In interprovinciaaloverleg (IPO-)verband is voor de herkenbaarheid van de provincie als bestuurslaag in september 2014 KOMPAS 2020 vastgesteld. In KOMPAS 2020 staan maatschappelijke opgaven en ontwikkelingen centraal. Deze zijn leidend voor de rol en positie die provincies nu en in de toekomst vervullen. In IPO-verband vindt met betrekking tot genoemde kerntaken gezamenlijke belangenbehartiging plaats. Daarnaast speelt het IPO een informerende en richtinggevende rol bij de (formele) voorbereiding van beleid dat voor de twaalf provincies van belang is.
Wat willen we bereiken?
Doel is dat de provincie Fryslân wordt herkend als bestuurslaag: rol en takenpakket van de provincie zijn duidelijk. Onze werkhouding is duidelijk: we willen de constructieve verbinder zijn en helpen daar waar dat nodig is. We sluiten zoveel mogelijk aan bij initiatieven, wensen en kwaliteiten van mensen, dorpen en regio’s. We vertrouwen op onze partners in en buiten de provincie, bijvoorbeeld gemeenten of de provincies Groningen en Drenthe. Dat leidt onder meer tot minder regels.
Bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken is de provincie gericht op samenwerking met de betreffende partijen. Samenwerken doen we onder andere met samenwerkings- en streekagenda’s, internationaal, in SNN-verband (met de overige noordelijke provincies) en via onze lobby-activiteiten in Den Haag en Brussel.
Europa
De Friese inzet op Europa in de periode 2016-2020 is vastgelegd in het werkplan ‘Fryslân en Europa’. Deze inzet speelt voor Fryslân op drie terreinen :
- implementatie van Europese regelgeving
- lobby (voornamelijk in SNN-verband)
- projectverwerving (in samenwerking met partners binnen en buiten Fryslân)
De Friese Europa-inzet krijgt gestalte door samenwerking tussen het bestuur, de directie, de provinciale organisatie en externe partners binnen en buiten Fryslân. Binnen de organisatie wordt gewerkt volgens het model ‘Team Europa’, bestaande uit een kernteam en een grote flexibele schil. Team Europa heeft tot taak om het Europafacetbeleid (= gerichte aandacht voor de Europese aspecten van ieders werk) in de organisatie te ondersteunen en te bevorderen.
Het werkplan legt de inhoudelijke focus voor Fryslân op de domeinen:
- Watertechnologie
- Natuurinclusieve landbouw/AGRO-food
- Mienskip 2.0
- Ad hoc- kansen
Circulaire Economie en Kulturele Haadstêd 2018 vormen de dwarsverbanden tussen deze domeinen. De inhoudelijke focus is leidend voor de projectverwerving waar Fryslân zich op richt. Projectverwerving is het middel bij uitstek om Europese financiering voor Fryslân te kunnen binnenhalen.
Welke resultaten willen we in 2017 behalen?
- Jaarlijks organiseert de provincie activiteiten om de banden met Den Haag en Brussel te verstevigen. In 2017 gaan we door met de strategische lobbyagenda Noord-Nederland en met de prioriteiten uit het werkplan ‘Fryslân en Europa’. We doen dit door deel te blijven nemen aan het Nood-Nederlandse programma op de Open Days 2017 in Brussel. Daarnaast door ‘Europa’ naar Fryslân te halen: het Comité van de Regio’s (commissie SEDEC) is uitgenodigd om in 2017 de halfjaarlijkse vergadering-op-locatie in Fryslân te houden en alvast kennis te nemen van de aanloop naar Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018.
- Voor 2017 willen we voor de Europese programm a’s die aansluiten bij de Friese ambities de volgende aantallen internationale projecten ontwikkelen die ‘eligible’ zijn (= voldoen aan Europese voorschriften om inhoudelijk beoordeeld te kunnen worden; N.B.: honorering hangt af van inhoudelijke beoordeling waarbij vooral wordt gelet op execellentie en samenwerking, en er is sprake van zware internationale concurrentie)
- In 2017 willen we ook opnieuw een aanvraag indienen in het kader van het programma Connecting Europe Facility, als bijdrage in de financiering voor de vernieuwing van de sluis Kornwerderzand.
- Met de titel Culturele Hoofdstad intensiveren wij onze inzet op het met Europese partners ontwikkelen van projecten gerelateerd aan culturele events in 2018 en de thema’s die in de samenwerkingsagenda Leeuwarden-provincie zijn opgenomen.
- De provincie en haar stakeholders/kennisinstellingen zetten ook in 2017 fors in op de samenwerking met universiteit Oldenburg en andere kennisinstellingen.
- Ook in Brussel de contacten met de Duitse partners aanhalen.
- Na goede ervaringen in 2016 met onder meer ondersteuning van statenleden, gaan we in 2017 hiermee door. Daarnaast gaan we met Provinciale Staten mogelijkheden onderzoeken voor een eerdere en diepgaandere betrokkenheid van Provinciale Staten in beleidsvoorbereiding.
- Op basis van de pilot in 2016, gaan we op een aantal beleidsvelden informatie aanbieden die het makkelijker maakt ons uit te dagen (Right to Challenge). Ook gaan we op een aantal terreinen partijen actief uitnodigen ons uit te dagen.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2017 |
Lobby: Verstevigen banden Brussel en Den Haag |
Deelnemen Noord-Nederlandse programma Open Days 2017 |
1 |
halfjaarlijkse vergadering-op-locatie van SEDEC in Fryslân houden |
1 |
Friese inzet op Europa gecoördineerd en proactief aanpakken |
Vervlechten van Europa in de werkzaamheden uit het coalitie akkoord |
100% |
Culturele Hoofdstad 2018 |
met Europese partners ontwikkelen van projecten gelinkt aan culturele evenementen |
7 projecten |
Stakeholders/kennisinstellingen |
Samenwerking met universiteit Oldenburg en andere kennisinstellingen |
3 projecten |
In Brussel Duitse contacten aanhalen |
Projecten indienen in interreg A met Friese participatie en betrokkenheid |
Ca. 5 |
Interreg-B |
Vanuit Fryslân projecten indienen volgens de systematiek van de twee fasen |
100% |
1. EFRO |
2 |
2. Interreg A |
5 |
3. Interreg B |
2 |
4. Interreg Europe |
2 |
5. Horizon 2020 |
1 |
6. Creative Europe |
3 |
7. Erasmus |
2 |
8. Overige programma’s |
1 |
Jongerenparticipatie |
Fries Jeugdparlement organiseren |
1 |
Provinciale voorronde Op weg naar het Lagerhuis faciliteren |
1 |
Toelichting:
- Europese facetten (regelgeving, middelen, projecten, grensoverschrijdende samenwerking) maken integraal deel uit van de provinciale werkzaamheden: Europa is geen apart beleidsterrein, maar ‘facetbeleid’. Wij pakken de Friese inzet op Europa meer proactief en gecoördineerd aan, zoals geformuleerd in het werkplan ‘Fryslân en Europa’. Daarbij zetten we in op het vervlechten van Europa in werkzaamheden volgend uit het nieuwe coalitieakkoord. Binnen de organisatie is Team Europa de aanjager van die sterkere en meer gerichte inzet op Europa.
- Leeuwarden is uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. De Europese dimensie van Culturele Hoofdstad 2018 zit niet alleen in de officiële titel (‘European Capital of Culture’), maar ook in het uitbouwen van bestaande en aanboren van nieuwe netwerken.
- Fors inzetten op de samenwerking met universiteit Oldenburg en andere kennisinstellingen: Met de Duitslandagenda (opgesteld door het SNN) wordt de samenwerking van de Noordelijke provincies en andere partners met Niedersachsen meer gestructureerd en inzichtelijker.
- In Brussel de contacten met de Duitse partners aanhalen: In 2017 resulteert de inzet van de provincie in ca. 5 projecten die worden ingediend in Interreg-A (grensoverschrijdend programma Nederland-Duitsland), waarbij Friese partners zijn betrokken en waarin de provincie Fryslân actief participeert.
Bekijk uitgebreide tabellen
Wat mag het kosten?
- Bedragen x € 1.000,-
- Totaal lasten
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
-
Realisatie 2015
-
2.263
-
286
-
1.977
-
Begroting 2016
-
1.730
-
287
-
1.443
-
Begroting 2017
-
1.727
-
287
-
1.440
-
Begroting 2018
-
1.727
-
287
-
1.440
-
Begroting 2019
-
1.727
-
287
-
1.440
-
Begroting 2020
-
1.727
-
287
-
1.440
Toelichting:
De begrote lasten en baten betreffen voornamelijk de bijdragen voor deelname aan het IPO en het SNN en de BTW-compensatie die wij uit deze deelname retour krijgen.
Beleidsveld 1.5 baten doorklik
Beleidsveld 1.5 lasten doorklik
Wat wilden we bereiken?
Doel is dat de provincie Fryslân wordt herkend als bestuurslaag: rol en takenpakket van de provincie zijn duidelijk. Onze werkhouding is duidelijk: we willen de constructieve verbinder zijn en helpen daar waar dat nodig is. We sluiten zoveel mogelijk aan bij initiatieven, wensen en kwaliteiten van mensen, dorpen en regio’s. We vertrouwen op onze partners in en buiten de provincie, bijvoorbeeld gemeenten of de provincies Groningen en Drenthe. Dat leidt onder meer tot minder regels.
Bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken is de provincie gericht op samenwerking met de betreffende partijen. Samenwerken doen we onder andere met samenwerkings- en streekagenda’s, internationaal, in SNN-verband (met de overige noordelijke provincies) en via onze lobbyactiviteiten in Den Haag en Brussel.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
Beleidsvelden
Ligt de doelrealisatie op schema?
- Beleid
Geen afwijking. Naar verwachting wordt het doel gerealiseerd.
Tijd
Geen afwijking, de verwachting is dat het doel binnen de afgesproken tijd is/wordt gerealiseerd.
- Beleid
Mogelijk verwachte, maar nog geen zekere afwijking in de inhoudelijke doelrealisatie, waardoor het doel waarschijnlijk niet wordt gehaald.
Tijd
Mogelijk verwachte, maar nog geen zekere afwijking in de doelrealisatie binnen de tijd, waardoor het doel waarschijnlijk later wordt gehaald.
- Beleid
Het doel wordt (zo goed als) zeker niet bereikt.
Tijd
Doelrealisatie binnen de gestelde termijn wordt (zo goed als) zeker niet gerealiseerd.
Zijn de gewenste resultaten gehaald?
- Beleid
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is gehaald.
Tijd
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald.
- Beleid
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald.
Tijd
Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald.
- Beleid
Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is inhoudelijk niet gehaald.
Tijd
Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald.
Zijn de kosten binnen het budget gebleven?
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan €50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan €50.000
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan €50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan €50.000).
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
1.5
|
Herkenbaar en samenwerkend bestuur |
|
|
|
Toelichting:
Zoals ook in de 2e bestuursrapportage is aangegeven leek de doelwaarde van het ontwikkelen van projecten, gelinkt aan culturele evenementen in samenwerking met Europese partners, niet te worden gerealiseerd. Echter is er dankzij Leeuwarden Fryslân 2018 (LF2018) in 2017 een aantal keren met succes een beroep gedaan op Europese financiering voor projecten gelinkt aan LF2018.
Voor Interreg A, B en Erasmus was het de vraag of de doelwaarden ook in 2017 werd gerealiseerd. Het is gelukt om het aantal projecten in te dienen conform planning. Opvallend binnen Interreg A is het een aantal kleine projecten, de zogenaamde NETZWERK-projecten, die met succes zijn ingediend. Vaak betreft het hier om projecten omtrent LF2018. Binnen het programma North Sea (Interreg B) zijn er met succes drie projecten ingediend.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
Het jaarlijks organiseren van activiteiten om de banden met Den Haag en Brussel te verstevigen. In 2017 gaan we door met de strategische lobbyagenda Noord-Nederland en met de prioriteiten uit het werkplan ‘Fryslân en Europa’. We doen dit door deel te blijven nemen aan het Nood-Nederlandse programma op de Open Days 2017 in Brussel. Daarnaast door ‘Europa’ naar Fryslân te halen: het Comité van de Regio’s (commissie SEDEC) is uitgenodigd om in 2017 de halfjaarlijkse vergadering-op-locatie in Fryslân te houden en alvast kennis te nemen van de aanloop naar Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. |
|
|
|
2
|
Voor 2017 willen we voor de Europese programma’s die aansluiten bij de Friese ambities een aantal (zie prestatie-indicatoren) internationale projecten ontwikkelen die ‘eligible’ zijn (= voldoen aan Europese voorschriften om inhoudelijk beoordeeld te kunnen worden). |
|
|
|
3
|
In 2017 willen we een aanvraag indienen in het kader van het programma Connecting Europe Facility, als bijdrage in de financiering voor de vernieuwing van de sluis Kornwerderzand. |
|
|
|
4
|
Met de titel Culturele Hoofdstad intensiveren wij onze inzet op het met Europese partners ontwikkelen van projecten gerelateerd aan culturele events in 2018 en de thema’s die in de samenwerkingsagenda Leeuwarden-provincie zijn opgenomen. |
|
|
|
5
|
Samen met onze stakeholders/kennisinstellingen zetten we ook in 2017 fors in op de samenwerking met universiteit Oldenburg en andere kennisinstellingen. |
|
|
|
6
|
Ook in Brussel de contacten met de Duitse partners aanhalen. |
|
|
|
7
|
Na goede ervaringen in 2016 met onder meer ondersteuning van statenleden, gaan we in 2017 hiermee door. Daarnaast gaan we met Provinciale Staten mogelijkheden onderzoeken voor een eerdere en diepgaandere betrokkenheid van Provinciale Staten in beleidsvoorbereiding. |
|
|
|
8
|
Op basis van de pilot in 2016 gaan we op een aantal beleidsvelden informatie aanbieden die het makkelijker maakt ons uit te dagen (Right to Challenge). Ook gaan we op een aantal terreinen partijen actief uitnodigen ons uit te dagen. |
|
|
|
Toelichting:
1. Commissie SEDEC
De commissie SEDEC heeft voor haar halfjaarlijkse vergadering helaas haar keuze op een andere regio laten vallen.
3. Financiering vernieuwing sluis Kornwerderzand
In 2017 is er een aanvraag ingediend voor een bijdrage van het programma Connecting Europe Facility. Deze aanvraag is echter niet gehonoreerd.
8. Right to Challenge
De behandeling van de beleidsbrief ‘Recht om uit te dagen’ is door Provinciale Staten doorgeschoven van juni naar september waardoor de activiteiten voortvloeiende uit de beleidsbrief niet in 2017 zijn gerealiseerd.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2017 |
Realisatie 2017 |
Bestuursafspraken |
Actuele bestuursafspraak |
Bestuursafspraak 2016-2020 vastgesteld |
Niet opgesteld |
Lobby: Verstevigen banden Brussel en Den Haag |
Deelnemen Noord-Nederlandse programma Open Days 2017 |
1 |
1 |
Lobby |
Halfjaarlijkse vergadering-op-locatie van SEDEC in Fryslân houden |
1 |
0 |
Friese inzet op Europa gecoördineerd en proactief aanpakken |
Vervlechten van Europa in de werkzaamheden uit het coalitie akkoord |
100% |
100% |
Leeuwarden Fryslân 2018 |
Met Europese partners ontwikkelen van projecten gelinkt aan culturele evenementen |
7 projecten |
8 projecten |
Stakeholders/kennisinstellingen |
Samenwerking met universiteit Oldenburg en andere kennisinstellingen |
3 projecten |
5 projecten |
In Brussel Duitse contacten aanhalen |
Projecten indienen in Interreg A met Friese participatie en betrokkenheid |
Ca. 5 |
5 |
Interreg B |
Vanuit Fryslân projecten indienen volgens de systematiek van de twee fasen |
100% |
100% |
EFRO |
2 |
5 |
Interreg A |
5 |
5 |
Interreg B |
2 |
3 |
Interreg Europe |
2 |
3 |
Horizon 2020 |
1 |
2 |
Creative Europe |
3 |
1 |
Erasmus |
2 |
2 |
Overige programma’s |
1 |
2 |
Jongerenparticipatie |
Fries Jeugdparlement organiseren |
1 |
1 |
Provinciale voorronde “Op weg naar het Lagerhuis” faciliteren |
1 |
1 |
Toelichting:
Bestuursafspraken
Er zijn geen Bestuursafspraken 2016-2020 opgesteld. Er wordt op dit moment gewerkt aan een set van bestuursafspraken, genaamd het Interbestuurlijk Programma (IBP), voor de komende jaren vanaf 2018.
Commissie SEDEC
Zie voor een toelichting hetgeen staat vermeld onder de gewenste resultaten van beleidsveld 1.5.
Intereg B
De doelwaarde van 100% kan suggereren dat de ingediende projecten een 100% kans van slagen moeten realiseren. Echter wordt met de ‘systematiek van twee fasen’ bedoeld dat 100% van de projecten die in de eerste fase worden voorgelegd positief worden beoordeeld en doorgaan naar de eindfase. Dit laatste is gerealiseerd.
Creative Europe
De doelwaarde van het aantal projecten binnen Creative Europe is niet gerealiseerd. Binnen dit programma is de concurrentie enorm groot. De inspanningen een project goedgekeurd te krijgen is erg groot. Er is niet zwaar ingezet op deze projecten omdat het een kleine kans van slagen heeft (10 tot 15%), de ontwikkelingskosten hoog zijn en het financieringspercentage (bijdrage van de Europese Commissie) minder dan de helft bedraagt.
Wat heeft het gekost?