Wat willen we bereiken?
Wij streven een integrale benadering van de ruimtelijke ontwikkeling van onze provincie na, onder andere ten aanzien van de ontwikkeling van wonen en werken bij steden en dorpen, wind- en zonne-energie, schaalvergroting landbouw en intensieve veehouderij. Integraal betekent, dat we rekening houden met externe ontwikkelingen, veranderende inzichten en met nieuw Europees en rijksbeleid. Dit beleidsveld betreft vooral de – regie op de – voorbereiding van het beleid en het faciliteren van integrale planvorming.
Bij het tot stand komen van de Omgevingsvisie wordt behalve de integratieslag van beleidssectoren binnen het fysieke domein ook invulling gegeven aan de beleidsmatige samenhang met het sociale domein. Deze samenhang manifesteert zich in ieder geval bij de thema’s arbeidsmarkt en werkgelegenheid, bevolkingsontwikkeling en wonen, bereikbaarheid en beschikbaarheid van voorzieningen in het landelijk gebied. Hierbij geven we speciaal aandacht aan ouderen, omdat hun aantal de komen jaren sterk zal toenemen.
Welke resultaten willen we in 2017 behalen?
- Wij stellen in 2017 het Koersdocument omgevingsvisie vast. Dit in lijn met de startnotitie en discussienotitie. Wij doen dat in goede afstemming met de gemeenten in relatie tot hun gemeentelijke omgevingsvisies.
- Wij starten met de voorbereiding van de provinciale verordening leefomgeving. Deze is noodzakelijk op grond van de Omgevingswet
- Wij stellen de startnotitie voor de MER voor de omgevingsvisie vast.
- Wij nemen een besluit op het al dan niet instellen van het transitiefonds Krimp op basis van het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek.
- Wij voeren regie op de programmering van bedrijventerreinen, kantoren en woningen. Met betrokken regio’s en gemeenten worden afspraken gemaakt over hun plannen (zie 9.2 en 9.3)
Wat wilden we bereiken?
Wij streven een integrale benadering van de ruimtelijke ontwikkeling van onze provincie na, onder andere ten aanzien van de ontwikkeling van wonen en werken bij steden en dorpen, wind- en zonne-energie, schaalvergroting landbouw en intensieve veehouderij. Integraal betekent, dat we rekening houden met externe ontwikkelingen, veranderende inzichten en met nieuw Europees en rijksbeleid. Dit beleidsveld betreft vooral de – regie op de – voorbereiding van het beleid en het faciliteren van integrale planvorming.
Bij het tot stand komen van de Omgevingsvisie wordt behalve de integratieslag van beleidssectoren binnen het fysieke domein ook invulling gegeven aan de beleidsmatige samenhang met het sociale domein. Deze samenhang manifesteert zich in ieder geval bij de thema’s arbeidsmarkt en werkgelegenheid, bevolkingsontwikkeling en wonen, bereikbaarheid en beschikbaarheid van voorzieningen in het landelijk gebied. Hierbij geven we speciaal aandacht aan ouderen, omdat hun aantal de komen jaren sterk zal toenemen.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
Beleidsvelden
Ligt de doelrealisatie op schema?
- Beleid
Geen afwijking. Naar verwachting wordt het doel gerealiseerd.
Tijd
Geen afwijking, de verwachting is dat het doel binnen de afgesproken tijd is/wordt gerealiseerd.
- Beleid
Mogelijk verwachte, maar nog geen zekere afwijking in de inhoudelijke doelrealisatie, waardoor het doel waarschijnlijk niet wordt gehaald.
Tijd
Mogelijk verwachte, maar nog geen zekere afwijking in de doelrealisatie binnen de tijd, waardoor het doel waarschijnlijk later wordt gehaald.
- Beleid
Het doel wordt (zo goed als) zeker niet bereikt.
Tijd
Doelrealisatie binnen de gestelde termijn wordt (zo goed als) zeker niet gerealiseerd.
Zijn de gewenste resultaten gehaald?
- Beleid
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is gehaald.
Tijd
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald.
- Beleid
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald.
Tijd
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald.
- Beleid
Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is inhoudelijk niet gehaald.
Tijd
Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald.
Zijn de kosten binnen het budget gebleven?
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan €50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan €50.000
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan €50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan €50.000).
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
9.1
|
Planvorming, onderzoek en monitoring |
|
|
|
Toelichting:
Het vaststellen van het Koersdocument voor de Omgevingsvisie is verschoven naar 2018. Hierdoor is de planning voor het opstellen van de Omgevingsverordening en het opstellen van de MER ook opgeschoven.
Het is gewenst om op Friese schaal te komen tot afspraken over wonen, kantoorgebouwen en bedrijventerreinen. Via verschillende sporen hebben we hier aan gewerkt.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
Vaststellen van het Koersdocument Omgevingsvisie, dit in lijn met de startnotitie en discussienotitie. Wij doen dat in goede afstemming met de gemeenten in relatie tot hun gemeentelijke omgevingsvisies. |
|
|
|
2
|
Starten met de voorbereiding van de provinciale verordening leefomgeving, noodzakelijk op grond van de Omgevingswet |
|
|
|
3
|
Vaststellen van de startnotitie voor de MER voor de Omgevingsvisie. |
|
|
|
4
|
Een besluit nemen op het al dan niet instellen van het transitiefonds Krimp op basis van het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek. |
|
|
|
5
|
Regie voeren op de programmering van bedrijventerreinen, kantoren en woningen. Met betrokken regio’s en gemeenten worden afspraken gemaakt over hun plannen (zie 9.2 en 9.3) |
|
|
|
Toelichting:
1. In maart 2017 is besloten tot de samenwerking in De Friese Aanpak (DFA). In DFA verband zijn als onderdeel van het open planproces gezamenlijk met de gemeenten en Wetterskip Fryslân voor 5 thema’s bouwstenen opgesteld. De bouwstenen Steden en Dorpen en Modern Bestuur konden in 2017 niet afgerond worden. Daarnaast is aan het open planproces een bestuurlijke dialoog toegevoegd. Als gevolg hiervan is de vaststelling van het Koersdocument Omgevingsvisie verschoven naar het 3e kwartaal van 2018 en is er vrijval ontstaan op het budget. Provinciale Staten zijn hierover geïnformeerd. (Zie voor financiële verantwoording onder 9.2).
2. Het opstellen van de Omgevingsverordening is gekoppeld aan de voortgang van het opstellen van de Omgevingsvisie. Omdat de vaststelling van het Koersdocument verschoven is, verschuift de voorbereiding van de verordening mee.
3. Vanwege de verschuiving van de behandeling van het Koersdocument Omgevingsvisie is ook het vaststellen van de startnotitie MER opgeschoven.
4. Het besluit over de middelen heeft in 2017 plaatsgevonden. Er is vanaf dat moment gewerkt aan de inhoud en het verdere inkaderen van het fonds. Dit leidt tot een besluit van GS ergens halverwege 2018 over de invulling van het Fonds. PS zullen dan geïnformeerd worden. In de Kadernota van 2018 is € 3 mln. voor de komende vier jaar beschikbaar gesteld voor een nog in te stellen Transitiefonds Fysieke Leefomgeving.
5. In 2017 hebben wij als Provincie regie gevoerd op de programmering van bedrijventerreinen, kantoren en woningen. Wij hebben hierbij een coördinerende, aanjagende c.q. stimulerende rol. Het voorstel voor de regionale afspraken moet bij de regio’s/gemeenten zelf vandaan komen. Eind 2017 is de stand van zaken als volgt:
Bedrijventerreinen: Eind 2017 zijn de regionale afspraken in de regio Zuidwest (i.e. de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren) afgerond en aan ons ter afstemming voorgelegd.
De gemeenten in de regio Noordoost hebben inmiddels de nodige onderlinge afstemming gehad en zijn op dit moment de regionale afspraken gezamenlijk aan het uitwerken.
Voor de regionale afspraken met de regio’s Noordwest en Zuidoost is nu een externe procesmanager ingeschakeld om verdere stappen met de betreffende gemeenten te zetten. De inzet is nu om uiterlijk zomer 2018 de regionale afspraken met de regio’s Noordoost, Noordwest en Zuidoost zowel ambtelijk als bestuurlijk afgerond te hebben.
Kantoren: In dit kader werden afspraken met Leeuwarden en Smallingerland beoogd, omdat dit de F4-gemeenten zijn waar de meeste discrepantie zit tussen vraag en aanbod van kantoorruimte. De afspraken met de gemeente Leeuwarden zijn in december 2017 afgerond.
Woningen: Zie voor een nadere toelichting resultaat 6 beleidsveld 9.3 Wonen.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2017 |
Realisatie 2017 |
Omgevingsbeleid |
Koersdocument omgevingsvisie |
Vastgesteld |
Verschoven |
Krimp en leefbaarheid |
Besluitvorming transitiefonds |
Afgerond |
Afgerond |
Toelichting:
Omgevingsbeleid: Zie toelichting hierboven bij Gewenste resultaten.
Wat heeft het gekost?
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Overlopende passiva
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Overlopende passiva
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2016
-
-
-54
-
89
-
237
-
272
-
-
10
-
89
-
237
-
336
-
-64
-
0
-
-64
-
Rekening 2017
-
-
80
-
210
-
164
-
454
-
-
0
-
37
-
164
-
201
-
253
-
-78
-
175
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van € 56.000 in dit beleidsveld.
Structurele budgetten:
De lagere lasten van € 52.000 betreft de provinciale bijdrage Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincie. Dit is een eenmalige onderbesteding als gevolg van het inregelen van de organisatie rond de uitvoering van het Investeringskader Wadden in 2017. (Inhoudelijke toelichting onder beleidsveld 9.2, 6.).
Tijdelijke budgetten:
De hogere lasten en baten van respectievelijk € 74.000,- en € 79.000 hebben betrekking op de projectleider Werelderfgoed Waddenzee, een project dat wij samen met derden uitvoeren.
Overlopende passiva
De overlopende passiva betreffen SCW Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies en RCW Secretariaat Regiecollege Waddengebied.