Paragraaf 6. Grondbeleid

6.1 Samenvatting grondbezit

Terug naar navigatie - 6.1 Samenvatting grondbezit

Grondbezit is geen provinciaal doel op zichzelf. Het aan- en verkopen van grond wordt ingezet om transities ten bate van onze opgaven te faciliteren. Binnen onze opgaven Natuurontwikkeling, Veenweide, Natuer mei de Mienskip, Bossenstrategie, de Waddenkustversterking en de gebiedsontwikkeling Dongeradielen, ligt in dat kader reeds een aanzienlijke opgave rondom grondverwerving en grondruil. Na het wegvallen van het NPLG, wordt in de gebiedsgerichte aanpak opnieuw gezocht naar een integrale uitvoeringsbasis waarbij de inzet van grond en grondbezit een onderdeel vormt. 

De Provinciale grondbank
In de provinciale grondbank zijn alle gronden opgenomen die bij de provincie in bezit zijn. Dit zijn gronden voor onze (vaar) wegen, gronden voor de aanleg van natuur, veenweide en infrastructuur, ruil- en restgronden. De provincie heeft ruim 15.100 ha grond, waarvan ruim 12.000 ha structureel bezit (wegen, meren, vaarwegen, etc.). De resterende gronden zijn gronden die in tijdelijk bezit zijn ten bate van de provinciale opgaven. 

Naast infrastructurele werken hebben wij grote opgaven ten aanzien van de landbouw, natuur, veenweide en stikstof. Voor deze opgaves maken we gebiedsgerichte plannen die al uitgewerkt, of nog in voorbereiding zijn. Bij deze vraagstukken is de inzet van grond vaak één van de bepalende factoren. Bij de vaststelling van plannen wordt daarin ook het mandaat tot aankoop van gronden voor Gedeputeerde Staten opgenomen. Indien een plan nog in voorbereiding is dan is dit mandaat er nog niet, terwijl het wel wenselijk kan zijn om een strategische aankoop te doen. Er doen zich soms kansen voor die een bijdrage kunnen leveren aan bestaande of in voorbereiding zijnde plannen.
 
Provinciale Staten heeft hiervoor een investeringskrediet van € 23,5 mln. beschikbaar gesteld, De Strategische Grondvoorraad (SGV) om snel op deze kansen te kunnen inspringen. Deze kansen hebben zich sinds het beschikbaar stellen van het krediet zeker voorgedaan. Er is op dit ogenblik ruim 330 hectare voor € 19,1 mln. (stand 1 januari 2025) aan strategische gronden op voorraad aangekocht.  De aankopen zijn gedaan met een beheersbaar risicoprofiel omdat alleen courante gronden worden aangekocht. De risicoreserve van € 1,5 mln. is dan ook nog niet aangesproken. De resterende middelen zijn op dit moment gekoppeld aan lopende onderhandelingen. De kans is reëel gezien de lopende dossiers dat hiermee het budget dat beschikbaar is voor strategische grondaankopen op korte termijn uitgeput zal raken.
 
