In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
- Onze uitgangspunten
- Ontwikkeling begrotingssaldo
- Ontwikkeling baten en lasten
- Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
In dit hoofdstuk worden de volgende onderdelen van het financieel kader nader toegelicht:
Het financieel kader actualiseren we periodiek. Dit gebeurt naar aanleiding van externe wijzigingen (zoals veranderingen in het provinciefonds) of door besluiten van Provinciale en Gedeputeerde Staten. Vaak stellen uw Staten deze wijzigingen vast bij de behandeling van een begroting, de jaarstukken, of een bestuursrapportage. Daarnaast heeft het college het mandaat om een aantal niet beleidsmatige wijzigingen zelf in de begroting te verwerken. Het betreft hier bijvoorbeeld wijzigingen in het provinciefonds, opbrengst motorrijtuigenbelasting, rendement vermogensbeheer of dividenduitkering. Hieronder geven we de ontwikkeling van het begrotingssaldo vanaf de begroting 2025 tot aan de begroting 2026 stapsgewijs weer.
Bij de begroting 2025 hebben we de stand van het begrotingssaldo op dat moment gepresenteerd. Daarna hebben uw Staten enkele begrotingswijzigingen vastgesteld bij het autorisatiemoment december 2024 . Onder het mandaat van GS is o.a. de septembercirculaire provinciefonds 2024 verwerkt. Na het autorisatiemoment is nog de decembercirculaire provinciefonds 2024 verwerkt wat resulteert in het begrotingssaldo bij de jaarrekening 2024. Vervolgens hebben uw Staten in juni besloten over de voorstellen bij de Jaarstukken 2024 en de Kadernota 2026. De uit dit laatste voortvloeiende mutatie betreft de verwerking van de actualisatie financieel kader en de daadwerkelijke kadernota voorstellen. De meicirculaire provinciefonds 2025 is onder het mandaat van GS verwerkt. Daarna is de berap 2025 opgesteld welke leidt tot mutaties onder GS mandaat en wijzigingen die voorgelegd zijn aan PS.
Het begrotingssaldo bij de begroting 2026 is alle jaren positief en daarmee heeft er geen onttrekking aan de Vrij Aanwendbare Reserve plaatsgevonden*.
In de tabel hieronder staan de verschillende stappen cijfermatig weergegeven.
*) Als er een negatief begrotingssaldo is wordt dat direct verwerkt met de vrij aanwendbare reserve door daar daadwerkelijk al over te beschikken. Deze werkwijze wordt alleen bij de begroting gevolgd zodat mutaties in het jaar en de effecten daarvan zichtbaar blijven.
| Ontwikkeling begrotingssaldo | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bedragen x € 1 mln. | ||||||||
| Begrotingssaldo bij begroting 2025 | 4,9 | 8,8 | 9,3 | 10,0 | 8,4 | |||
| GS septembercirculaire 2024 provinciefonds | -0,5 | 3,4 | 3,5 | 4,2 | 3,4 | |||
| GS dividenduitkering FHW BV | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
| PS 23-10-2024 ontwerp programma erfgoed 2025-2028 | -0,8 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,0 | |||
| GS mandaat autorisatiemoment december 2024 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |||
| PS 18-12-2024 Autorisatiemoment december 2024 | 1,1 | 0,9 | 0,6 | -0,2 | -0,2 | |||
| Begrotingssaldo bij autorisatiemoment december 2024 | 6,6 | 14,2 | 14,5 | 15,1 | 12,4 | |||
| GS decemberwijziging 2024 provinciefonds | -0,5 | 0,7 | 0,9 | 1,1 | 1,6 | |||
| Begrotingssaldo bij jaarrekening 2024 | 6,1 | 14,9 | 15,4 | 16,2 | 14,0 | |||
| PS 25-06-2025 Kadernota 2026 actualisatie financieel kader | 16,3 | 11,5 | 11,0 | 9,8 | 10,1 | |||
| Begrotingssaldo bij kadernota 2026 voor kadernotavoorstellen | 22,4 | 26,4 | 26,4 | 26,0 | 24,1 | |||
| PS 25-06-2025 Jaarstukken 2024 resultaatbestemming | -7,9 | -0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
| PS 25-06-2025 Kadernota 2026 voorstellen | 0,1 | -9,2 | -6,1 | -0,3 | -0,1 | |||
| GS wijziging meicirculaire provinciefonds 2025 | 17,2 | 2,9 | 1,3 | 2,8 | 0,7 | |||
| Begrotingssaldo actueel na meicirculaire 2025 | 31,8 | 19,7 | 21,6 | 28,5 | 24,7 | |||
| GS mandaat berap 2025 | 0,2 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | |||
| PS 24-09-2025 berap 2025 | -9,9 | 3,9 | 5,6 | 0,8 | -0,0 | |||
| Begrotingssaldo bij berap 2025 | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,3 | 25,6 | |||
| Geen mutaties | ||||||||
| Begrotingssaldo bij begroting 2026 | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,3 | 25,6 |
Hieronder staat de ontwikkeling van de baten, de lasten en de mutaties van de reserves. Op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele baten en lasten. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt of de provinciale begroting structureel in evenwicht is en blijft.
De structurele baten en lasten betreffen alle budgetten welke geen einde looptijd kennen. Dus ook de onderdelen voorzieningen, overlopende passiva of reserves.
De mutaties in de bestemmingsreserves hebben vooral betrekking op de reserves van de tijdelijke budgetten, groot onderhoud en natuurpact. De verschuiving van de bestedingsritmes over de jaren heen verloopt via deze reserves. In het ene jaar wordt gevormd en in het volgende jaar en/of volgende jaren wordt onttrokken aan deze reserves.
De beschikking over de dekkingsreserve kapitaallasten wordt aangemerkt als structureel aangezien deze gebruikt worden ter dekking van de bijbehorende afschrijvingslasten.
| Ontwikkeling financieel kader | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| bedragen x € 1 mln. | |||||||||
| Baten | Structureel | 392,1 | 367,8 | 374,9 | 384,7 | 391,3 | |||
| Overig | 137,0 | 158,5 | 109,9 | 185,6 | 45,3 | ||||
| Totaal | 529,1 | 526,4 | 484,8 | 570,3 | 436,6 | ||||
| Lasten | Structureel | 366,8 | 358,5 | 358,0 | 370,5 | 375,1 | |||
| Overig | 237,0 | 243,2 | 173,4 | 206,8 | 47,3 | ||||
| Totaal | 603,8 | 601,7 | 531,4 | 577,3 | 422,4 | ||||
| Saldo voor bestemming reserves | Structureel | 25,3 | 9,3 | 16,9 | 14,2 | 16,2 | |||
| Overig | -100,0 | -84,7 | -63,5 | -21,2 | -2,0 | ||||
| Totaal | -74,7 | -75,3 | -46,6 | -7,0 | 14,1 | ||||
| Reserves | Structureel | 29,7 | 20,8 | 5,8 | 12,2 | 6,7 | |||
| Overig | 67,2 | 79,1 | 68,8 | 25,0 | 4,8 | ||||
| Totaal | 96,9 | 99,9 | 74,6 | 37,3 | 11,4 | ||||
| Saldo na bestemming reserves | Structureel | 55,0 | 30,1 | 22,7 | 26,4 | 22,8 | |||
| Overig | -32,8 | -5,5 | 5,3 | 3,8 | 2,8 | ||||
| Begrotingssaldo | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,2 | 25,6 | ||||
| Ontwikkeling financieel kader | Begroting 2030 | Begroting 2031 | Begroting 2032 | Begroting 2033 | Begroting 2034 | ||||
| bedragen x € 1 mln. | |||||||||
| Baten | Structureel | 400,2 | 412,0 | 423,9 | 435,9 | 448,0 | |||
| Overig | 10,0 | 9,2 | 8,5 | 8,1 | 7,7 | ||||
| Totaal | 410,2 | 421,2 | 432,5 | 444,1 | 455,7 | ||||
| Lasten | Structureel | 379,6 | 389,5 | 399,6 | 409,9 | 420,6 | |||
| Overig | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | ||||
| Totaal | 383,0 | 392,8 | 403,0 | 413,3 | 424,0 | ||||
| Saldo voor bestemming reserves | Structureel | 20,6 | 22,5 | 24,3 | 26,0 | 27,4 | |||
| Overig | 6,6 | 5,8 | 5,1 | 4,8 | 4,3 | ||||
| Totaal | 27,1 | 28,4 | 29,5 | 30,8 | 31,7 | ||||
| Reserves | Structureel | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | |||
| Overig | -2,6 | -2,6 | -2,6 | -2,6 | -2,6 | ||||
| Totaal | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | ||||
| Saldo na bestemming reserves | Structureel | 26,6 | 28,5 | 30,3 | 32,0 | 33,4 | |||
| Overig | 4,0 | 3,2 | 2,5 | 2,1 | 1,7 | ||||
| Begrotingssaldo | 30,5 | 31,7 | 32,9 | 34,1 | 35,1 |
Uit bovenstaand overzicht blijkt dat het begrotingssaldo alle jaren positief is en daarmee is onze begroting op de lange termijn structureel sluitend. Tegelijkertijd met de begrotingsbehandeling zal een afzonderlijk voorstel voor de inzet van deze structurele middelen aan u worden voorgelegd.
