Programma 3: Omgeving

3.3 Water en Milieu

Begroting

Water

Wat willen we bereiken?

We willen ervoor zorgen dat Fryslân een provincie is en blijft met veilige, gezonde, toekomstbestendige en veerkrachtige watersystemen[i] die duurzaam gebruikt worden. Daarbij gaat het om watersystemen waarin economische en ecologische ontwikkelingen met elkaar in evenwicht zijn. De provincie richt zich met haar beleid op de toekomst, zodat wij in Fryslân op tijd klaar zijn voor de stijgende zeespiegel, klimaatverandering en bodemdaling. Dit doen we voor een belangrijk deel in landelijk verband via de Deltaprogramma’s en het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
In ons beleid onderscheiden we drie thema’s: waterveiligheid, voldoende water en schoon water.

Waterveiligheid

Ons doel is dat de inwoners van Fryslân en de Friese economie goed beschermd zijn tegen overstromingen en wateroverlast. We willen Fryslân zo inrichten dat het risico op wateroverlast of een overstroming zo klein mogelijk is, en dat als dit zich toch voordoet, de gevolgen beperkt zijn. Hiervoor is het nodig dat de waterkeringen (bijvoorbeeld boezemkaden en sluizen) voldoen aan de veiligheidsnormen, en dat er gebieden zo ingericht zijn dat ze wateroverlast kunnen helpen voorkomen.

Onze verantwoordelijkheid ligt (vooral) bij de regionale waterkeringen. Deze beschermen tegen binnenwater uit meren, kleine rivieren en kanalen. Wij stellen de veiligheidsnormen vast. In 2027 moeten alle regionale waterkeringen aan de veiligheidsnormen voldoen. Om dit te halen moest vanaf 2016 in totaal nog 400 km boezemkaden op hoogte worden gebracht, waarvan 200 km in de periode 2016-2021. Wetterskip Fryslân versterkt en onderhoudt deze waterkeringen Bij de versterking van de regionale waterkeringen worden andere functies (natuur, recreatie, landschap) integraal meegenomen en waar mogelijk wordt ‘werk met werk’ gemaakt.

Ook willen we ervoor zorgen dat ons grondgebied zo is ingericht dat wateroverlast wordt voorkomen. Hierbij richten we ons eerst op het vasthouden van water, daarna op bergen en als laatste op afvoeren.

Voor de primaire waterkeringen (Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren en het IJssel- en Markermeer) is het rijk verantwoordelijk. Deze moeten in 2050 voldoen aan de veiligheidsnormen. Met het rijk en andere partners werken wij aan de totstandkoming van een gebiedsagenda IJsselmeergebied. Deze agenda bestaat uit een richtinggevend perspectief voor 2050 en een uitvoeringsagenda. In 2018 is de gebiedsagenda gereed.

Welke resultaten willen we in 2018 behalen?

  • We zien erop toe dat er 30 km regionale boezemkaden op hoogte worden gebracht en waar mogelijk natuurvriendelijk zijn ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen.
  • We zien erop toe dat 150 ha is ingericht ter voorkomen van wateroverlast.
  • We werken mee aan de opleveren van de Gebiedsagenda IJsselmeergebied.

 

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018
Boezemkaden Km kaden dat op hoogte is gebracht 30
Wateroverlast Aantal hectares ingericht om wateroverlast te voorkomen 150

Wat willen we bereiken?

Voldoende water

Ons doel is dat het grond- en oppervlaktewatersysteem zo is ingericht dat de verschillende functies en gebruikers van water zo optimaal mogelijk bediend worden, nu en in de toekomst. Hierbij spelen we in op de regionale verschillen:

  • in het verziltingsgebied noordelijk Zeekleigebied willen we de verzilting tegen gaan en het zoete water optimaal benutten via project Spaarwater (samen met provincies Groningen en Drenthe)
  • in het ‘feangreidegebiet’ geven we uitvoering aan de veenweidevisie om de gevolgen van maaivelddaling en de afbraak van veen op te vangen of tegen te gaan
  • op de hogere zandgronden stimuleren we verschillende partijen zoals boeren, het Wetterskip, gebiedscollectieven en natuurbeheerders om maatregelen te treffen om meer (grond)water vast te houden.

We richten ons met de bestrijding van de verdroging vooral op de Natura 2000 gebieden met een grondwateropgave vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Deze moeten gereed zijn in 2027. Verdrogingsbestrijding kan op verschillende manieren worden uitgevoerd: bijvoorbeeld door: het minder diep maken of dempen van sloten, het aanleggen van zogenaamde “kwelschermen” of de manier van ontwatering aanpassen (bijvoorbeeld door een andere type drainage).

Welke resultaten willen we in 2018 behalen?

  • We geven uitvoering aan het geactualiseerde uitvoeringsprogramma van de veenweidevisie.
  • We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in de Natura 2000 gebieden.
  • In 2018 presenteren wij de resultaten van het onderzoek naar een duurzame toekomstige drinkwatervoorziening dat we samen met Vitens en Wetterskip Fryslân uitvoeren. Op basis van de resultaten van deze studie zullen wij in samenwerking met Vitens een nieuwe productielocatie gaan zoeken ter compensatie van een productieverlaging bij Terwisscha.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018
Uitvoering Veenweidevisie actieve gebiedsprocessen gericht op behoud veenweidewaarden in kansrijke gebieden 3
aantal innovatieprojecten 6
Besparen en vasthouden zoet water Aantal uitgevoerde projecten 3
Verdroging Aantal hectares waarvoor maatregelen zijn uitgevoerd 250 ha
Grondwater Onderzoek toekomstige drinkwater voorziening Besluitvorming PS

Wat willen we bereiken?

Schoon water

Ons doel is dat de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater voldoet aan de normen. Daarmee zorgen we voor gezonde ecosystemen en kan het grond- en oppervlaktewater veilig gebruikt worden door burgers en voor economische activiteiten. Vervuiling wordt voorkomen. Om dit te bereiken blijven we de waterketen versterken. Dit doen we via het Fries Bestuursakkoord Waterketen 2.0 samen met Wetterskip, Vitens en de gemeenten.

De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) verplicht lidstaten maatregelen te treffen om waterkwaliteitsdoelen te halen. De doelen moeten in 2027 gehaald zijn. Hierbij gaat het zowel over grond- als oppervlaktewater. In het 4e Waterhuishoudingsplan is een maatregelenpakket opgenomen om aan de KRW-doelstellingen te voldoen.

Het gaat om inrichtingsmaatregelen die Wetterskip Fryslân uitvoert of die we meenemen in natuurinrichtingsprojecten. Daarnaast werken we samen met LTO en het Wetterskip KRW-aan het Deltaprogramma Agrarisch Waterbeheer (DAW). Dit programma bestaat uit een aantal werkpakketten gericht op vermindering toevoer naar het oppervlaktewater van fosfaat en stikstof. In 2016 hebben we een bestuurlijke overeenkomst ondertekend met LTO en Wetterskip over de inzet van elk van de partners in dit programma.

Met Vitens geven we uitvoering aan de maatregelen in de uitvoeringsprogramma’s gebiedsdossiers drinkwaterwinningen. Met het provinciale meetnet controleren wij de ontwikkelingen in de kwaliteit van het grondwater.

Welke resultaten willen we in 2018 behalen?

  • In 2018 gaan we verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW volgens planning
  • In 2018 dragen we in ieder geval bij aan (de ontwikkeling van) twee DAW-projecten.
  • Bij de 48 bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij er op toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen, dat de beheerders de noodzakelijke maatregelen uitvoeren en dat actuele informatie over de toestand van het zwemwater beschikbaar is.
  • We geven uitvoering aan 12 maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018
KRW doelen Aantal uitgevoerde projecten DAW 2
Km. oever dat natuurvriendelijk is ingericht
Aantal gerealiseerde vispassages en maalkommen
Km. beekherstel
Zwemwaterlocaties Aantal zwemwaterlocaties met predicaat voldoende 48
Drinkwaterwinning Aantal maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen 12
Het aantal projecten dat in uitvoering is genomen 4

Verplichte indicatoren in het kader van het BBV

Onderwerp Indicatoren 2014 2015 2016 2017
Waterkwaliteit (oppervlaktewater)
% waterlichamen met een goede ecologische kwaliteit 0% 0% 0% nnb

Milieu

Wat willen we bereiken?

Hoofddoelstelling van ons milieubeleid is “een verantwoord gebruik van het fysieke leefmilieu, zodat dit gebruik oneindig kan voortduren” om dat te bereiken is het nodig om belangrijke stappen te zetten die leiden naar een Fries leefmilieu waarin in 2030 alle schadelijke onttrekkingen en toevoegingen zijn uitgebannen.

Deze hoofddoelstelling heeft haar oorsprong in het Frysk Miljeuplan 2015-2016 en is nog steeds actueel. In 2019 treedt de nieuwe Omgevingswet in werking. Op basis van deze wet moeten provincies verplicht een Omgevingsvisie vaststellen. Al het strategisch beleid uit de plannen voor de fysieke leefomgeving wordt in deze nieuwe Omgevingsvisie opgenomen. Dat geldt dus ook voor het strategisch deel van het milieubeleid. Er worden onder het regime van de Omgevingswet geen aparte plannen voor delen van de fysieke leefomgeving meer opgesteld.

Het milieubeleid wordt via twee sporen uitgevoerd. De eerste is Slim Milieubeheer en het tweede is Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving. Bij de behandeling van de beleidsbrief Milieu in juni 2017 hebben Provinciale Staten bij motie gevraagd om een nieuw provinciaal milieubeleid op te stellen. Wij bekijken momenteel hoe we deze motie op kunnen pakken en komen daar zo snel mogelijk bij Provinciale Staten op terug.

Slim Milieubeheer

Dit spoor bevat de wettelijke milieutaken. Met de uitwerking van dit spoor willen we bereiken dat het fysieke leefmilieu in Fryslân voldoet aan alle geldende wettelijke normen. Sommige wettelijke normen zijn uitgewerkt in bestuurlijke afspraken. Deze afspraken komen we na. De nadruk in dit spoor ligt op vergunningverlening, toezicht en handhaving. De bestaande milieuknelpunten moeten worden teruggebracht en tegelijkertijd moet worden voorkomen dat nieuwe knelpunten ontstaan. De uitvoering van de wettelijke taken ligt primair bij de FUMO.   Uit de monitoringsrapportage Frysk Miljeuprogramma 2015-2016 blijkt dat het aantal knelpunten de afgelopen periode weer verder teruggebracht is.

Welke resultaten willen we in 2018 behalen?

  • Uitbrengen van een jaarlijkse monitoringsrapportage met daarin een verslag van de voortgang van de uitvoering van de programma’s (voortgangsmeting) en het meten van de effecten van de uitvoering van de programma’s (effectmeting).
  • Uitvoeren van geluidisolatie bij woningen in het gebied Twijzel/Kootstertille (N355/N369) met behulp van een subsidie van het Rijk. Dit als onderdeel van het Actieplan Geluid 2013-2017.
  • Opstellen van het Actieplan Geluid 2018-2022.
  • De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg.
  • De provincie zorgt voor een jaarlijks programma en coördineert de samenwerking;
  • De provincie neemt het initiatief tot het twee maal per jaar houden van het bestuurlijk overleg. Hieraan voorafgaande wordt het ambtelijk VTH overleg gehouden.
  • De taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving die behoren tot dit beleidsveld worden uitgevoerd door de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Een aantal taken is nog bij de provincie belegd, waaronder de vergunningverlening in het kader van de Natuurbeschermingswet.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018
Monitoring Frysk Miljeuplan Monitoring Beleidsbrief Milieu op de spoor 1 Slim Milieubeheer en spoor 2 Bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving. Monitoringsrapportage over 2017 is gereed
Beoordelen sanerings- en nazorgplannen Worden besluiten op tijd afgegeven -
Toezicht en Handhaving Zoals beschreven in de DVO en nader ingevuld door het jaarlijkse VTH progamma. 100%
Aanpak locaties met verspreiding en ecologie Doelstelling bodemconvenant (Uitgewerkt in Friese Uitvoeringsagenda 2017-2020) -
Wet milieubeheer, externe veiligheid Uitvoeren Impuls Omgevingsveiligheid 2015-2018 -
Risicokaart actueel houden -
Actieplan Geluid Uitvoeren Actieplan Geluid 2013 - 2017 Gereed
Opstellen Actieplan Geluid 2018-2022 Gereed
VTH overleg Aantal keren dat het (bestuurlijk) overleg wordt gehouden 2x
Uitvoeringsprogramma Het opstellen van het uitvoeringsprogramma Vastgesteld programma
Afgeven vergunningen, ontheffingen, enz. Tijdigheid >95%
Toezicht en Handhaving Overtredingen worden opgepakt en waar de eerste aanschrijving niet het gewenste effect heeft, wordt handhavend opgetreden >90%
Verbeteren naleefgedrag >85%
Specialistisch advies Tijdigheid >95%

Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving

Wat willen we bereiken?

We werken, samen met de Mienskip, een bouwsteen milieu uit voor de Omgevingsvisie. Dit vindt plaats binnen de Friese Aanpak, zoals die is afgesproken met de VFG en Wetterskip Fryslân. Daarnaast wordt binnen dit spoor aan vijf thema’s gewerkt: Fair Trade/Global Goals, Eetbaar Fryslân, Friese Grondstoffenagenda, MVO-duurzame zorg en Duurzaam Door.

