Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2025
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Samenvatting
        1. Blz. 6 Samenvatting financieel
        2. Blz. 7 Voorspellend vermogen
        3. Blz. 8 Ontwikkeling begrotingssaldo
        4. Blz. 9 Inzicht in vrijval en voorstellen ten laste van begrotingssaldo
        5. Blz. 10 Totaaloverzicht begrotingswijzigingen
      3. Blz. 11 Programma 1: Bestuur
        1. Blz. 12 Portefeuillehouders
        2. Blz. 13 Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur
        3. Blz. 14 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 15 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 16 Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
          1. Blz. 17 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 18 Doelstelling beleidsveld 1.1.
              1. Blz. 19 We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
              2. Blz. 20 We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
              3. Blz. 21 We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
              4. Blz. 22 We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
              5. Blz. 23 We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.
              6. Blz. 24 We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.
              7. Blz. 25 We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.
              8. Blz. 26 Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.
              9. Blz. 27 Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
              10. Blz. 28 Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.
          2. Blz. 29 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 30 Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
          1. Blz. 31 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 32 Doelstelling beleidsveld 1.2.
              1. Blz. 33 In 2025 wordt de Tussenbalans gemaakt van het Bestuursakkoord 2023- 2027 Oparbeidzje foar Fryslân.
              2. Blz. 34 GS vergadert op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.
              3. Blz. 35 PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.
              4. Blz. 36 Schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.
          2. Blz. 37 Resultaatindicatoren
        7. Blz. 38 Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
          1. Blz. 39 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 40 Doelstelling beleidsveld 1.3.
              1. Blz. 41 De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning. Zie voor de verdere invulling van de aanpak ondermijning paragraaf 1.4
              2. Blz. 42 De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
              3. Blz. 43 De CvdK stimuleert de samenwerking buiten Fryslân o.a. middels het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK.
          2. Blz. 44 Resultaatindicatoren
        8. Blz. 45 Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 Doelstelling beleidsveld 1.4.
              1. Blz. 48 We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.
              2. Blz. 49 We zetten ons in voor het mede vormgeven van een vernieuwde 'Intentieovereenkomst De Friese Norm’ voor de gezamenlijke aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit en blijven werken aan het realiseren van de geformuleerde ambities.
              3. Blz. 50 We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).
              4. Blz. 51 We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.
              5. Blz. 52 Middels het toezicht op de gemeenten en Wetterskip Fryslân zijn we in 2025 nauw aangesloten op de financiële gezondheid van gemeenten en zorgen wij dat gemeenten en Wetterskip Fryslân goed op de hoogte zijn van de financiële wetgeving.
              6. Blz. 53 We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.
              7. Blz. 54 Provincie, Friese medeoverheden en VFG stemmen gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af.
              8. Blz. 55 We hebben een nieuw beleid Kwaliteit van het Openbaar Bestuur in Fryslân en hebben dit ontwikkeld met onze mede overheden
              9. Blz. 56 Minimaal twee pilots/experimenten realiseren op het terrein van (digitale) participatie, gericht op het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
              10. Blz. 57 We bouwen en onderhouden een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie in Fryslân, aansluiten bij bestaande netwerken. We organiseren een serie dialoogsessies voor medeoverheden en andere partners.
              11. Blz. 58 Meer jongeren zijn in 2025 betrokken bij de provinciale politiek.
              12. Blz. 59 We hebben een geactualiseerd provinciaal participatiebeleid
          2. Blz. 60 Resultaatindicatoren
        9. Blz. 61 Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
          1. Blz. 62 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 63 Doelstelling beleidsveld 1.5.
              1. Blz. 64 Het interprovinciaal Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2024-2026 is in uitvoering. Het heeft geleid tot Waddenfonds-aanvragen voor de financiering van majeure projecten en programma’s gericht op duurzame ontw. van het Waddengebied.
              2. Blz. 65 Het BO Waddengebied heeft (tussen)besluiten genomen over complexe opgaven in het Waddengebied. Ook is er een vervolgbesluit genomen over de bekostiging van de opgaven in het Waddengebied op lange termijn.
              3. Blz. 66 We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.
              4. Blz. 67 We ontwikkelen een strategische public affairs agenda voor onze belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.
              5. Blz. 68 We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Dit doen we om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en uit te breiden.
              6. Blz. 69 We nemen deel aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen-Nederland. Fryslân richt zich daarbij op betere afstemming en samenwerking rond de grens op het terrein van Circulaire Economie. Het biedt een basis voor onze Duitsland agenda
              7. Blz. 70 We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.
              8. Blz. 71 We optimaliseren de coördinatie en de uitvoering van de (interne) IPO-advisering, om de verwezenlijking van onze provinciale doelen en belangen te waarborgen.
              9. Blz. 72 We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.
          2. Blz. 73 Resultaatindicatoren
      4. Blz. 74 Programma 2: Infrastructuur
        1. Blz. 75 Portefeuillehouder
        2. Blz. 76 Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur
        3. Blz. 77 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 78 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 79 Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
          1. Blz. 80 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 81 Doelstelling beleidsveld 2.1.
              1. Blz. 82 We stellen een eerste meerjarenprogramma Verkeersveiligheid op voor de periode 2026 - 2030, inclusief een ROF werkplan 2026.
              2. Blz. 83 We geven uitvoering aan het Werkplan 2025 van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF). Denk hierbij aan praktische verkeerslessen in het onderwijs, gedragscampagnes op risicogedragingen en langlopende doelgroepgerichte aanpakken.
              3. Blz. 84 We voeren een integrale netwerkanalyse uit, inclusief het opstellen van een hub-strategie om deelmobiliteit te bevorderen
              4. Blz. 85 We stimuleren de grotere bedrijven (meer dan 50 werknemers) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden (onderwijsaanpak).
              5. Blz. 86 We breiden het netwerk aan openbare laadpalen verder uit
          2. Blz. 87 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 88 Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
          1. Blz. 89 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 90 Doelstelling beleidsveld 2.2.
              1. Blz. 91 We realiseren de infrastructurele projecten zoals die volgens het Uitvoeringsprogramma RMP geprogrammeerd staan voor het jaar 2025
              2. Blz. 92 Samen met de gemeenten werken we verder aan het netwerk aan doorfietsroutes.
              3. Blz. 93 We overleggen met het Rijk en andere overheden over het (goed) functioneren van het gehele infrastructurele netwerk in onze provincie. Indien nodig maken we hier afspraken over in het Bestuurlijk Overleg MIRT.
              4. Blz. 94 We geven in 2025 uitvoering aan het Actieplan Geluid t.b.v. geluidsanering gebouwen langs provinciale wegen
              5. Blz. 95 We doen een aantal onderzoeken ten bate van de verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân
          2. Blz. 96 Resultaatindicatoren
        7. Blz. 97 Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
          1. Blz. 98 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 99 Doelstelling beleidsveld 2.3.
              1. Blz. 100 We beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur (wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6)
              2. Blz. 101 Onze steunpuntenstructuur is geoptimaliseerd en wordt energieneutraal
              3. Blz. 102 Er is een afspraak gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de vervanging van de Tsjerk-Hiddessluizen
              4. Blz. 103 We bestrijden gladheid op onze wegen
              5. Blz. 104 Het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale is uitgebreid
              6. Blz. 105 We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
              7. Blz. 106 We zorgen voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
          2. Blz. 107 Resultaatindicatoren
        8. Blz. 108 Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
          1. Blz. 109 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 110 Doelstelling beleidsveld 2.4.
              1. Blz. 111 We beheren de regionale OV-concessie voor trein en bus.
              2. Blz. 112 We voeren het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2024-2028 uit.
              3. Blz. 113 Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.
              4. Blz. 114 Wij starten in 2025 met een verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren.
              5. Blz. 115 We plaatsen Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.
          2. Blz. 116 Resultaatindicatoren
      5. Blz. 117 Programma 3: Natuur en Landbouw
        1. Blz. 118 Portefeuillehouders
        2. Blz. 119 Inzet beschikbare middelen programma 3 Natuur en Landbouw
        3. Blz. 120 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 121 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 122 Beleidsveld 3.1. Natuur
          1. Blz. 123 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 124 Doelstelling beleidsveld 3.1.
              1. Blz. 125 Nationale parken: Het nieuwe – landelijke – beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de prov. Drenthe).
              2. Blz. 126 Natura 2000: Er zijn drie evaluaties ten behoeve van nieuwe beheerplannen (Alde Feanen, Deelen, Rottige Meenthe) opgesteld.
              3. Blz. 127 Natura 2000: Er is een begin gemaakt met het actualiseren van vier beheerplannen (Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog).
              4. Blz. 128 Natura 2000: Er worden onderzoeken uitgevoerd en gegevens verzameld waarmee kennisleemtes uit de natuurdoelanalyses worden opgelost.
              5. Blz. 129 Natura 2000: Er zijn herstelmaatregelen uitgevoerd in de Natura 2000 gebieden (opgenomen in de beheerplannen).
              6. Blz. 130 Realisatie NNN door minimaal 100 ha verwerving/functiewijziging en minimaal 200 ha inrichting.
              7. Blz. 131 Uitvoeren Friese bomen- en bossenstrategie door minimaal 30 ha bosuitbreiding, 150 ha bosrevitalisatie, 10 ha uitbreiding landschapselementen en 40 ha revitalisering landschapselementen.
              8. Blz. 132 Uitvoering Programma Natuur: Er zijn maatregelen in de SPUK Programma Natuur uitgevoerd.
              9. Blz. 133 Uitvoeren strategie Grip op kwaliteit; actualisatie begrenzing en verbeteren kwaliteit.
              10. Blz. 134 Uitvoering herstelprogramma biodiversiteit.
              11. Blz. 135 Uitvoeren Nota Faunabeleid Fryslân, uitvoeren Beleidsnota Invasieve Exoten Fryslân, actualisatie en uitvoeren Interprovinciaal Wolvenplan, opstellen en uitvoeren Friese Beverbeleidsregels en actualiseren en uitv. beleid hoefdieren (damhert en ree).
              12. Blz. 136 Uitvoeren Nota Weidevogels 2021-2030, inclusief de LIFE IP GrassBirdHabitats, maatregelpakket weidevogels en het Aanvalsplan Grutto.
              13. Blz. 137 Ontwikkelen actief soortenbeschermingsbeleid/ gemeenten adviseren en faciliteren bij het opstellen van soortenmanagementplannen (SMP's).
              14. Blz. 138 De PAS-melders dossiers zullen in meerdere jaren worden afgerond.
          2. Blz. 139 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 140 Beleidsveld 3.2. Landbouw
          1. Blz. 141 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 142 Doelstelling beleidsveld 3.2.
              1. Blz. 143 Wij ondersteunen ondernemers die zoeken naar nieuwe verdienmogelijkheden en zetten ons, ook in Den Haag en Brussel, in voor een goed verdienmodel voor de boeren.
              2. Blz. 144 In hoe wij met de landbouwsector omgaan, staat het ondernemerschap en vakmanschap van de landbouwsector centraal
              3. Blz. 145 Landbouwgrond blijft zoveel mogelijk behouden voor de sector.
              4. Blz. 146 Wij bevorderen lokale voedselproductie en -ketens.
              5. Blz. 147 Meewerken aan één economische agenda voor Fryslân voor wat betreft de agrofoodsector.
              6. Blz. 148 Het creëren van en zoeken naar vergunningsruimte, in het bijzonder voor de PAS-melders.
              7. Blz. 149 Het integreren van bovenstaande punten in een beleidsnotitie en bijbehorende, realistische uitvoeringsagenda (Landbouwagenda).
              8. Blz. 150 Optimale inzet van de niet-grondgebonden instrumenten van het GLB via de regeling Europese landbouwsubsidies provincie Fryslân 2023-2027.
              9. Blz. 151 Aantrekkelijke vergoedingen voor natuurbeheer en natuurdoelen (zoals ANLb, weidevogels) motiveren boeren om deel te nemen.
              10. Blz. 152 De nieuwe POVI bevat een visie op de ruimtelijke aansluiting van verschillende typen landbouw en natuur bij de water-, bodem- en ecosystemen van Fryslân. Daaraan wordt beleid gekoppeld.
              11. Blz. 153 Landbouwbodems worden duurzaam beheerd.
              12. Blz. 154 Kringlopen van mest, mineralen en grondstoffen worden mogelijk gesloten, inclusief die uit menselijke plas en poep.
              13. Blz. 155 T.a.v. de wettelijke doelen voor klimaat, natuur en water van het FPLG: inhoudelijk meedenken en -werken aan de uitvoering van de relevante maatregelpakketten, zodat een goede afstemming met het landbouwbeleid gewaarborgd blijft.
              14. Blz. 156 Uitvoering geven aan de Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw
              15. Blz. 157 Het integreren van bovenstaande punten in een beleidsnotitie en bijbehorende, realistische uitvoeringsagenda (Landbouwagenda).
          2. Blz. 158 Resultaatindicatoren
      6. Blz. 159 Programma 4: Ruimte en Klimaat
        1. Blz. 160 Portefeuillehouders
        2. Blz. 161 Inzet beschikbare middelen programma 4 Ruimte en Klimaat
        3. Blz. 162 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 163 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 164 Beleidsveld 4.1. Ruimtelijke ordening en wonen
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 Doelstelling beleidsveld 4.1
              1. Blz. 167 We werken via voorkantsamenwerking samen met partners en zetten waar nodig wettelijke instrumenten in zoals advies en instemming, zienswijzen of een reactieve interventie.
              2. Blz. 168 T.b.v. de actualisatie van de POVI wordt een contourenschets aan PS voorgelegd.
              3. Blz. 169 De jaarlijkse actualisatie van de Omgevingsverordening wordt ter vaststelling aan PS voorgelegd.
              4. Blz. 170 Ter voorbereiding op het programma landschap wordt Grutsk op ‘e Romte geactualiseerd
              5. Blz. 171 Samen met de Friese gemeenten en andere belanghebbenden maken we een Fries Volkshuisvestingsprogramma waarbij we aansluiten op het proces van de Provinciale Omgevingsvisie.
              6. Blz. 172 In samenwerking met de gemeenten zorgen voor een pool van experts, Frysk Faasjeteam, die gemeenten helpen om realisatie van plannen te versnellen.
          2. Blz. 173 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 174 Beleidsveld 4.2. Water en Bodem
          1. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 176 Doelstelling beleidsveld 4.2
              1. Blz. 177 Met Wetterskip Fryslân vertalen we de resultaten van de veiligheidstoetsing in afspraken over duurzaam beheer en onderhoud van regionale keringen.
              2. Blz. 178 We informeren PS over de voortgang van het boezemplan dat Wetterskip Fryslân opstelt.
              3. Blz. 179 Met andere partijen voeren we een project (FRESHEM) uit dat meer inzicht geeft in de risico’s van verzilting in grondwaterlagen voor de landbouw, natuur en drinkwatervoorziening.
              4. Blz. 180 We borgen de aanvullende strategische grondwatervoorraden in de Omgevingsverordening (MER-procedure in 2025, uiteindelijke vaststelling in 2026)
              5. Blz. 181 We stellen een midterm review op van de KRW nota Fryslân en actualiseren de nota op basis hiervan.
              6. Blz. 182 We stimuleren en faciliteren de uitvoering van het prioritair maatregelenpakket KRW.
              7. Blz. 183 We voeren onze wettelijke taken voor zwemwaterlocaties uit.
              8. Blz. 184 We stellen een Bodemagenda op die nadere invulling geeft aan de startnotitie bodembeleid (PS 2022).
          2. Blz. 185 Resultaatindicatoren
        7. Blz. 186 Beleidsveld 4.3. Milieu
          1. Blz. 187 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 188 Doelstelling beleidsveld 4.3
              1. Blz. 189 We voeren onze wettelijke taken uit op grond van o.a de Omgevingswet en Algemene wet bestuursrecht.
              2. Blz. 190 Voor de uitvoering van de VTH-taken wordt een VTH-jaarprogramma en een VTH-jaarverslag opgesteld.
              3. Blz. 191 We geven uitvoering aan het opdrachtgeverschap voor de VTH-taken die bij de FUMO en de ODG zijn neergelegd.
              4. Blz. 192 De aanbevelingen uit het onderzoek van de Noordelijke rekenkamer naar de effectiviteit van toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht en CO2reductie worden opgevolgd.
              5. Blz. 193 De vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken voldoen aan de gestelde generieke kwaliteitseisen.
          2. Blz. 194 Resultaatindicatoren
        8. Blz. 195 Beleidsveld 4.4. Energietransitie
          1. Blz. 196 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 197 Doelstelling beleidsveld 4.4.
              1. Blz. 198 Samen met de gemeenten zoeken we naar geschikte pilots voor energiehubs
              2. Blz. 199 Samen met gemeenten stellen we beleid voor batterijopslag op
              3. Blz. 200 We stimuleren de productie van groen gas
              4. Blz. 201 We voeren de Missy Wetterwaarmte uit en ondersteunen projecten
              5. Blz. 202 We voeren de Friese plus op de isolatieregeling uit met extra gelden uit Windpark Fryslân (WPF)
              6. Blz. 203 We voeren de landelijke SPUK regeling verduurzaming bedrijfsmatig vastgoed uit. We zetten een ondersteuningsstructuur voor het MKB op o.a. via het bedrijvenloket Ynbusiness.
              7. Blz. 204 We ondersteunen lokaal eigendom bij energie-initiatieven
          2. Blz. 205 Resultaatindicatoren
      7. Blz. 206 Programma 5: Economie en Mienskip
        1. Blz. 207 Portefeuillehouders
        2. Blz. 208 Inzet beschikbare middelen programma 5 Economie en Mienskip
        3. Blz. 209 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 210 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 211 Beleidsveld 5.1. Economie
          1. Blz. 212 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 213 Doelstelling beleidsveld 5.1.
              1. Blz. 214 In 2025 willen we in de Top 3 van de provincies blijven staan (is nu o.b.v. 20 van de 45 indicatoren).
              2. Blz. 215 In 2025 organiseren we het jaar van de Circulaire economie en halen we 25 Europese regio's naar Fryslân om kennis te delen over circulair ondernemen.
              3. Blz. 216 In 2025 stellen we onze bijdrage vast aan de zes te ontwikkelen investeringsagenda's van de speerpunten die bijdragen aan het verdienvermogen van Fryslân.
              4. Blz. 217 We starten in 2025 het startup programma Founded in the north op.
              5. Blz. 218 We stellen calls binnen EFRO open die aansluiten bij de vraag van het bedrijfsleven.
          2. Blz. 219 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 220 Beleidsveld 5.2. Gastvrijheid
          1. Blz. 221 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 222 Doelstelling beleidsveld 5.2.
              1. Blz. 223 We verlenen subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van (marketing) activiteiten binnen bestemmingsmanagement die bijdragen aan slimme groei
              2. Blz. 224 We dragen (financieel) bij aan het beheer en onderhoud van de wandel- en fietsinfrastructuur (incl. routes) in Fryslân door deel te nemen aan samenwerkingsverbanden zoals Wandelnet en stichting Landelijk Fietsplatform.
              3. Blz. 225 We ontwikkelen een ruimtelijke bouwsteen voor recreatie en toerisme in Fryslân als input voor de Prov. Omgevingsvisie en als instrument voor (provinciale en lokale) overheden om de recreatieve belangen mee te wegen in ruimtelijke ontwikkelingen.
              4. Blz. 226 We dragen bij aan een digitale infrastructuur voor toeristische informatie over het (dagrecreatieve) aanbod in Fryslân, als basisvoorziening voor ondernemers om hun gasten te kunnen informeren.
          2. Blz. 227 Resultaatindicatoren
        7. Blz. 228 Beleidsveld 5.3. Taal, cultuur, erfgoed en sport
          1. Blz. 229 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 230 Doelstelling beleidsveld 5.3.
              1. Blz. 231 Met het Rijk en gemeenten maken we afspraken om meertaligheidscoördinatoren aan te stellen en in te zetten om het decentraal taalbeleid te versterken.
              2. Blz. 232 We voeren structureel overleg met de betrokken organisaties rondom Taalplan Frysk 2030 om het aanbod Frysk in het onderwijs te verbeteren. M.b.v. skoalstipers ondersteunen we scholen om een goed aanbod voor de Fryske taal en cultuur lessen te bieden.
              3. Blz. 233 Actie 1: We ondersteunen instellingen en initiatieven met structurele en incidentele subsidies op het gebied van Fryske literatuur die gericht zijn op innovaties en samenwerking met podiumkunsten, performance en andere creatieve uitingen.
              4. Blz. 234 Actie 2: We stellen regelingen open om het schrijven, uitgeven, vertalen, promoten en herdrukken van Fryske literatuur te stimuleren en mogelijk te maken.
              5. Blz. 235 Als provincie nemen wij het initiatief om het gebruik van het Fries in de openbare ruimte te vergroten. Naast onze eigen verantwoordelijkheid stellen wij ook budget beschikbaar om gemeenten en initiatieven van derden te ondersteunen.
              6. Blz. 236 Via subsidies ondersteunen we organisaties die cultuurparticipatie bevorderen. Daarbij horen bijv. Keunstwurk als steuninstelling voor de amateurkunsten, iepenloftspullen, en andere culturele instellingen waar deelnemers actief kunnen participeren.
              7. Blz. 237 We voeren de regelingen Musea 2026-2028 en Kunstinstellingen 2026-2028 uit. Daarnaast stellen we voor afzonderlijke projecten een nieuwe subsidieregeling Culturele Producties open.
              8. Blz. 238 Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
              9. Blz. 239 Wij stimuleren het project “Fryske Sport yn dyn Klasse”.
              10. Blz. 240 Wij hebben een breed Sportfonds in het leven geroepen.
              11. Blz. 241 Wij subsidiëren het project "Schoolschaatsen".
          2. Blz. 242 Resultaatindicatoren
        8. Blz. 243 Beleidsveld 5.4. Leefbaarheid
          1. Blz. 244 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 245 Doelstelling beleidsveld 5.4.
              1. Blz. 246 Prognoses over bevolkingsontwikkeling, huishoudenssamenstelling en migratie uit laten voeren, als input voor beleid en het delen van kennis in de inspiratiesessies.
              2. Blz. 247 Het organiseren van een aantal inspiratiesessies, met als doel om gezamenlijk een stip op de horizon te zetten om Fryslân als kansrijke regio te ontwikkelen.
              3. Blz. 248 Op basis van de demografische gegevens van het CBS en Planbureau Fryslân brengen we in kaart wat de huidige situatie is en waar die kan worden verbeterd. Vervolgens verwerken we dit in nieuw te ontwikkelen beleid (en instrumenten).
              4. Blz. 249 Om onze wettelijke taak uit te voeren op het gebied van volksgezondheid organiseren we zogenaamde bestuurstafels Seker en Sûn waarin we het gesprek over toegankelijke en betaalbare zorg faciliteren.
              5. Blz. 250 Per regio ontwikkelen we een netwerk voor ondersteuning van initiatieven. We ontwikkelen het netwerk in de 2 pilot regio’s verder door en breiden het netwerk uit met tenminste 2 nieuwe regio’s.
              6. Blz. 251 Uitvoeren LEADER-programma en ondersteunen van LEADER-waardige projecten in de gebieden Noordwest, Zuidoost en Zuidwest.
