Programma 2: Infrastructuur

Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur

Terug naar navigatie - Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur
Exploitatie- bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Totaal lasten 166.885 -28.183 45.714 27.658 65.330
Totaal baten 17.324 352 1.281 0 16.395
Saldo van lasten en baten 149.561 -28.535 44.433 27.658 48.935

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Beleidsveld - bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Lasten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 8.276 0 1.740 730 5.807
2.2 Verbetering infrastructuur 28.367 -18.519 3.861 6.405 -418
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 41.953 -2.107 9.550 16.396 13.900
2.4 Openbaar vervoer 88.289 -7.557 30.563 4.128 46.042
Totaal lasten 166.885 -28.183 45.714 27.658 65.330
Baten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 5.485 0 0 0 5.485
2.2 Verbetering infrastructuur 2.622 0 0 0 2.622
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 1.436 352 1.275 0 513
2.4 Openbaar vervoer 7.782 0 6 0 7.777
Totaal baten 17.324 352 1.281 0 16.395
Saldo van lasten en baten 149.561 -28.535 44.433 27.658 48.935

Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.1.

Vanuit de landelijke doelstellingen, die weer vertaald zijn in het RMP, streven we vanuit verkeersveiligheid naar nul verkeersdoden in 2040.  Voor het jaar 2025 is deze doelstelling te concretiseren op grond van de (nu nog vigerende) Friese Strategie Verkeersveiligheid 2010-2025. 

Verder zetten we in op een passende mobiliteit voor iedereen. Mobiliteit moet voor een ieder fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. Bij toegankelijke mobiliteit streven we naar een mobiliteitssysteem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en doelgericht op pad kan gaan. Een systeem waarin de (financiële en fysieke) afstand tussen landelijk gebied/dorpen en centrumgebieden kleiner wordt. Hier zijn geen concrete doelstellingen voor 2025, wel vraagt dit het plegen van inzet.

Om te komen tot een duurzaam (fossielvrij) mobiliteitssysteem, is de doelstelling voor 2030 is om te komen tot een reductie van 49% tov 2020 (oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton). Hoewel voor 2025 geen concrete tussendoelstelling gesteld is,  dienen we hier in 2025 wel inzet voor te plegen. 

We stellen een eerste meerjarenprogramma Verkeersveiligheid op voor de periode 2026 - 2030, inclusief een ROF werkplan 2026.

Beleid

G

Tijd

G

Tijd (toelichting)

    

Geld

G

We geven uitvoering aan het Werkplan 2025 van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF). Denk hierbij aan praktische verkeerslessen in het onderwijs, gedragscampagnes op risicogedragingen en langlopende doelgroepgerichte aanpakken.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Er dienen prioriteiten gesteld te worden binnen de activiteiten (zoals zijn opgenomen zijn in het Werkplan 2025), die we vanuit de provincie uit kunnen voeren. Dit betreffen hoofdzakelijk campagnes. 

Geld

G

We voeren een integrale netwerkanalyse uit, inclusief het opstellen van een hub-strategie om deelmobiliteit te bevorderen

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We stimuleren de grotere bedrijven (meer dan 50 werknemers) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden (onderwijsaanpak).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We breiden het netwerk aan openbare laadpalen verder uit

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De verwachting is dat we dit jaar niet alle laadpalen kunnen plaatsen (zie resultaatindicator 3 voor een uitgebreide toelichting).  Een deel zal begin volgend jaar geplaatst worden. 

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Verkeersveiligheid Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 2026 - 2030 is vastgesteld 100%  
ROF Werkplan 2025 is uitgevoerd 100%  
2. Mobiliteit voor iedereen Hub-strategie is vastgesteld 100%  
3. Duurzame mobiliteit Aantal geplaatste laadpalen Toename van 300 laadpalen t.o.v. 2024.  

Toelichting

ROF Werkplan 2025 is uitgevoerd                                                                                                                                 
Doordat er prioriteiten gesteld dienen te worden in de provinciale werkzaamheden op het vlak van verkeersveiligheid, is het onwaarschijnlijk dat alle activiteiten conform het ROF Werkplan in 2025 uitgevoerd kunnen worden (denk met name aan campagnes). 

Aantal geplaatste laadpalen
De verwachting is dat we dit jaar niet alle 300 laadpalen kunnen plaatsen. Dat komt onder andere omdat er problemen zijn met het verkrijgen van aansluitingen op het elektriciteitsnet en een tekort aan personeel (bij aannemers/installateurs) om deze laadpalen te plaatsen. 

Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.2.
  1. Onze eigen infrastructuur is veilig voor verkeersdeelnemers
  2. Vlotte doorstroming op Friese wegen, vaarwegen en het spoor 

We realiseren de infrastructurele projecten zoals die volgens het Uitvoeringsprogramma RMP geprogrammeerd staan voor het jaar 2025

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Samen met de gemeenten werken we verder aan het netwerk aan doorfietsroutes.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Een aantal gemeenten loopt tegen  vertraging op bij het realiseren van  trochfytsrûtes. Oorzaak van deze vertraging is onder meer de grondverwerving die benodigd is.

Geld

G

We overleggen met het Rijk en andere overheden over het (goed) functioneren van het gehele infrastructurele netwerk in onze provincie. Indien nodig maken we hier afspraken over in het Bestuurlijk Overleg MIRT.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

De eerder met het Rijk gemaakte afspraken rondom de Lelylijn zijn nav de Voorjaarsnota in een ander daglicht komen te staan. Ook op andere dossiers (o.a. spooraquaduct HRMK) merken we dat de zoektocht naar financiële middelen vanuit het Rijk niet eenvoudig is. 

We geven in 2025 uitvoering aan het Actieplan Geluid t.b.v. geluidsanering gebouwen langs provinciale wegen

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We doen een aantal onderzoeken ten bate van de verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Verkeersveiligheid Realisatie van de programmering 'reguliere wegenprojecten' conform uitvoeringsprogramma RMP 2025  100%  
2. Vlotte doorstroming Op het Van Harinxmakanaal zijn de wachtplaatsen gerealiseerd, is gestart met de uitvoering  van de bochtverruimingen Langdeel en Froskepolle en de planologische procedure voor de bochtverruiming  Franeker 100%  
Uitvoering van acties uit het Actieplan Geluid voor het jaar 2025  100%  
We realiseren (delen van) hoofdfietsroutes 1  
We hebben met het Rijk afspraken gemaakt over de oplossingsrichtingen voor een aantal bruggen in het Prinses Margriet Kanaal 5  
We doen onderzoek naar verbetering van het bestaande spoornet in Noord-Nederland 100%  
We laten door ProRail het spooremplacement van Leeuwarden ombouwen voor de capaciteitsuitbreiding van 4 treinen op het traject Leeuwarden - Sneek 100%  
We voeren onderzoek uit om de HRMK-spoorbrug in Leeuwarden te vervangen door een spooraquaduct 100%  
We laten een verkenningsstudie uitvoeren voor de realisatie van het nieuwe station Leeuwarden Werpsterhoeke 90%  

Toelichting

Van Harinxmakanaal
De realisatie van de bochtverruimingen starten later dan verwacht. Het ontwerpproces vraagt meer tijd. Dat komt o.a. door kostenstijgingen,  verkrijgen van de benodigde vergunningen, onderhandelingen over grondverwerving en afhankelijkheden van nutsbedrijven (kabels en leidingen).  

Bruggen Prinses Margriet Kanaal 
Op 4 maart j.l. hebben wij u geïnformeerd over het gezamenlijke besluit van de provincie en het Rijk om de onderhandelingen inzake de vervanging van de bruggen door aquaducten te beëindigen. Het Rijk zal zorgdragen voor de vervanging van de bruggen door nieuwe, volwaardige bruggen. We blijven daar bij betrokken. 

HRMK-spoorbrug
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) van november 2024 hebben Rijk en regio afgesproken om gezamenlijk op zoek te gaan naar aanvullende financiering voor het spooraquaduct, voordat vervolgonderzoek (een MIRT-verkenning) gestart kan worden. Tot op heden is er nog geen zicht op aanvullende financiering. Rijk en regio zijn hierover met elkaar in gesprek.

Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.3.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.3.
  1. De instandhouding van onze provinciale infrastructuur is op orde 
  2. Onze wegen en vaarwegen zijn optimaal beschikbaar en veilig, ook onder winterse omstandigheden

We beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur (wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6)

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

Voor vaarwegen geldt dat vanwege externe omstandigheden, zoals grondaankoopprocedures, het verleggen van kabels en leidingen, het niet mogelijk is om alle geprogrammeerde onderhoudsprojecten dit jaar tot uitvoering te brengen. Met name de trajecten rondom grondaankoop vergen in sommige gevallen meer tijd dan vooraf voorzien. Daarom wordt voorgesteld de programmering aan te passen. 

Onze steunpuntenstructuur is geoptimaliseerd en wordt energieneutraal

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Over de realisatie van een nieuw steunpunt in Bolsward zijn we nog in gesprek met de gemeente. Ook speelt nog dat we onze route voor gladheidbestrijding willen optimaliseren. Daarom stellen we een aantal energiemaatregelen bij Bolsward en Wolvega uit om eventuele desinvesteringen te voorkomen. Twee andere locaties, bij Uitwellingerga en Donkerbroek, zijn dit jaar wel gereed. De overige drie locaties zijn eerder al opgeleverd.

Geld

G

Er is een afspraak gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de vervanging van de Tsjerk-Hiddessluizen

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We bestrijden gladheid op onze wegen

Beleid

G

Tijd

G

Geld

R

Geld (toelichting)

Het budget voor gladheidbestrijding is volledig besteed. De eerste maanden van dit jaar is er relatief veel zout gestrooid. De kans is reëel dat er dit jaar nog meer gestrooid moet worden, wat een overschrijding op deze post zal veroorzaken. 

Het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale is uitgebreid

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We zorgen voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Instandhouding provinciale infrastructuur

 

Uitvoering (groot) onderhoud conform uitvoeringsprogramma 2025 100%  
Verzorgings- en technische score dagelijks onderhoud wegen dat voldoet aan niveau 6 97%  
2. Beschikbaarheid en veiligheid
 
Aantal bruggen wat aangesloten wordt op de bediencentrale 2  
Preventieve gladheidsbestrijding op onze wegen  100%  

Toelichting

Instandhouding provinciale infrastructuur
Voor vaarwegen geldt dat vanwege externe omstandigheden, zoals grondaankoopprocedures, het verleggen van kabels en leidingen, het niet mogelijk is om alle geprogrammeerde onderhoudsprojecten dit jaar tot uitvoering te brengen. Met name de trajecten rondom grondaankoop vergen in sommige gevallen meer tijd dan vooraf voorzien. 

Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.4.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.4.
  1. Het OV in Fryslân is voor iedereen toegankelijk
  2. Het OV is volledig duurzaam 
  3. Het OV is betrouwbaar 

We beheren de regionale OV-concessie voor trein en bus.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We voeren het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2024-2028 uit.

Beleid

G

Tijd

R

Tijd (toelichting)

De inzet van beschikbare Rijksmiddelen vergt het aanpassen van de bestaande subsidieregeling. Dit duurt langer dan verwacht. Realisatie vindt plaats in de periode 2026-2027. 

Geld

G

Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

In het beschikbare budget voor de realisatie van de busremises is rekening gehouden met compensatie van de kosten voor BTW. Deze BTW compensatie blijkt echter niet mogelijk.  Daarnaast zijn de kosten voor het realiseren van aansluitingen op de remises voor het laden van bussen fors duurder geworden.  Het is daardoor onzeker of de extra kosten  kunnen worden opgevangen binnen het beschikbare budget.  

Wij starten in 2025 met een verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

Het uitvoeren van een verkenningsstudie door ProRail kost circa 2,2 miljoen euro. Het Rijk en de provincie zijn met elkaar in gesprek over de financiering van deze studie.

We plaatsen Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De aanbesteding voor het plaatsen van 25 nieuwe DRIS-panelen in 2025 start later dan beoogd. Daarom zal een deel van de DRIS panelen ook in 2026 gerealiseerd worden.  

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Toegankelijk OV Toename aandeel toegankelijke bushaltes 40  
2. Duurzaam OV Overname en realisatie bus stallingen in Fryslân   5  
Uitvoeren verkenningsstudie batterijtreinen voor de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren 25%  
3. Betrouwbaar OV Realisatie DRIS-panelen op strategisch locaties  25  

Toelichting

Toegankelijkheid OV 
De inzet van beschikbare Rijksmiddelen vergt het aanpassen van de bestaande subsidieregeling. Dit duurt langer dan verwacht. Realisatie vindt plaats in de periode 2026-2027. 

Verkenningsstudie batterijtreinen
Het uitvoeren van een verkenningsstudie door ProRail kost circa € 2,2 miljoen. Het Rijk en de provincie zijn met elkaar in gesprek over de financiering van deze studie.

Realisatie DRIS-panelen
De afgelopen jaren zijn 37 DRIS-panelen geplaatst, o.a. in Leeuwarden, Drachten en Joure. De aanbesteding voor het plaatsen van 25 nieuwe DRIS-panelen in 2025 start later dan beoogd. Daarom zal een deel van de DRIS panelen ook in 2026 gerealiseerd worden.