We willen de volgende doelen realiseren:

  • Het maken van een bouwsteen milieu als onderdeel van de Omgevingsvisie. Friese Grondstoffenagenda: Friese burgers en bedrijven produceren minder afval en gebruiken minder energie door hoogwaardig terugbrengen van gebruikte grondstoffen in de keten.
  • Fairtrade/Millennium: Friese consumenten en ondernemers komen in beweging voor Fairtrade en Millennium waarden, nog meer Fairtrade overheden en een procentuele toename van verkoop van Fair Trade producten
  • Eetbaar Fryslân: De Friese consumenten eten meer regionaal verantwoord geproduceerd voedsel.
  • MVO-duurzame zorg: we willen stimuleren dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en duurzaamheid een onlosmakelijke onderdeel worden van de langdurige strategie van de zorginstellingen van de zorginstanties in onze provincie.
  • Duurzaam Door is een landelijk kennisprogramma. Middels dit kennisprogramma willen wij met de inzet van een sociaal instrumentarium werken aan de versterking van competenties en vaardigheden bij jongeren, burgers, ambtenaren en bedrijven met betrekking tot duurzame ontwikkeling.

Welke resultaten willen we in 2018 behalen?

  • We maken, samen met de Mienskip een bouwsteen milieu voor de Omgevingsvisie;
  • We gaan bedrijven en instellingen bij elkaar brengen die willen werken aan projecten voorverantwoord grondstofgebruik en streven naar een circulaire economie met nieuwe verdienmodellen. Deze activiteiten vinden plaats onder de noemer van de Friese Grondstoffenagenda;
  • We stimuleren en ondersteunen Friese gemeenten (en de consumenten en ondernemers daarin) om de titel van Fairtrade Gemeente te behalen c.q. te behouden.
  • We ondersteunen vernieuwende ketens van initiatiefnemers (van producent tot consument) bij het opstellen van een business case (bijvoorbeeld in de vorm van procesondersteuning of participatie in pilots) op het gebied van regionaal voedsel.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018
Milieuplan/Omgevingsvisie Bouwsteen is klaar Bouwsteen Milieu gereed
De Friese Grondstoffenagenda Aantal opgeleverde haalbare business-cases 3
Fairtrade Fryslân Vergroten van het aantal gemeenten dat actief bezig is met Fairtrade, respectievelijk in het bezit is van de titel Fairtrade Gemeente. Toename
MVO in de zorg Aantal zorginstellingen met actief duurzaamheidsbeleid Toename
Duurzaam Door Nog te bepalen
Eetbare stad Aantal gerealiseerde vernieuwende business-cases 2

Wat mag het kosten?

Bekijk uitgebreide tabel

B2018 – exploitatie 3.3

  • Bedragen x € 1.000,-
  • Totaal lasten
  • Totaal baten
  • Saldo van lasten en baten
  • Realisatie 2016
  • 15.348
  • 1.846
  • 13.502
  • Begroting 2017
  • 18.290
  • 1.178
  • 17.111
  • Begroting 2018
  • 19.533
  • 1.178
  • 18.355
  • Begroting 2019
  • 24.280
  • 929
  • 23.350
  • Begroting 2020
  • 15.713
  • 929
  • 14.784
  • Begroting 2021
  • 8.603
  • 929
  • 7.674

Toelichting:

De lasten die oplopen tot en met 2019 wordt voornamelijk veroorzaakt door het kasritme van het budget Kaderrichtlijn Water POP3 (incl. Cofinanciering POP3 water) van € 2,4 mln. – € 4,5 mln. De lasten bestaan voornamelijk voor milieu uit de budgetten Bodemsaneringsprogramma 2016-2020, De Saiter en de Provinciale bijdrage uitvoering taken FUMO en voor water uit de budgetten Oevers en kadenprojecten en Veenweidevisie.

Het verschil in baten na 2018 wordt veroorzaakt door het aflopen van het milieu FUOV programma Omgevingsveiligheid 2015-2018 van € 249.000 in 2017 en in 2018.

B2018 – doorklik 3.3 – bijgewerkt

  • Specificatie Exploitatie
  • Lasten
  • Structurele budgetten
  • Tijdelijke budgetten
  • Reserves
  • Voorzieningen
  • Overlopende Passiva
  • Totaal lasten
  • Baten
  • Structurele budgetten
  • Tijdelijke budgetten
  • Voorzieningen
  • Overlopende Passiva
  • Totaal baten
  • Saldo van lasten en baten
  • GS autorisatie
  • Beschikking bodemsanering (algemeen)
  • Bijdrage uitvoering BRZO taken FUMO
  • Bijdrage uitvoering taken FUMO
  • Bodeminformatiebeheer
  • COVM/Vliegbasis Leeuwarden
  • Duurzaam Peilbeheer
  • Friese Milieu Federatie
  • IPO activiteiten
  • LMA (Landelijk Meldpunt Afvalstoffen)
  • Milieubeleidsplan
  • Mutaties onvoorzien
  • Oppervlakte waterkwaliteit
  • Primaire waterkeringen
  • Waterhuishoudingsplan
  • Wet uitvoering WABO
  • Bodemsaneringsprogramma 2010-2015
  • Bodemsaneringsprogramma 2016-2020
  • Cofinaciering water POP3
  • De Saiter
  • Deltaprogramma zoetwater
  • Duurzaam Door
  • Erfafspoeling
  • Externe Veiligheid
  • Fries Uitvoeringsprogramma Omgevingsveiligheid 2015-2018 (FUOV)
  • Geluidsmeetnet vliegbasis Leeuwarden
  • Implementatie Wabo
  • Innovatieve Waterketen
  • Kaderrichtlijn water POP 3 water
  • Luchtkwaliteitsonderzoek Harlingen
  • MIRT koppelkansen IJsselmeer
  • Mozambique
  • Oevers en kaden projecten
  • Opruiming drugsafval
  • Project Fryslan Fernijt IV
  • Provinciaal milieubeleidsplan
  • Veenweidevisie
  • Waddenfonds projecten
  • Zwemwatertaken
  • Veenweidevisie
  • Grondwaterplan
  • Actieplan geluid
  • Fries Bestuursakkoord Waterketen 2010-2015
  • Startsubsidie bestuurlijke strafbeschikking milieu
  • Beschikkingen conform tijdigheid wettelijke eisen
  • COVM/Vliegbasis Leeuwarden
  • LMA (Landelijk Meldpunt Afvalstoffen)
  • Milieubeleidsplan
  • Mutaties onvoorzien
  • Organisatie uitvoering nazorg
  • Wet uitvoering WABO
  • De Saiter
  • Fries Uitvoeringsprogramma Omgevingsveiligheid 2015-2018 (FUOV)
  • Geluidsmeetnet vliegbasis Leeuwarden
  • Implementatie Wabo
  • Grondwaterplan
  • Actieplan geluid
  • Fries Bestuursakkoord Waterketen 2010-2015
  • Startsubsidie bestuurlijke strafbeschikking milieu
  • Real 2016
  • 12
  • 109
  • 5.935
  • 0
  • 5
  • 63
  • 374
  • 51
  • 184
  • 312
  • -35
  • 19
  • 63
  • 221
  • 505
  • 7.817
  • 2.997
  • 88
  • 116
  • 100
  • 194
  • 23
  • 270
  • 179
  • 73
  • 62
  • 30
  • 557
  • 150
  • 329
  • 2
  • 126
  • 519
  • 770
  • 21
  • 16
  • 6.622
  • 667
  • 667
  • 75
  • 112
  • 56
  • 243
  • 15.348
  • 166
  • 35
  • 56
  • 145
  • 55
  • 457
  • 11
  • 245
  • 236
  • -9
  • 482
  • 664
  • 664
  • 75
  • 112
  • 56
  • 243
  • 1.846
  • 13.502
  • Begr 2017
  • 83
  • 350
  • 6.213
  • 42
  • 4
  • 63
  • 374
  • 48
  • 387
  • 26
  • 62
  • 262
  • 231
  • 8.145
  • 687
  • 464
  • 120
  • 109
  • 600
  • 426
  • 1.842
  • 219
  • 100
  • 150
  • 2.427
  • 216
  • 213
  • 1.009
  • 21
  • 22
  • 8.624
  • 901
  • 901
  • 620
  • 620
  • 18.290
  • 100
  • 4
  • 26
  • 181
  • 311
  • 249
  • 249
  • 619
  • 619
  • 1.178
  • 17.111
  • Begr 2018
  • 12
  • 353
  • 6.169
  • 43
  • 4
  • 64
  • 377
  • 49
  • 386
  • 26
  • 62
  • 261
  • 31
  • 7.837
  • 2.687
  • 410
  • 154
  • 549
  • 2.700
  • 30
  • 425
  • 600
  • 21
  • 7.577
  • 3.500
  • 3.500
  • 620
  • 620
  • 19.533
  • 100
  • 4
  • 26
  • 181
  • 311
  • 249
  • 249
  • 619
  • 619
  • 1.178
  • 18.355
  • Begr 2019
  • 12
  • 353
  • 6.168
  • 43
  • 4
  • 64
  • 377
  • 49
  • 386
  • 26
  • 62
  • 267
  • 31
  • 7.841
  • 5.142
  • 1.990
  • 105
  • 4.450
  • 425
  • 600
  • 7
  • 12.719
  • 3.099
  • 3.099
  • 620
  • 620
  • 24.280
  • 100
  • 4
  • 26
  • 181
  • 311
  • 619
  • 619
  • 929
  • 23.350
  • Begr 2020
  • 12
  • 353
  • 6.029
  • 43
  • 4
  • 64
  • 377
  • 49
  • 386
  • 26
  • 62
  • 519
  • 31
  • 7.983
  • 5.142
  • 1.968
  • 7.110
  • 620
  • 620
  • 15.713
  • 100
  • 4
  • 26
  • 181
  • 311
  • 619
  • 619
  • 929
  • 14.784
  • Begr 2021
  • 12
  • 353
  • 6.029
  • 43
  • 4
  • 64
  • 377
  • 49
  • 386
  • 26
  • 62
  • 519
  • 31
  • 7.983
  • 620
  • 620
  • 8.603
  • 100
  • 4
  • 26
  • 181
  • 311
  • 619
  • 619
  • 929
  • 7.674

Eerste bestuursrapportage

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Water
1. We zien erop toe dat er 30 km regionale boezemkaden op hoogte worden gebracht en waar mogelijk natuurvriendelijk zijn ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen.
2. We zien erop toe dat 150 ha is ingericht ter voorkomen van wateroverlast.
3. We werken mee aan de opleveren van de Gebiedsagenda IJsselmeergebied.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Water
Boezemkaden Km kaden dat op hoogte is gebracht 30
Wateroverlast Aantal hectares ingericht om wateroverlast te voorkomen 150

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Voldoende water
1. We geven uitvoering aan het geactualiseerde uitvoeringsprogramma van de veenweidevisie.
2. We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in de Natura 2000 gebieden.
3. In 2018 presenteren wij de resultaten van het onderzoek naar een duurzame toekomstige drinkwatervoorziening dat we samen met Vitens en Wetterskip Fryslân uitvoeren. Op basis van de resultaten van deze studie zullen wij in samenwerking met Vitens een nieuwe productielocatie gaan zoeken ter compensatie van een productieverlaging bij Terwisscha.

Toelichting:

Veenweidevisie
De uitvoering van het Uitvoeringsprogramma 2018/2019 is gestart en loopt zoals gepland. Onderdeel is het opstarten van de samenwerking met het rijk en andere regio’s.
Tegelijkertijd met de uitvoering van het UP 2018/2019 vindt de zogenaamde Tussenstap plaats over de wijze waarop na 2019 uitvoering aan de Veenweidevisie wordt gegeven. Dit is een veelomvattend proces, waarbij veel partijen betrokken zijn. Daarbij is van groot belang de onderhandelingen met het Rijk. De uitkomsten hiervan  zijn op voorhand niet te voorspellen. De Tussenstap staat geagendeerd voor de PS vergadering van 18 juli 2018. Parallel aan dit proces loopt de ontwikkeling van een initiatiefvoorstel van enkele oppositiepartijen en het proces van het rijk: Nieuwe ruimte voor het Veen, Places of Hope.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Voldoende water
Uitvoering Veenweidevisie actieve gebiedsprocessen gericht op behoud veenweidewaarden in kansrijke gebieden 3
aantal innovatieprojecten 6
Besparen en vasthouden zoet water Aantal uitgevoerde projecten 3
Verdroging Aantal hectares waarvoor maatregelen zijn uitgevoerd 250 ha
Grondwater Onderzoek toekomstige drinkwater voorziening Besluitvorming PS

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Schoon water
1. In 2018 gaan we verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW volgens planning
2. In 2018 dragen we in ieder geval bij aan (de ontwikkeling van) twee DAW-projecten.
3. Bij de 48 bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij er op toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen, dat de beheerders de noodzakelijke maatregelen uitvoeren en dat actuele informatie over de toestand van het zwemwater beschikbaar is.
4. We geven uitvoering aan 12 maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Schoon water
KRW doelen Aantal uitgevoerde projecten DAW 2
Km. oever dat natuurvriendelijk is ingericht 60 km Natuur-vriendelijke oever/jaar
Aantal gerealiseerde vispassages en maalkommen 7 km beekherstel (binnen 60 km totaal Natuurvriendelijke oever)
Zwemwaterlocaties Aantal zwemwaterlocaties met predicaat voldoende 48
Drinkwaterwinning Aantal maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen 12
Het aantal projecten dat in uitvoering is genomen 4

Toelichting:

KRW doelen: de doelwaarden voor natuurvriendelijke oevers, vispassages en kilometers beekherstal waren bij het opstelen van de begroting 2018 nog niet bekend. Deze zijn nu alsnog toegevoegd.

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Slim Milieubeheer
1. Uitbrengen van een jaarlijkse monitoringsrapportage met daarin een verslag van de voortgang van de uitvoering van de programma’s (voortgangsmeting) en het meten van de effecten van de uitvoering van de programma’s (effectmeting).
2. Uitvoeren van geluidisolatie bij woningen in het gebied Twijzel/Kootstertille (N355/N369) met behulp van een subsidie van het Rijk. Dit als onderdeel van het Actieplan Geluid 2013-2017.
3. Opstellen van het Actieplan Geluid 2018-2022.
4. De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg.
5. De provincie zorgt voor een jaarlijks programma en coördineert de samenwerking;
6. De provincie neemt het initiatief tot het twee maal per jaar houden van het bestuurlijk overleg. Hieraan voorafgaande wordt het ambtelijk VTH overleg gehouden.
7. De taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving die behoren tot dit beleidsveld worden uitgevoerd door de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Een aantal taken is nog bij de provincie belegd, waaronder de vergunningverlening in het kader van de Natuurbeschermingswet.

Toelichting:

7. Uitvoering VTH taken
De uitvoering van de vergunningverlening loopt op schema. De uitvoering van de toezichtstaken blijven achter op de planning. Onder de door de provincie ingebrachte bedrijven, zijn een behoorlijk aantal bestuur gevoelige bedrijven die een aanzienlijke hoeveelheid uren kosten, welke ten koste gaan van het reguliere werk.

In de Kaderbrief 2019-2023, de ontwerpbegroting 2019 en begrotingswijziging 2018 Fumo worden extra bijdragen van de provincie gevraagd: voor 2018 ca. € 700.000 en voor 2019 e.v. ca. € 500.000 – € 900.000 hoger dan begroot. Hiervoor zal bij de 2e berap 2018 een begrotingswijziging worden ingediend, na verwerken van de zienswijzen en vaststelling eind juni door het AB Fumo. Dit bedrag wordt verminderd met 3,4 % indexering 2019 op de bijdrage basis- en plustaken, dat middels een GS begrotingswijziging van ca. € 200.000 wordt gedekt.
De Fumo heeft in de ontwerpbegroting 2019 een uitname van de Brzo taken verwerkt.
Vanaf 1 juli 2017 worden Wabo-bredetaken bij Brzo+ bedrijven onder verantwoordelijk van de Omgevingsdienst Groningen (ODG) uitgevoerd. Hiervoor wordt in 2018 een Samenwerkingsovereenkomst opgesteld en een Noordelijke Maat vastgesteld. In 2019 is het opdrachtgeverschap aan ODG ook financieel geregeld. Bij de 2e berap 2018 zal een begrotingswijziging worden ingediend van ca. € 700.000, waarmee het budget voor het uitvoeren van de Wabo taken bij 11 Brzo+ bedrijven een apart budget wordt, uit de bijdrage voor de Fumo.

Het VTH Uitvoeringsprogramma 2018 provincie Fryslân is de basis voor uitvoeren van de VTH taken die grotendeels door de Fumo worden uitgevoerd volgens DVO en door Fumo begroot. Er is een tekort van ca. € 135.000 op de begroting Fumo voorzien om de provinciale VTH taken uit te voeren in 2018, waaronder taken voor de Wet natuurbescherming. Dit bedrag zal binnen de provinciale begroting worden opgelost.

Er wordt onderzocht of de provinciale begroting voor het uitvoeren van extra milieu onderzoeken door derden toereikend is. Hiervoor zal mogelijk bij de 2e berap 2018 een begrotingswijziging ingediend.

Bij het budget voor Luchtkwaliteit Harlingen is een tekort van € 39.600. Dit was voorzien bij de 2e berap 2017 en de jaarrekening 2017. Het onderzoek was uitgebreid met de parameters zoutzuur en Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK’s) en de continue dioxinemetingen zijn inmiddels tweemaal met een jaar verlengd. Doordat het onderzoek langer doorliep dan voorzien en er nadien meerdere (deel)onderzoeken aan zijn verbonden, namen ook de kosten van de Begeleidingsgroep Harlingen fors toe.

Het programma FUOV 2015-2018 Omgevingsveiligheid wordt dit jaar afgerond. Er wordt vrijval voorzien. Het zal bij de 2e berap 2018 duidelijk zijn om welk bedrag dit gaat. Mogelijk wordt het programma door het ministerie met twee jaren verlengd. Eventueel is dan in 2019 / 2020 budget nodig voor de uitvoering van een verlengd Fries uitvoeringsprogramma.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Slim milieubeheer
Monitoring Frysk Miljeuplan Monitoring Beleidsbrief Milieu op de spoor 1 Slim Milieubeheer en spoor 2 Bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving. Monitoringsrapportage over 2017 is gereed
Beoordelen sanerings- en nazorgplannen Worden besluiten op tijd afgegeven -
Toezicht en Handhaving Zoals beschreven in de DVO en nader ingevuld door het jaarlijkse VTH progamma. 100%
Aanpak locaties met verspreiding en ecologie Doelstelling bodemconvenant (Uitgewerkt in Friese Uitvoeringsagenda 2017-2020) 1
Wet milieubeheer, externe veiligheid Uitvoeren Impuls Omgevingsveiligheid 2015-2018 -
Risicokaart actueel houden -
Actieplan Geluid Uitvoeren Actieplan Geluid 2013 - 2017 Gereed
Opstellen Actieplan Geluid 2018-2022 Gereed
VTH overleg Aantal keren dat het (bestuurlijk) overleg wordt gehouden 2x
Uitvoeringsprogramma Het opstellen van het uitvoeringsprogramma Vastgesteld programma
Afgeven vergunningen, ontheffingen, enz. Tijdigheid >95%
Toezicht en Handhaving Overtredingen worden opgepakt en waar de eerste aanschrijving niet het gewenste effect heeft, wordt handhavend opgetreden >90%
Verbeteren naleefgedrag >85%
Specialistisch advies Tijdigheid >95%

Toelichting:

Toezicht en handhaving.
De uitvoering van de vergunningverlening loopt op schema. De uitvoering van de toezichtsta-ken blijven achter op de planning. De Fumo zit op dit moment midden in een ontwikkeltraject (Fumo 2.0). Verder zijn onder de door de provincie ingebrachte bedrijven, een behoorlijk aantal bestuursgevoelige bedrijven die een aanzienlijke hoeveelheid uren kosten, welke ten koste gaan van het reguliere werk. Bovendien vindt er een takendiscussie plaats tussen de provincie en de Fumo en tenslotte wordt er nog gesproken over de veranderingen in het kader van de inwerkingtreding van het besluit VTH op 1 juli 2017. De genoemde beleidsvelden maken daar deel van uit. Deze discussies zijn nog niet afgerond.
Omgevingsdienst Groning voert de Wabo-brede take uit volgens Werkprogramma Brzo 2018.

Aanpak locaties met verspreiding en ecologie:
Op 7 maart 2017 is de Friese Uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond vastgesteld. De uitvoeringsagenda is het vertrekpunt van de doelrealisatie van de afspraken uit het bodemconvenant. De provincie heeft van het rijk een decentralisatie-uitkering gekregen om dit convenant uit te kunnen voeren. In 2017 zijn oriënterende gesprekken gevoerd, de uitkomsten van deze gesprekken krijgen in de periode 2018-2020 hun beslag.  Het opstarten kost meer tijd dan vooraf voorzien, waardoor het zwaartepunt van de uitgaven in 2019 en 2020 zal liggen. Daarom wordt voorgesteld om een deel van de middelen voor 2018 door te schuiven naar 2019 en 2020.

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving
1. We maken, samen met de Mienskip een bouwsteen milieu voor de Omgevingsvisie.
2. We gaan bedrijven en instellingen bij elkaar brengen die willen werken aan projecten voorverantwoord grondstofgebruik en streven naar een circulaire economie met nieuwe verdienmodellen. Deze activiteiten vinden plaats onder de noemer van de Friese Grondstoffenagenda.
3. We stimuleren en ondersteunen Friese gemeenten (en de consumenten en ondernemers daarin) om de titel van Fairtrade Gemeente te behalen c.q. te behouden.
4. We ondersteunen vernieuwende ketens van initiatiefnemers (van producent tot consument) bij het opstellen van een business case (bijvoorbeeld in de vorm van procesondersteuning of participatie in pilots) op het gebied van regionaal voedsel.

Toelichting:

4. Circulaire economie
Het eerste deel van dit resultaat pakken we op met de uitvoering van de beleidsbrief circulaire economie (H4). De actie ten aanzien van de Friese Grondstoffenagenda is hiermee komen te vervallen.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving
Milieuplan/Omgevingsvisie Bouwsteen is klaar Bouwsteen Milieu gereed
De Friese Grondstoffenagenda Aantal opgeleverde haalbare business-cases 3
Fairtrade Fryslân Vergroten van het aantal gemeenten dat actief bezig is met Fairtrade, respectievelijk in het bezit is van de titel Fairtrade Gemeente. Toename
MVO in de zorg Aantal zorginstellingen met actief duurzaamheidsbeleid Toename
Duurzaam Door Nog te bepalen
Eetbare stad Aantal gerealiseerde vernieuwende business-cases 2

Toelichting:

De FGA is vervangen door de uitvoering van de beleidsbrief circulaire economie.

Tweede bestuursrapportage

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Water
1. We zien erop toe dat er 30 km regionale boezemkaden op hoogte worden gebracht en waar mogelijk natuurvriendelijk zijn ingericht of andere functies integraal zijn meegenomen.
2. We zien erop toe dat 150 ha is ingericht ter voorkomen van wateroverlast.
3. We werken mee aan de opleveren van de Gebiedsagenda IJsselmeergebied.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Water
Boezemkaden Km kaden dat op hoogte is gebracht 30
Wateroverlast Aantal hectares ingericht om wateroverlast te voorkomen 150

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Voldoende water
1 We geven uitvoering aan het geactualiseerde uitvoeringsprogramma van de veenweidevisie.
2 We treffen maatregelen om de verdroging te bestrijden voor 250 ha in de Natura 2000 gebieden.
3 In 2018 presenteren wij de resultaten van het onderzoek naar een duurzame toekomstige drinkwatervoorziening dat we samen met Vitens en Wetterskip Fryslân uitvoeren. Op basis van de resultaten van deze studie zullen wij in samenwerking met Vitens een nieuwe productielocatie gaan zoeken ter compensatie van een productieverlaging bij Terwisscha.

Toelichting:

Veenweidevisie
Op basis van het Uitvoeringsprogramma Veenweide 2018-2019 wordt uitvoering gegeven aan de Veenweidevisie (2015). Een programma, waarin intensief wordt samengewerkt met Wetterskip, landbouw, gemeenten, natuur en milieu en recreatie. Het accent ligt op innovatie, proefprojecten en een integrale aanpak in kansrijke gebieden. Zoals in de 1ste Berap  gemeld is in het kader van de Tussenstap een intensief traject met alle betrokken partijen van start gegaan met ruimte voor discussie over de aanpak en verantwoordelijkheden. Daarnaast is het onderwerp, als gevolg van het landelijk regeerakkoord, nu ook landelijk op de agenda gekomen van de klimaataanpak en het Interbestuurlijk programma (IBP).
Dit alles heeft tot gevolg gehad dat minder is ingezet op de daadwerkelijke uitvoering maar op het proces rondom draagvlak en samenwerking. Daardoor is een kasritmewijziging noodzakelijk. Provinciale Staten hebben op 18 juli 2018 ingestemd met het plan van aanpak om te komen tot het Uitvoeringsprogramma 2020-2030.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Voldoende water
Uitvoering Veenweidevisie actieve gebiedsprocessen gericht op behoud veenweidewaarden in kansrijke gebieden 3
aantal innovatieprojecten 6
Besparen en vasthouden zoet water Aantal uitgevoerde projecten 3
Verdroging Aantal hectares waarvoor maatregelen zijn uitgevoerd 250 ha
Grondwater Onderzoek toekomstige drinkwater voorziening Besluitvorming PS

Toelichting:

Veenweide: de reeds opgestarte projecten verlopen volgens planning, daarom zijn hier de vakjes groen gekleurd.

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Schoon water
1. In 2018 gaan we verder met de uitvoering van het maatregelenpakket KRW volgens planning
2. In 2018 dragen we in ieder geval bij aan (de ontwikkeling van) twee DAW-projecten.
3. Bij de 48 bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij er op toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen, dat de beheerders de noodzakelijke maatregelen uitvoeren en dat actuele informatie over de toestand van het zwemwater beschikbaar is.
4. We geven uitvoering aan 12 maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Schoon water
KRW doelen Aantal uitgevoerde projecten DAW 2
Km. oever dat natuurvriendelijk is ingericht 60 km Natuur-vriendelijke oever/jaar 10 stuks/jaar
Aantal gerealiseerde vispassages en maalkommen Km. beekherstel 7 km beekherstel (binnen 60 km totaal Natuurvriendelijke oever)
Zwemwaterlocaties Aantal zwemwaterlocaties met predicaat voldoende 48
Drinkwaterwinning Aantal maatregelen uit het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwaterwinningen 12
Het aantal projecten dat in uitvoering is genomen 4

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Slim Milieubeheer
1 Uitbrengen van een jaarlijkse monitoringsrapportage met daarin een verslag van de voortgang van de uitvoering van de programma’s (voortgangsmeting) en het meten van de effecten van de uitvoering van de programma’s (effectmeting).
2 Uitvoeren van geluidisolatie bij woningen in het gebied Twijzel/Kootstertille (N355/N369) met behulp van een subsidie van het Rijk. Dit als onderdeel van het Actieplan Geluid 2013-2017.
3 Opstellen van het Actieplan Geluid 2018-2022.
4 De provincie verzorgt het (bestuurlijk) voorzitterschap en het secretariaat van het ambtelijk en bestuurlijk VTH-overleg.
5 De provincie zorgt voor een jaarlijks programma en coördineert de samenwerking;
6 De provincie neemt het initiatief tot het twee maal per jaar houden van het bestuurlijk overleg. Hieraan voorafgaande wordt het ambtelijk VTH overleg gehouden.
7 De taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving die behoren tot dit beleidsveld worden uitgevoerd door de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Een aantal taken is nog bij de provincie belegd, waaronder de vergunningverlening in het kader van de Natuurbeschermingswet.

Toelichting:

1. Monitoringsrapportage: Omdat er geen beleidsbrief en uitvoeringsprogramma milieu zijn vastgesteld wordt er dit jaar geen monitoringsrapportage opgesteld. De voorgenomen activiteiten zijn opgenomen in de begroting en over de voortgang hiervan ligt op schema. In de jaarstukken 2018 zal worden gerapporteerd over de meting van de relevante effecten.

2. De woningisolatie in het gebied Twijzel/Kootstertille loopt mogelijk door naar 2019. De vertraging heeft geen gevolgen voor de reeds ontvangen voorbereidingssubsidie.
De latere uitvoering leidt tot latere kosten. Ook de uitvoeringssubsidie van het Rijk komt later. In beginsel zijn hier geen provinciale kosten mee gemoeid.

3. Het Actieplan Geluid 2018-2022 is op 17 juli 2018 definitief vastgesteld. Voor de isolatie van 8 woningen met een geluidbelasting van meer dan 65 dB(A) is maximaal € 200.000 geraamd voor 2019. Dit leggen wij met een begrotingswijziging voor. Daarnaast is een rijksbijdrage mogelijk voor maatregelen rond de N358 en aanliggende wegen. Wij verwachten hiervoor aan kosten voor onderzoek en voorbereiding € 38.000 over de jaren 2019 en 2020, te dekken uit de te ontvangen rijkssubsidie. Deze kosten zijn aanvullend op de € 75.000 die in de kadernota 2019 zijn opgenomen voor knelpunten geluidhinder. Daarbij gaat het om het isoleren van drie woningen uit het oude Actieplan geluid 2013-2017.

7. Uitvoering VTH-taken:
We streven er naar om het VTH beleid 2018/9-2021/2 eind dit jaar vast te laten stellen door GS. Het VTH Uitvoeringsprogramma 2018 provincie Fryslân is de basis voor uitvoeren van de VTH taken die grotendeels door de FUMO en Omgevingsdienst Grongingen (ODG) worden uitgevoerd. Daarnaast voert bv. ook It Fryske Gea (IFG) taken uit. Er zijn zorgen over de uitvoering van de VTH taken, met name bij bedrijven door de FUMO. De vergunningverlening en de uitvoering van de toezichttaken blijven achter op de planning. De monitoring van tijdbesteding, prestaties en kwaliteit door de FUMO is onvoldoende. Ook inzicht in het naleefgedrag en aantal en soort overtredingen is onvoldoende om risicogericht toezicht uit te voeren en om als bevoegd gezag grip te hebben op de uitvoering en bij te kunnen sturen.
Uit de eerste (summiere) monitoringsresultaten FUMO over de eerste 4 maanden van 2018 is gebleken dat zowel de vergunningverlening als het toezicht op bedrijven achterloopt op de planning. Met de FUMO lopen discussies over de haalbaarheid van het Uitvoeringsprogramma VTH 2018. Onder de door de provincie ingebrachte bedrijven, zijn een behoorlijk aantal bestuurgevoelige bedrijven die een aanzienlijke hoeveelheid uren kosten, welke ten koste gaan van het reguliere werk. Na de zomer zal een separate rapportage over de voortgang van de uitvoering VTH door de FUMO aan GS worden voorgelegd.

Vanaf 1 juli 2017 worden Wabo-brede taken bij Brzo+ bedrijven onder verantwoordelijk van de ODG uitgevoerd. Dit gebeurt op grond van het Werkprogramma Brzo 2018. Hiervoor is de Noordelijke Maat vastgesteld en wordt eind 2018 een Samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de provincie Fryslân en ODG. In 2019 zal het opdrachtgeverschap aan ODG in de provinciale begroting expliciet zichtbaar zijn. De vergunningverlening, toezicht en handhaving bij BRZO-bedrijven loopt volgens planning.

Voor de dekking van de plustaken VTH uitvoering Wet natuurbescherming (Wnb) en de verhoging van de implementatiekosten ICT FUMO wordt verwezen naar begrotingswijziging I 5.

IFG voert in opdracht van de provincie toezicht uit op de gesloten Natura 2000 gebieden langs de Friese IJsselmeerkust en de Natura 2000 gebieden van Zuidwest Fryslân. Uit de kostenoverzichten van de afgelopen zes jaren blijkt dat de kosten meer bedragen dan het beschikbare budget (€ 111.500). Voor het borgen van adequaat niveau van toezicht wordt middels een begrotingswijziging gevraagd het budget structureel op te hogen (ca. € 30.000) conform de toegenomen kosten uit het begrotingssaldo.

Over de uitvoering van de plustaken door de FUMO zal een evaluatie onderzoek worden uitgevoerd. Wij streven er naar eind 2018 de evaluatie van de plustaken gereed te hebben.
Daarnaast heeft een herijking van taken plaatsgevonden, om een duidelijke scheiding tussen uitvoerings- en beleidstaken aan te brengen en te zorgen voor uniformiteit van taken bij de FUMO. Hierover zijn wij nog in gesprek met de FUMO.

