Programma 1: Bestuur

Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur

Terug naar navigatie - Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur
Exploitatie- bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Totaal lasten 25.140 -632 9.046 5.282 10.180
Totaal baten 1.813 0 415 0 1.398
Saldo van lasten en baten 23.327 -632 8.631 5.282 8.782

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Beleidsveld - bedragen x € 1.000 Begroting incl. vastgestelde wijzigingen Voorstel Begrotingswijziging Realisatie per 1-6 Vastgelegde verplichtingen per 1-6 Saldo
Lasten
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 5.203 10 2.673 0 2.540
1.2 Gedeputeerde Staten 2.089 0 667 27 1.395
1.3 Commissaris van de Koning 826 -310 131 0 384
1.4 Kwaliteit bestuur 738 -351 65 87 235
1.5 Bestuurlijke samenwerking 16.284 19 5.509 5.168 5.626
Totaal lasten 25.140 -632 9.046 5.282 10.180
Baten
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 85 0 13 0 72
1.2 Gedeputeerde Staten 5 0 2 0 3
1.3 Commissaris van de Koning 0 0 0 0 0
1.4 Kwaliteit bestuur 0 0 0 0 0
1.5 Bestuurlijke samenwerking 1.723 0 399 0 1.324
Totaal baten 1.813 0 415 0 1.398
Saldo van lasten en baten 23.327 -632 8.631 5.282 8.782

Voorstel begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorstel begrotingswijzigingen

I 1    Regionale samenwerking
I 2    Instellen budget Steatekomitee Frysk
VC 1    Verlenging tijdelijk budget Spreidingswet
VC 2    Verlenging tijdelijk budget Bestuurlijke vernieuwing
VC 3    Verlenging tijdelijk budget Weerbaar bestuur

Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.1.
  1. Provinciale Staten en de Statenleden zijn in staat om hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk uit te voeren. De Statengriffie ondersteunt, adviseert en informeert Provinciale Staten hierbij.
  2. De drempel tussen Provinciale Staten en de inwoners van Fryslân wordt lager en het werk van Provinciale Staten krijgt meer bekendheid in Fryslân.
  3. Er is een evenwichtig samenspel tussen PS en GS, waarbij de griffie en de ambtelijke organisatie (met respect voor elkaars rollen) Provinciale Staten optimaal bedienen. Hierbij is  in de cultuur van werken manifest is dat de politiek het primaat heeft.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar.

We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
Uitvoeren kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van PS Bij bespreekstukken van PS is een dossier digitaal beschikbaar met de relevante (achterliggende) stukken 50%  
Drempel verlagen tussen PS en inwoners Fryslân Aantal jongeren activiteiten op het provinciehuis 10  
Evenwichtig samenspel tussen PS en GS Evenwichtige lange termijn agenda PS, bandbreedte 3 tot 6 bespreekpunten per Statenvergadering 90%  

Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.2.
  1. Gedeputeerde Staten functioneren doelmatig.
  2. Gedeputeerde Staten hebben goede contacten met de mienskip en mede overheden.
  3. Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten in staat hun rol goed te vervullen.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar. 

In 2025 wordt de Tussenbalans gemaakt van het Bestuursakkoord 2023- 2027 Oparbeidzje foar Fryslân.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

GS vergadert op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1.. Doelmatig functioneren Opstellen tussenbalans bestuursakkoord 100%  
2. Contacten met de mienskip en mede overheden GS vergadert op externe locaties 8  
3. PS in staat stellen hun rol goed te vervullen PS voorstellen zes weken voor de PS vergadering toezenden 90%  
Schriftelijke vragen PS binnen 30 dagen beantwoorden 85%  

Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.3.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.3.
  1. We willen bereiken dat de CvdK zijn taken als rijksorgaan goed kan uitvoeren.
  2. De CvdK zet zich in voor het versterken van de weerbaarheid van het decentraal bestuur, het bevorderen van de integrale preventieve aanpak van ondermijning en het beperken van integriteitsrisico’s.
  3. De CvdK zet zich in voor het bevorderen van interbestuurlijke samenwerking, waarbij ‘horizontaal besturen’ en het benadrukken van de kracht van Fryslân als regioprovincie centraal staan. 

Omdat de CvdK over de uitvoering van zijn rijkstaken enkel verantwoording aflegt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, volgen hieronder geen specifieke doel- en resultaatindicatoren. 

De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning. Zie voor de verdere invulling van de aanpak ondermijning paragraaf 1.4

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

De CvdK stimuleert de samenwerking buiten Fryslân o.a. middels het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren

Omdat de CvdK over de uitvoering van zijn rijkstaken enkel verantwoording aflegt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, volgen hieronder geen specifieke resultaatindicatoren. 

Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.4.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.4.
  1. Een toekomstbestendige overheidsorganisatie zijn die weerbaar, vernieuwend en toegankelijk is. 
  2. Onze Friese medeoverheden zijn toekomstbestendig, financieel gezond en weerbaar.
  3. Publiek vertrouwen in de overheid vergroten door maatschappelijke betrokkenheid, participatie en gezagwaardig handelen te versterken. 

Veel van de doelstellingen rond Bestuur zijn niet in cijfers (en dus doelwaarde) uit te drukken. Een aantal overigens wel en waar dat kan is dit zo opgenomen in de resultaatomschrijvingen.

We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We zetten ons in voor het mede vormgeven van een vernieuwde 'Intentieovereenkomst De Friese Norm’ voor de gezamenlijke aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit en blijven werken aan het realiseren van de geformuleerde ambities.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

Er komt geen vernieuwde intentieovereenkomst. De huidige intentieovereenkomst blijft de basis met aanvullend twee nieuwe onderwerpen, zie toelichting bij de resultaatindicatoren.  Het na te streven doel blijft hiermee onveranderd, maar het middel en de werkwijze zijn gewijzigd. 

