Programma 6: Economie, toerisme en recreatie

6.2 Toerisme en recreatie

Begroting

Wat willen we bereiken?

Bezoekers: meer en diverser, vaker en langer. Dát is goed voor de Friese economie en is de kern van ons beleid.

Ongeacht hun oogmerk, bezoekers dragen bij aan de Friese economie. De redenen voor hun bezoek zijn zeer uiteenlopend: om te recreëren, voor de toeristische beleving, voor de cultuur, voor zakelijke redenen, congressen en business events en voor bezoek aan (studerende) familie of vrienden. Een bezoek kan ééndaags of meerdaags zijn. Iedere bezoeker biedt elke ondernemer in de gastvrijheidssector de kans om omzet te maken. De gewenste groei van bezoekers stelt die ondernemer voor een uitdaging en stelt ook voorwaarden.

De beleidsbrief “Gastvrijheidseconomie” is de basis voor onze inzet op dit beleidsterrein.

Om bezoekers te krijgen en gastvrij te onthalen ligt ónze focus op drie lijnen:

  • Zichtbaarheid;
  • Ondernemerschap;
  • Omgeving, gebieden & infrastructuur.

De waarde van onze beleidsinspanningen willen we kunnen aflezen aan de groei in/van:

  • de omzet in de Gastvrijheidseconomie;
  • het aantal banen in de gastvrijheidsbranche;
  • de ranking van de provincie in de nationale top 12 van de gekozen bestemmingen;
  • de waardering van de bezoekers.

Welke resultaten willen we in 2017 behalen?

Zichtbaarheid

  • De provinciemarketing is gericht op Fryslân en de Wadden, met als accent KH2018.
  • Merk Fryslân beschikt over en werkt aan de hand van een meerjarige provinciale opdracht voor de periode 2017, 2018 en 2019.
  • Internationale Marketing van de Nieuwe Afsluitdijk, het Woudagemaal en Museum Dr8888, als onderdeel van de Holland Branding Strategie (Metrolijnen).
  • Met het Hospitality programma wordt marketing en ondernemerschap gestimuleerd om acties te nemen voor het vergroten van bezoekersaantallen en gastvrijheidsbeleving.
  • Er is een online portal/website die gekoppeld is aan de Koepeldatabase.
  • Een coalition of the willing fungeert als platform voor alle partijen in de mienskip die zich hard willen maken voor provinciemarketing.
  • Er ligt een Plan van Aanpak voor grensoverschrijdende marketing op het grensgebied van Drenthe en Fryslân opgesteld door de regionale partners.

Ondernemerschap

  • De Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme is in uitvoering: ondernemers, onderwijs en overheden werken samen aan het vergroten van het ondernemend en innovatief vermogen in de gastvrijheidsbranche.
  • De Toerismealliantie - waarin koplopers uit de toeristische branche actief vertegenwoordigd zijn – is operationeel.
  • De branches watersport en verblijfsrecreatie hebben hun eigen visie geformuleerd. Wij stimuleren waar nodig het maken van deze visie (bijv. door overleg of onderzoek). In deze visie wordt duidelijk op welke wijze deze branches willen investeren in hun toekomst.

Omgeving, gebieden & infrastructuur

  • Uitvoering – onder regie van de Marrekrite - is gegeven aan het Actieplan Fiets:
    1. het wegwerken van witte vlekken in wandel- en fietsnetwerken;
    2. de verbinding van netwerken van fietsknooppunten is verbeterd.
  • De uitvoering is gestart van de realisatie van de Elfstedenwandelroute.
  • Cultuur- en Plattelandstoerisme: de beschikbare gelden worden ter beschikking gesteld aan de hand van een met de mienskip gerealiseerde verdeelsystematiek.
  • Er ligt een businesscase voor een OV-kaart voor toeristen. Of en hoe die wordt ingevoerd hangt mede af van het landelijke proces voor een OV-kaart (Ministerie van Economische Zaken).
  • Deelnemer blijven in de gemeenschappelijke regeling Marrekrite, om op basis van behoefte (aard, kwaliteit en ligging) het aanbod van aanlegvoorzieningen in stand te houden.
  • Het Interregprogramma voor de Wadden is in uitvoering.
  • Door actieve projectverwerving wordt 40% van het beschikbare budget van het Investeringskader Waddenfonds tot besteding gebracht in de Friese Waddenregio.
  • Het Friese Meren Project is afgerond (met de laatste lopende projecten bij gemeenten: Bestedingen aan de Wal en Grenzeloos Varen).

Monitoring

Jaarlijks brengen wij een monitoringsrapportage recreatie en toerisme uit. In 2019 voeren wij een evaluatie uit waarin aan de orde is:

  • de effecten van de uitvoering van Beleidsbrief Gastvrijheidseconomie op de mienskip;
  • voor zover dat redelijkerwijs te achterhalen is: de toegevoegde waarde van de beleidsbrief aan de verandering in de Fryske mienskip.De hiervoor benodigde informatie over ontwikkelingen en trends ontsluiten wij via reguliere metingen, thema-onderzoek of deelmetingen en evaluatieonderzoek.

(Prestatie)indicatoren

 
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2017
Groei omzet Omzet gastvrijheidseconomie Toename t.o.v. 1-1-16
Groei aantal banen Aantal banen in de gastvrijheidsbranche Toename t.o.v. 1-1-16
Groei ranking provincie in nationale top 12 Ranking van de provincie in de nationale top 12 van de gekozen bestemmingen Toename t.o.v. 1-1-16
Groei waardering bezoekers Waardering van de bezoekers Toename t.o.v. 1-1-16

Wat mag het kosten?

Uitgebreide tabel
Bedragen x € 1.000,-
Realisatie 2015
Begroting 2016
Begroting 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Totaal lasten22.21131.2878.8365.7224.6183.347
Totaal baten1.2992.609178178178178
Saldo van lasten en baten20.91228.6778.6585.5444.4403.169
Toelichting:

De begrote lasten lopen vanaf 2016 sterk terug door het aflopen van het Friese Merenproject. Vanaf 2020 resteert een structureel budget voor o.a. Gemeenschappelijke Regeling de Marrekrite, Stichting Merk Fryslân en Gastvrij Fryslân.
Door het aflopen van het Friese merenproject dalen ook de begrote tijdelijke baten uit inkomsten derden.

Het onderstaande kadernotavoorstel Icoonproject De Nieuwe Afsluitdijk is in 2017 meegenomen.

Kadernota 2017

Bedragen x € 1.000,-
2017
2018
2019
2020
Lasten
De Nieuwe Afsluitdijk icoonproject500000
Totaal lasten500000
Eerste bestuursrapportage

Gewenste resultaten

Beleid

Verwacht je dat eind 2017 de beleidsuitvoering verlopen is volgens de inhoudelijke afspraken in het onderliggende document waarin het beleid is vastgesteld (beleidsnota, etc.)?

Ja, dit gaat zeker lukken
Niet zeker of dit gaat lukken
Nee, dit gaat niet lukken

Tijd

Verwacht je dat eind 2017 het gewenste resultaat is gerealiseerd? Of, als de einddatum voor de realisatie verder in de tijd ligt: Verwacht je dat je eind 2017 op schema ligt om het gewenste resultaat te realiseren binnen de afgesproken termijn?

Ja, dit gaat zeker lukken
Niet zeker of dit gaat lukken
Nee, dit gaat niet lukken

Geld

Op beleidsveldniveau: verwacht je dat geld een belemmerende factor is voor het behalen van de gewenste resultaten? Of verwacht je dat het beschikbare budget toereikend is om in 2017 de gewenste resultaten van dit beleidsveld te realiseren?

Geld vormt geen belemmerende factor: er wordt geen onder- of overbesteding verwacht
Geld vormt geen belemmerende factor: er wordt een onderbesteding verwacht
Geld vormt wel een belemmerende factor en/of er wordt een overbesteding verwacht
  Beleid Legenda Tijd Legenda Geld Legenda
1a. De provinciemarketing is gericht op Fryslân en de Wadden, met als accent KH2018.
1b. Merk Fryslân beschikt over en werkt aan de hand van een meerjarige provinciale opdracht voor de periode 2017, 2018 en 2019.
1c. Internationale Marketing van de Nieuwe Afsluitdijk, het Woudagemaal en Museum Dr8888, als onderdeel van de Holland Branding Strategie (Metrolijnen).
1d. Met het Hospitality programma wordt marketing en ondernemerschap gestimuleerd om acties te nemen voor het vergroten van bezoekersaantallen en gastvrijheidsbeleving.
1e. Er is een online portal/website die gekoppeld is aan de Koepeldatabase.
1f. Een coalition of the willing fungeert als platform voor alle partijen in de mienskip die zich hard willen maken voor provinciemarketing.
1g. Er ligt een Plan van Aanpak voor grensoverschrijdende marketing op het grensgebied van Drenthe en Fryslân opgesteld door de regionale partners.
2a. De Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme is in uitvoering: ondernemers, onderwijs en overheden werken samen aan het vergroten van het ondernemend en innovatief vermogen in de gastvrijheidsbranche.
2b. De Toerismealliantie - waarin koplopers uit de toeristische branche actief vertegenwoordigd zijn – is operationeel.
2c. De branches watersport en verblijfsrecreatie hebben hun eigen visie geformuleerd. Wij stimuleren waar nodig het maken van deze visie (bijv. door overleg of onderzoek). In deze visie wordt duidelijk op welke wijze deze branches willen investeren in hun toekomst.
3a. Uitvoering – onder regie van de Marrekrite – is gegeven aan het Actieplan Fiets: het wegwerken van witte vlekken in wandel- en fietsnetwerken; de verbinding van metwerken van fietsknooppunten is verbeterd.
3b. De uitvoering is gestart van de realisatie van de Elfstedenwandelroute.
3c. Cultuur- en Plattelandstoerisme: de beschikbare gelden worden ter beschikking gesteld aan de hand van een met de mienskip gerealiseerde verdeelsystematiek.
3d. Er ligt een businesscase voor een OV-kaart voor toeristen. Of en hoe die wordt ingevoerd hangt mede af van het landelijke proces voor een OV-kaart (Ministerie van Economische Zaken).
3e. Wij blijven deelnemer in de gemeenschappelijke regeling Marrekrite, om op basis van behoefte (aard, kwaliteit en ligging) het aanbod van aanlegvoorzieningen in stand te houden.
3f. Het Interregprogramma voor de Wadden is in uitvoering.
3g. Door actieve projectverwerving wordt 40% van het beschikbare budget van het Investeringskader Waddenfonds tot besteding gebracht in de Friese Waddenregio.
3h. Het Friese Meren Project is afgerond (met de laatste lopende projecten bij gemeenten: Bestedingen aan de Wal en Grenzeloos Varen).
Toelichting:

Zichtbaarheid (1a t/m 1g)
A: In verband met het accent dat logischerwijze gelegd wordt op de marketing in 2017 rondom LF 2018 zijn extra middelen nodig om een en ander niet ten koste te laten gaan van de reguliere provinciemarketing gericht op Fryslân en de Wadden, waarbij er al rekening mee gehouden is dat er een overlap tussen beiden kan zijn, ook in financiële zin. Door middel van een begrotingwijziging (het naar voren halen van middelen 2018) kan een en ander voorkomen worden.

D en E: Het hospitalityprogramma en de online portal zijn in mei 2017 operationeel. In tijd gezien is afronding iets verlaat. In 2017 zijn meer middelen nodig dan in de begroting opgenomen. Hiervoor is een begrotingswijziging bijgevoegd, waarbij geld uit 2018 naar voren wordt gehaald.

F en G: Deze onderdelen zijn in de tijd naar achteren geschoven, vanwege focus werkzaamheden op organisatie Merk Fryslân en in relatie tot ontwikkelingen rondom LF 2018.

Ondernemerschap (2a t/m 2c)
B: De toerismealliantie is in mei 2017 operationeel en bemenst. Het achterlopen op de planning is een gevolg van het feit dat de focus is gelegd op het samenstellen en uitvoeren van de korte termijnagenda van de Ontwikkelagenda.

C: De eerste contacten zijn gelegd met de brancheorganisaties, maar visievorming vergt een langdurig traject. Najaar 2017 zullen vervolgstappen plaatsvinden.

Omgeving, gebieden & infrastructuur (3a t/m 3h)
C: De middelen voor cultuur- en plattelandstoerisme staan beschikbaar aan de mienskip. Via Streekwurk vindt invulling en budgettering plaats. Voortgang in de tijd gezien is vertraagd vanwege afstemming en coördinatie op gebiedsniveau.

D: Onlangs hebben wij besloten om voor de OV toeristenkaart een eerste pilot in 2017 te houden. Vervolgens wordt een tweede pilot voorbereid voor 2018. Om dit kunnen realiseren is er een verschuiving van het bestedingsritme nodig. Hiervoor is een begrotingswijziging toegevoegd.

G: Projectverwerving Waddenfonds: Begin 2017 is het investeringskader vastgesteld en dit kader vormt de basis voor het uitvoeringsprogramma, welke voorjaar 2017 zal verschijnen. Beide onderwerpen vormen het uitgangspunt voor actieve projectverwerving.

(Prestatie)indicatoren

 
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2017 Prognose 2017
Groei omzet Omzet gastvrijheidseconomie Toename t.o.v. 1-1-2016
Groei aantal banen Aantal banen in de gastvrijheidsbranche Toename t.o.v. 1-1-2016
Groei ranking provincie in nationale top 12 Ranking van de provincie in de nationale top 12 van de gekozen bestemmingen Toename t.o.v. 1-1-2016
Groei waardering bezoekers Waardering van de bezoekers Toename t.o.v. 1-1-2016
Toelichting:

Het geven van een prognose is lastig. In de jaarrapportage over 2016 is beschreven dat de “Gastvrijheidsbranche” in Fryslân zich goed heeft ontwikkeld. Vele aspecten beïnvloeden de resultaten voor deze sector, bijvoorbeeld weersomstandigheden en internationale ontwikkel-ontwikkelingen. Minimale verwachting voor 2017 is dat de indicatoren zich handhaven op het goede niveau van 2016.

In de eerste helft van 2017 brengen wij de jaarlijkse monitoringsrapportage recreatie en toerisme uit met de kwantitieve cijfers. In 2019 voeren wij een evaluatie van ons beleid uit.