Op 29 juni 2018 heeft het AB FUMO de FUMO begrotingswijziging 2018 en de begroting 2019, na zienswijzen en amendement, vastgesteld. PS is per brief tweemaal geïnformeerd over het verloop van de behandeling van de zienswijzen en het vaststellen van de begrotingen FUMO en de jaarrekening 2017 FUMO. Voor de dekking van de consequenties van de besluiten door het AB FUMO over de begroting 2019 , begrotingswijziging 2018 en jaarrekening 2017 en een toelichting daarop wordt verwezen naar begrotingswijziging I 5.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Slim milieubeheer
Monitoring Frysk Miljeuplan Monitoring Beleidsbrief Milieu op de spoor 1 Slim Milieubeheer en spoor 2 Bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving. Monitoringsrapportage over 2017 is gereed
Beoordelen sanerings- en nazorgplannen Worden besluiten op tijd afgegeven -
Toezicht en Handhaving Zoals beschreven in de DVO en nader ingevuld door het jaarlijkse VTH progamma. 100%
Aanpak locaties met verspreiding en ecologie Doelstelling bodemconvenant (Uitgewerkt in Friese Uitvoeringsagenda 2017-2020) -
Wet milieubeheer, externe veiligheid Uitvoeren Impuls Omgevingsveiligheid 2015-2018 -
Risicokaart actueel houden -
Actieplan Geluid Uitvoeren Actieplan Geluid 2013 - 2017 Gereed
Opstellen Actieplan Geluid 2018-2022 Gereed
VTH overleg Aantal keren dat het (bestuurlijk) overleg wordt gehouden 2x
Uitvoeringsprogramma Het opstellen van het uitvoeringsprogramma Vastgesteld programma
Afgeven vergunningen, ontheffingen, enz. Tijdigheid >95%
Toezicht en Handhaving Overtredingen worden opgepakt en waar de eerste aanschrijving niet het gewenste effect heeft, wordt handhavend opgetreden >90%
Verbeteren naleefgedrag >85%
Specialistisch advies Tijdigheid >95%

Toelichting:

Monitoringsrapportage: Omdat er geen beleidsbrief en uitvoeringsprogramma milieu zijn vastgesteld wordt er dit jaar geen monitoringsrapportage opgesteld. De voorgenomen activiteiten zijn opgenomen in de begroting en over de voortgang hiervan ligt op schema. In de jaarstukken 2018 zal worden gerapporteerd over de meting van de relevante effecten.

Uitvoeren Impuls Omgevingsveiligheid:
Het programma FUOV 2015-2018 Omgevingsveiligheid wordt dit jaar geëvalueerd.
Landelijk komt er in ieder geval verlenging van de IOV voor 2019. Afhankelijk van de snelheid van afronding en implementatie van een lopend onderzoek (Van Belzen) naar de structurele lasten van de externe veiligheidstaken, zal 2020 mogelijk nog een overgangsjaar zijn. Mocht uit de FUOV evaluatie blijken dat de komende jaren extra budget nodig is, dan wordt dit in de 1e berap 2019 aangegeven.

Afgeven vergunningen, tijdigheid:
De tijdigheid van beschikkingen en het afdoen van meldingen is, zoals ook geconstateerd in het provinciaal Jaarverslag VTH 2017, over het algemeen goed. Alleen bij de uitgebreide Wabo-procedures wordt niet voldaan aan de norm van 95% Dit komt doordat er altijd veel speelt, het vaak om complexe procedures gaat en de reguliere vergunningverlening meer prioriteit krijgt vanwege de fatale termijnen. Dit geldt zowel bij de FUMO als de ODG. Punt van aandacht is de tijdigheid van specialistisch advies (bijvoorbeeld juridisch).

Toezicht en handhaving:
We hebben geen/niet voldoende monitoringsgegevens van FUMO waaruit blijkt dat overtredingen en het vervolg handhavingstraject goed verloopt?
Wat betreft de verbetering naleefgedrag, is van belang dat analyse van het naleefgedrag over de volle breedte van de provinciale taken niet mogelijk is vanwege het ontbreken van monitoringsgegevens over aantal en soort overtredingen. Bij zwembaden en sauna’s is het naleefgedrag beduidend lager dan 85%. Dit heeft de aandacht bij de monitoring van de voortgang Uitvoeringsprogramma VTH 2018.

Gewenste resultaten

Beleid

  • Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
  • Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald

Tijd

  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
  • Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
  • Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald

Geld

  • T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  • T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
  Beleid Tijd Geld
Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving
1 We maken, samen met de Mienskip een bouwsteen milieu voor de Omgevingsvisie;
2 We gaan bedrijven en instellingen bij elkaar brengen die willen werken aan projecten voorverantwoord grondstofgebruik en streven naar een circulaire economie met nieuwe verdienmodellen. Deze activiteiten vinden plaats onder de noemer van de Friese Grondstoffenagenda;
3 We stimuleren en ondersteunen Friese gemeenten (en de consumenten en ondernemers daarin) om de titel van Fairtrade Gemeente te behalen c.q. te behouden.
4 We ondersteunen vernieuwende ketens van initiatiefnemers (van producent tot consument) bij het opstellen van een business case (bijvoorbeeld in de vorm van procesondersteuning of participatie in pilots) op het gebied van regionaal voedsel.

Toelichting:

Het Frysk Milieuplan 2015-2016 wordt in 2019 beleidsmatig vervangen door de Omgevingsvisie. De resterende acties en maatregelen van spoor 2 uit het Frysk Milieuplan 2015-2016 zijn inmiddels afgerond.
Met het vaststellen van het Koersdocument heeft de bouwsteen Milieu bijgedragen aan de totstandkoming van de Omgevingsvisie in 2019.
De Friese Grondstoffen Agenda (FGA) is vervangen door de uitvoering van de beleidsbrief Circulaire Economie.

Prestatie indicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2018 Prognose 2018
Samen bouwen aan een schone, eerlijke en gezonde samenleving
Milieuplan/Omgevingsvisie Bouwsteen is klaar Bouwsteen Milieu gereed
De Friese Grondstoffenagenda Aantal opgeleverde haalbare business-cases 3
Fairtrade Fryslân Vergroten van het aantal gemeenten dat actief bezig is met Fairtrade, respectievelijk in het bezit is van de titel Fairtrade Gemeente. Toename
MVO in de zorg Aantal zorginstellingen met actief duurzaamheidsbeleid Toename
Duurzaam Door Nog te bepalen
Eetbare stad Aantal gerealiseerde vernieuwende business-cases 2

Toelichting:

De Friese Grondstoffen Agenda (FGA) is vervangen door de uitvoering van de beleidsbrief Circulaire Economie.
De Eetbare Stad is beleidsmatig vervangen door de uitvoering van de beleidsbrief Duurzame Landbouw 2017. Dit jaar zijn er nog wel de laatste activiteiten afgerond op het gebied van regionaal voedsel en korte ketens, maar geen businesscases meer

Print deze pagina