Programma 4: Economie

4.3 Economische structuurversterking

Begroting

Wat willen wij bereiken?

We willen de connectiviteit van belangrijke Friese spelers versterken. Dit is des te meer van belang, omdat Fryslân met name een economie is met een relatief lage aanwezigheid van grote economische spelers, waarbij het kleinschalige mkb de dienst uitmaakt. Clustervorming zorgt voor een sterkere en veelzijdige economie waarbij verschillende disciplines worden samengebracht op één plek. Het gaat vooral om het permanent samenbrengen van onderwijs, ondernemers en de overheid met een vloeiende interactie tussen deze partijen. De economische structuur wordt ook sterker en responsiever wanneer organisaties in Fryslân meer verweven en verbonden met elkaar worden.

De specifieke sectoren met toekomstperspectief waarin Fryslân internationaal het verschil in kan maken en kansen te verzilveren heeft, zijn Watertechnologie, Agrofood en HTSM (High Tech Systems & Materials) en Recreatie & Toerisme. Voor laatstgenoemde sector verwijzen wij naar Beleidsveld 4.5. De campusvorming op het terrein van water(technologie), dairy en HTSM wordt verder versterkt via onze faciliterende rol aan respectievelijk Europese Watertechnologiehub (Wetsus), Dairy Campus en Innovatiecluster Drachten.

Watercampus
Onze ambitie is dat de Watercampus wordt gezien als nationale campus en het hart is van de Europese watertechnologie hub. Wetsus speelt hierbij een belangrijke rol. Daarom willen we duidelijkheid van het Rijk over de structurele financiering van Wetsus. Bij de Watercampus gaat het ook om het instandhouden en uitbouwen van het bijzondere innovatiesysteem. Het Uitvoeringskader Watertechnologie 2014-2020 vormt hiervoor een belangrijk kader. We willen dat de internationale positie van de Friese watertechnologiesector verder is versterkt. Daarnaast zal er een tussentijdse evaluatie van het Watercampusactieplan worden uitgevoerd samen met de gemeente Leeuwarden. Deze evalutie moet ook aanknopingspunten bieden voor de doorontwikkeling van de Watercampus met name om de bedrijvigheid op de Watercampus te vergroten.

Dairy Valley
Voor het thema Agrofood willen wij via de ontwikkeling van Dairy Valley het netwerk van de leden Dutch Dairy Centre en aanverwant mkb voor kennis, onderzoek en ondernemerschap versterken. Belangrijke instrumenten zijn een speciaal ingerichte subsidieregeling voor de leden en het Voedingsapplicatiecentrum FACT. Op deze manier willen wij zoveel mogelijk agri- en zuivelpartijen binden aan Fryslân als kloppend zuivelhart van Nederland en daarbuiten. In de Beleidsbrief ‘Nei in duorsume lânbou yn Fryslân’ zijn de beleidsmatige uitgangspunten beschreven. In 2019 zetten we erop in dat Dairy Valley nationaal en internationaal bekend staat als de innovatieregio op het gebied van zuivel. Dairy Campus gaat een jongveestal bouwen en een onderzoeks- innovatieprogramma uitvoeren. Ook ondersteunen wij de ontwikkeling van een bakery experience center, een leerlijn op het gebied van kaas en een leerlijn op het gebied van gezonde en veilige voeding.

HTSM
Binnen HTSM dragen wij bij aan het bijeenbrengen van bedrijvigheid en onderzoek via het Innovatiecluster Drachten (ICD) en Region of Smart Factories. In 2019 start de vierde fase van het ICD. De nadruk ligt op de doorontwikkeling van het boeien en binden van personeel, aansluiting van regionale HBO- en universitaire kennisinstellingen, gezamenlijke R&D projecten en ontwikkeling van gedeelde faciliteiten. Ook zullen we met de aangesloten partijen de ontwikkeling van het cluster na 2020 onderzoeken, waarbij speciaal aandacht is voor het verstevigen van de kennisfunctie. Dit omdat een sector die randsnel innoveert voortdurend voeding nodig heeft van de laatste stand van de wetenschap, engineering en design. Evenals van een instroom van jong talent die de kennis kan toepassen in bedrijven die opereren in de HTSM cluster. Ons langetermijn doel is dat deze drie clusters uiteindelijk in de categorie belanden van volwassen clusters van Nederland en dat ze Europees onderscheidend zijn.
Daarnaast houden wij aandacht voor zorgeconomie en het leggen van nieuwe combinaties tussen sectoren (crossovers), waarbij wij de sterktes van onze groeisectoren willen verbinden.

RUG / Campus Fryslan
De komst van, en de inhoudelijke thema’s binnen, RUG/Campus Fryslân dienen een impuls te geven aan de kennisontwikkeling binnen de provincie. Een belangrijk netwerk hierbij zijn de vijftien partners die deelnemen aan het Hoger Onderwijsakkoord Fryslân (HOAF) en de bijbehorende kennisagenda.Bijzondere aandacht krijgt het borgen van de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn van opleidingen voor de Friese hotspots. Ook stimuleren we Friese studenten om een opleiding aan de RUG/Campus Fryslân te volgen.

Breedband
Een optimaal digitaal netwerk is randvoorwaarde voor het verwezenlijken van onze ambitie om de economische structuur in Fryslân te versterken. In de periode tot en met 2020 willen wij maximaal € 35 mln wegzetten met een achtergestelde lening voor witte gebieden[1]. Daarnaast hebben wij € 12 mln gereserveerd voor het verstrekken van marktconforme leningen voor grijze gebieden. Via het vrijgeven van tranches willen wij een marktpartij helpen te investeren in de aanleg van het glasvezelnetwerk in de buitengebieden van Fryslân.

