Per beleidsprogramma wordt in deze bestuursrapportage een toelichting gegeven op zowel de verwachte beleidsmatige als de verwachte financiële afwijkingen aan het eind van 2025 ten opzichte van de begroting 2025. Onderstaande tabel toont per beleidsprogramma de totale begroting, de voorgestelde begrotingswijzigingen, de totale bestedingen tot 1 juni en de vastgelegde verplichtingen die in 2025 tot betaling leiden.
Het getoonde saldo kan voor het merendeel worden verklaard doordat:
- periodieke verplichtingen ná de maand mei zijn niet als verplichting meegenomen. Denk hierbij bijv. ook aan de verplichtingen voor de salarissen voor het ambtelijk personeel, boekjaarsubsidies, OV concessies e.d.
- uitstaande subsidieplafonds zijn niet meegenomen als verplichting. Pas wanneer er een beschikking is afgegeven wordt deze administratief als verplichting opgenomen.
- er is een aantal administratieve boekingen nog niet meegenomen als verplichting, zoals de afschrijvingen en de vorming en/of beschikking van reserves. Deze worden conform de bestaande werkwijze administratief aan het einde van het boekjaar verwerkt.
- aan de batenkant zijn de inkomsten ná mei niet als nog te verwachten inkomsten meegenomen. Het gaat dan onder andere om de inkomsten uit het provinciefonds en de motorrijtuigenbelasting.
Ergo: de verwachting c.q. prognose op basis van de huidige inzichten is dat zowel lasten als baten conform de bijgestelde begroting worden gerealiseerd. De praktijk leert echter dat door gewijzigde omstandigheden, onvoorziene zaken en voortschrijdend inzicht de verwachtingen bijgesteld moeten worden. Het autorisatiemoment in december kan nog worden gebruikt voor het indienen van begrotingswijzigingen om de begrotingsrechtmatigheid te borgen. De bedoeling is om hier terughoudend mee om te gaan; de begroting en de bestuursrapportage zijn de documenten waarbij de budgetten zoveel als mogelijk in het goede bestedingsritme moeten worden gezet.
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 | Begroting 2025 incl. vastgestelde wijzigingen | Voorstel Begrotingswijziging | Realisatie per 1-6 | Vastgelegde verplichtingen 2025 per 1-6 | Saldo | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Programma 1 - Bestuur | 25.140 | -632 | 9.046 | 5.282 | 10.180 | |||
Programma 2 - Infrastructuur | 166.885 | -28.183 | 45.714 | 27.658 | 65.330 | |||
Programma 3 - Natuur en Landbouw | 143.164 | 5.877 | 40.405 | 50.010 | 58.625 | |||
Programma 4 - Ruimte en Klimaat | 58.252 | -9.883 | 8.844 | 18.530 | 20.995 | |||
Programma 5 - Economie en Mienskip | 114.198 | 4.270 | 37.884 | 15.388 | 65.196 | |||
Programma 6 - Bedrijfsvoering | 97.433 | 3.021 | 44.255 | 12.892 | 43.307 | |||
Programma 7 - Provinciefinanciën | 15.521 | -2.054 | -1.488 | 6.569 | 8.386 | |||
Totaal Lasten | 620.592 | -27.582 | 184.660 | 136.330 | 272.020 | |||
Baten | ||||||||
Programma 1 - Bestuur | 1.813 | 0 | 415 | 0 | 1.398 | |||
Programma 2 - Infrastructuur | 17.324 | 352 | 1.281 | 0 | 16.395 | |||
Programma 3 - Natuur en Landbouw | 58.454 | -6.200 | 802 | 0 | 51.452 | |||
Programma 4 - Ruimte en Klimaat | 18.458 | -829 | 2.580 | 0 | 15.049 | |||
Programma 5 - Economie en Mienskip | 16.632 | -60 | 2.107 | 0 | 14.464 | |||
Programma 6 - Bedrijfsvoering | 1.798 | 0 | 2.146 | 0 | -348 | |||
Programma 7 - Provinciefinanciën | 379.212 | 166 | 163.946 | 0 | 215.432 | |||
Totaal Baten | 493.690 | -6.571 | 173.277 | 0 | 313.842 | |||
Baten-Lasten | -126.902 | 21.011 | -11.383 | -136.330 | 41.822 | |||
Vorming van reserves (lasten) | 30.521 | 18.033 | ||||||
Beschikking over reserves (baten) | 163.805 | -12.860 | ||||||
Begrotingssaldo | 6.383 | -9.881 |