In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
- Onze uitgangspunten
- Ontwikkeling begrotingssaldo
- Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
Het financieel kader actualiseren we periodiek. Dit gebeurt naar aanleiding van externe wijzigingen (zoals veranderingen in het provinciefonds) of door besluiten van Provinciale en Gedeputeerde Staten. Vaak stellen uw Staten deze wijzigingen vast bij de behandeling van een begroting, de jaarstukken, of een bestuursrapportage. Daarnaast heeft het college het mandaat om een aantal niet beleidsmatige wijzigingen zelf in de begroting te verwerken. Het betreft hier bijvoorbeeld wijzigingen in het provinciefonds, opbrengst motorrijtuigenbelasting, rendement vermogensbeheer of dividenduitkering. Hieronder geven we de ontwikkeling van het begrotingssaldo vanaf de begroting 2025 tot aan de berap 2025 stapsgewijs weer.
Bij de begroting 2025 hebben we de stand van het begrotingssaldo op dat moment gepresenteerd. Daarna hebben uw Staten enkele begrotingswijzigingen vastgesteld bij het autorisatiemoment december 2024 . Daarnaast heeft u op 23 oktober 2024 besloten over het ontwerp programma erfgoed. Onder het mandaat van GS is o.a. de septembercirculaire provinciefonds 2024 verwerkt. Na het autorisatiemoment is nog de decembercirculaire provinciefonds 2024 verwerkt wat resulteert in het begrotingssaldo bij de jaarrekening 2024.
De berap heeft als peildatum 1 juni 2025 maar voor de ontwikkeling begrotingssaldo nemen we ook de volgende besluitvorming mee: In juni hebben uw Staten besloten over de resultaatbestemming bij de Jaarstukken 2024 en de Kadernota 2026. De uit dit laatste voortvloeiende mutatie betreft de verwerking van de actualisatie financieel kader en de kadernota voorstellen zelf. Ook is de meicirculaire 2025 inmiddels verwerkt, daarover bent u per brief geïnformeerd. Bij de nu voorliggende berap 2025 zijn mutaties onder GS mandaat en wijzigingen die voorgelegd worden aan PS.
Het begrotingssaldo bij de begroting 2025 is voor alle jaren positief en daarmee heeft er geen onttrekking aan de Vrij Aanwendbare Reserve plaatsgevonden*.
In de tabel hieronder staan de verschillende stappen cijfermatig weergegeven.
*) Als er een negatief begrotingssaldo is wordt dat direct verwerkt met de vrij aanwendbare reserve door daar daadwerkelijk al over te beschikken. Deze werkwijze wordt alleen bij de begroting gevolgd zodat mutaties in het jaar en de effecten daarvan zichtbaar blijven.
Ontwikkeling begrotingssaldo | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 mln. | ||||||||||
Begrotingssaldo bij begroting 2025 | 4,9 | 8,8 | 9,3 | 10,0 | 8,4 | |||||
GS septembercirculaire 2024 provinciefonds | -0,5 | 3,4 | 3,5 | 4,2 | 3,4 | |||||
GS dividenduitkering FHW BV | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
PS 23-10-2024 untwerp programma erfgoed 2025-2028 | -0,8 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,0 | |||||
GS mandaat autorisatiemoment december 2024 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |||||
PS 18-12-2024 Autorisatiemoment december 2024 | 1,1 | 0,9 | 0,6 | -0,2 | -0,2 | |||||
Begrotingssaldo bij autorisatiemoment december 2024 | 6,7 | 14,1 | 14,5 | 15,1 | 12,4 | |||||
GS decembercirculaire 2024 provinciefonds | -0,5 | 0,7 | 0,9 | 1,1 | 1,6 | |||||
Begrotingssaldo bij jaarrekening 2024 | 6,1 | 14,8 | 15,4 | 16,2 | 14,0 | |||||
PS 25-06-2025 Kadernota 2026 actualisatie financieel kader | 16,3 | 11,5 | 11,0 | 9,8 | 10,1 | |||||
Begrotingssaldo bij kadernota 2026 voor kadernotavoorstellen | 22,5 | 26,3 | 26,4 | 26,0 | 24,1 | |||||
PS 25-06-2025 Jaarstukken 2024 resultaatbestemming | -7,9 | -0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
PS 25-06-2025 Kadernota 2026 voorstellen | 0,1 | -9,2 | -6,1 | -0,3 | -0,1 | |||||
GS wijziging meicirculaire provinciefonds 2025 | 17,2 | 2,9 | 1,3 | 2,8 | 0,7 | |||||
Begrotingssaldo actueel na meicirculaire 2025 | 31,8 | 19,7 | 21,6 | 28,5 | 24,7 | |||||
GS mandaat berap 2025 | 0,2 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | |||||
PS 24-09-2025 berap 2025 | -9,9 | 3,9 | 5,6 | 0,8 | -0,0 | |||||
Begrotingssaldo bij berap 2025 | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,3 | 25,6 | |||||
Hieronder staat de ontwikkeling van de VAR. Conform de afspraak met uw Staten vloeit het rekening- en begrotingssaldo aan het eind van het jaar automatisch in de VAR. Het rekeningsaldo 2024 en de verwachte begrotingssaldi 2025-2029 zijn hier in opgenomen.
In de financiële uitgangspunten is opgenomen dat de minimale stand van de VAR altijd € 10 mln. bedraagt. Aan het eind van deze bestuursperiode (2027) bedraagt het saldo, onder aftrek van een minimale stand van de VAR van € 10 mln., totaal € 217,4 mln. Dit saldo is meegenomen bij de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit . Hiermee komt de weerstandsratio uit boven de, in het bestuursakkoord afgesproken, 1,4 zijnde ruim voldoende. De vrij inzetbare ruimte binnen de VAR bedraagt daarmee eind 2027 € 115,4 mln. Dit uitgaande dat de baten en lasten zich conform de begroting ontwikkelen.
VAR | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 mln. | |||||
Beginsaldo *) | 255,4 | 253,2 | 240,8 | 227,4 | 257,7 |
Beschikking over reserve | -24,3 | -37,0 | -41,4 | ||
Begrotingssaldo | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,3 | 25,6 |
Stand ultimo | 253,2 | 240,8 | 227,4 | 257,7 | 283,3 |
Minimale stand VAR | -10,0 | ||||
Stand VAR ná mutaties | 253,2 | 240,8 | 217,4 | 257,7 | 283,3 |
Benodigd voor weerstandsratio 1,4 | -102,0 | ||||
Vrij inzetbaar | 115,4 | ||||
*) incl rekeningsaldo voorgaand jaar |