Provinciefonds algemene uitkering
Ontwikkeling en raming van het accres
In de meicirculaire provinciefonds 2025 is een actualisatie van het accres opgenomen. Conform bestaand beleid hebben wij een voorzichtigheidsmarge van 1% ten opzichte van de circulaire aangehouden voor de jaren 2026 en verder.
De accresreeks ziet er dan als volgt uit:
| (in procenten) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Accres meicirculaire 2025 | 5,9 | 4,7 | 4,4 | 4,4 | 4,2 |
| Voorzichtigheidsmarge | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | |
| Accresberekening Algemene Uitkering Fryslân | 5,9 | 3,7 | 3,4 | 3,4 | 3,2 |
Dit resulteert in onderstaande raming van de algemene uitkering.
| Bedragen x € 1 mln. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Begroting 2025 | 244,3 | 235,9 | 241,9 | 248,0 | 255,6 |
| Kadernota 2026 | 252,8 | 248,1 | 264,3 | 271,2 | 280,7 |
| Begroting 2026 | 268,4 | 251,8 | 266,4 | 274,0 | 281,4 |
| Mutatie | 15,6 | 3,7 | 2,1 | 2,8 | 0,7 |
nb. Bij de presentatie van de algemene uitkering provinciefonds in de Kadernota 2026 zijn abusievelijk de structurele decentralisatie uitkeringen meegenomen. In bovenstaande tabel is nu alleen de algemene uitkering opgenomen.
Opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting (MRB)
De gegevens over het wagenpark van onze provincie zijn geactualiseerd aan de hand van de opgaaf van de belastingdienst per 1 januari 2025. Hieronder zijn de verwachte inkomsten opcenten motorrijtuigenbelasting aangegeven. De indexering is gebaseerd op de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp).
| Bedragen x € 1 mln. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Begroting 2025 | 76,9 | 79,0 | 81,0 | 83,0 | 85,1 |
| Kadernota 2026 | 81,9 | 82,9 | 85,0 | 87,2 | 89,4 |
| Begroting 2026 | 81,9 | 82,9 | 85,0 | 87,2 | 89,4 |
| Mutatie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Rendement vermogen
Het vermogen van de provincie neemt de komende jaren geleidelijk. Ondanks de lagere rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt wordt er nog steeds een behoorlijk rendement behaald op het belegde vermogen.
| Bedragen x € 1 mln. | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Begroting 2025 | 3,6 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
| Kadernota 2026 | 4,9 | 4,0 | 3,7 | 2,7 | 1,9 |
| Begroting 2026 | 8,8 | 5,7 | 4,6 | 3,7 | 2,8 |
| Mutatie | 0,3 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
Dividend
De provincie Fryslân neemt deel in het aandelenkapitaal van een aantal bedrijven. Wij ontvangen daarvoor dividend. Vanwege de grote investeringen die Vitens de komende jaren moet doen, houdt het bedrijf de komende jaren al het dividend in ter versterking van het eigen vermogen. Hieronder zijn de verwachte dividendinkomsten van Alliander, Fryslân Hurde Wyn, BNG en NWB weergegeven.
| Bedragen x € 1 mln. | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Begroting 2025 | 7,8 | 8,0 | 8,2 | 8,3 | 8,6 |
| Kadernota 2026 | 7,7 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
| Begroting 2026 | 16,7 | 11,4 | 11,4 | 11,4 | 11,6 |
| Mutatie | 1,2 | 0,3 | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
Nominale ontwikkeling
De indexcijfers worden ontleent aan de meest recente gegevens van het CPB (februari 2025).
Conform de uitgangspunten begroting (bijlage 8) worden aan bepaalde onderdelen in de begroting afwijkende inflatiepercentages toegekend.
In onderstaande tabel zijn de toegepaste indexcijfers voor structurele budgetten weergegeven en daarbij is tevens de omvang van de 'stelpost nominaal' in de begroting weergegeven.
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Nominaal lonen | 0,00% | 3,80% | 4,80% | 4,00% | 4,00% |
| Nominaal goederen en diensten | 0,00% | 2,70% | 2,50% | 2,60% | 2,50% |
| Bedragen x € 1 mln. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Begroting 2025 | 0,6 | 9,6 | 19,9 | 29,5 | 40,7 |
| Kadernota 2026 | 4,3 | 12,4 | 23,5 | 33,9 | 44,5 |
| Begroting 2026 *) | 3,1 | 10,9 | 11,9 | 22,5 | 33,0 |
| *) De prijs en looninflatie voor 2026 zijn reeds aan de budgetten in de begroting toegerekend | |||||
Hieronder staat de ontwikkeling van de VAR. Conform de afspraak met uw Staten vloeit het rekening- en begrotingssaldo aan het eind van het jaar automatisch in de VAR. Het rekeningsaldo 2024 en de verwachte begrotingssaldi 2025-2029 zijn hier in opgenomen.
In de financiële uitgangspunten is opgenomen dat de minimale stand van de VAR altijd € 10 mln. bedraagt. Aan het eind van deze bestuursperiode (2027) bedraagt het saldo, onder aftrek van een minimale stand van de VAR van € 10 mln., totaal € 217,4 mln. Dit saldo is meegenomen bij de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit (zie paragraaf 2 weerstandsvermogen). Hiermee komt de weerstandsratio uit boven de, in het bestuursakkoord afgesproken, 1,4 zijnde ruim voldoende. De vrij inzetbare ruimte binnen de VAR bedraagt daarmee eind 2027 € 195,4 mln. Dit uitgaande dat de baten en lasten zich conform de begroting ontwikkelen.
In onderstaand overzicht is nog geen rekening gehouden met het effect van het voorstel inzet structurele middelen welke in dezelfde vergadering als de begroting 2026 zal worden behandeld.
| VAR | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Bedragen x € 1 mln. | |||||
| Beginsaldo | 255,4 | 253,2 | 240,8 | 227,4 | 257,7 |
| Beschikking over reserve | -24,3 | -37,0 | -41,4 | ||
| Begrotingssaldo | 22,2 | 24,6 | 28,0 | 30,2 | 25,6 |
| Stand ultimo | 253,2 | 240,8 | 227,4 | 257,6 | 283,3 |
| Minimale stand VAR | -10,0 | ||||
| Stand VAR ná mutaties | 253,2 | 240,8 | 217,4 | ||
| Benodigd voor weerstandsratio 1,4 | -22,0 | ||||
| Vrij inzetbaar | 195,4 |
Eerder is toegelicht dat bij de Begroting 2024 het begrotingssaldo daalde door de investeringen uit het bestuursakkoord. Daarbij is aangegeven dat negatieve begrotingssaldi worden aangevuld vanuit de VAR. De opbouw van de beschikking over de VAR in de komende jaren staat in de tabel hieronder.
| Vorming van en beschikking over reserve | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
| Bedragen x € 1 mln. | |||||
| Beschikking over reserve | |||||
| Begroting 2024: dekking negatief begrotingssaldo | 24,3 | 37,0 | 41,4 | 0,0 | 0,0 |
| Totaal | 24,3 | 37,0 | 41,4 | 0,0 | 0,0 |