Nationale Grondbank (NGB)
Het Rijk en het ministerie van LVVN erkennen de verwervingsopgave die in het landelijk gebied. Het ministerie ziet ook dat er meerdere provincies zijn die de verwervingsopgave niet zelfstandig kunnen dragen of er voor kiezen dat niet te doen. Het ministerie heeft daarvoor de Nationale Grondbank (NGB) ingesteld. 
De NGB is een aanvulling op het provinciaal grondinstrumentarium (grondbanken, grondvoorraden, etc.). Het doel van de NGB is het faciliteren van de gebiedsprocessen in het kader van de transitie landelijk gebied (realisatie opgaven Nationaal Programma Landelijk Gebied – NPLG) en de transitie van de landbouw. De NGB kan worden ingezet voor aan- en verkoop van agrarische gronden en bedrijven die geschikt zijn als alternatieve locatie voor agrarische bedrijven die willen verplaatsen. Zodoende vergroot de NGB de grondmobiliteit in het landelijk gebied en wordt ‘schuifruimte’ gecreëerd voor het gebiedsproces. (citaat uit Leidraad Nationale Grondbank”). Aankopen die worden gedaan door middel van inzet van de NGB worden aangekocht met Rijksmiddelen, de eigendom van het aangekochte komt op naam van de Staat. Het NPLG bestaat niet meer maar het Rijk heeft ervoor gekozen om de NGB voor provincies beschikbaar te houden. 
De NGB is operationeel vanaf 1 januari 2023. Het college van GS heeft een negental casussen bij de NGB voor verwerving ingebracht, waarvan twee zijn vervallen en zeven nog in behandeling zijn (stand 1 januari 2025), hiermee kan potentieel nog 290 hectare  aan strategische posities worden verworven. Het college informeert Provinciale Staten over het verloop van deze casussen zodra overeenstemming met de aanbieder/eigenaar is bereikt. 

De Fryske Grûntafel

In 2022 is de Fryske Grûnbank opgericht. Het college en de leden van de ‘grondbank’ hebben geconstateerd dat de titel “Fryske Grûnbank” her en der tot verwarring leidt. De term “bank” roept de associatie met een eigen zelfstandige financiering en/of grondbezit op. Daar dienen volgens de leden en het college het provinciale investeringskrediet Strategische GrondVoorraad (SGV) en als alternatief de door het ministerie van LVVN ter beschikking gestelde Nationale grondbank (NGB) voor.  

De leden treden bewust niet in deze rol, nemen een adviserende en stimulerende rol aan. De leden hebben het college daarom in 2023 voorgesteld de titel van de samenwerking aan te passen en voortaan de term “Fryske Grûntafel” te hanteren. Deze titel doet volgens de leden meer recht aan het adviserende en stimulerende karakter van deze tafel. Het college onderschrijft de adviserende en bemiddelende rol en positionering van het instrument. 

De Fryske Grûntafel (FGT) staat ter beschikking van gebiedscommissies. Om beter in beeld te zijn bij de commissies heeft de FGT zich, na het vervallen van het NPLG, in het najaar van 2024 opnieuw bij de voorzitters van de gebiedscommissies geïntroduceerd. 

6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma

Terug naar navigatie - 6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma

Programma 2 – Infrastructuur

De grote infraprojecten zijn uitgevoerd of zitten in de fase van inrichting, maar achter de schermen wordt er nog hard gewerkt. Alle kavels moeten bij de juiste eigenaar terechtkomen en ook met andere overheden moeten percelen en strookjes worden geruild.  Wij zijn tevens gestart met de verkoopopgave vanuit deze projecten. Dit doen wij in overleg met de andere projecten omdat wij mogelijk met slimme grondruilingen een win-win situatie kunnen creeëren.  

De projecten N354 Snitserdyk, N359 3 tunnels Wommels-Bolsward, N358 De Skieding en N358 Uterwei zijn voor wat betreft de grondverwerving afgerond. 

Programma 3 – Omgeving

Twee grote opgaven domineren de grondverwerving in programma 3. De opgaven natuurontwikkeling. Binnen de natuurontwikkeling is sprake van langlopende gebiedsprocessen zoals Achtkarspelen Zuid, Beekdal-Linde, Dulf/De Mersken en Koningsdiep. De grondverwerving ten behoeve van de gebiedsprocessen vordert gestaag. Autonome ontwikkelingen zoals de afbouw van derogatie hebben invloed op de grondverwerving. Hierdoor wordt het belang van voldoende ruilgrond, die op de juiste plaats ligt, groter.

Het afgelopen jaar zijn vanuit Natuer mei de Mienskip met een groot deel van de grondeigenaren verkennende gesprekken gevoerd. 

