies blijven staan (is nu o.b.v. 20 van de 45 indicatoren).
-
Blz. 215
In 2025 organiseren we het jaar van de Circulaire economie en halen we 25 Europese regio's naar Fryslân om kennis te delen over circulair ondernemen.
-
Blz. 216
In 2025 stellen we onze bijdrage vast aan de zes te ontwikkelen investeringsagenda's van de speerpunten die bijdragen aan het verdienvermogen van Fryslân.
-
Blz. 217
We starten in 2025 het startup programma Founded in the north op.
-
Blz. 218
We stellen calls binnen EFRO open die aansluiten bij de vraag van het bedrijfsleven.
-
Blz. 219
Resultaatindicatoren
-
Blz. 220
Beleidsveld 5.2. Gastvrijheid
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Doelstelling beleidsveld 5.2.
-
Blz. 223
We verlenen subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van (marketing) activiteiten binnen bestemmingsmanagement die bijdragen aan slimme groei
-
Blz. 224
We dragen (financieel) bij aan het beheer en onderhoud van de wandel- en fietsinfrastructuur (incl. routes) in Fryslân door deel te nemen aan samenwerkingsverbanden zoals Wandelnet en stichting Landelijk Fietsplatform.
-
Blz. 225
We ontwikkelen een ruimtelijke bouwsteen voor recreatie en toerisme in Fryslân als input voor de Prov. Omgevingsvisie en als instrument voor (provinciale en lokale) overheden om de recreatieve belangen mee te wegen in ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 226
We dragen bij aan een digitale infrastructuur voor toeristische informatie over het (dagrecreatieve) aanbod in Fryslân, als basisvoorziening voor ondernemers om hun gasten te kunnen informeren.
-
Blz. 227
Resultaatindicatoren
-
Blz. 228
Beleidsveld 5.3. Taal, cultuur, erfgoed en sport
-
Blz. 229
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 230
Doelstelling beleidsveld 5.3.
-
Blz. 231
Met het Rijk en gemeenten maken we afspraken om meertaligheidscoördinatoren aan te stellen en in te zetten om het decentraal taalbeleid te versterken.
-
Blz. 232
We voeren structureel overleg met de betrokken organisaties rondom Taalplan Frysk 2030 om het aanbod Frysk in het onderwijs te verbeteren. M.b.v. skoalstipers ondersteunen we scholen om een goed aanbod voor de Fryske taal en cultuur lessen te bieden.
-
Blz. 233
Actie 1: We ondersteunen instellingen en initiatieven met structurele en incidentele subsidies op het gebied van Fryske literatuur die gericht zijn op innovaties en samenwerking met podiumkunsten, performance en andere creatieve uitingen.
-
Blz. 234
Actie 2: We stellen regelingen open om het schrijven, uitgeven, vertalen, promoten en herdrukken van Fryske literatuur te stimuleren en mogelijk te maken.
-
Blz. 235
Als provincie nemen wij het initiatief om het gebruik van het Fries in de openbare ruimte te vergroten. Naast onze eigen verantwoordelijkheid stellen wij ook budget beschikbaar om gemeenten en initiatieven van derden te ondersteunen.
-
Blz. 236
Via subsidies ondersteunen we organisaties die cultuurparticipatie bevorderen. Daarbij horen bijv. Keunstwurk als steuninstelling voor de amateurkunsten, iepenloftspullen, en andere culturele instellingen waar deelnemers actief kunnen participeren.
-
Blz. 237
We voeren de regelingen Musea 2026-2028 en Kunstinstellingen 2026-2028 uit. Daarnaast stellen we voor afzonderlijke projecten een nieuwe subsidieregeling Culturele Producties open.
-
Blz. 238
Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
-
Blz. 239
Wij stimuleren het project “Fryske Sport yn dyn Klasse”.
-
Blz. 240
Wij hebben een breed Sportfonds in het leven geroepen.
-
Blz. 241
Wij subsidiëren het project "Schoolschaatsen".
-
Blz. 242
Resultaatindicatoren
-
Blz. 243
Beleidsveld 5.4. Leefbaarheid
-
Blz. 244
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 245
Doelstelling beleidsveld 5.4.
-
Blz. 246
Prognoses over bevolkingsontwikkeling, huishoudenssamenstelling en migratie uit laten voeren, als input voor beleid en het delen van kennis in de inspiratiesessies.