Zie voor meer informatie over de grote projecten RUG / Campus Fryslan, Europese Watertechnologiehub, Breedbandinfrastructuur in Fryslân en het Innovatiecluster Drachten de Paragraaf 9 – Grote projecten.

Welke resultaten willen wij in 2019 behalen?

Dairy:

  • De Dairy Chain is georganiseerd: er is een doorlopende leerlijn op het gebied van zuivelonderwijs van mbo tot en met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
  • Het sluitstuk van de keten, het Dairy Chain Competence Center is gerealiseerd.
  • Het voedingsmiddelenapplicatiecentrum (FACT) is gerealiseerd;
  • Er is een speciaal ingerichte subsidieregeling voor de leden Dutch Dairy Centre.

Studieleen

We bieden een tegemoetkoming aan Friese studenten in de studiekosten voor een studie aan de RuG Campus Fryslân.

[1] In een wit gebied is er geen ‘next generation’ breedbandinternet, in een zwart gebied zijn er twee of meer. Grijze gebieden zitten ertussenin.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2019
Dairy Aantal bedrijven dat gebruik maakt van de subsidieregeling en zich aansluit bij Dairy Valley. Ten minste 30
Aantal gebruikers van het FACT Ten minste 20
RUG/Campus Fryslân Het aantal Friese studenten dat tegemoetkoming krijgt in de studiekosten 20

Wat mag het kosten?

Bekijk uitgebreide tabel

  • Bedragen x € 1.000,-
  • Totaal lasten
  • Totaal baten
  • Saldo van lasten en baten
  • Realisatie 2017
  • 8.351
  • 188
  • 8.163
  • Begroting 2018
  • 25.121
  • 7.570
  • 17.551
  • Begroting 2019
  • 11.710
  • 1.200
  • 10.510
  • Begroting 2020
  • 9.343
  • 1.752
  • 7.591
  • Begroting 2021
  • 6.491
  • 2.714
  • 3.778
  • Begroting 2022
  • 1.985
  • 0
  • 1.985

Toelichting:

De begrote lasten hebben meerjarig oa betrekking op de REP bijdragen Watertechnologie/Watercampus, UCF/RUG Campus Fryslân, IC Drachten en de Human Capital agenda. De begrote baten hebben betrekking op de revolverende inkomsten op de Breedbandlening.

  • Specificatie Exploitatie
  • Structurele budgetten
  • Tijdelijke budgetten
  • Reserves
  • Totaal lasten
  • Tijdelijke budgetten
  • Totaal baten
  • Saldo van lasten en baten
  • GS budgetautorisatie
  • Versnelling breedband
  • Arbeidsmarkt/onderwijs en kennisinstellingen/bedrijfsleven
  • Be-Start
  • Breedband
  • Convenant A7 en Westergozone projecten
  • Convenant Westergozone
  • Efro-Ez projecten
  • Innovatiecluster Drachten
  • RSP REP
  • RUG Campus Fryslan
  • Uitwerking pilot Grijs
  • University Campus Fryslan
  • Wetsus
  • Inzet NUON Cruise Port Harlingen
  • Inzet NUON EcoMunityPark
  • Inzet NUON Watertechnologie Water Alliance
  • Arbeidsmarkt/onderwijs en kennisinstellingen/bedrijfsleven
  • Breedband
  • RSP REP
  • University Campus Fryslan
  • Realisatie 2017
  • 380
  • 70
  • 210
  • 27
  • 715
  • 3.210
  • 2.260
  • 892
  • 7.764
  • 586
  • 586
  • 8.351
  • 70
  • 0
  • 117
  • 188
  • 188
  • 8.163
  • Begroting 2018
  • 1.981
  • 129
  • 5.570
  • 138
  • 80
  • 3.244
  • 3.500
  • 5.906
  • 200
  • 3.123
  • 23.871
  • 147
  • 1.000
  • 103
  • 1.250
  • 25.121
  • 2.000
  • 5.570
  • 7.570
  • 7.570
  • 17.551
  • Begroting 2019
  • 40
  • 40
  • 1.960
  • 1.200
  • 1.241
  • 2.889
  • 4.331
  • 50
  • 11.670
  • 11.710
  • 1.200
  • 1.200
  • 1.200
  • 10.510
  • Begroting 2020
  • 40
  • 40
  • 960
  • 1.752
  • 1.241
  • 2.112
  • 3.239
  • 9.303
  • 9.343
  • 1.752
  • 1.752
  • 1.752
  • 7.591
  • Begroting 2021
  • 40
  • 40
  • 300
  • 2.714
  • 2.312
  • 1.125
  • 6.451
  • 6.491
  • 2.714
  • 2.714
  • 2.714
  • 3.778
  • Begroting 2022
  • 40
  • 40
  • 820
  • 1.125
  • 1.945
  • 1.985
  • 1.985

Onderstaand kadernotavoorstel is verwerkt in bovenstaande tabel.

  • Kadernota 2019 - Bedragen x € 1.000,-
  • Lasten
  • Continuering Wetsus na 2020
  • Totaal lasten
  • 2019
  • 0
  • 0
  • 2020
  • 0
  • 0
  • 2021
  • 1.125
  • 1.125
  • 2022
  • 1.125
  • 1.125

Het totaaloverzicht aan kadernotavoorstellen staat in bijlage 9.

Print deze pagina