Programma 4 - Ruimte en Klimaat

De grondverwerving voor Veenweide temporiseert. Voor project de Hegewarren zijn de aankopen grotendeels gerealiseerd en met de resterende eigenaren vinden constructieve gesprekken plaats. Voor de overige projecten vanuit Veenweide vindt grondverwerving plaats in opdracht of in overleg met de Nationale Grondbank. Feitelijk worden door het rijk gronden aankopen gedaan, op voorspraak van de provincie, om in de toekomst in te zetten voor gebiedsprocessen. 

Programma 5 – Mienskip
Het terpenproject is een doorlopend project en een samenwerking tussen provincie en rijk. 

Landelijke regelingen

In 2023 is in opdracht van het Uitvoeringsprogramma Stikstof in samenwerking met het ministerie van LNV gestart met uitvoering te geven aan de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (de LBV en LBV+ regeling), de volksmond beter bekende opkoopregeling, gericht op piekbelasters en veehouderijen die vrijwillig willen stoppen. 

Overig vastgoedbezit

Provincie Fryslân is eigenaar van ca. 15.000 hectare grond, waarvan 8.000 hectare Friese meren en ca. 2.300 hectare pachtgronden. De resterende gronden dienen voor de wegen en vaarwegen. Een deel van deze grond worden weer verhuurd en verpacht aan diverse bedrijven en burgers in de provincie. Het gaat hier om water/grond voor ligplaatsen, steigers, recreatie arken, oeverstroken, etc. 

Het toezicht op het grondgebruik was voorheen vormgegeven in een project Onrechtmatig gebruik. Op deze wijze hebben wij een inhaalslag gemaakt en heeft het gebruik vaak tot het huren van ons water of gronden geleid. Het project is dit jaar geëindigd en de werkzaamheden zijn opgenomen in het reguliere werkproces. 

te verwerven ha totaal te verwerven verworven per 01-01-2025 verworven in 2024 nog te verwerven
programma 2 infra 3.272 3.236 4 36
programma 3 natuur, landbouw en veenweide 5.222 3.580 356 1.642
programma 5 terpenproject 11 4 0 7
x € 1.000.000 totaal te verwerven verworven per 01-01-2025 verworven in 2024 nog te verwerven
programma 2 infra 130 130 0 0
programma 3 natuur, landbouw en veenweide 226 129 22 97
programma 5 terpenproject 1 0 0 0
te verkopen ha totaal te verkopen verkocht per 1-01-2025 verkocht in 2024 nog te verkopen
programma 2 infra 1.855 1.311 28 544
programma 3 natuur, landbouw en veenweide 4.996 1.560 268 3.436
programma 5 terpenproject 0 0 0 0
x € 1.000.000 totaal te verkopen verkocht per 1-01-2025 verkocht in 2024 nog te verkopen
programma 2 infra 53 48 1 5
programma 3 natuur, landbouw en veenweide 181 34 9 119
programma 5 terpenproject 0 0 0 0

6.3 Risico’s

Terug naar navigatie - 6.3 Risico’s

Buiten de opgaves waarvoor een AankoopStrategiePlan (ASP) voert de provincie op aangeven van Provinciale Staten geen actief grondbeleid . Wij verwerven die grond die op de markt komt en die wij nodig achten om onze provinciale opgaven in het landelijk gebied vorm te geven. Een deel van onze grond wordt voor natuurinrichting gebruikt, het andere deel wordt weer als ruil- of compensatiegrond voor de toekomst van de landbouw ingezet. 

De grondprijzen van agrarische - en akkerbouwgronden in de provincie stijgen nog steeds elk jaar. Op basis van deze stijging achten wij de risico's ten aanzien van een negatieve waardeontwikkeling klein.  Afwaardering ten behoeve van functieverandering zoals bij natuurinrichting, waterpeilverhogingen worden vanuit andere beschikbare budgetten gedekt. 

Voor onze strategische grondvoorraad is een risicoreserve van € 1,5 mln. beschikbaar. Hier hebben wij nog niet gebruik van hoeven te maken.