-
Blz. 247
Het organiseren van een aantal inspiratiesessies, met als doel om gezamenlijk een stip op de horizon te zetten om Fryslân als kansrijke regio te ontwikkelen.
-
Blz. 248
Op basis van de demografische gegevens van het CBS en Planbureau Fryslân brengen we in kaart wat de huidige situatie is en waar die kan worden verbeterd. Vervolgens verwerken we dit in nieuw te ontwikkelen beleid (en instrumenten).
-
Blz. 249
Om onze wettelijke taak uit te voeren op het gebied van volksgezondheid organiseren we zogenaamde bestuurstafels Seker en Sûn waarin we het gesprek over toegankelijke en betaalbare zorg faciliteren.
-
Blz. 250
Per regio ontwikkelen we een netwerk voor ondersteuning van initiatieven. We ontwikkelen het netwerk in de 2 pilot regio’s verder door en breiden het netwerk uit met tenminste 2 nieuwe regio’s.
-
Blz. 251
Uitvoeren LEADER-programma en ondersteunen van LEADER-waardige projecten in de gebieden Noordwest, Zuidoost en Zuidwest.
-
Blz. 252
Uitvoeren van de subsidieregeling Iepen Mienskipsfûns (IMF).
-
Blz. 253
Uitvoeren van de subsidieregeling DOM.
-
Blz. 254
Resultaatindicatoren
-
Blz. 255
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 256
Portefeuillehouder
-
Blz. 257
Inzet beschikbare middelen programma 6 bedrijfsvoering
-
Blz. 258
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 259
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 260
Beleidsveld 6.1. Mensen
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
Doelstelling beleidsveld 6.1.
-
Blz. 263
De inzet van personeel (vast, tijdelijk en inhuur) gebeurt binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
-
Blz. 264
We nemen mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 265
We voeren een medewerkersonderzoek uit
-
Blz. 266
Resultaatindicatoren
-
Blz. 267
Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
-
Blz. 268
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 269
Doelstelling beleidsveld 6.2.
-
Blz. 270
Ontwikkelen en aanbieden van programma ‘bewustzijn Informatiebeveiliging en privacy’ aan alle medewerkers
-
Blz. 271
Wmebv: Uitvoering van inventarisatie van producten / diensten / berichtenverkeer; Identificeren van de betrokken teams en partijen; Opleveren van een aanwijsbesluit; Beschrijven van de zorgplicht.
-
Blz. 272
Digitale Toegankelijkheid (onderdeel Wdo): Aanbieden van trainingen voor specifieke doelgroepen; Toegankelijkheidsverklaringen faciliteren en actualiseren.
-
Blz. 273
BIO: Er is invulling en opvolging gegeven aan alle acties zoals opgenomen in het informatiebeveiligingsplan 2023 – 2024.
-
Blz. 274
De (eerder in gang gezette) energiebesparende maatregelen in het provinciehuis en de steunpunten zijn afgerond en opgeleverd
-
Blz. 275
Resultaatindicatoren
-
Blz. 276
Programma 7: Provinciefinanciën
-
Blz. 277
Portefeuillehouder
-
Blz. 278
Inzet beschikbare middelen programma 7 Provinciefinanciën
-
Blz. 279
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 280
Tabel overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 281
Voorstel begrotingswijzigingen
-
Blz. 282
Paragraafs
-
Blz. 283
Paragraaf 1. Grondbeleid
-
Blz. 284
1.1 Samenvatting grondbezit
-
Blz. 285
1.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 286
1.3 Risico’s
-
Blz. 287
Paragraaf 2. Bedrijfsvoering
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Financiën
-
Blz. 290
A. De inzet van personeel
-
Blz. 291
Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
-
Blz. 292
Bezetting
-
Blz. 293
Bezettingsoverzicht
-
Blz. 294
B. Programma O&O (organisatieontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 295
C. Het programma digitaliseringsstrategie
-
Blz. 296
D. De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 297
E. De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 298
F. De rechtmatige organisatie
-
Blz. 299
G. Wetgeving
-
Blz. 300
H. Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 301
I. Opvolging aanbevelingen
-
Blz. 302
Paragraaf 3. Grote projecten
-
Blz. 303
1. Spoorprojecten
-
Blz. 304
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 305
Spoorprojecten
-
Blz. 306
Lelylijn