              7. Blz. 252 Uitvoeren van de subsidieregeling Iepen Mienskipsfûns (IMF).
              8. Blz. 253 Uitvoeren van de subsidieregeling DOM.
          2. Blz. 254 Resultaatindicatoren
      8. Blz. 255 Programma 6: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 256 Portefeuillehouder
        2. Blz. 257 Inzet beschikbare middelen programma 6 bedrijfsvoering
        3. Blz. 258 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 259 Voorstel begrotingswijzigingen
        5. Blz. 260 Beleidsveld 6.1. Mensen
          1. Blz. 261 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 262 Doelstelling beleidsveld 6.1.
              1. Blz. 263 De inzet van personeel (vast, tijdelijk en inhuur) gebeurt binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
              2. Blz. 264 We nemen mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.
              3. Blz. 265 We voeren een medewerkersonderzoek uit
          2. Blz. 266 Resultaatindicatoren
        6. Blz. 267 Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
          1. Blz. 268 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 269 Doelstelling beleidsveld 6.2.
              1. Blz. 270 Ontwikkelen en aanbieden van programma ‘bewustzijn Informatiebeveiliging en privacy’ aan alle medewerkers
              2. Blz. 271 Wmebv: Uitvoering van inventarisatie van producten / diensten / berichtenverkeer; Identificeren van de betrokken teams en partijen; Opleveren van een aanwijsbesluit; Beschrijven van de zorgplicht.
              3. Blz. 272 Digitale Toegankelijkheid (onderdeel Wdo): Aanbieden van trainingen voor specifieke doelgroepen; Toegankelijkheidsverklaringen faciliteren en actualiseren.
              4. Blz. 273 BIO: Er is invulling en opvolging gegeven aan alle acties zoals opgenomen in het informatiebeveiligingsplan 2023 – 2024.
              5. Blz. 274 De (eerder in gang gezette) energiebesparende maatregelen in het provinciehuis en de steunpunten zijn afgerond en opgeleverd
          2. Blz. 275 Resultaatindicatoren
      9. Blz. 276 Programma 7: Provinciefinanciën
        1. Blz. 277 Portefeuillehouder
        2. Blz. 278 Inzet beschikbare middelen programma 7 Provinciefinanciën
        3. Blz. 279 Uitgebreide financiële tabel
        4. Blz. 280 Tabel overige algemene dekkingsmiddelen
        5. Blz. 281 Voorstel begrotingswijzigingen
    2. Blz. 282 Paragraafs
      1. Blz. 283 Paragraaf 1. Grondbeleid
        1. Blz. 284 1.1 Samenvatting grondbezit
        2. Blz. 285 1.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
        3. Blz. 286 1.3 Risico’s
      2. Blz. 287 Paragraaf 2. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 288 Inleiding
        2. Blz. 289 Financiën
        3. Blz. 290 A. De inzet van personeel
        4. Blz. 291 Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
        5. Blz. 292 Bezetting
        6. Blz. 293 Bezettingsoverzicht
        7. Blz. 294 B. Programma O&O (organisatieontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
        8. Blz. 295 C. Het programma digitaliseringsstrategie
        9. Blz. 296 D. De Energie-neutrale organisatie
        10. Blz. 297 E. De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
        11. Blz. 298 F. De rechtmatige organisatie
        12. Blz. 299 G. Wetgeving
        13. Blz. 300 H. Fraude en onregelmatigheden
        14. Blz. 301 I. Opvolging aanbevelingen
      3. Blz. 302 Paragraaf 3. Grote projecten
        1. Blz. 303 1. Spoorprojecten
          1. Blz. 304 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 305 Spoorprojecten
              1. Blz. 306 Lelylijn
              2. Blz. 307 ERTMS
          2. Blz. 308 1a. Lelylijn
          3. Blz. 309 1b. ERTMS
        2. Blz. 310 2. Vismigratierivier
          1. Blz. 311 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 312 Vismigratierivier
              1. Blz. 313 Vismigratierivier
          2. Blz. 314 Vismigratierivier
        3. Blz. 315 3. Bruggen/Sluis Kornwerderzand
          1. Blz. 316 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 317 Bruggen/Sluis Kornwerderzand
              1. Blz. 318 Bruggen/sluis Kornwerderzand
          2. Blz. 319 Bruggen /sluis Kornwerderzand
        4. Blz. 320 4. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          1. Blz. 321 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 322 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
              1. Blz. 323 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          2. Blz. 324 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          3. Blz. 325 Natuurpact deel 2
        5. Blz. 326 5. Programma Natuur
          1. Blz. 327 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 328 Programma Natuur
              1. Blz. 329 Programma Natuur
          2. Blz. 330 Programma Natuur
        6. Blz. 331 6. Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
          1. Blz. 332 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 333 Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
              1. Blz. 334 Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
          2. Blz. 335 Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
        7. Blz. 336 7. Veenweide
          1. Blz. 337 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 338 Veenweide
              1. Blz. 339 Veenweideprogramma 2021-2030
              2. Blz. 340 Aldeboarn - De Deelen
              3. Blz. 341 Hegewarren
              4. Blz. 342 Idzegea
          2. Blz. 343 7a. Veenweideprogramma 2021-2031
          3. Blz. 344 7a. Veenweideprogramma 2021-2031 vervolg
          4. Blz. 345 7b. Gebiedsontwikkeling Aldeboarn De Deelen
          5. Blz. 346 7b. Gebiedsontwikkeling Aldeboarn De Deelen vervolg
          6. Blz. 347 7c. Gebiedsontwikkeling Hegewarren
          7. Blz. 348 7c. Gebiedsontwikkeling Hegewarren
          8. Blz. 349 7d. Gebiedsontwikkeling Idzegea
          9. Blz. 350 7d. Gebiedsontwikkeling Idzegea vervolg
        8. Blz. 351 Inleiding
        9. Blz. 352 Overzicht projecten
    3. Blz. 353 Finansjele begrutting
      1. Blz. 354 Voorstel begrotingswijzigingen PS
        1. Blz. 355 Introductie
      2. Blz. 356 Rapportage wijzigingen onder mandaat GS
        1. Blz. 357 Inleiding
        2. Blz. 358 Bedrijfsvoering
        3. Blz. 359 Bijdrage derden
        4. Blz. 360 Bijdrage derden bestedingsritme
        5. Blz. 361 Financieel kader
        6. Blz. 362 Investeringen bestedingsritme
        7. Blz. 363 Investeringen bijdrage derden
        8. Blz. 364 Investeringen nieuw
        9. Blz. 365 Investeringen overig
        10. Blz. 366 Jaarovergang 2024 - 2025
        11. Blz. 367 Lastneming subsidie bestedingsritme
        12. Blz. 368 Nominaal
        13. Blz. 369 Schuiven binnen programma
        14. Blz. 370 Schuiven binnen reserve Breed Cofinancieringsbudget
      3. Blz. 371 Ontwikkeling financieel kader
        1. Blz. 372 Financieel kader Begroting 2025
        2. Blz. 373 1 – Onze uitgangspunten
        3. Blz. 374 2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
        4. Blz. 375 3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
      4. Blz. 376 Treasury: financiering en beleggingen
        1. Blz. 377 Treasury
    4. Blz. 378 Taheakken
      1. Blz. 379 Bijlage 1. Begrotingswijzigingen PS
        1. Blz. 380 Begrotingswijzigingen PS
      2. Blz. 381 Bijlage 2. Aansluiting tussen de jaarstukken 2024 en de bestuursrapportage 2025
        1. Blz. 382 Inleiding
        2. Blz. 383 Programma 1: Bestuur
        3. Blz. 384 Programma 2: Infrastructuur
        4. Blz. 385 Programma 3: Natuur en Landbouw
        5. Blz. 386 Programma 4: Ruimte en Klimaat
        6. Blz. 387 Programma 5: Economie en Mienskip
        7. Blz. 388 Programma 6: Bedrijfsvoering
        8. Blz. 389 Programma 7: Provinciefinanciën
      3. Blz. 390 Bijlage 3. Aanvullingen op de subsidiestaat 2025
        1. Blz. 391 Aanvullingen op of verbeteringen van subsidiestaat begroting 2025 (volledige bedragen in €)
      4. Blz. 392 Bijlage 4. Overzicht investeringen
        1. Blz. 393 Onderhanden en opgeleverde investeringen
        2. Blz. 394 Uitgebreide tabel
      5. Blz. 395 Bijlage 5. Moties en toezeggingen
        1. Blz. 396 Overzicht tijdelijke budgetten
      6. Blz. 397 Bijlage 6. Afgehandelde aanbevelingen
        1. Blz. 398 Afgehandelde aanbevelingen onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap