Samenvatting

Samenvatting financieel

Terug naar navigatie - Samenvatting financieel

Per beleidsprogramma wordt in deze bestuursrapportage een toelichting gegeven op zowel de verwachte beleidsmatige als de verwachte financiële afwijkingen aan het eind van 2025 ten opzichte van de begroting 2025. Onderstaande tabel toont per beleidsprogramma de totale begroting, de voorgestelde begrotingswijzigingen, de totale bestedingen tot 1 juni en de vastgelegde verplichtingen die in 2025 tot betaling leiden.

Het getoonde saldo kan voor het merendeel worden verklaard doordat:

  • periodieke verplichtingen ná de maand mei zijn niet als verplichting meegenomen. Denk hierbij bijv. ook aan de verplichtingen voor de salarissen voor het ambtelijk personeel, boekjaarsubsidies, OV concessies e.d.
  • uitstaande subsidieplafonds zijn niet meegenomen als verplichting. Pas wanneer er een beschikking is afgegeven wordt deze administratief  als verplichting opgenomen.
  • er is een aantal administratieve boekingen nog niet meegenomen als verplichting, zoals de afschrijvingen en de vorming en/of beschikking van reserves. Deze worden conform de bestaande werkwijze administratief aan het einde van het boekjaar verwerkt.
  • aan de batenkant zijn de inkomsten ná mei niet als nog te verwachten inkomsten meegenomen.  Het gaat dan onder andere om de inkomsten uit het provinciefonds en de motorrijtuigenbelasting.

Ergo: de verwachting c.q. prognose op basis van de huidige inzichten is dat zowel lasten als baten conform de bijgestelde begroting worden gerealiseerd. De praktijk leert echter dat door gewijzigde omstandigheden, onvoorziene zaken en voortschrijdend inzicht de verwachtingen bijgesteld moeten worden. Het autorisatiemoment in december kan nog worden gebruikt voor het indienen van begrotingswijzigingen om de begrotingsrechtmatigheid te borgen. De bedoeling is om hier terughoudend mee om te gaan; de begroting en de bestuursrapportage zijn de documenten waarbij de budgetten zoveel als mogelijk in het goede bestedingsritme moeten worden gezet.

Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen 2025 per 1-6 Saldo
Lasten
Programma 1 - Bestuur 25.140 -632 9.046 5.282 10.180
Programma 2 - Infrastructuur 166.885 -28.183 45.714 27.658 65.330
Programma 3 - Natuur en Landbouw 143.164 5.877 40.405 50.010 58.625
Programma 4 - Ruimte en Klimaat 58.252 -9.883 8.844 18.530 20.995
Programma 5 - Economie en Mienskip 114.198 4.270 37.884 15.388 65.196
Programma 6 - Bedrijfsvoering 97.433 3.021 44.255 12.892 43.307
Programma 7 - Provinciefinanciën 15.521 -2.054 -1.488 6.569 8.386
Totaal Lasten 620.592 -27.582 184.660 136.330 272.020
Baten
Programma 1 - Bestuur 1.813 0 415 0 1.398
Programma 2 - Infrastructuur 17.324 352 1.281 0 16.395
Programma 3 - Natuur en Landbouw 58.454 -6.200 802 0 51.452
Programma 4 - Ruimte en Klimaat 18.458 -829 2.580 0 15.049
Programma 5 - Economie en Mienskip 16.632 -60 2.107 0 14.464
Programma 6 - Bedrijfsvoering 1.798 0 2.146 0 -348
Programma 7 - Provinciefinanciën 379.212 166 163.946 0 215.432
Totaal Baten 493.690 -6.571 173.277 0 313.842
Baten-Lasten -126.902 21.011 -11.383 -136.330 41.822
Vorming van reserves (lasten) 30.521 18.033
Beschikking over reserves (baten) 163.805 -12.860
Begrotingssaldo 6.383 -9.881

Voorspellend vermogen

Terug naar navigatie - Voorspellend vermogen

Onderdeel van deze bestuursrapportage is het bijstellen van de bestedingsritmes van de diverse budgetten zodat daarmee een realistische begroting 2025 en verder ontstaat. Hieronder is een overzicht opgenomen van het doorschuiven van de diverse budgetten zowel bij de lasten als baten. De reden van doorschuiven is opgenomen bij de begrotingswijzigingen die bij deze berap worden voorgelegd.  Daarnaast heeft u een aanvullende brief ontvangen met een nadere toelichting hierop.

uitgaven x € 1 mln.
Onderdeel 2025 2026 2027 2028 2029
PS mandaat:
Reserves -15,1 30,3 14,6 3,9 3,0
Structurele budgetten 4,5 -1,9 -2,2 -0,2 -0,1
Tijdelijke budgetten -16,8 11,2 -3,4 6,5 2,5
GS mandaat:
Overlopende passiva (spuk's) -48,3 64,1 51,1 147,5 1,5
Reserves -2,7 0,0 2,7 0,0 0,0
Lastneming subsidies -7,1 -0,4 0,9 2,9 4,9
Tijdelijke budgetten -0,9 0,9 0,0 0,0 0,0
Subtotaal beleidsprogramma's -86,3 104,1 63,6 160,5 11,8
Investeringen -69,9 33,3 20,7 1,2 19,5
Totaal bestedingsritme -156,3 137,3 84,3 161,7 31,3
inkomsten x € 1 mln.
Onderdeel 2025 2026 2027 2028 2029
PS mandaat:
Reserves -7,2 8,7 0,0 0,0 0,0
Structurele budgetten 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Tijdelijke budgetten 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
GS mandaat:
Overlopende passiva (spuk's) -48,3 64,1 51,1 147,5 1,5
Reserves -2,7 0,0 2,7 0,0 0,0
Lastneming subsidies 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Tijdelijke budgetten -0,9 0,9 0,0 0,0 0,0
Subtotaal beleidsprogramma's -59,1 73,7 53,8 147,5 1,5
Investeringen -47,7 44,7 3,3 0,8 0,0
Totaal bestedingsritme -106,8 118,3 57,1 148,3 1,5

Ontwikkeling begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Ontwikkeling begrotingssaldo

De berap heeft als peildatum 1 juni 2025. Op dat moment was er nog geen besluitvorming over de Jaarstukken 2024 en de Kadernota 2026. Daarnaast was de meicirculaire 2025 provinciefonds  nog niet geanalyseerd en verwerkt. Op 18 juni 2025 bent u via een brief geïnformeerd over de gevolgen van de meicirculaire voor onze begroting en daarbij is ook een actueel begrotingssaldo gepresenteerd waarbij ook de besluitvorming van eind juni in Provinciale Staten is meegenomen. Onderstaand overzicht is het vervolg hierop. 

Een nadere toelichting op de ontwikkeling van het begrotingssaldo is opgenomen bij het onderdeel ontwikkeling financieel kader.

Ontwikkeling begrotingssaldo 2025 2026 2027 2028 2029
Bedragen x € 1 mln.
Begrotingssaldo bij begroting 2025 4,9 8,8 9,3 10,0 8,4
GS septembercirculaire 2024 provinciefonds -0,5 3,4 3,5 4,2 3,4
GS dividenduitkering FHW BV 1,1 0,0 0,0 0,0 0,0
PS 23-10-2024 untwerp programma erfgoed 2025-2028 -0,8 0,3 0,3 0,3 0,0
GS mandaat autorisatiemoment december 2024 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8
PS 18-12-2024 Autorisatiemoment december 2024 1,1 0,9 0,6 -0,2 -0,2
Begrotingssaldo bij autorisatiemoment december 2024 6,7 14,1 14,5 15,1 12,4
GS decembercirculaire 2024 provinciefonds -0,5 0,7 0,9 1,1 1,6
Begrotingssaldo bij jaarrekening 2024 6,1 14,8 15,4 16,2 14,0
PS 25-06-2025 Kadernota 2026 actualisatie financieel kader 16,3 11,5 11,0 9,8 10,1
Begrotingssaldo bij kadernota 2026 voor kadernotavoorstellen 22,5 26,3 26,4 26,0 24,1
PS 25-06-2025 Jaarstukken 2024 resultaatbestemming -7,9 -0,4 0,0 0,0 0,0
PS 25-06-2025 Kadernota 2026 voorstellen 0,1 -9,2 -6,1 -0,3 -0,1
GS wijziging meicirculaire provinciefonds 2025 17,2 2,9 1,3 2,8 0,7
Begrotingssaldo actueel na meicirculaire 2025 31,8 19,7 21,6 28,5 24,7
GS mandaat berap 2025 0,2 1,0 0,9 1,0 0,9
PS 24-09-2025 berap 2025 -9,9 3,9 5,6 0,8 -0,0
Begrotingssaldo bij berap 2025 22,2 24,6 28,0 30,3 25,6

Inzicht in vrijval en voorstellen ten laste van begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Inzicht in vrijval en voorstellen ten laste van begrotingssaldo

Hieronder wordt inzicht gegeven in enerzijds de vrijval en anderzijds de voorstellen ten laste van het begrotingssaldo. Hierin is niet meegenomen de begrotingswijzigingen van aanpassing bestedingsritme via het begrotingssaldo aangezien deze budgettair neutraal verlopen over de jaren heen.

(bedragen x € 1 mln.) 2025 2026 2027 2028 2029
Vrijval 1,4 0,0 0,0 0,0 0,0
Voorstellen tlv begrotingssaldo -0,6 -0,1 -0,1 -0,1 -0,1

Totaaloverzicht begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht begrotingswijzigingen

Het totaaloverzicht van de begrotingswijzigingen is opgenomen bij het onderdeel financiën, “voorstel begrotingswijzigingen PS”. De wijzigingen zelf, inclusief een nadere toelichting op de nummering van de begrotingswijzigingen, is opgenomen in bijlage I “begrotingswijzigingen PS”.

Bij de begrotingswijzigingen die onder het mandaat van Gedeputeerde Staten vallen kan ook sprake zijn van vrijval of kunnen kosten ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht. 
Bij het onderdeel financiën “rapportage wijzigingen onder mandaat GS” zijn deze begrotingswijzingen, inclusief toelichting, opgenomen.