Tijd

G

Geld

G

We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Middels het toezicht op de gemeenten en Wetterskip Fryslân zijn we in 2025 nauw aangesloten op de financiële gezondheid van gemeenten en zorgen wij dat gemeenten en Wetterskip Fryslân goed op de hoogte zijn van de financiële wetgeving.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Provincie, Friese medeoverheden en VFG stemmen gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We hebben een nieuw beleid Kwaliteit van het Openbaar Bestuur in Fryslân en hebben dit ontwikkeld met onze mede overheden

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Minimaal twee pilots/experimenten realiseren op het terrein van (digitale) participatie, gericht op het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We bouwen en onderhouden een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie in Fryslân, aansluiten bij bestaande netwerken. We organiseren een serie dialoogsessies voor medeoverheden en andere partners.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Meer jongeren zijn in 2025 betrokken bij de provinciale politiek.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We hebben een geactualiseerd provinciaal participatiebeleid

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Toekomstbestendige overheidsorganisatie De vernieuwde intentieovereenkomst 'De Friese Norm',  voor de gezamenlijke aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit wordt ondertekend door de provincie en mede-overheden. 100%  
Inzet van het instrument Wet Bibob. 125% ten opzichte van 2024  
2. Toekomstbestendige Friese medeoverheden Toezichtgesprekken met mede-overheden vanuit het Interbestuurlijk Toezicht 19  
Nieuwe beleidsnota Kwaliteit Openbaar Bestuur wordt vastgesteld in PS 100%  
3. Publiek vertrouwen in de overheid Pilots op het terrein van digitale participatie > 2  
Geactualiseerd  provinciaal participatiebeleid wordt vastgesteld in PS 100%  

Toelichting
Samenwerking Friese Norm.  De Friese overheden hebben in 2022 een intentieverklaring getekend, de zogenaamde Friese Norm . In deze Friese norm zijn ambities beschreven om te komen tot een eenduidige en effectieve aanpak van ondermijning in Fryslân. Veel deze ambities zijn behaald. Per 1 januari 2025 is een nieuwe structuur ingericht waarbij de projectgroep de taken van de externe projectleider overneemt en daarnaast fungeren twee gemeentesecretarissen als portefeuillehouders voor de Friese secretarissen. Burgemeester Van de Nadort is één van de twee bestuurlijk portefeuillehouders; door het vertrek van burgemeester Waanders is de tweede positie momenteel nog vacant.  Voor de inhoud van de regionale aanpak blijft de intentieverklaring ‘De Friese Norm’ een basis. De daarin beschreven ambities zijn nog niet (volledig) behaald. De portefeuillehouders en de projectgroep zullen daarom deze ambities nog steeds aanjagen en gaan op zoek gaan naar mogelijkheden om de samenwerking op deze onderwerpen te verstevigen. De bestuurlijk portefeuillehouders hebben besloten dat er om die reden geen vernieuwde intentieovereenkomst komt. Daarbovenop worden de thema’s vastgoedfraude en zorgfraude als nieuwe onderwerpen opgepakt. 

Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.5.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.5.
  1. We streven naar een duurzame bescherming en ontwikkeling van het Waddengebied. We stimuleren daartoe de bestuurlijke samenwerking en spelen hierin een proactieve, verbindende rol.  
  2. We brengen samen met gemeenten, waterschap, regio's, in landsdelig en interprovinciaal verband en met het Rijk beleidsdoelen tot uitvoering.
  3. We versterken de ambtelijke en bestuurlijke contacten tussen Fryslân, Noord-Nederland, de provincies, het Rijk en Europa. Dit doen we om de Friese belangen te behartigen en Fryslân te profileren.
  4. Wij streven naar een  veilig en doelmatig gebruik van de diepe ondergrond, met de inzet om gezamenlijk met de lokale bestuurders, de gaswinning te voorkomen in Fryslân vanuit de kleine velden. 

Het interprovinciaal Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2024-2026 is in uitvoering. Het heeft geleid tot Waddenfonds-aanvragen voor de financiering van majeure projecten en programma’s gericht op duurzame ontw. van het Waddengebied.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Het BO Waddengebied heeft (tussen)besluiten genomen over complexe opgaven in het Waddengebied. Ook is er een vervolgbesluit genomen over de bekostiging van de opgaven in het Waddengebied op lange termijn.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We ontwikkelen een strategische public affairs agenda voor onze belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

Het vormen van een Public Affairs strategie voor Den Haag is vergevorderd, maar (nog) niet gekoppeld aan Europese doelstellingen.  

Tijd

G

Geld

G

We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Dit doen we om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en uit te breiden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We nemen deel aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen-Nederland. Fryslân richt zich daarbij op betere afstemming en samenwerking rond de grens op het terrein van Circulaire Economie. Het biedt een basis voor onze Duitsland agenda

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We optimaliseren de coördinatie en de uitvoering van de (interne) IPO-advisering, om de verwezenlijking van onze provinciale doelen en belangen te waarborgen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2025 Prognose 2025
1. Samenwerking in het Waddengebied Vervolgbesluit van Rijk en regio over bekostiging opgaven Waddengebied periode 2027-2050 1  
2. Regionale samenwerking      
3. Belangenbehartiging Organiseren Fryske borrel 1  
Organiseren Fryslândei in Brussel 1  
4. Veilig en doelmatig gebruik diepe ondergrond Organiseren van de Friese Mijnbouwtafel 4