-
Blz. 307
ERTMS
-
Blz. 308
1a. Lelylijn
-
Blz. 309
1b. ERTMS
-
Blz. 310
2. Vismigratierivier
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
Vismigratierivier
-
Blz. 313
Vismigratierivier
-
Blz. 314
Vismigratierivier
-
Blz. 315
3. Bruggen/Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 316
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 317
Bruggen/Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 318
Bruggen/sluis Kornwerderzand
-
Blz. 319
Bruggen /sluis Kornwerderzand
-
Blz. 320
4. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 321
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 322
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 323
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 324
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 325
Natuurpact deel 2
-
Blz. 326
5. Programma Natuur
-
Blz. 327
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 328
Programma Natuur
-
Blz. 329
Programma Natuur
-
Blz. 330
Programma Natuur
-
Blz. 331
6. Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 332
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 333
Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 334
Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 335
Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 336
7. Veenweide
-
Blz. 337
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 338
Veenweide
-
Blz. 339
Veenweideprogramma 2021-2030
-
Blz. 340
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 341
Hegewarren
-
Blz. 342
Idzegea
-
Blz. 343
7a. Veenweideprogramma 2021-2031
-
Blz. 344
7a. Veenweideprogramma 2021-2031 vervolg
-
Blz. 345
7b. Gebiedsontwikkeling Aldeboarn De Deelen
-
Blz. 346
7b. Gebiedsontwikkeling Aldeboarn De Deelen vervolg
-
Blz. 347
7c. Gebiedsontwikkeling Hegewarren
-
Blz. 348
7c. Gebiedsontwikkeling Hegewarren
-
Blz. 349
7d. Gebiedsontwikkeling Idzegea
-
Blz. 350
7d. Gebiedsontwikkeling Idzegea vervolg
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
Overzicht projecten
-
Blz. 353
Finansjele begrutting
-
Blz. 354
Voorstel begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 355
Introductie
-
Blz. 356
Rapportage wijzigingen onder mandaat GS
-
Blz. 357
Inleiding
-
Blz. 358
Bedrijfsvoering
-
Blz. 359
Bijdrage derden
-
Blz. 360
Bijdrage derden bestedingsritme
-
Blz. 361
Financieel kader
-
Blz. 362
Investeringen bestedingsritme
-
Blz. 363
Investeringen bijdrage derden
-
Blz. 364
Investeringen nieuw
-
Blz. 365
Investeringen overig
-
Blz. 366
Jaarovergang 2024 - 2025
-
Blz. 367
Lastneming subsidie bestedingsritme
-
Blz. 368
Nominaal
-
Blz. 369
Schuiven binnen programma
-
Blz. 370
Schuiven binnen reserve Breed Cofinancieringsbudget
-
Blz. 371
Ontwikkeling financieel kader
-
Blz. 372
Financieel kader Begroting 2025
-
Blz. 373
1 – Onze uitgangspunten
-
Blz. 374
2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 375
3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 376
Treasury: financiering en beleggingen
-
Blz. 377
Treasury
-
Blz. 378
Taheakken
-
Blz. 379
Bijlage 1. Begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 380
Begrotingswijzigingen PS
-
Blz. 381
Bijlage 2. Aansluiting tussen de jaarstukken 2024 en de bestuursrapportage 2025
-
Blz. 382
Inleiding
-
Blz. 383
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 384
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 385
Programma 3: Natuur en Landbouw
-
Blz. 386
Programma 4: Ruimte en Klimaat
-
Blz. 387
Programma 5: Economie en Mienskip
-
Blz. 388
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 389
Programma 7: Provinciefinanciën
-
Blz. 390
Bijlage 3. Aanvullingen op de subsidiestaat 2025
-
Blz. 391
Aanvullingen op of verbeteringen van subsidiestaat begroting 2025 (volledige bedragen in €)
-
Blz. 392
Bijlage 4. Overzicht investeringen
-
Blz. 393
Onderhanden en opgeleverde investeringen
-
Blz. 394
Uitgebreide tabel
-
Blz. 395
Bijlage 5. Moties en toezeggingen
-
Blz. 396
Overzicht tijdelijke budgetten
-
Blz. 397
Bijlage 6. Afgehandelde aanbevelingen
-
Blz. 398
Afgehandelde aanbevelingen onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap