Programma 6: Bedrijfsvoering

Inzet beschikbare middelen programma 6 bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Inzet beschikbare middelen programma 6 bedrijfsvoering
Exploitatie- bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Totaal lasten 97.433 3.021 44.255 12.892 43.307
Totaal baten 1.798 0 2.146 0 -348
Saldo van lasten en baten 95.635 3.021 42.109 12.892 43.655

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Beleidsveld - bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Lasten
6.1 Mensen 73.031 3.670 35.168 7.261 34.272
6.2 Middelen 24.402 -649 9.088 5.631 9.035
Totaal lasten 97.433 3.021 44.255 12.892 43.307
Baten
6.1 Mensen 1.233 0 2.018 0 -786
6.2 Middelen 566 0 128 0 437
Totaal baten 1.798 0 2.146 0 -348
Saldo van lasten en baten 95.635 3.021 42.109 12.892 43.655

Beleidsveld 6.1. Mensen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 6.1.
  1. Er is voldoende en goed personeel voor het realiseren van de ambities en doelen van het provinciaal bestuur en de uitvoering van de wettelijke taken. 
  2. De provincie is een goed werkgever, met aandacht voor zaken als leiderschap, diversiteit, leren & ontwikkelen.

De inzet van personeel (vast, tijdelijk en inhuur) gebeurt binnen het beschikbare capaciteitsbudget.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We nemen mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

In de begroting 2025 gaan we uit van de doelstelling om 30 fta (1 fta is 25.5 uur /p/week), te realiseren. Deze doelstelling is gebaseerd op de Banenafspraak.
Op dit moment hebben wij ten opzichte van de jaarstukken een lichte stijging gerealiseerd naar 27.82 fta (jaarstukken 2024: 26.6 fta). De inzet is om, door vervanging van medewerkers die uitgestroomd zijn en nieuwe plaatsingen, in 2025 de doelstelling te realiseren. 
Naast de plaatsingen conform de Banenafspraak, werkt een aantal medewerkers (2.9 fta) via dienstverleningscontracten voor de provincie.

Geld

G

We voeren een medewerkersonderzoek uit

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Ambitie Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Voldoende en goed personeel We lichten dit toe in de paragraaf bedrijfsvoering    
2. Goed werkgever Aantal wettelijk verplichte participatiebanen (in fta) 30  
Bevlogenheid en betrokkenheid medewerkers Score minimaal een 7  
Ziekteverzuim Maximaal 4,5%   

Toelichting

Onze wens is dat iedere medewerker binnen de provinciale organisatie zich fit en gezond voelt en met plezier de werkzaamheden verricht. Desondanks zal er helaas altijd sprake zijn van ziekteverzuim.  Wij richten ons, met inzet van het goede gesprek, op het voorkomen en minimaliseren van verzuim. Ons streefpercentage voor ziekteverzuim hebben we vastgesteld op maximaal 4,5%. 

Binnen de organisatie wordt per kwartaal een verzuimanalyse gemaakt. Tussen januari 2025 en april 2025 zien we een stijging van 5,3% naar 5,7%. De oorzaak van deze stijging is niet direct te herleiden tot bepaalde oorzaken. Het thema (ziekte)verzuim zal in de tweede helft van 2025 worden geagendeerd in alle Management Team overleggen, met als doel om te bepalen wat er mogelijk en nodig is om het streefpercentage te bereiken en vast te houden. 

Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 6.2.

1. Medewerkers in de organisatie zijn digitaal fitter
2. De provincie voldoet aan de eisen van nieuwe Wetgeving op het gebied van digitalisering. 
3.  De provinciale organisatie werkt 'energie-neutraal'

Ontwikkelen en aanbieden van programma ‘bewustzijn Informatiebeveiliging en privacy’ aan alle medewerkers

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wmebv: Uitvoering van inventarisatie van producten / diensten / berichtenverkeer; Identificeren van de betrokken teams en partijen; Opleveren van een aanwijsbesluit; Beschrijven van de zorgplicht.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

De Wmebv (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) geeft inwoners het recht om officiële berichten digitaal te versturen naar overheidsorganisaties.
De uitvoerbaarheid van de wet is complex en is daarom landelijke al meerdere keren uitgesteld; de definitieve ingangsdatum is vastgesteld op 1 januari 2026.
De complexiteit wordt veroorzaakt doordat het verschillende onderdelen van de organisatie raakt, hoge eisen stelt aan processen, samenwerking en technologie.

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Vanwege de complexiteit van de wet is gebleken dat dat slechts een beperkt aantal organisaties in staat was om vóór 1 januari 2025 volledig te voldoen aan de nieuwe eisen. Daarop is besloten de inwerkingtreding van de Wmebv uit te stellen tot 1 januari 2026. 
Dit geeft ons de ruimte om de implementatie binnen onze organisatie gefaseerd en realistisch aan te pakken. In lijn met de landelijke kaders voeren we momenteel een impactanalyse uit. Die vormt de basis voor een vernieuwd en uitvoerbaar implementatieplan. Onze koers blijft daarbij ongewijzigd: we benutten de extra tijd om de voorbereidingen zorgvuldig uit te voeren, in samenhang met andere digitaliseringsinitiatieven.

Geld

G

Digitale Toegankelijkheid (onderdeel Wdo): Aanbieden van trainingen voor specifieke doelgroepen; Toegankelijkheidsverklaringen faciliteren en actualiseren.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

Sinds de centrale aansturing van digitale toegankelijkheid, op basis van de Wdo (wet digitale overheid), in september 2024 is een duidelijke structuur ingericht met een strategische verankering in het team Strategie IV en Innovatie en een tactisch-operationele rol bij Communicatie. Tegelijkertijd is er sprake van een ontwikkelopgave op het gebied van eigenaarschap en integrale borging binnen de organisatie. Deze wordt momenteel structureel opgepakt binnen het bredere traject rondom governance van informatiewetten, waarmee we de basis leggen voor duurzame beleidskeuzes en heldere afspraken.

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De uitvoering van digitale toegankelijkheid is in gang gezet en kent concrete stappen, zoals het aanbieden van trainingen en het faciliteren van toegankelijkheidsverklaringen. Tegelijkertijd loopt de implementatie op onderdelen vertraging op door de noodzakelijke afstemming op processen, tooling en draagvlak binnen teams. De herinrichting van verantwoordelijkheden biedt een solide basis voor versnelling, maar vraagt tijd om breed door te werken in de organisatie. In de tussentijd zetten we planmatig in op optimalisatie, met oog voor kwaliteit en realisme.

Geld

G

BIO: Er is invulling en opvolging gegeven aan alle acties zoals opgenomen in het informatiebeveiligingsplan 2023 – 2024.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

De (eerder in gang gezette) energiebesparende maatregelen in het provinciehuis en de steunpunten zijn afgerond en opgeleverd

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren

 

Ambitie Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Digitaal fitte organisatie Leer- en volgsysteem Digitale vaardigheid plan van aanpak is gereed en in uitvoering  
Digitale leermiddelen Voor ten minste 2 'thema's' zijn digitale leermiddelen beschikbaar  
2. Digitale wetgeving Wetgeving Wmebv en WDO 100% Compliant (op basis van jaarlijkse interne audit en externe nalevingscontrole)  
Eisen voor publiek toegankelijke websites en apps  100% Compliant op publiek toegankelijke apps en websites  
3. Energieneutrale organisatie Het Provinsjehûs en de steunpunten hebben een nieuw,  zuinig energielabel. Energielabel A   

Toelichting

Zie voor het onderwerp digitale wetgeving de toelichting bij de resultaten.